Nekromanti Super World, spåning

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Så, fast jag inte har så mycket än så bestämmer jag att det är dags att visa upp hur mitt skissande på Super World ser ut just nu.

Det här är ett så kallat hack till rollspelet Apocalypse World, av Vincent Baker, författaren till bland annat Dogs in the Vineyard. Jag utgår alltså från hur reglerna i det spelet ser ut, och ändrar mig fram till vad jag vill ha och är nöjd med. Kanske det förblir AW med annat puts, kanske blir det något mer eget. Hursom.

Jag vill åt en sorts superhjälteregler, lite Marvel, lite Aberrant, lite >Human.

Grunderna är såhär: Man rollspelar sig framåt på ganska klassiskt vis, spelarna säger vad deras rollpersoner gör, spelledaren säger vad som finns och händer runtomkring, ungefär, inget konstigt. När det rollpersonerna gör stämmer med ett move i spelet, som det finns regler för, så följer man de reglerna. Vanligen så slår man 2T6 plus en stat/grundegenskap (brukar vara mellan -2 och +2). Om summan blir 10+, en strong hit, så lyckas man jättebra. Om summan blir 7-9, en weak hit, så lyckas man nätt och jämt, eller med jobbiga konsekvenser, eller kan välja att backa för att slippa konsekvenserna. Blir summan 6 eller mindre så händer dåliga saker. Enkelt, ja?

(Jag länkar till gdocs som uppdateras eftersom, och klistrar här in hur det ser ut nu. Och ja, jag skriver tyvärr det här på engelska; jag vill kunna diskutera det på AWs forum också. Sorry.)

Lite basic moves och sånt:
Masked Crimefighter

Day Job - When there is a stretch of downtime in play or between sessions, roll+bright. On a 10+ you've got a shot at a promotion. On a 7-9, there's stuff to do that can't wait. On a 6- you've fucked up and risk losing your job or get demoted.
When you take steps to cover your secret identity, roll+bright. On a 10+, it's okay, should be watertight - for now. On a 7-9, you can cover it, but it'll cost you. On a 6-, it's about to fall apart!
Choose one:
- You live with your parents or other relatives. They know nothing and must know nothing.
- You are wealthy enough to cover all your material needs. You have employees and investments to look after.
- You live in a secret community. Everyone will be at risk if you are exposed.

Public Hero

When you have been at the scene of violence or public disruption, after it has been resolved, roll+suave. On a 10+, public opinion praises you for your efforts. On a 7-9, you receive some criticism. On a 6- you get the blame for it all.
When you use your status for perks, roll+suave. On a 10+ it is lavished upon you. On a 7-9 you get it but the story goes straight to the media or they want something from you in return. On a 6- you're going to be scandalized.
Choose one:
- You are sponsored by the city, the government or some company. They expect you to represent and protect their interests.
- You are wealthy enough to cover all your material needs. You have employees and investments to look after.

Secret Community

You live apart from society at large, in a base or a refuge, isolated and secret.

Responsibility: When there is a stretch of downtime in play or between sessions, roll+power. On a 10+, the situation improves for your refuge or base. On a 7-9 it is in need. On a 6- it is under attack!
When you protect your refuge or base, ...
Choose one:
The refuge or base houses only a handful of people.
The refuge or base houses a whole community of people.

Beyonder

You don't have material needs in the normal sense. In fact, you lack most human needs and probably wander the universe or something like that.

When you try to relate to humans and interact with them in a friendly manner, roll+charismatic. On a 10+, you understand each other nicely. On a 7-9, there is misunderstanding or estrangement. On a 6-, you freak them out.

Som kanske synes på hur Brick-skissen ser ut så vill jag absolut inte hamna i något detaljerat mätande av hur stark en superstark typ är, på något slags Mutants & Masterminds-manér. Jag har också förhoppningen att man ska slippa balansera "powernivå" mellan rollpersoner. Jag tänker att man får göra rollpersoner som är på vilken powernivå man har lust med, och sen leva med att konsekvenser som collateral damage och liknande blir på samma nivå.

Återhämtning av skador och stress har jag tänkt göra liknande refreshment scenes i Solar System, fast jag har inte formulerat mig kring det än. Det ska i alla fall inte vara så gritty som i vanliga AW, det är då säkert. Till exempel så är vapenskada inte intressant eftersom jag inte har lust att bokföra skador på fiender och sånt.

Så, synpunkter? Jag är intresserad av alla sorter, tror jag. Tänker jag helt fel med vilken sorts basic moves jag har? Finns det en roligare statindelning? Bättre konsekvenser på specifika moves?

Förslag på hur andra supertyper skulle kunna se ut?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Awright, jag fortsätter.

