Nekromanti Strukturerad friform är bullshit!

RasmusL

Champion
((jag kan ju dock oftast spela "random ny sport" efter en kort beskrivning, eller läsa mig till hur ett brädspel spelas, eller ett datorspel, eller...))

Ram

Skev
1% spel, 99% spelare.

Vissa spel är så bra att de är som en extra spelare. Spelet matar elden med structured randomness och det blir ett snäpp bättre.

RasmusL

Champion
Ram;n233512 said:
1% spel, 99% spelare.

Vissa spel är så bra att de är som en extra spelare. Spelet matar elden med structured randomness och det blir ett snäpp bättre.

Structured randomness är ju awesome! Mer av det! ...men då närmar vi oss gränsen för vad som är "strukturerad friform"... :(

Ram

Skev
RasmusL;n233516 said:
Structured randomness är ju awesome! Mer av det! ...men då närmar vi oss gränsen för vad som är "strukturerad friform"... :(
Ja, det har du iofs rätt i, men jag funderar över om det är viktigt egentligen... Slutar saker vara friform om man vid valda tillfällen flippar en coin utan att ta mekanisk hänsyn till vad utfallet blir?

Menar inte alls att de-rail:a diskussionen med "Vad är friform", jag menar bara att om man kan göra friform bättre (såsom bättre för oss som spelar det just nu) genom små grepp så kan det väl få existera under friformsparaplyt?

Wyldstorm

Swordsman
RasmusL;n233381 said:
... Närå, jag gillar strukturerad friform med rätt människor, när vi är riktigt samspelta så får jag för mig att det är nästan oslagbart just på grund av att det inte informerar oss om hur vi ska agera, högre mastery -> mindre vägledning osv.
Svagt OT kanske..
Men blir det inte svårt att hitta en grupp som är i samma nivå vad gäller snabbtänkthet, karisma (alltså, RL karisma) och själviskhet?
Jag har testat det en handfull gånger och alltid irriterat mig på balansproblemen runt bordet..
Tillägg: Oftast tankar i stil med "fan, nu måste jag bromsa mig så alla får en rättvis tårtbit av tid/uppskattning/inspiraton.. Argh.. Nu måste jag bryta över fokus från herr snacksalig till den spelaren så denne får en syl i vädret.."

Wyldstorm

Swordsman
Rickard;n233388 said:
Du pratar om enbart "friform" nu. Anledningen till varför jag lade till "strukturerad" var just för att poängtera just vad du skrev: att friform har strukturer (spelprocedurer, tekniker och mekaniker).
Lite logisk vurpa där?
Om vi är överens att all friform har regler, vad är invändningen om "enbart friform"?
Eller är det distinktionen mellan vad du kallar procedurer, tekniker & mekaniker? (Vilka imho är i mångt & mycket synonymt med "regler")

Wyldstorm

Swordsman
Rickard;n233388 said:
Ett bra rollspel borde lära upp folk i hur, när och om de ska använda regler. Inte ens en promille av rollspelen gör det.
Stort, dystert & inlevelsefullt medhåll.

Rickard

Urverk speldesign
Wyldstorm;n233522 said:
Lite logisk vurpa där?
Om vi är överens att all friform har regler, vad är invändningen om "enbart friform"?
Eller är det distinktionen mellan vad du kallar procedurer, tekniker & mekaniker? (Vilka imho är i mångt & mycket synonymt med "regler")
Förlåt, jag var otydlig. Vad jag ville med "strukturerad" är att få fram tydligare i varje persons tanke att friform har regler. En banan vet vi inte vad det är förrän jag skriver att det är satellitbanan. Friform = strukturerad friform. Fast i mångas ögon är friform regellöst. Riotminds skriver exempelvis i DoD Trudvang "Det finns två sätt att spela rollspel. Med regler och friform" (fritt från minnet).

Så vi är överens. :)

Lupus Maximus;n233529 said:
När, hur, och om beror dock också rätt mycket på spelstil.
Detta ska spelet också lära ut, enligt mig. Annars sitter vi där med personer som tror sig kunna spela spelet utan att faktiskt veta hur de ska spela eller ens hur de ska tycka det är kul.

Sedan finns det folk som vill ha rollspel som verktygslåda. Det är OK också, men det är för inbitna rollspelare som redan vet vad de vill. Andra rollspelare vill testa olika saker. Det är de senare jag har i åtanke, som det knappt finns spel för

RasmusL

Champion
Lupus Maximus;n233529 said:
När, hur, och om beror dock också rätt mycket på spelstil.

