RasmusL;n233481 said:
((jag kan ju dock oftast spela "random ny sport" efter en kort beskrivning, eller läsa mig till hur ett brädspel spelas, eller ett datorspel, eller...))
Och du kan ju dessutom plocka upp random nytt rollspel och uppenbarligen få bra sessioner med det, att du kan göra allt det här är ju för att du redan har kunskap om 'hur det brukar se ut eller dylikt'.
Brädspel är ett bra exempel eftersom nästan alla glömmer bort det viktigaste, att skriva vad det går ut på, vilket för de flesta brädspel är att vinna och om det inte går få en så bra position som möjligt själv. Att det saknas gör att väldigt många spelar brädspel 'fel' alternativt att många inkompatibla brädspelsgrupper får dåliga upplevelser.
Det jag inte köper är att du verkar mena att 'strukturerade friformsspel' är svårare att få en bra upplevelse i än mer traditionella rollspel, eftersom de inte förklarar hur en ska göra, samtidigt så har vi 2097s tråd som handlar om att traditionella rollspel inte heller gör det, eller i vart fall inte bra.
Jag tycker också att de regellösningar som finns faktiskt är med och formar spelet och ibland ganska radikalt. Jag älskar tillexempel den simpla resolutionsmekaniken i Dream Askew, och den binder ihop reglerna med settingen oerhört vackert. Spelar vi ett spel där vi röstar om vem som vinner i en scen så kommer det också att forma spelet, eller ett spel där en gång under spelet så vänds rollpersonens karaktärsdrag upp och ner så kommer det också att forma berättelsen. Andra spel som archipelago III har med sina 'kod-ord' format spel även i de fall de sällan används, och där finns dessutom ett antal instruktioner av den typen som jag tror att du letar efter som 'spela långsamt'. Sen är det klart att det finns en mängd dåliga spel i den här genren också, där mekaniken kommer ivägen tex, men det gör inte genren till bullshit.
Jag tycker snarare problemet är att rollspelsmakare idag verkar förvänta sig för mycket av texten och glömmer bort att den vanligaste situationen inte är att 5 personer som aldrig har spelat rollspel tidigare sätter sig tillsammans med en ny box som de köpt och lär sig spela från texten, men jag tror jag tar det i en egen tråd.