Jag har en idé på hur skador kan fungera. Tanken är att man drar på sig två sorters konsekvenser när man konfliktar och har sig, stress och skador. Varje gång man drar på sig stress så får man kryssa i en negativ, tillfällig egenskap (vad är det det heter i Mouse Guard, jag har inte boken här?) som ger vissa konsekvenser, framför allt som minus när man gör vissa saker.

För att bli av med kryssen så spenderar man tid på att ha det gött tillsammans med någon annan person, man socialiserar, super, sparras, sexar eller nåt annat. Eller får vård, ifall man är skadad på riktigt. Det här bygger på väldigt goda erfarenheter av refreshment scenes i Solar System, som vi haft väldigt roligt med när vi har spelat.

Getting worn, getting hurt, and Recovering

When you get worn, you check one of the worn traits and follow what it says, and the same with getting hurt.

Worn traits:
Angry: you take -1ongoing when you do things that requires calm demeanor or a friendly face.
Stressed: you take -1ongoing when you don't go for immediate results.
Down: you take -1ongoing when you do things that require confidence.
Desperate: you take -1ongoing when you don't act self-destructively.
Scared: you take -1ongoing when you act boldly.

Hurt traits:
Stunned: you take -1forward directly after you get bruised.
Lost balance: you take -1forward when you need to be quick with a follow-up.
Slowed: you take -1ongoing when you need your speed.
Hurting: you take -1ongoing on everything you do that requires your health.
A mess: you take -2ongoing on everything you do that requires you health, but this does not stack with Hurting.

When you spend some time recovering in some way with at least one other person, like chilling out, sparring to blow off steam, getting drunk, having sex or something similar that means recovering in some way, you can remove one of the worn traits.

If the recovering includes getting patched up or healed in some other way, you also get to remove one of the hurt traits. This has to take some reasonable time, depending on how you are hurt.

Recovering also resets some moves like obvious armor.
Verkar vettigt?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Suave tror jag mig veta vad det betyder, men uppenbarligen gör jag inte det för det passar inte som en grundegenskap? Vad kan det mer betyda än typ mild?

Tänker du typ "superhjältar" som i Aberant eller SUPERHJÄLTAR som i Marvel?

Ser mycket bra ut!

lite tänk kring basic moves (mest frågor som jag egentligen tror du kan svara på- men jag måste kolla):

Fight Om man är superhjälte och knockar folk till höger och vänster- blir man jätteofta skadad då? Det känns i det här systemet som att när man slåss så lyckas man antingen eller så tar man stryk- oavsett hur bra man slår och oavsett om man slåss med några kassa medhjälpare eller Divis Mal. Är det en framträdande grej för superhjältegengren till skillnad från AW att man alltid blir skadad när man slåss?

Vad är att defy the odds- vad tänker du dig för situationer? Inte gå emot oddsen i en strid för då slåss man, inte försöka rädda någon som håller på att falla utför ett stup för då slår man ju outspeed. Vad har du i sinnet?

Set something up ger mig inga bilder heller. Typ som när jokern gör en fälla för Batman? Eller när man planerar en falsk knarksmuggling för skurkarna?

Push people är Manipulate från AW men bara en aggressiv sådan, eller?

Vad använder jag när jag vill
Förföra någon?
Lura någon
Smyga fram och strypa någon
Smyga förbi vakten
Hitta hemligheter i databasen om dig
Vända hela folksamlingen mot dig

Jag kanske läser dina basic moves för smalt?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
By the way så tycker jag hela skadesystemet ser fett ut att pröva- kul att du slår ihop AW och Mouse guard, snyggt!

Angående Lives:

Jag tror vi har olika åsikter om det här men så här tycker jag.

Man gör moves i AW för att man vill uppnå något. Man vill ha något bra. Eftersom det är min karaktär som är huvudperson och inte dina SLP så gör jag movsen. Du svarar med movse när jag klantar till det. Ett sådant move är att ge skada.

Jag tycker att det känns konstigt att ha character moves som bara är dåliga. Varför skulle jag någonsin aktivt försöka skydda min identitet Cover your identity- det kan bara ge mig skit. Enda gången jag använder den är när du som SL är aktiv och tvingar mig använda den. Det tycker jag känns lamt, jag skulle inte välja en karaktär med en sådan move.

Day job skulle jag däremot gärna ha. Public hero också, förutom att jag lyckas (7-9) men får bara kritik. Samma sak med responsibility. Man borde få något till ett pris- lyckas men hamna i skit. Kanske kan man göra mer med responsibility- det roliga med att ha ett hemligt ställe med massa folk är att folket kan hamna i problem eller ställa till med saker- kanske kan man göra mer med det så man aktivt drar igång sociala interaktioner, vilket är roligare än att någon krigar på ens hemliga bas.

