Nekromanti Sugen på ny fantasy/scifi/liknande-littreatur...

Johan K

Gammal & dryg
Är sådär småsugen på att läsa nått nytt inom de genrers som nämns i topicen.
Om du skulle gå till biblitoeket, vad skulle du plocka ut & läsa ??
Är sugen på lite nya tipps !

/ Johan K, som är trött som tusan ! :gremsuck:

neowyn

Swordsman
Jag vet inte vad du gillar för böcker men för egen del så valde jag just Albions skogar av Marion Zimmer Bradly.

Säg en bok du tyckte var riktigt bra så kanske någon annan har läst den och tyckt detsamma och har någon annan bok i samma stil

Johan K

Gammal & dryg
Jag vet inte vad du gillar för böcker
Just nu så är jag öppen för det mseta, så ni som svara. Tänk inte på vad ni tror att jag gillar, utan svara på vad just NI gillar !!
Är nyfiken på det mesta !!

Storuggla

Champion
Re: Sugen på ny fantasy/scifi/liknande-littreatur.

Men vad har du läst tidigare, din tomte? :gremsmile: Vi kan ju inte sitta här och rekommendera Kampen om Järntronen av George RR martin om du redan läst den? Men uh, ja, den rekommenderar jag. Och Jack Vance's Cugels Saga. För den är kulkul.

Storuggla, dålig tyska i mustaschen

Dewil

Skrivbordsgeneral
Steven Erikson

Steven Erikson (Gardens of the Moon med uppföljare) rekommenderas varmt, om du inte har läst honom än. Nackdelen är att hela serien om tio tegelstenar inte planeras bli färdig förrän 2010 - den sjätte boken har precis kommit.

Jag läste de tre första innan jag insåg att jag måste läsa dem i följd för att få maximalt utbyte av dem - bara att lägga ifrån mig dem någon vecka gjorde att jag var tvungen att backa några kapitel. (Författaren gillar att hålla en fem-sex parallella handlingar i luften samtidigt och väver hela tiden in referenser till småsaker som hände i förrförra boken, eller kommer att inträffa i nästnästa boken...)

Kontentan blir, eh, läs inte böckerna. Än. Dumt tips.

Dewil

Organ

Out of time, out of mind
Menar du "nytt" som i "nyskriven" eller "nytt" som i "nånting jag inte hört talas om"? Om det är det senare får du nog tala om vad för nått du läst hittils, och framför allt, vad du tycker om.

/Anders

G

Guest

Guest

Är sådär småsugen på att läsa nått nytt inom de genrers som nämns i topicen.
Om du skulle gå till biblitoeket, vad skulle du plocka ut & läsa ??
Är sugen på lite nya tipps !
Om jag skulle läsa något nytt skulle jag läsa "the years of rice and salt" av kim stanley robinson men jag kan inte rekomendera den jag kan bara rekomendera författaren då jag inte läst den än vilket var den typen av böcker som ditt inlägg verkar fråga efter, om jag skulle rekomendera något skulle det antingen vara marstrilogin (red mars,green mars och blue mars) eller om du inte läst de än "wheel of time".

/Zorbeltuss som gett tipps inom kategorierna alternativ historia, scifi och fantasy.

Johan K

Gammal & dryg
Menar du "nytt" som i "nyskriven" eller "nytt" som i "nånting jag inte hört talas om"?
Jag menar bägge de sakerna. Så du får gjärna tippsa mig om i bokväg.

Om det är det senare får du nog tala om vad för nått du läst hittils, och framför allt, vad du tycker om.
Well, jag gillar Tolkien, Clarke, Eddingss.. Bara för att nämna några författare. Har läst en hel del av dem.

Feuflux

omjonasson.se
Han Robert Jordan...

... har ju skrivit en massa om Tidens Hjul. Va? Har alla redan läst dom böckerna? Fasen. :gremsmile:

Jag kommer aldrig kunna tipsa nån när det kommer till litteratur...

Fast Terry Brooks gamla Shannaraböcker lär passa dig Kanne, om du inte redan läst dom.
Och diggar du indiansk nybyggarfantasy så finns ju Orson Scott Cards böcker om Alvin Miller. Sjunde sonen heter första boken.

neowyn

Swordsman
Katharine Kerr tycker jag har skrivit en rikigt bra serie som jag varmt kan rekomendera, (Det är därifrån jag tog mitt forum nick men jag lyckades stava fel när jag skrev det...)
Roger Zelazny serie om Amber är bra, lite blandad fantasy och SF
Elizabeth Moon serie om paksinarion är också bra

Det finns en hel del...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

De jag kan rekommendera är A Song of Ice and Fire av George R R Martin, Book of the New Sun av Gene Wolfe (han har skrivit annat också, som också ska vara bra, men det har jag inte läst), Perdido Street Station, The Scar och Iron Council av China Miéville, Fritz Leibers böcker of Fafhrd och Gray Mouser (finns samlade som First respektive Second Book of Lankhmar i Fantasy Masterworks-serien från Gollancz), Ursula leGuins Earthsea-böcker (A Wizard of Earthsea, The Tombs of Atuan och The Farthest Shore är grundtrilogin, sedan har det kommit ytterligare böcker, exempelvis Tehanu) och Mervyn Peakes Gormenghast-trilogi (Titus Groan, Gormenghast och Titus Alone).

G

Guest

Guest
Re: Han Robert Jordan...

Fast Terry Brooks gamla Shannaraböcker lär passa dig Kanne, om du inte redan läst dom.
Det har du rätt i, det tror jag också skulle passa, att jag inte tänkte på det.

