Nekromanti sunuvai

Krille

Super Moderator
Re: Mundana's peningavärde

"Jag tyckte bara att priset var väl saftigt: d.v.s: en smed kan göra det billigare och fortfarande leva gott: d.v.s: någon smed kommer göra det billigare: dvs: priset kommer sjunka. Vad är fel i mitt resonemang?"

Gillesväsendet, huvudsakligen; denna underbara ekonomiska/sociala konstruktion som huvudsakligen kom till för att skydda lokala hantverkare från konkurrens utifrån och säkra prisnivån lokalt, samtidigt som man håller koll på att man släpper in godkända hantverkare i området (dvs kartellbildning).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Orchson

Veteran
Smeder.

Nej, inte alls. Däremot visar det att det inte smids så fruktansvärt mycket vapen. Det visar att vapen i huvudtaget är ganska sällsynta och det är inte så fruktansvärt många som har svärd. När ett svärd väl smids, så är det med stor sannolikhet unikt och gjort för bara en person.

Skillnaden är vem som behöver svärdet. Alla behöver inte ett svärd. Även om ett svärd är värt si och så mycket, så skulle nog inte den lokale bonden ens byta bort en kossa mot ett svärd, för vad skall han med svärdet till?

Vad skall smeden med själva svärdet till? Han kanske behöver metallen, men inte själva svärdet. Skulle han ge mycket mer än materialpris för svärdet? Det tror inte jag. Kommer det däremot in en äventyrare och vill ha ett svärd, så finns det en viss skillnad. Smeden kan smida ett svärd åt äventyraren, äventyraren kan inte smida svärdet. Smeden kan därmed ta vilket pris som helst (som äventyraren kan betala då). Därför att han kan ge äventyraren något som äventyraren själv inte kan skaffa. Visst, äventyraren kan säkert säga: "Men 1000 silver? Det kommer jag aldrig betala!" Då svara smeden med: "Nehepp, då smider jag inte svärdet då, gå till någon annan." Han tjänar mycket mer på att göra till exempel verktyg, kittlar, plogar... Saker som går åt och som många fler vill ha.

Men, men. Vad jag tycker är konstigt är att det finns så många vapensmeder. De flesta smeder är väl knappast vapensmeder? Det mesta som behövs smidas är ju inte vapen. Så varför finns det då så många vapensmeder? Hur många finns det egentligen i modulen Jarla? En stad på hur många? 2000? 4000? 6000? I vilket fall så finns det ganska många vapensmeder i Jarla, tre eller fyra tror jag. Och tänk nu på en sak. På tusen människor bofasta i Jarla, hur många av dem behöver vapen? Hur många av dem är i huvudataget stridförda? En? Tre? Räknar man med stadsvakten så blir det kanske 100. Men de har ju redan vapen. För att ett företag skall fungera så måste varan säljas kontinuerligt. Ok, nu är väl Jarla kanske inte det bästa exemplet på grund av den enorma trafik som går igenom där.

Men jag tror att jag törs säja att det finns för mycket vapensmeder alltigenom. Vapensmeder utbildas sannolikt först när det behövs vapen, inte sant? De finns väl knappast spridda som sadelmakare, som borde vara mycket mer frekventa men som inte är det.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Krille

Super Moderator
Pre-industriell vapenindustri

" Vapensmeder utbildas sannolikt först när det behövs vapen, inte sant?"

Förmodligen inte. Det finns alltid ett behov av vapen så fort det finns motsättningar mellan riken. Jag håller med om att det är föga troligt att privatpersoner har behov av svärd för att kunna nära en svärdstillverkningsindustri, men så får man inte glömma heller att privatpersoner sällan har behov av vapen.

Precis som idag så är det huvudsakligen militärmakten som står för det stora behovet av vapen. Precis som idag så är man beredd att rusta sig i fredstid inför behovet i krigstid ("si vis pacem, para bellum" - om du vill fred, förbered krig). Det är den marknaden som en svärdstillverkningsindustri är tänkt att tillfredsställa. Vapen som slipper ut på privatmarknaden är förmodligen i minoritet - de flesta vapen ligger undanstoppade i diverse arsenaler.

Under medeltiden fanns hela distrikt som enbart sysslade med vapensmide, huvudsakligen i södra Tyskland, norra Italien, delar av Spanien och främre orienten. Större delen av klingorna importerades från dessa distrikt. Handeln var livlig och omfattande, och naturligtvis var goda smeders klingor mer eftertraktade (så till den grad att varumärkesförfalskning försekom).

