Nekromanti Substitut för bordet - bra eller dåligt?

solvebring

Superhero
Nu för tiden börjar det komma massor med prat om hur man ersatt samling runt bordet med samling vid Skype, Msn och dylika.
Själv har jag inte spelat mer än två ggr på de senaste två åren.
Detta p.g.a. att spelgruppen har brutits upp, att den och den ligger borta på jobb, han gör lumpen i Sthlm, jag själv flyttade till Fellingsbro den 1:a Augusti och går nu i skola där etc.

Detta har lett till mitt val - jag spelar inte alls, jag bidar min tid ett tag, kanske något år till... Vem vet...
Kanske kan jag börjar leta nytt spelgäng här senare, eller så kanske jag kommer att flytta närmare "hem" (därifrån jag kom) igen när jag blivit klar. Då kommer vi kunna spela ganska så som förr i gamla spelgänget (ens gamla fasta polare är ju ändå ens gamla fasta polare).
Men nå, saken är den att jag väljer verkligen att bryta upp och bida min tid en ganska så lång period hellre än att ta till Skype och sådana metoder. En så stor del av den magiska bordsrollspelskänslan sitter ju just i att alla sitter samlade runt bordet... Att alla finns där, synliga och verkliga, att alla hör och talar lika verkligt och engagerat, att alla kan ta paus och käka pizza ihop, och hela den biten med det sociala som ändå måste ligga som grund för rollspelets nöje?
Är det inte så man skriver på The Forge till och med?

Jag vet inte riktigt om ni hänger med på vad jag surrar om, men jag har en sådan uppfattning. För mig skulle spelkvällen tappa så mycket effekt, känsla och socialt umgänge - och med det inlevelse, att det inte vore någon idé att spela alls på Skype eller liknande.

Kort sagt, bordsrollspels skall ske samlat vid bordet med 100% IRL-gemenskap, annars tappar det all sin mening och man kan lika gärna skita i det.
Vad tycker ni?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Lösningen är givetvis att när man inte spelar med ordinarie gruppen så spelar man med en annan grupp.

solvebring

Superhero
Jojo, men min frågeställning är hur du ser på hela grejen - bord eller inget, eller skulle du kunna tänka dig dina rollspelskvällar via Skype?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det viktigaste är väl att komma ihåg att spel via Skype inte är samma sak som vanligt rollspel. Vissa bitar faller bort, men man vinner andra. Personligen skulle jag kunna testa mig på det - om jag hade en uppkoppling osm klarade av det dvs.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har provat lite allt möjligt och uppskattat de flesta typerna, även om det varit på helt olika sätt. Jag tror att det är en viktig sak att tänka på. Om man spelar via Skype eller något textbaserat för att få spela rollspel så är det ett bra sätt som på många sätt stimulerar det behovet. Om man däremot spelar via Skype eller text som substitut för bordsrollspel kommer man förmodligen bli rätt besviken. Det är nämligen ganska stora skillnader på de olika medierna och som substitut är det rätt dåligt, men som komplement väldigt bra.

"Vad tycker ni?"

Jag tycker att du ska vara mer öppen för att förutsättningslöst prova något nytt, det kanske inte är det du vill ha i bordsrollspel, men det kan kanske vara roligt och stimulerande för det?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ok, scenariot är att jag blir skickad till antarktis för att sitta i en forskningsstation en vinter för att titta på snöfall, och argentinaren blir sjuk och åker hem. Jo, då skulle jag spela över skype, eller forum, eller irc eller vad som.

solvebring

Superhero
För att först svara Ackerfors:
Det är just det jag vill tala om, fråga dig/er och höra åsikter om - att spela bordsrollspel på distans...
Det är rätt många som berättar, "men Nisse och Lena hade flyttat bägge två, men vi körde dem via Skype".
Som du säger är det säkert ett jättebra komplement, men ett värdelöst substitut, och det är just det jag vill höra åsikter på.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Sedan ett generellt svar:

