Nekromanti Stridsvana VS instinkt

Shubaya

Veteran
Jag tycker att Stridsvana har för stort inflytande i striderna.
Om man har ett lågt värde i Stridsvana så är det kört, man är i underläge direkt.

Måste man ha så mycket erfarenhet av strid för att vara duktig på det? :gremconfused: I en hotfull situation så borde väl instinkterna ta överhand och man försöker undanröja hotet.

- Shubaya, undrar.

Galdermester

Warrior
Hvor stridsvant en person er _har_ mye og si i virkelig kamp.
Blant annet for at det er en stor forskjell på å kunne bruke ferdighetene i "vennlige" omgivelser og i når det virkelig gjelder.
Jeg synes systemet med stridsvane fungerer utmerket, ved at det klarer og skille imellom de som har praktisk erfaring og de som har "teoretisk".
Dra for eksempel parareller til den virkelige verden..
Hvis for eksempel en person som har trenet kampsport havner i ordentlig slagsmål, så er det ofte at kampsportkunnskapene ikke hjelper stort.
Og personer som har erfaring/vant til mer alvorlig slagsmål har en stor fordel.

"I en hotfull situation så borde väl instinkterna ta överhand och man försöker undanröja hotet."

Det er akkurat det som ofte skjer.
Personer som ikke er stridsvant lar ofte instinktet ta overhånd og klarer ikke holde hodet kaldt. I en stridssituasjon skal en handle så rasjonelt og kaldt som mulig. Og da er det erfaring som teller..

Dracohoribilis

Warrior
Säg det till Bruce Lee, han e inte så stor men sänker alla :gremsmile: jag menar, har har stridsvana Gubben Agust på Sthlm universitet kan nog inte ens träffa en kropp om han står på den när han slår så bara för att killen är ett monster bör han väl inte kunna gör en speciellt bra effort samt är det bättre att losa vinit ibland, försvarsmanöver kan vaar väldigt bra :gremwink:

Belkor

Veteran
Det är ganska stor skillnad på träning och stridens bokstavliga hetta. Du kan träna på olika stridsmanövrer till du dör av tristess. Men om du aldrig varit i en riktig strid så kommer alla kunskaper vara som bortblåsta när det blir hett om öronen. Om du inte använder dig av bärsärk så måste du kunna hålla dig lugn och sansad i en så ofantligt otrygg situation som en strid.

Om du får panik i en strid så sätter överlevnads instinkterna in och du glömmer allt vad stridstekniker heter.

Allt har med stridsvana att göra, det är med andra ord ganska viktigt!

Lorindor

Veteran
Jag håller faktiskt lite med om vad du säger. Reglerna för Stridsvana känns inte så realistiska. Att vara van vid strid betyder inte att man är bra på det.

Ett litet exempel ur verkligheten:

Jag har aldrig varit särskilt våldsam av mig, jag låstasbråkade inte ens med vänner när jag var liten. Således har jag ungefär lika mycket Stridsvana som en vanlig missla, alltså närmare noll.

Det är en händelse i mitt liv som jag är mindre stolt över. Det var mitt första riktiga slagsmål. Det var ett riktigt pucko som hade trakasserat mig en lång tid och slutligen en dag i plugget så brast det bara för mig.

Den här killen hade tränat karate en tid och jag tror att han hade tävlat i det också. I Eon skulle han räknas som skolad i någon form av stridskonst Han var dessutom en sån där uppkäftig typ som skulle vilja spöa alla han möter. Med andra ord var han van vid slagsmål = medelvärde i Stridsvana.

Men allt detta hjälpte inte honom ett dugg. Kortfattat kan man säga att han hade väldigt ont efteråt. Jag var nästan oberörd. Allt berodde på de instinkter som jag ärvt av mina stenåldersförfäder.

Om man ska översätta med Eons regler tog jag honom med överraskning och utförde ett stormanfall (eller vad det heter, en grad enklare på slag mot VINIT vid öppningsfasen och lite plus till skadeverkan tror jag man får i alla fall). Sen var det bara mängder av slag som utdelades innan kampen stoppades och jag hade övertaget större delen av tiden.

I en riktig Eon-strid skulle ett liknande scenario vara nästan en omöjlighet. Jag skulle troligen vara köttfärs efteråt istället. Möjligen kan man se det som om den andre hade otur med tärningsslagen...

Hur realistiskt Eons stridssystem än är eller kommer bli så tror jag det är omöjligt att jämföra en strid i Eon med verklig strid. Det är allt för många aspekter som måste tas med och beräknas, det skulle bara bli ospelbart. Jag tycker ändå att Neogames har lyckats bra hittills, bara dom inte gör systemet ännu mer komplicerat bara för att öka realismen. Det skulle inte vara värt det.

- Lorindor, som hoppas han fick fram något vettigt.

Big Marco

Läskig
Jag tycker ändå att Neogames har lyckats bra hittills, bara dom inte gör systemet ännu mer komplicerat bara för att öka realismen. Det skulle inte vara värt det.

Ingen risk så länge jag får bestämma över strid och skador. Jag tycker, även med Eon III:s klart mer strömlinjeformade regler, att det är i överkant med regler och modifikationer som det är. Men det är samtidigt kul och inlevelsefullt. =)

Enshadi

Warrior
Tränar själv lite kampsport i form av judo vilket är en hyggligt energisk tävlingsidrott. På träningar lär man sig massor av häftiga kast och nack- ben- och armbrytningar men när man väl kör kommer man inte ihåg nånting och börjar att köra de enklaste och mest uppenbara greppen eftersom man inte orkar tänka på något annat.