- Krille

Orchson

Veteran
Re: Pre-industriell vapenindustri

Ja, men vad jag ställer mig frågande inför är just den enorma mängden smeder överallt. Vapen är ju inte direkt något som större delen av befolkningen köper. Säg så här:

Algot stålröv är smed i Asharien. Algot får en beställning från den lokala länsherren att smida ihop 200 hillebarder, så det gör han med hjälp av sina gesäller på ett tiotal år (eller hur lång tid det nu tar). Och sedan då? Visst, nu kan han dra sig tillbaka.

Men vad gör alla andra vapensmeder i området, de är ju ruinerade, eftersom det inte direkt är krig i Asharien så har de ingen marknad förutom äventyrare, och det går inte att livnära sig på... Om inte... Om inte man säljer vapnen lite dyrare så att man kan sälja ett eller två per år och ändå överleva på det.

Bjorn

Hero
Du verkar ha missat

I Asharien så har i stort sett varenda vuxen man ett eller ett par vapen i sin ägo...

Altså gott om marknad, det konstiga är hur vanliga ashariska bönder har råd att skaffa sig vapen när de kostar 100- till 1000-tals silver styck.

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Re: Pre-industriell vapenindustri

"Algot stålröv är smed i Asharien. Algot får en beställning från den lokala länsherren att smida ihop 200 hillebarder, så det gör han med hjälp av sina gesäller på ett tiotal år (eller hur lång tid det nu tar). Och sedan då? Visst, nu kan han dra sig tillbaka.

Men vad gör alla andra vapensmeder i området, de är ju ruinerade, eftersom det inte direkt är krig i Asharien så har de ingen marknad förutom äventyrare, och det går inte att livnära sig på... Om inte... Om inte man säljer vapnen lite dyrare så att man kan sälja ett eller två per år och ändå överleva på det."

Algot Stålröv eller hans konkurrenter behöver inte vara oroliga för sysselsättningen. De är nämligen inte konkurrenter.

Algot Stålröv bor förmodligen (iom att han är vapensmed) i ett av de få produktionscentra som finns som koncentrerar sig på vapentillverkning. Ett antal svärdssmeder går där samman i ett gille, och säljer enbart sina vapen till en svärdsfejare som slipar, härdar och monterar vapnen. Denne säljer i sin tur vidare de färdiga svärden kors och tvärs över Mundana.

Eftersom det är inbördeskrig på gång i Soldarn, och Jargien funderar på att korståga, och Consaber och Thalamur håller på att ryka på varandra igen, och cirefaler muckar gräl med både tiraker från Takalorr och Consaber, så förekommer egentligen inga marknadsmässiga problem. Grälet mellan Thalamur och Consaber enbart sysselsätter med stor sannolikhet varenda svärdssmed, både i Algot Stålrövs lokala område och i Colonan och Consaber, på snudd på heltid.

Enbart Consaber kommer att, om de rustar för fullt, behöva 40 000 (!) svärd eller spjutspetsar, förmodligen dessutom motsvarande mängd harnesk eller hauberker, hjälmar, dolkar, pilspetsar, grytor... ehrm. Ja, ni vet vad jag menar. Hur som helst, antag att en smed tar en månad på sig att göra fem svärd, så talar vi över 600 manår (!) att fullborda denna beställning, borträknat tid för transport, härdning, slipning, montering och uppköp. Det finns inte en suck i Hälsingland att detta kommer att vara klart innan nästa sommar.

Hur som helst, Algot och hans konkurrenter har gått samman i ett gille. De kan ta ungefär vilket pris som helst, utan att någon kan protestera. De säljer dessutom till en eller ett par svärdsfejare som de gillar. I och med att dessa också går samman till ett gille, och håller sig inom sina områden, så kan dessa också ta vilka priser de vill, i stort sett.

Och nu, när ungefär alla rustar för krig, så har de glada dagar. /images/icons/wink.gif

- Krille

Orchson

Veteran
Aha...

Varfördiskuterar vi då varför vapen kostar så mycket? För det är väl gillena som sätter priserna så det är bara och beväpna sig med träklubbor och läderrustningar. Jag tycker i och för sig inte att svärd är så förbannat dyra. Vad kostar ett stridssvärd? 1000? 1200?

Vad som däremot är på tok för billigt är ju en helrustning, den skall ju vara individuellt anpassad för bäraren och det tar ju skitmycket tid för att inte tala om arbete... 200 spänn för en helrustning är ju underpris.

Gillena skulle väl aldrig sänka priserna på vapen, alla vet ju om hur svindyrt det är med vapen, så ingen argumenterar väl emot det egentligen?

