Lukas;n233312 said:Vad räknar vi som strukturerad friform egentligen?
montsegur 1244?
Witch?
Geneses´s Psykodram hack?
Zire;n233311 said:Om de man spelar med är väldigt skickliga så visst, då har spelet väldigt liten betydelse. Är man totala nybörjare så har spelet väldigt stor betydelse. Och någonstans däremellan så måste man väl passera 50/50.
Var det rätt svar?
Gurgeh;n233334 said:För oss som inte är så inne på friform: Vad innebär det att den är strukturerad?
?Fast... Det finns väl ändå rätt gott om icke-friform-spel vars spelmekanik inte heller hjälper till att "väva drama och historier", som ändå anses vara "bra spel"?RasmusL;n233344 said:Det är ju just det: det _FINNS_ inget spel! Generellt är det bara ett tema och/eller spelvärld och möjligen en enkel resolutionsmekanik men oftast inte ens det.
Det är spel som i mina ögon bygger på att "någon som vet hur det går till ska visa någon annan hur en väver drama och historier utan stöd från spelmekanik"
Det är spelledarlösa spel utan simulerad spelledare och då landar allt i knät på spelarna. Det är inte dåligt men det är bullshit att säga att det är bra spel.
Alltså, om du lyckas peka ut en massa spel som inte har en central mekanik för att uppnå det de är designade för (exempelvis en "av äventyr coachad spelledare", det är en sådan mekanik) så blir jag imponerad!da_bohz;n233348 said:?Fast... Det finns väl ändå rätt gott om icke-friform-spel vars spelmekanik inte heller hjälper till att "väva drama och historier", som ändå anses vara "bra spel"?
Jag hamnade i kulten och förblindades av dess härlighet! Närå, jag gillar strukturerad friform med rätt människor, när vi är riktigt samspelta så får jag för mig att det är nästan oslagbart just på grund av att det inte informerar oss om hur vi ska agera, högre mastery -> mindre vägledning osv.Wyldstorm;n233364 said:Hmm...
Om det beror 0% på spelet, så varför spelar du?
En invändning till är väl att om ingen del av upplevelsen är spelrelaterad så spelas ju inte rollspel, eller nåt annat spel för den delen.
Ja, medhåll.Wyldstorm;n233364 said:Men jag håller fullt med om att strukturerad friform är bullshit.
Först för att friform HAR regler, de är bara kasst/löst designade och klottrade på det sociala kontraktet.
Sen p.g.a. att själva konceptet med "strukturerad friform" blir lite motsägelsefullt på ett tragiskt sätt.
Setting & regler bidrar en hel del om de används & är vettiga imho..
Du pratar om enbart "friform" nu. Anledningen till varför jag lade till "strukturerad" var just för att poängtera just vad du skrev: att friform har strukturer (spelprocedurer, tekniker och mekaniker).Wyldstorm;n233364 said:Men jag håller fullt med om att strukturerad friform är bullshit.
Först för att friform HAR regler, de är bara kasst/löst designade och klottrade på det sociala kontraktet.
Kan det kanske vara så att spel med starkare spelstrukturer får de förklaringarna "lite på köpet"? Jag tänker mig att när en "tvingas" gå utanför "såhär brukar det fungera" och beskriva hur en spelprocedur ska fungera mer i detalj (tänk Kagematsu, MVGU, Fiasco i någon mån, A Taste for Murder (även om jag inte gillar det), This is Pulp, Polaris, m fl) så kommer de bitarna lite på köpet? Sedan kan vi ju med en "bra" (vad nu det innebär) spelgrupp skapa en bra upplevelse i princip utan ett skrivet "spel" men det gör ju inte spelet bra. Lite som mycket av strukturerad friform.Rickard;n233388 said:Ett bra rollspel borde lära upp folk i hur, när och om de ska använda regler. Inte ens en promille av rollspelen gör det.
Ja… FFG har börjat med en smart grej i sina brädspel där dom delar upp tutorial och referens i separata böcker. Tycker det är smart.Rickard;n233388 said:Ett bra rollspel borde lära upp folk i hur, när och om de ska använda regler. Inte ens en promille av rollspelen gör det.
Vilka delar tänker du på? Finns det något som är med och hjälper/styr det personliga dramat mer handgripligen?Björn den gode;n233476 said:Förstår inte riktigt vad du pratar om. Montsegeur har ju jättebra hjälp till att uppnå den centrala mekaniken och min spelupplevelse när jag spelat det jämfört med säg mage med samma personer är enligt mig mycket annorlunda och det tack vare spelet.
Sure, men det finns grader i helvetet. Jag kan gissa att en stor del av problemet är att spelledarlös strukturerad friform presenteras på samma sätt och struktur som tradlir med spelledare och äventyr där spelarna matas med input och tema. Troru om de?Björn den gode;n233479 said:Relationskartan. Det förutbestämda slutet. Högläsningstexterna. Berättarmaktsmekaniken. Scenanvisningarna. Spelbrädet. Och nej jag håller med dig har ingen spelat eller läst om den typen av spel förut så kommer det nog inte fungera så bra. Samma sak gäller för alla andra rollspel också. Och de flesta andra aktiviteter för den delen som sport eller att läsa poesi.