Nekromanti Strukturerad friform är bullshit!

RasmusL

Champion
Hur bra en spelomgång blir beror till 0 % på spelet och till 100 % på vem du spelar med. Åsikter?

Zire

Swashbuckler
Om de man spelar med är väldigt skickliga så visst, då har spelet väldigt liten betydelse. Är man totala nybörjare så har spelet väldigt stor betydelse. Och någonstans däremellan så måste man väl passera 50/50.

Var det rätt svar? :)

Lukas

Mannen i Gult
Vad räknar vi som strukturerad friform egentligen?
montsegur 1244?
Witch?
Geneses´s Psykodram hack?

2097

deleta mitt konto tack
Eftersom jag är så grym på friform har jag aldrig märkt att det skulle kunna vara dåligt. Men Penny for my thoughts sög för dom andras stories var så kassa och dom fattade inte hur bra mina var?

Bättre är spel där man bygger ihop varandras stories ist för att berätta varsin

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
För oss som inte är så inne på friform: Vad innebär det att den är strukturerad?

RasmusL

Champion
Lukas;n233312 said:
Vad räknar vi som strukturerad friform egentligen?
montsegur 1244?
Witch?
Geneses´s Psykodram hack?

Tycker att det är en bra exemplifierande round up!

RasmusL

Champion
Zire;n233311 said:
Om de man spelar med är väldigt skickliga så visst, då har spelet väldigt liten betydelse. Är man totala nybörjare så har spelet väldigt stor betydelse. Och någonstans däremellan så måste man väl passera 50/50.

Var det rätt svar? :)

Det är ju just det: det _FINNS_ inget spel! Generellt är det bara ett tema och/eller spelvärld och möjligen en enkel resolutionsmekanik men oftast inte ens det.

Det är spel som i mina ögon bygger på att "någon som vet hur det går till ska visa någon annan hur en väver drama och historier utan stöd från spelmekanik"

Det är spelledarlösa spel utan simulerad spelledare och då landar allt i knät på spelarna. Det är inte dåligt men det är bullshit att säga att det är bra spel.

RasmusL

Champion
Gurgeh;n233334 said:
För oss som inte är så inne på friform: Vad innebär det att den är strukturerad?

Det är nog en motreaktion mot ordet "friform" som är idiotiskt som beskrivning av en kategori. "Friform", vad betyder det ordet liksom? Anything goes? "INGA REGLER!!1!!!"? VI vet ju att båda dessa är omöjligheter, att det alltid måste finnas ett socialt kontrakt om att vi spelar rollspel för att det ska räknas som att vi spelar rollspel.

da_bohz

Swordsman
RasmusL;n233344 said:
Det är ju just det: det _FINNS_ inget spel! Generellt är det bara ett tema och/eller spelvärld och möjligen en enkel resolutionsmekanik men oftast inte ens det.

Det är spel som i mina ögon bygger på att "någon som vet hur det går till ska visa någon annan hur en väver drama och historier utan stöd från spelmekanik"

Det är spelledarlösa spel utan simulerad spelledare och då landar allt i knät på spelarna. Det är inte dåligt men det är bullshit att säga att det är bra spel.
?Fast... Det finns väl ändå rätt gott om icke-friform-spel vars spelmekanik inte heller hjälper till att "väva drama och historier", som ändå anses vara "bra spel"?

Wyldstorm

Swordsman
Hmm...
Om det beror 0% på spelet, så varför spelar du?
En invändning till är väl att om ingen del av upplevelsen är spelrelaterad så spelas ju inte rollspel, eller nåt annat spel för den delen.

Men jag håller fullt med om att strukturerad friform är bullshit.
Först för att friform HAR regler, de är bara kasst/löst designade och klottrade på det sociala kontraktet.
Sen p.g.a. att själva konceptet med "strukturerad friform" blir lite motsägelsefullt på ett tragiskt sätt.

Setting & regler bidrar en hel del om de används & är vettiga imho..

RasmusL

Champion
da_bohz;n233348 said:
?Fast... Det finns väl ändå rätt gott om icke-friform-spel vars spelmekanik inte heller hjälper till att "väva drama och historier", som ändå anses vara "bra spel"?
Alltså, om du lyckas peka ut en massa spel som inte har en central mekanik för att uppnå det de är designade för (exempelvis en "av äventyr coachad spelledare", det är en sådan mekanik) så blir jag imponerad!

RasmusL

Champion
Wyldstorm;n233364 said:
Hmm...
Om det beror 0% på spelet, så varför spelar du?
En invändning till är väl att om ingen del av upplevelsen är spelrelaterad så spelas ju inte rollspel, eller nåt annat spel för den delen.
Jag hamnade i kulten och förblindades av dess härlighet! Närå, jag gillar strukturerad friform med rätt människor, när vi är riktigt samspelta så får jag för mig att det är nästan oslagbart just på grund av att det inte informerar oss om hur vi ska agera, högre mastery -> mindre vägledning osv.