Jag kan dock ha helt fel, och det funkar kanske skitbra, men spontant känner jag så.

I övrigt gillar jag tänker med lives asmycket. Snygg uppdelning. Snyggt att man bygger ihop sin karatär precis som i ett vanligt superhjältespel. Gött! I förlängningen kanske man vill ha ett par olika komponenter där man väljer och så pusslar man ihop sin karaktär?

Gillar ditt stuff :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
When you try to relate to humans and interact with them in a friendly manner, roll+charismatic. On a 10+, you understand each other nicely. On a 7-9, there is misunderstanding or estrangement. On a 6-, you freak them out.

Coolt med invändningen att i de flesta kampanjer får man slå tjugotal sådana här slag varje spelpass- men det tror jag man kommer runt.

Vad sägs om

10+ kommer fint överens
7-9 ni kommer överens men de missförstår något i din utstrålning
Du uppfattas som om du flörtar (kanske gillas det, kanske inte)
Du uppfattas som mycket domderande och bossig
Du uppfattas som hotfull
Du uppfattas som drogpåverkad eller lite smågalen

On a 6-, you freak them out- de vill inte veta av dig


Kul?

Kanske lite för styrt? Kan använda valen som exempel på vad som kan hända
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
jag kanske vill spela den här:

Ända sedan skoltiden hade Jennie tyckt om att tända eld på saker. Att se något brinna var förlösande. Bara mata elden med all sin ilska, all sin ångest, all sin frustration. Elden blev hennes älskare, hennes fokus. Den åt upp allt mer av hennes tankar, av hennes jag. Till slut var det bara elden kvar. Elden som vill äta, förgöra, allt omkring sig…

eller den här

I början hade han/hon gjort misstag. Många. Att hålla sig till en och samma kroppstyp (men det var ju så frestande att alltid se perfekt ut!), samma hårfärg, samma röst… Det dröjde inte länge innan FBI var henne/honom på spåren. Femton år på San Quentin. Aldrig mer. Han/hon lärde sig sin läxa. Ena dagen en tjock, medelålders kvinna med stort blont hår, andra dagen en smal afroamerikansk kille med stripigt hår, nästa dag en fjortonårig rödhårig tjackpundare i stadens värsta delar… Dag efter dag, nya former, nya identiteter. Varje dag, fylld av nya möjligheter.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Kärlek!

/me får happy-feelings varje gång nån citerar nåt han skrivit till en tredje part, framför allt som något positivt
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
/me får happy-feelings varje gång nån citerar nåt han skrivit till en tredje part, framför allt som något positivt
Bra!

Får också lust att spela den här:
…Eller vad tycker du, Herm… Herman? Vart fan tog han vägen? Hörru, såg du vart han tog vägen? Han var ju för fan här nyss. Och var är väskan? …Satan. Sprid ut er! Han kan inte ha kommit långt…
tror det blir den jag börjar spåna på först.

Men det säger något om vilken sorts material som gör att man går igång.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Ytterligare en tanke.

I AW finns en premiss i världen och reglerna som ser ut såhär: Alla som huvudpersonerna stöter på är människor, och människor dör hur lätt som helst, ett skott i huvudet eller ett i magen. Det spelar ingen roll om det är en huve lord, en hora, en grym gladiator, en ganger, de är alla människor, och människor dör som flugor

Det finns bara tre sätt som människor i AW kan skydda sig från rollpersonerna:

Vara många i grupp- därför finns det mekaniska regler för SLP i grupp- Gangs
Sätta på sig rustning så kulorna inte tar så hårt- därför finns det regler för SLP med rustning
Skjuta tillbaka som fasiken- därför finns det mekaniska regler för vilken skada SLPs vapen gör.

I SW gäller inte denna premiss- det är inte bara människor man stöter på. Det går inte att skjuta skallen av Divis Mal, om han inte har rustning och ett gäng.

Ett tänk är därför att SLP i SW måste definieras med annat än antal, rustning och vapen.

De skulle kunna ha typ grundegenskaper (jag vet det vänder sig i magen av den sortens bakåtsträvande men håll ut lite till)

SLP skulle kunna klassicificeras itifrån tex Fysiskt, Socialt, Mentalt

Vi tar fysiskt som exempel.

Alla slp beskrivs enligt denna lista
+1 vanlig människa
0 grupp av vanlig människor eller stridstränad välbeväpnad människa
-1 grupp av välbeväpnade vältränade stridspittar/ grym fysisk superhjälte
-2 asgrym superfysisk stridssuperhjälte
-3 Bad jävla ass Super man
-4 Divis mal

När rollpersonen slåss med en SLP kollar man värdet för Fysiskt och lägger till eller drar ifrån på tärningsslaget.

