Jag håller faktiskt lite med om vad du säger. Reglerna för Stridsvana känns inte så realistiska. Att vara van vid strid betyder inte att man är bra på det.
Ett litet exempel ur verkligheten:
Jag har aldrig varit särskilt våldsam av mig, jag låstasbråkade inte ens med vänner när jag var liten. Således har jag ungefär lika mycket Stridsvana som en vanlig missla, alltså närmare noll.
Det är en händelse i mitt liv som jag är mindre stolt över. Det var mitt första riktiga slagsmål. Det var ett riktigt pucko som hade trakasserat mig en lång tid och slutligen en dag i plugget så brast det bara för mig.
Den här killen hade tränat karate en tid och jag tror att han hade tävlat i det också. I Eon skulle han räknas som skolad i någon form av stridskonst Han var dessutom en sån där uppkäftig typ som skulle vilja spöa alla han möter. Med andra ord var han van vid slagsmål = medelvärde i Stridsvana.
Men allt detta hjälpte inte honom ett dugg. Kortfattat kan man säga att han hade väldigt ont efteråt. Jag var nästan oberörd. Allt berodde på de instinkter som jag ärvt av mina stenåldersförfäder.
Om man ska översätta med Eons regler tog jag honom med överraskning och utförde ett stormanfall (eller vad det heter, en grad enklare på slag mot VINIT vid öppningsfasen och lite plus till skadeverkan tror jag man får i alla fall). Sen var det bara mängder av slag som utdelades innan kampen stoppades och jag hade övertaget större delen av tiden.
I en riktig Eon-strid skulle ett liknande scenario vara nästan en omöjlighet. Jag skulle troligen vara köttfärs efteråt istället. Möjligen kan man se det som om den andre hade otur med tärningsslagen...
Hur realistiskt Eons stridssystem än är eller kommer bli så tror jag det är omöjligt att jämföra en strid i Eon med verklig strid. Det är allt för många aspekter som måste tas med och beräknas, det skulle bara bli ospelbart. Jag tycker ändå att Neogames har lyckats bra hittills, bara dom inte gör systemet ännu mer komplicerat bara för att öka realismen. Det skulle inte vara värt det.
- Lorindor, som hoppas han fick fram något vettigt.