Wyldstorm;n233364 said:
Först för att friform HAR regler, de är bara kasst/löst designade och klottrade på det sociala kontraktet.
Sen p.g.a. att själva konceptet med "strukturerad friform" blir lite motsägelsefullt på ett tragiskt sätt.

Setting & regler bidrar en hel del om de används & är vettiga imho..
Ja, medhåll.

Sedan kan det som sagt ge fantastiska spelupplevelser ändå men ärligheten kring "vad det är" är något bristande tycker jag.

Rickard

Urverk speldesign
Wyldstorm;n233364 said:
Du pratar om enbart "friform" nu. Anledningen till varför jag lade till "strukturerad" var just för att poängtera just vad du skrev: att friform har strukturer (spelprocedurer, tekniker och mekaniker).

För att besvara OP: folk som säger att spelgruppen eller spelledaren kan fixa de värsta spelen, när det kommer till speldesign, har ingen aning om vad de pratar om. Vi har en sådan person i vår rollspelsteorigrupp i Malmö.

Ett bra rollspel borde lära upp folk i hur, när och om de ska använda regler. Inte ens en promille av rollspelen gör det.

RasmusL

Champion
Rickard;n233388 said:
Ett bra rollspel borde lära upp folk i hur, när och om de ska använda regler. Inte ens en promille av rollspelen gör det.
Kan det kanske vara så att spel med starkare spelstrukturer får de förklaringarna "lite på köpet"? Jag tänker mig att när en "tvingas" gå utanför "såhär brukar det fungera" och beskriva hur en spelprocedur ska fungera mer i detalj (tänk Kagematsu, MVGU, Fiasco i någon mån, A Taste for Murder (även om jag inte gillar det), This is Pulp, Polaris, m fl) så kommer de bitarna lite på köpet? Sedan kan vi ju med en "bra" (vad nu det innebär) spelgrupp skapa en bra upplevelse i princip utan ett skrivet "spel" men det gör ju inte spelet bra. Lite som mycket av strukturerad friform.

2097

deleta mitt konto tack
Rickard;n233388 said:
Ja… FFG har börjat med en smart grej i sina brädspel där dom delar upp tutorial och referens i separata böcker. Tycker det är smart.

Björn den gode

Swashbuckler
Förstår inte riktigt vad du pratar om. Montsegeur har ju jättebra hjälp till att uppnå den centrala mekaniken och min spelupplevelse när jag spelat det jämfört med säg mage med samma personer är enligt mig mycket annorlunda och det tack vare spelet. Sen är det ju en missuppfattning att friform skulle vara utan form, precis som i fri stil i skidåkning eller frisim har regler för vad du får göra så har friform det. Skillnaden är att precis som fristil i skidor och frisim så är den formen grundad i vad som ger bäst resultat istället för i tradition.

RasmusL

Champion
Björn den gode;n233476 said:
Förstår inte riktigt vad du pratar om. Montsegeur har ju jättebra hjälp till att uppnå den centrala mekaniken och min spelupplevelse när jag spelat det jämfört med säg mage med samma personer är enligt mig mycket annorlunda och det tack vare spelet.
Vilka delar tänker du på? Finns det något som är med och hjälper/styr det personliga dramat mer handgripligen?

Missförstå mig inte, jag tycker att Montsegur 1244 är awesome och har spelat det iaf fyra gånger med bra resultat men att sätta det i händerna på någon som inte har spelat liknande och förvänta sig att det ska bli AWESOME är i mina ögon väldigt optimistiskt. Och det tycker jag är gemensamt för i princip hela spelkategorin: "spelet" sätter upp lite värld och lite teman, kanske (som i Montsegur) någon form av aktstruktur men hur dramat formas lämnar de helt hos spelarna.

Björn den gode

Swashbuckler
Relationskartan. Det förutbestämda slutet. Högläsningstexterna. Berättarmaktsmekaniken. Scenanvisningarna. Spelbrädet. Och nej jag håller med dig har ingen spelat eller läst om den typen av spel förut så kommer det nog inte fungera så bra. Samma sak gäller för alla andra rollspel också. Och de flesta andra aktiviteter för den delen som sport eller att läsa poesi.

RasmusL

Champion
Björn den gode;n233479 said:
Relationskartan. Det förutbestämda slutet. Högläsningstexterna. Berättarmaktsmekaniken. Scenanvisningarna. Spelbrädet. Och nej jag håller med dig har ingen spelat eller läst om den typen av spel förut så kommer det nog inte fungera så bra. Samma sak gäller för alla andra rollspel också. Och de flesta andra aktiviteter för den delen som sport eller att läsa poesi.
Sure, men det finns grader i helvetet. Jag kan gissa att en stor del av problemet är att spelledarlös strukturerad friform presenteras på samma sätt och struktur som tradlir med spelledare och äventyr där spelarna matas med input och tema. Troru om de?