Vad jag däremot inte har förstått, är vad som händer om någon skulle vägra att gå med i ett gille.

Krille

Super Moderator
Re: Aha...

"Varfördiskuterar vi då varför vapen kostar så mycket? För det är väl gillena som sätter priserna så det är bara och beväpna sig med träklubbor och läderrustningar."

Personligen tycker jag att det kostar för mycket, trots gillen och ett fåtal produktionscentra. Priser är på det stora hela rätt skeva, IMHO. Och vad jag tror är orsaken till varför det kostar fel förklarar jag högre upp i listan.

"Vad jag däremot inte har förstått, är vad som händer om någon skulle vägra att gå med i ett gille."

Låt oss säga så här: "Det är en schysst smedja du har här. Det vore ju trist om nånting skulle... hända..."

- Krille

Vindhand

Myrmidon
Re: Aha...

Vad jag däremot inte har förstått, är vad som händer om någon skulle vägra att gå med i ett gille.

Hmm, det är ju inte ett helt tokigt uppslag till en low-power-kampanj... En (eller flera) av rollspersonerna är barn eller brorsbarn till en duktig och rätt berömd vapensmed. Ev någon anledning tröttnar han på att vara med i gillet (han är en tidig förespråkare för fri konkurrans, han har andra idéer om hur svärd skall tillverkas, hans fru har haft en affär med gillesäldsten, han anser att de är för dåliga på att smida för att förknippas med honom... det spelar inte så stor roll. Om han håller käften om anledningen kan det bli ett äventyr i sig att luska ut). Detta leder till påtryckningar och problem av eskalerande grad, inklusive lobbying hos lokala adelsmän m.m...

Det går däkert att få till något kul av.

Big Marco

Läskig
Re: Vapen och vapen

Vapen är inte detsamma som svärd - kortbågar, påkar, hötjugor och framför allt spjut är vanliga vapen.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Orchson

Veteran
Men nu skrattar jag igen...

He, he... Ehh... Vilken sida ställer sig statsväsendet på då? Jag menar, man kan väl inte gå runt och elda på stackars vapensmeders skjul bara för att han inte vill vara med och leka med de andra smedje-tomtarna? Eller ställer de sig på gillets sida och tycker att den obstinata tönt-smeden banne mig skall rätta sig efter den allmäna åsikten?

Orchson

Veteran
Re: Vapen och vapen

För att inte nämna knivar, stenar, hårda skor, ilskna rottveilers och kärringar med handväskor.

Bela

Warrior
Re: Men nu skrattar jag igen...

"He, he... Ehh... Vilken sida ställer sig statsväsendet på då? Jag menar, man kan väl inte gå runt och elda på stackars vapensmeders skjul bara för att han inte vill vara med och leka med de andra smedje-tomtarna? Eller ställer de sig på gillets sida och tycker att den obstinata tönt-smeden banne mig skall rätta sig efter den allmäna åsikten?"

Det beror på. Om smeden flyttar till en stad och vägrar gå med i det lokala gillet/skrået så tar staden troligen skråets sida. Hans mästarbrev kommer från någon stad som de flesta bara hört om och ingen vet egentligen vad han är för filur igentligen. Om smeden har goda kontakter med stadens borgmästare/borgare/stadsråd och får stanna i staden och utöva sitt jobb i trots mot tradition och sunt förnuft så är det lite skrået kan göra förutom att lobbya mot honom. Bränner de ner hans smedja så utsätter de hela staden för fara och då kan hovuden börja rulla.

Bela

Krille

Super Moderator
Re: Men nu skrattar jag igen...

"Vilken sida ställer sig statsväsendet på då?"

Gillets, förstås. Gillet betalar mer i skatt än vad ensamvargen nånsin kommer att få se i hela sitt liv.

"Jag menar, man kan väl inte gå runt och elda på stackars vapensmeders skjul bara för att han inte vill vara med och leka med de andra smedje-tomtarna?"

Jo, faktiskt. Vill du inte ställa dig under gillet så får du inte utöva yrket. Utövar du yrket ändå så sysslar du i bästa fall med trots mot stadens råd och i värsta fall förräderi.

"Eller ställer de sig på gillets sida och tycker att den obstinata tönt-smeden banne mig skall rätta sig efter den allmäna åsikten?"

Som sagt var, gillet betalar mer i skatt. Därmed är gillet ett större inflytande än ensamvargen. Tji fick han!

Och för övrigt kanske det ska sägas att det inte finns några ensamvargar. Alla är uppväxta med gillesväsendet som system, och Mundana är ju inte direkt demokratiskt, så att säga (med få undantag).

- Krille