Om spelets braighet beror på spelstil så är det väl precis så att spelarna är det viktiga? :p

Zire

Swashbuckler
RasmusL;n233344 said:
Det är ju just det: det _FINNS_ inget spel! Generellt är det bara ett tema och/eller spelvärld och möjligen en enkel resolutionsmekanik men oftast inte ens det.
Men det är fullt tillräckligt skulle jag påstå. När jag var helt ny med rollspel så var det helt AWESOME. Förmodligen de objektivt sett absolut sämsta spelmötena i mitt liv, men det hade ingen betydelse för mig. När vi körde friform (som jag skulle påstå är när man inte har några, eller väldigt få, bestämda regler) åratal senare så var det förmodligen inte heller så lysande objektivt sett, men vi tyckte det var otroligt häftigt att vi bara körde utan tärningar, rollpersonerna var i bästa fall några meningar på ett papper och "passiv" spelledare som inte hade något förberett (vilket ofta var skälet till att vi körde friform). Hade du frågat oss då så hade vi sagt att vi var fucking awesome, och att köra utan uttalade regler is the shit! Den enda egentliga regeln var väl just det, kommer man dragandes med argumentet att "men det ska ju vara så här" så var man fel ute. Det finns inga regler, övertyga oss om hur det går istället så blir det väl så, vi behövde egentligen inte vara mer överens än att vi inte längre diskuterar utfallet, utan plötsligt har flyttat oss till någon annan del av spelet.

RasmusL;n233344 said:
Det är spelledarlösa spel utan simulerad spelledare...
Fast vänta här håller jag inte med. Friform måste ju inte vara spelledarlöst? Eller är det någon speciell roll hos spelledaren du tänker på? Vi hade alltid (har jag för mig) någon som spelade alla som inte var rollpersonerna t.ex.

RasmusL

Champion
Zire;n233565 said:
Fast vänta här håller jag inte med. Friform måste ju inte vara spelledarlöst? Eller är det någon speciell roll hos spelledaren du tänker på? Vi hade alltid (har jag för mig) någon som spelade alla som inte var rollpersonerna t.ex.
True, men den grupp spel jag tänker på när jag tänker "strukturerad friform" är av en eller annan anledning alla spelledarfulla/lösa spel. Jag kanske ska förtydliga att det inte är friform av typen "jätterälsade spelledarledda historier" (som jag förstått var en grej någon gång innan min tid) jag pratar om.

Björn den gode

Swashbuckler
RasmusL;n233481 said:
((jag kan ju dock oftast spela "random ny sport" efter en kort beskrivning, eller läsa mig till hur ett brädspel spelas, eller ett datorspel, eller...))
Och du kan ju dessutom plocka upp random nytt rollspel och uppenbarligen få bra sessioner med det, att du kan göra allt det här är ju för att du redan har kunskap om 'hur det brukar se ut eller dylikt'.

Brädspel är ett bra exempel eftersom nästan alla glömmer bort det viktigaste, att skriva vad det går ut på, vilket för de flesta brädspel är att vinna och om det inte går få en så bra position som möjligt själv. Att det saknas gör att väldigt många spelar brädspel 'fel' alternativt att många inkompatibla brädspelsgrupper får dåliga upplevelser.

Det jag inte köper är att du verkar mena att 'strukturerade friformsspel' är svårare att få en bra upplevelse i än mer traditionella rollspel, eftersom de inte förklarar hur en ska göra, samtidigt så har vi 2097s tråd som handlar om att traditionella rollspel inte heller gör det, eller i vart fall inte bra.

Jag tycker också att de regellösningar som finns faktiskt är med och formar spelet och ibland ganska radikalt. Jag älskar tillexempel den simpla resolutionsmekaniken i Dream Askew, och den binder ihop reglerna med settingen oerhört vackert. Spelar vi ett spel där vi röstar om vem som vinner i en scen så kommer det också att forma spelet, eller ett spel där en gång under spelet så vänds rollpersonens karaktärsdrag upp och ner så kommer det också att forma berättelsen. Andra spel som archipelago III har med sina 'kod-ord' format spel även i de fall de sällan används, och där finns dessutom ett antal instruktioner av den typen som jag tror att du letar efter som 'spela långsamt'. Sen är det klart att det finns en mängd dåliga spel i den här genren också, där mekaniken kommer ivägen tex, men det gör inte genren till bullshit.

Jag tycker snarare problemet är att rollspelsmakare idag verkar förvänta sig för mycket av texten och glömmer bort att den vanligaste situationen inte är att 5 personer som aldrig har spelat rollspel tidigare sätter sig tillsammans med en ny box som de köpt och lär sig spela från texten, men jag tror jag tar det i en egen tråd.