Det var först med Exalted som jag stötte på konceptet med stuntbonusar. Konceptet fungerar som så att en spelares beskrivning av sin handling kan öka rollpersonens möjligheter att lyckas med denna handling. I Exalted finns tre olika nivåer av stunts som belönar mer ju mer episkt det är. Eftersom det rollspelet är high fantasy och eftersträvar en känsla av gudomliga intriger (bokstavligt talat) och episka strider fungerar det mycket bra. Frågan jag ställer mig är om ni anser att stuntbonusar kan vara till nytta även för rollspel som eftersträvar realism framför anime-action.
Jag ser en fördel med stuntbonusar bortsett från bonusen till tärningslaget. Detta är att det bjuder in spelaren till att leva sig in mer i sessionen, hjälpa till att tydligare framhäva en mental visualisering av spelet i gruppen och slutligen bidra till mer entusiasm och inlevelse i rollspelandet.
För att återgå till hur Exalted beskriver användandet av stunts finns det tre olika nivåer av dessa. Enpoängsstunts ger en minimal bonus till tärningskastet (+1 tärning till dice poolen). Vad som definierar ett enpoängsstunt är att helt enkelt tydligare visualisera en handling istället för att säga "jag hugger honom" och sedan slå tärningarna. Ett enpoängsstunt kan vara (citat): "Anoria snaps her razor-fan open with a soft click across the guard's throat. She then watches over its bloody edge as he collapses in a gurgling heap at her feet".
Ett tvåpoängsstunt kräver att rollpersonen även ska interagera med omgivning i beskrivningen av stuntet (med målet att spelarna får hjälpa till att göra omvärlden mer levande och utnyttja denna till häftigare handlingar). Ett lyckat tvåpoängsstunt (spelledaren bestämmer) ger en ökad bonus till slaget. Exempel (citat): "Anoria watches as the two guards charges her from each side, intending to pin her between them. At the last moment, she crouches and flips back against the wall. In the instant she stands horizontal, her fans flash out, catching both men in the face. She then falls through the double arterial spray, landing catlike as her two attackers crash blindly into one another".
Trepoängsstunten ska vara de sällsynta tillfällen då spelgruppen tystnar, ser på spelaren som gör stuntet och säger: "fuck yeah, det där är coolt". Bara att någon gör ett sådant stunt ger inte bara en tärningsbonus utan även en XP-bonus. Exempel (citat): "The demon swings his burning fist at Anoria, and she leaps straight up in a somersault, balancing in a tentative handstand on his massive hand. Her feet connect with the chandelier above, tilting it to pour oil on top of the spirit’s head. As she hoped, the glittering drops burst alight as they land on the creature’s superheated flesh. The flames do not hurt him, but distract him long enough for her to release a hand and grab a fan from her belt. Still balanced on the monster’s swinging arm, Anoria shoves her folded razor into the demon’s mouth, twisting it up through his brain."
Nu är dessa exempel från Exalted som eftersträvar dessa strider. Men anser ni att stuntbonusar hjälper även andra rollspel, om inte för att uppnå häftiga scener, att göra spelarna mer inblandade i berättandet och för att bidra till atmosfär, känsla och interaktionen mellan spelgruppen? Jag kan tänka mig att motsvarande stuntnivåer i spel som Eon (som eftersträvar "realism" och därför inte kan vara lika crouching tiger hidden dragon, åtminstone kan belöna en spelares entusiasm i beskrivandet) kan ge bonusar som +1/2/3 till ett färdighetsvärde för slaget eller t.o.m. ge -Ob1/2/3T6 från ett eventuellt slag.
Jag ser en fördel med stuntbonusar bortsett från bonusen till tärningslaget. Detta är att det bjuder in spelaren till att leva sig in mer i sessionen, hjälpa till att tydligare framhäva en mental visualisering av spelet i gruppen och slutligen bidra till mer entusiasm och inlevelse i rollspelandet.
För att återgå till hur Exalted beskriver användandet av stunts finns det tre olika nivåer av dessa. Enpoängsstunts ger en minimal bonus till tärningskastet (+1 tärning till dice poolen). Vad som definierar ett enpoängsstunt är att helt enkelt tydligare visualisera en handling istället för att säga "jag hugger honom" och sedan slå tärningarna. Ett enpoängsstunt kan vara (citat): "Anoria snaps her razor-fan open with a soft click across the guard's throat. She then watches over its bloody edge as he collapses in a gurgling heap at her feet".
Ett tvåpoängsstunt kräver att rollpersonen även ska interagera med omgivning i beskrivningen av stuntet (med målet att spelarna får hjälpa till att göra omvärlden mer levande och utnyttja denna till häftigare handlingar). Ett lyckat tvåpoängsstunt (spelledaren bestämmer) ger en ökad bonus till slaget. Exempel (citat): "Anoria watches as the two guards charges her from each side, intending to pin her between them. At the last moment, she crouches and flips back against the wall. In the instant she stands horizontal, her fans flash out, catching both men in the face. She then falls through the double arterial spray, landing catlike as her two attackers crash blindly into one another".
Trepoängsstunten ska vara de sällsynta tillfällen då spelgruppen tystnar, ser på spelaren som gör stuntet och säger: "fuck yeah, det där är coolt". Bara att någon gör ett sådant stunt ger inte bara en tärningsbonus utan även en XP-bonus. Exempel (citat): "The demon swings his burning fist at Anoria, and she leaps straight up in a somersault, balancing in a tentative handstand on his massive hand. Her feet connect with the chandelier above, tilting it to pour oil on top of the spirit’s head. As she hoped, the glittering drops burst alight as they land on the creature’s superheated flesh. The flames do not hurt him, but distract him long enough for her to release a hand and grab a fan from her belt. Still balanced on the monster’s swinging arm, Anoria shoves her folded razor into the demon’s mouth, twisting it up through his brain."
Nu är dessa exempel från Exalted som eftersträvar dessa strider. Men anser ni att stuntbonusar hjälper även andra rollspel, om inte för att uppnå häftiga scener, att göra spelarna mer inblandade i berättandet och för att bidra till atmosfär, känsla och interaktionen mellan spelgruppen? Jag kan tänka mig att motsvarande stuntnivåer i spel som Eon (som eftersträvar "realism" och därför inte kan vara lika crouching tiger hidden dragon, åtminstone kan belöna en spelares entusiasm i beskrivandet) kan ge bonusar som +1/2/3 till ett färdighetsvärde för slaget eller t.o.m. ge -Ob1/2/3T6 från ett eventuellt slag.