Hur har det funkat och hur har det känts för alla som har använt sig av detta som "ersättning" eller "nödlösning" på sin rollspelskväll?
Och vad tror ni, hur mycket spelar det sociala in på bordsrollspelet?
Ja, och nu vill jag inte ha svar i egenskap av femtio olika citat från The Forge då de behandlar just rollspelet och det sociala, hur det funkar. Jag vill höra era egna tankar och idéer kring detta - vad tror ni?
Jag säger att det sociala är allt vad det kommer till bordsrollspel.
Du kan såga allt, regler, färdigt spel överhuvudtaget (improvisera allt liksom), tärningar - you name it, men du kan inte plocka bort dina polare för då blir det värdelöst.

Insignia

Swashbuckler
Den enkla lösningen

Pröva en gång. Sluta om det inte är roligt. Att någon annan påstår att det är "bra" eller "dåligt" att spela på distans säger inte ett dugg om vad du och din spelgrupp skulle tycka om det.

Krille

Super Moderator
Bra om det görs rätt

Eftersom det verkar finnas exakt fem spelare i Sverige som uppskattar Panty Explosion, dessa fem är utspridda över hela landet, och vi så gott som garanterat inte kommer att mötas på konvent för att få spela spelet, så har vi tvingats spela över IRC.

Krönikorna över vårt spelande hittar du här.

Jag är inte säker på att vi skulle uppnå samma magi om vi hade spelat vid ett bord. Till att börja med så är ingen av oss vare sig sexton eller flicka, så bara det faktum att det sitter en tjockis som heter Krille på Yurikas plats är en sak som måste ignoreras. En annan effekt är att vi kan föra flera trådar samtidigt, som tydligast visades i tredje avsnittet i Shibetsu Gaiden, där Katerina och Yumiko blev romantiska samtidigt som Aya och Miho blev våldsamma. Att köra den som vanligt rollspelande hade blivit väldigt högljutt om man hade gjort det samtidigt, och det hade tappat kontrasten mellan de två konfrontationerna och blivit upphugget om man hade hoppat fram och tillbaka.

Ytterligare en faktor är att vi har en wiki där vi lägger upp rollpersoner och bygger ut miljön. Det gör att vi identifierar oss ännu mer med miljön vi spelar i - vi har själva byggt upp vårt Shibetsu, Japans svar på Arvidsjaur.

Summan av kardemumman är att om vi inte hade spelat över IRC på det här sättet så hade vi förmodligen inte fått spela Panty Explosion alls. Och det hade varit riktigt kasst, för Panty Explosion har varit en av de definitiva höjdpunkterna i mitt rollspelande de senaste åren.

Rising

Vila i frid
Skype är jag inte riktigt kompis med, men det finns många typer av samberättande som jag faktiskt tycker fungerar bättre via forum eller msn.

Den sociala biten hos bordsrollspel är kul, men jag tycker det låter nittiotal när du säger att sådant skulle saknas över nätet. I min mening är det bara gamla proggare med slokhatt och hemdrejade lermuggar fyllda med maskrosvin, som inte kan känna intimitet och få ett socialt utbyte genom att umgås med andra över nätet.

Jag menar; att sitta runt ett bord och fysiskt säga "grottgången är djup och uthuggen ur ockrafärgad sten, och den ser ut så här!" för att sedan ta fram en bild som föreställer goatse... Det är helt enkelt inte samma sak som att göra det på nätet.

solvebring

Superhero
Re: Den enkla lösningen

Du har bog missförstått mig lite, jag ställer egentligen två frågor - är "distanshjälpmedel" bra substitut för detta, och hur påverkas den sociala biten, och hur viktig är den egentligen?

solvebring

Superhero
Jag förstår vad du syftar på, accepterar så din mening också, men jag håller ändå inte med dig.
Jag umgås gärna över nätet, jag sitter här många timmar om dagen kan jag väl tillägga, och ständigt så snackar och stojar jag med folk på ett eller annat sätt...
Men, även om jag är en 2000-talsmänniska så njaej, inte i bordsrollspel, tycker inte jag. Hela tjusningen för mig är ju gemenskapen, det sociala - vad man upplever tillsammans, vilket känns mer äkta om alla är samlade i sitt kött och blod i samma rum. Själva grejen att se, höra, och vara, fysiskt, är en viktig sak anser jag personligen.

