Re: Struktur und Ordnung II
Alltså, enligt min (medelmåttiga) erfarenhet av hur strid rollspelas, rör det sig oftast mer om matematiska termer, tärningsslag och noteringar på rollformulär. Detta akompanjeras av höga rollspelsprestationer i stil med "Jag hugger", "jag skjuter" eller "jag boltar'n i skrevet!"
Det handlar m a o inte om "att skriva så mycket som behövs för att säga det man behöver få sagt, inte att fylla ett visst antal sidor", utan snarare att strukturen gör att spelare mer fokuserar på regeltermer än att beskriva vad rollpersonen gör i striden.
Rätbpfl! säger någon då och menar att joho vi rollspelar visst striden och bryr oss inte så mycket om tärningarna. Ja, det är ju bra - men hur lång tid tog det att komma dit? Varför tror ni att man som liten kobold spelar rollspel som man gör?
Spelare: "Jag hugger!!!" *rull rull*
SL: *rull rull* "Han parerar."
Spelare: "Jag hugger igen!!!" *rull rull*
SL: *rull rull* Han dör.
Spelare: Jag tar skatten.
Jo, det är för att detta är exakt vad regelboken berättar att man skall göra... Du skall nämnligen:
1. göra en gubbe
2. ge honom coola färdigheter
3. för att att kunna slå ihjäl monster
4. i värld X.
5. Åsså köpa honom en stort fett tvåhandssvärd.
//Erik - nu måste jag verkligen jobba
Jag håller inte med. Om du läser (de flesta) regelbeskrivningar om strid, handlar de just om beskrivningar av regler, inte av beskrivningar av strid.Jag tror inte att man ska tolka det som att mängden indikerar hur viktigt något är. Mängden indikerar hur mycket beskrivning något kräver.
Strid har oftast mycket beskrivning, inte för att det är viktigt utan för att det är drastiskt och för att det är något som de flesta inte har erfarenhet av.
Alltså, enligt min (medelmåttiga) erfarenhet av hur strid rollspelas, rör det sig oftast mer om matematiska termer, tärningsslag och noteringar på rollformulär. Detta akompanjeras av höga rollspelsprestationer i stil med "Jag hugger", "jag skjuter" eller "jag boltar'n i skrevet!"
Det handlar m a o inte om "att skriva så mycket som behövs för att säga det man behöver få sagt, inte att fylla ett visst antal sidor", utan snarare att strukturen gör att spelare mer fokuserar på regeltermer än att beskriva vad rollpersonen gör i striden.
Rätbpfl! säger någon då och menar att joho vi rollspelar visst striden och bryr oss inte så mycket om tärningarna. Ja, det är ju bra - men hur lång tid tog det att komma dit? Varför tror ni att man som liten kobold spelar rollspel som man gör?
Spelare: "Jag hugger!!!" *rull rull*
SL: *rull rull* "Han parerar."
Spelare: "Jag hugger igen!!!" *rull rull*
SL: *rull rull* Han dör.
Spelare: Jag tar skatten.
Jo, det är för att detta är exakt vad regelboken berättar att man skall göra... Du skall nämnligen:
1. göra en gubbe
2. ge honom coola färdigheter
3. för att att kunna slå ihjäl monster
4. i värld X.
5. Åsså köpa honom en stort fett tvåhandssvärd.
//Erik - nu måste jag verkligen jobba