Balderk

Swashbuckler

De jag kan rekommendera är A Song of Ice and Fire av George R R Martin, Book of the New Sun av Gene Wolfe (han har skrivit annat också, som också ska vara bra, men det har jag inte läst), Perdido Street Station, The Scar och Iron Council av China Miéville
Bara att instämma i alla dessa tips.Övriga har jag inte läst, men Earthsea och Lankhmar har man ju hört mycket gott om.

A song of ice and fire är förmodligen den bästa moderna fantasy-sviten och China Mieville skriver jävulskt bra och fristående böcker. Kan även rekomendera King Rat, som förvisso utspelas i London men inte är mindre fantasy för det.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"A song of ice and fire är förmodligen den bästa moderna fantasy-sviten"

Verkligen. Början kan vara lite seg, men vid "The things I do for love" tar den tag om pungkulorna och släpper inte förrän man läst ut den... och då har man redan blivit beroende. en varning kan dock vara på sin plats: bokserien är inte färdig än, så om man är den sorts person som bara läser slutförda serier bör man nog vänta tills den sista delen kommer ut (hittills har fyra böcker kommit, med början i A Game of Thrones -- nästa bok, nummer fem av sju planerade, ska förhoppningsvis komma om ett år).

MrG

Swashbuckler

Det jag brukar trycka in handen på vänner som vill hitta nytt i dessa genrer brukar vara:

Robert Rankin (hans Brentfordtrillogi är mysig och lagom udda, mycket konspirationsteoretisk känsla, lite udda tankar och skönstämning. Är i någorlunda nutid, men brukar hamna som sf/fantasy)

Peter David (ska ha skrivit en hel del schysst trek-littratur, men jag har snöat in på hans fantasy som är rolig och engagerande. Hans böcker om Arthur i nutiden är en bra start)

Ben Elton (under rubriken liknande-littratur, han har skrivit en hel del bra tv, men är även bra författare, Deadly famos är en av de mest underhållande deckare jag läst, trots att den utspelar sig i en Big Brother-miljö)

Och själv har jag på liknande sätt just börjat läsa "Flashman journels" och börjar sluka dem :gremwink:

johoohno

Warrior

Mina tips:

* Katherine Kerrs serie om landet Deverry (första boken heter "Daggerspell"): Hon är lite repetitiv i sitt språkbruk (karaktärerna sitter till exempel och grinar och ylar lite titt som tätt) men hennes intrig som sakta sakta vävs samman och får sin uplösning är beundransvärd, samtidigt som jag gillar den, för mig, nya berättartekniken där man får följa karaktärernas själar medan deras kroppar dör och återföds.

* Raymond E Feist och Janny Wurts har skrivit serien Imperiets dotter (första boken heter "Maras list"): Jag fascineras oftast av världen snarare än intrigen när jag läser fantasy (Kerr ovan är undantaget) och i denna svit får man stifta bekantskap med en värld där heder och ära står högt i kurs, mycket inspirerat av japans samurajkultur. Dessutom har Feist även skrivit en serie som inleds med boken "Magician" och dessa två serier utspelar sig i samma universum, varför karaktärer här och var tangerar varandra.

* Isaac Asimov har skrivit novellen "Nightfall" som han senare skrev om till roman tillsammans med Robert Silverberg. Den boken är en favorit jag gärna rekommenderar. Jag har ännu inte hunnit läsa novellen men den kanske är än bättre, för romanen tappar fokus efter ett tag även om den lyfter precis i slutet igen. Vill inte avslöja för mycket, men den boken har hursomhelst stannat kvar i tankarna sen jag läste den första gången, och jag har säkert läst om den tre fyra gånger de senaste tolv åren (vilket är ovanligt för mig, jag söker hela tiden nya läsupplevelser).

Det var mina tre tips, de två första är fantasy och den sista science-fiction. Jag hoppas det smakar!
/Johan

Johan K

Gammal & dryg

Har just nu varit nere på bibblanm & lånat Orson Scott. Bara för att jag aldrig hört talas om honm & därmed inte läst nått av han..

& ja, det stämer att jag tycker atrt Brooks är bra. Har läst Shanars ättliongar vid några tillfällen. De är ruggit bra & passar mig som hanskn.. :gremwink:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Roger Zelazny

"Skuggornas herre" ("Jack of Shadows") av Roger Zelazny. Inte utgiven på svenska sedan tidigt 1970-tal, möjligen inte på engelska heller. Alla 3 exemplar i Gävle kommuns bibliotek stals för några år sedan, däremot ser jag att Lunds kommun har två exemplar (Södra Sandby resp. bokbussen). Skynda dig innan också de stjäls!

Dewil

Balderk

Swashbuckler

Är det om ett år som gäller för A Dance with Dragons nu? Fan, i höstas sa han ju att den skulle komma nu i vår. Jaja, bara att öva upp väntarmuskeln nu igen då.

Han hade ju en massa kapitel färdiga till den.
Okej, nu läste jag på hemsidan att han hade läst igenom de kapitel som han var färdig med och bestämt sig för att ändra på vissa som var mindre bra osv. Att han delade upp böckerna ledde tydligen också till att han kunde utveckla saker och ting som inte hade gått att utveckla om han inte gjort det. Jon Snow skulle tydligen tjäna mycket på uppdelningen. Så det har nog sina fördelar att vi får vänta lite ändå...

/Balderk, som hoppades att den skulle komma till hösten åtminstone

ps: www.georgerrmartin.com är adressen till hemsidan

Balderk

Swashbuckler

Har du inte läst Orson Scott Card tidigare och söker SF är annars Ender's Game ett måste. Förmodligen den bästa SF romanen jag har läst.

/Balderk