Både i spelet och utanför...

Jag menar när det är rökpaus, när det är dags att käka, när man småsnackar emellan över lite dricka och godismumsande... Den biten är lika viktig som själva spelandet också - kontakt, förståelse, umgänge samtidigt som man delar samma fantasiupplevelse.
Ja, rollspel i den vanliga "bordsandan" bör enligt mig vara real life...

Johan K

Gammal & dryg
Well, först & främs så håller jag med dig om att det är mycket mer känsla att sitta vid bordet. Det tänkte jag ju inte förneka. Man missar en del om man lirar via nätet i olika tappningar.
Men å´andra sidan.. Om jag vore i dins sitts så skulle jag titta över möjligheterna att via nätet lira lite rollspel. är man sugen att spela så är man & at lira via nätet är ju bättre än att inte lira alls.

Krille

Super Moderator
Re: Bra om det görs rätt

Okej, men är det eller är det inte ett bordsrollspel egentligen?
Japp. Det sker vid ett skrivbord. Jag skulle till och med säga att det är mer bordsrollspel än bordsrollspel - det spelas vid inte mindre än sex bord, jämfört med bara ett!

Quod erat demonstrandum!

---

Mer seriöst: vad var det där för en puckad fråga?

Insignia

Swashbuckler
Är du feg också, eller bara reaktionär?

Jag har inte missförstått ett dugg. Jag har föreslagit en lösning som ger dig svar på båda dessa frågor. Om du prövar att spela på distans så *märker* du om det är ett bra substitut för dig, och du *märker* hur den sociala biten påverkas. Som sagt, det finns ingen i hela världen som kan tala om för dig hur *din* rollspelsupplevelse skulle förändras, däremot har flera personer svarat att det funkar helt okej för dem. Det verkar som om du redan har bestämt dig för att distansrollspel är horribelt, och bara vill höra någon bekräfta det så du slipper riskera att ha tråkigt i några timmar. Tough luck.

Rising

Vila i frid
Hela tjusningen för mig är ju gemenskapen, det sociala - vad man upplever tillsammans, vilket känns mer äkta om alla är samlade i sitt kött och blod i samma rum.
Okej. Då är det tydligen så för dig. För mig är det däremot helt främmande.

Jag menar när det är rökpaus, när det är dags att käka, när man småsnackar emellan över lite dricka och godismumsande... Den biten är lika viktig som själva spelandet också - kontakt, förståelse, umgänge samtidigt som man delar samma fantasiupplevelse.
Jag kan ta rökpauser och småprata även när jag spelar över MSN. Det händer faktiskt ofta att den sociala biten tar överhanden över rollspelandet även när man spelar på ett sådant sätt.

solvebring

Superhero
Well, först & främs så håller jag med dig om att det är mycket mer känsla att sitta vid bordet. Det tänkte jag ju inte förneka. Man missar en del om man lirar via nätet i olika tappningar.
Ja, precis, och det är just det som jag vill forska lite kring, huruvida rollspelare sätter värde på bara ingame, eller hela den sociala biten.

Om jag vore i dins sitts så skulle jag titta över möjligheterna att via nätet lira lite rollspel. är man sugen att spela så är man & at lira via nätet är ju bättre än att inte lira alls.
Detta är just dock en annan femma, och jo, du har nog rätt i det.

solvebring

Superhero
Re: Bra om det görs rätt

Aha, well, detta låter väldigt intressant. Jag kika på eran krönika some dagy tror jag och se... :gremgrin: