w176
Förlorad dotter
Hej.
Rätt många har koll på att jag är en friformare som inte gillar regler, men kan stå ut med dom i rätt sällskap. Nu har jag tänkt igen, och sånt är ju aldrig nyttigt. Jag satt och skummade här på forumet, och kom på orsaken till varför jag funkar dåligt med regler.
Rollspelsregler är att strukturera upp både tänkandet kring spelet och själva spelandet, oavsett om det är forgespel eller D&D. Detta skär sig med om man upplever rollspelade som en intuitiv process som motsätter sig struktur. Man inser saker än snarare än tar medvetna beslut om dem, man bygger inte karaktärerna rationellt utan den är en organisk process där något växer fram osv.
Jämför att man står i olika änden av Myers-briggs Personlighetstyp skala mellan Judgeing och Preciving, fast just angående rollspelsfrågan.
Jag har jättesvårt att tänka efter de strukturer man har för olika rollspel, trots åratal av övning. Jag ändrar på rollformuläret när jag inser nya saker jag kan inte tänka dramatisk i stridsrundor och blir totalt galen när jag försöker spela konflikter i dogs (som är väldigt strukturerade) osv. Jag blir handikappad när jag försöker tänka rollspel på det sättet, det är skitsvårt.
Så jag tror att gapet består i att annorlunda grundtänk, om man kan gilla att strukturera upp spelet på det sätt regler gör.
Är det ett gap är det svårt att överbygga när det gäller tankeprocessen, och att mötas halvvägs och kompromissa är oftast lite dåligt för alla. Så hur skall man egentligen hantera att en spelgrupp som består av flera individer befinner sig på olika delar av skalan. Att en del tänker väldigt strukturellt kring rollspel och andra verkligen inte gör det? Hur hanterar regelsystemen folk som hellre spelar med intuitivt, Hur gör man med en spelgrupp där hälften vill ha regler och struktur och andra hälften tycker det är i vägen?(*)
Tänker jag rätt. Är det ”hur man tänker rollspel” som antingen får en att gilla struktur/regler eller inte?
Svamlar jag bara osammanhängande?
/w176 äter inte papper och imiterar Storuggla
*(Personligen brukar jag göra så att jag helt enkelt föser över hanterandet av regler och struktur på en spelledare eller de andra spelarna om det är den typ av spel att möjligheten finns (Call of chutulu till exempel) i andra spel funkar det inte (Tsoy tex))
Rätt många har koll på att jag är en friformare som inte gillar regler, men kan stå ut med dom i rätt sällskap. Nu har jag tänkt igen, och sånt är ju aldrig nyttigt. Jag satt och skummade här på forumet, och kom på orsaken till varför jag funkar dåligt med regler.
Rollspelsregler är att strukturera upp både tänkandet kring spelet och själva spelandet, oavsett om det är forgespel eller D&D. Detta skär sig med om man upplever rollspelade som en intuitiv process som motsätter sig struktur. Man inser saker än snarare än tar medvetna beslut om dem, man bygger inte karaktärerna rationellt utan den är en organisk process där något växer fram osv.
Jämför att man står i olika änden av Myers-briggs Personlighetstyp skala mellan Judgeing och Preciving, fast just angående rollspelsfrågan.
Jag har jättesvårt att tänka efter de strukturer man har för olika rollspel, trots åratal av övning. Jag ändrar på rollformuläret när jag inser nya saker jag kan inte tänka dramatisk i stridsrundor och blir totalt galen när jag försöker spela konflikter i dogs (som är väldigt strukturerade) osv. Jag blir handikappad när jag försöker tänka rollspel på det sättet, det är skitsvårt.
Så jag tror att gapet består i att annorlunda grundtänk, om man kan gilla att strukturera upp spelet på det sätt regler gör.
Är det ett gap är det svårt att överbygga när det gäller tankeprocessen, och att mötas halvvägs och kompromissa är oftast lite dåligt för alla. Så hur skall man egentligen hantera att en spelgrupp som består av flera individer befinner sig på olika delar av skalan. Att en del tänker väldigt strukturellt kring rollspel och andra verkligen inte gör det? Hur hanterar regelsystemen folk som hellre spelar med intuitivt, Hur gör man med en spelgrupp där hälften vill ha regler och struktur och andra hälften tycker det är i vägen?(*)
Tänker jag rätt. Är det ”hur man tänker rollspel” som antingen får en att gilla struktur/regler eller inte?
Svamlar jag bara osammanhängande?
/w176 äter inte papper och imiterar Storuggla
*(Personligen brukar jag göra så att jag helt enkelt föser över hanterandet av regler och struktur på en spelledare eller de andra spelarna om det är den typ av spel att möjligheten finns (Call of chutulu till exempel) i andra spel funkar det inte (Tsoy tex))