Ifall du däremot har tävlingsvana så kan du göra en serie av kast och greppningar just för hur du vet hur man gör när man får motstånd.

Så ja! Stridsvana är A och O i riktig fajt.

Praetori

Warrior
Du hade väl helt enkelt mer i slagsmål än vad han hade i sin stridskonst.

Sen brukar jag alltid låta mina spelare slå mot stridsvana om det kommer läskiga eller många busar (för att de inte ska drabbas av panik å fly).

Tycker stridsvanan är bra med tanke på att den mest har med initiativet att göra, en person som kan slåss har oftast initiativet i en fight, sen om han/hon får stryk har mycket mer med styrka och våldsfärfighet att göra än iskallt tänkande. En 50kilos 90årig shaolinmunk kommer aldrig att kunna spöa en tokig tungviktsboxare (hur mycket han än försöker).

Carnin

Veteran
Om man har ett lågt värde i Stridsvana så är det kört, man är i underläge direkt.
Det är inte alltid säkert att detta stämmer. Då jag är spelare brukar jag använda en taktik som faktiskt visat sig vara hemskt bra (den förutsätter dock att man ken en stridskonst som innehåller tekniken ripost).

Den går ut på att du i början av striden väljer att slåss defensivt (blir automatiskt försvarare, men får -Ob2t6 på alla försvars manövrer). Motståndaren blir då anfallare. Då motståndaren anfaller så svarar du genom att göra en ripost, som har en svårighet av Od1t6, ett ganska lätt slag. Om motståndaren vill skydda sig så får han då en svårighet på Ob4t6 (Ob3t6 i grund + Ob1t6 eftersom det är hans andra handling).

Om ni kör med den frivilliga regeln (kommer inte ihåg vad den heter) om att man måste slå motståndarens anfallseffekt med sin försvarseffekt för att kunna försvara sig så är striden så gott som avgjord. Om inte så är det bara att försöka till man lyckas träffa :gremsmirk:

/Carnin - borde ta anställning på en vapenakademi

DarkRaven_UBBT

Veteran
"Om motståndaren vill skydda sig så får han då en svårighet på Ob4t6 (Ob3t6 i grund + Ob1t6 eftersom det är hans andra handling)."

Tänk även på att det blir +Ob1T6 (totalt Ob5T6) för instinktivt försvar om han/hon/den/det inte har valt en försvarshandling i början av rundan.

Pendragon

Swashbuckler
Den går ut på att du i början av striden väljer att slåss defensivt (blir automatiskt försvarare, men får -Ob2t6 på alla försvars manövrer).
Nja, nu får man ju bara Ob1T6 lättare, om man nu inte är såpass ostig att man hävdar att det går att kombinera med Medföljning. Skaffa en sköld istället om du vill få ner svårighetsgraderna, men tänk på att en sköld, även om den skulle vara helt oförstörbar, inte skyddar mot tillbakaknuffning.

/Joel

Carnin

Veteran
Re: Stridsvana VS instinkt [ANT]

Okej, jag skrev fel. Men i övrigt var taktiken ganska bra. Förresten så är inte -Ob1t6 så dåligt det heller.

/Carnin - slarvnisse

Carnin

Veteran

Det har du faktiskt helt rätt i. Nu blir ju min taktik ännu bättre! Jag måste komma ihåg att instinktiva försvar ger +Ob1t6.

/Carnin - tacksam

Jaggernaut

Hero
Annan stridskonstteknik

Rappt utfall: Man får en tärning lättare på VINIT men anfallet måste vara "snabbt" vilket förutom att man tar en tärning mindre i skada gör att motståndaren får en tärning svårare på VINIT nästa runda.

Mästarufall är ännu bättre. Likadan som rappt utfall förutom att det blir två nivåer lättare på VINIT.

/Jaggernaut - kan också sin stridskonst

ZaiToh

Warrior
En 50kilos 90årig shaolinmunk kommer aldrig att kunna spöa en tokig tungviktsboxare (hur mycket han än försöker).

Bra att du vet vad du pratar om. Uppenbarligen har du aldrig mött någon som tryckt på en punkt och du inte kunnat röra en fena.

Pendragon

Swashbuckler

Ett problem till. På listan över tillåtna försvarshandlingar med fullt försvar (s.36, spelledarens guide) nämns inte motanfall, vilken ripost kan tolkas som en variant av, och därmed har hela din taktik krackelerat.

Bättre då att kombinera ripost och medföljning, eller ännu bättre, medföljning med två vapen, varav det ena är en sköld.

/Joel - har 1337 m4d skillz

Carnin

Veteran

På listan över tillåtna försvarshandlingar med fullt försvar (s.36, spelledarens guide) nämns inte motanfall, vilken ripost kan tolkas som en variant av, och därmed har hela din taktik krackelerat.
Om man inte tolkar ripost som en parering följt av ett bonus-motanfall. Det extra motanfallet gills ju egentligen inte som en handling eftersom det inte ger någon extra svårighetsökning (om jag minns rätt iallafall). Det är så jag har tolkat reglerna, men jag kan ha tolkat dem fel.

/Carnin