Dessutom lägger man på +1 för varje rollperson som RP outnumber SLP. Om man är tre RP som slåss mot Divis mal får man alltså inte -4 på varje slag utan bara -2. Det lönar sig att gå ihop i superhjältegrupper och nita på Hulken. Ensam är man chanslös mot sådana kräk.

Man kan tänka i samma banor utifrån sociala hot- manipulerande hypnotiska superhjältar

och intelligenta som Dr Doom.

Detta är bara spån och jag har inte feltestat tanken utifrån olika scenarios, men sug lite på den
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Teleportation

Hur skulle man göra det här?

Ett par olika krafter man måste välja mellan

Teleportationsslåss

Teleportera långt

Teleportera andra

Vad vill man mer kunna göra med teleportation?

Ska det handla om att slå fram ett hold som man använder för olika saker, eller ska varje grej vara ett eget move? Vad är att missa?

Slåss kan ju vara att byta ut grundegenskap man slåss med. De andra vet jag fan inte... Hmm, ska nog spana lite på movsen i AW... Återkommer

Nog psyk-skrivande för ikväll :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
NilsH said:
Men det säger något om vilken sorts material som gör att man går igång.
För mig säger det framför allt att jag är nåt på spåren med de där texterna =)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
  • Du fick med dig något av misstag (ett skott i nacken, någons grej, en person etc)
  • Du lämnade kvar något av misstag
  • (Någon som inte borde se dig teleportera, ser dig klart och tydligt)
  • Du får worn
  • (Verkligheterna överlappar för ett ögonblick så alla som är närvarande får en ögonblicksbild av vart du teleporterat dig
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
The principles

Barf forth Humanity


Humans bleed. They fall in love. They get angry with you. The hate you for pety things. Bills have to be paid. Children cry och laugh or play. People go to work, everyday. Some of them are sick. The roof leaks

Spice with the extraordinary and strange
In this world things can be really strange- you don´t always understand the Super things. People live in walls, ghosts talk, humans fly and invent copies of themselves, someone lives in your blood vessels. Spice with strange things- don´t always explain what the heros experiences- not even to yourself! Go crazy, do it sometime with the big brush and sometimes in the smallest of details

Adress yourself to the characters
not the players

Make your move but misdirect
Don´t tell them what you do- tell them what happens in game!

Use their weak human sides
Threaten their girlfriend, their job, their self esteem

Use their powers to their disadvantage

If you fight throwing cars on a bridge, the bridge will brake killing everything on it.
Some humans wanna cidnap you to use your powers to manifacture super weapons

Name everyone, make everyone human
even the super evil boss! Do it!

Look through crosshairs
The humans WILL die when they punch them

Ask provocative questions and build on the answers
How do you make money?
How do you get sex?
Why is it everyone in this city hates you?
How come you blush everytime you look someone in the eyes in human form?

Respond with fuckery and intermittent rewards
Give them hell, leave your human fingerprints on everything these wanna-be Gods touch.
Sometimes give them exactly what they want

Be a fan of the superheroes
Let them show of, let them describe their cool characters- do it often! make them love their own characters

Think offscreen too
The world is rapidly changing because of the new powers- make it unavoidable, make it obvious, make it so it affects the everyday life of the characters.
They work in a factory, what if some hero can produce the same things in a second- what about their jobs?

sometime disclaim the desicion making
ask yourself questions about the world- but do not say them outload, and don´t answer them- find the answers in play!!
Allow yourself to be curious- experience the world and the story, just as the players do
Let the game surprise you
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Threats

Big boss

Collector (to own super powers, take them or control them)
Prophet (denounce and overthrow)
Inquisitor (förgöra och förslava de med krafter)

Grotesques
Outcast (revenge)
Mindfucker (crave mastery)
cannibal (to slay and eat)
Self hater (to hurt or destroy images of himself)
Borderline (to make them love him, and hurt themselfes)
Psychopath (to manipulate them, to make them trust, and use them)

Landscape

Alien (impulse: confuse and make people distrust the most curtain things)
Control area (impulse: att styra och övervaka allas minsta steg)
Maze (impulse: att lura dem längre och längre in)

Brutes
Family (impulse: make the individual sacrifice things for the collective)
Mob (impuls: burn scapegoats, cause havoc)
Merc (impuls: sell peoples lives

Hmm, kommer inte på fler, och vet inte riktigt vilka av dessa som blir användbara...

kan tänkas sig afflictions också där staden är i uppror mot supervarelser, man kan tänka sig Panik. Man kan tänka sig en Domedagsstämning i staden.

För övrigt tänker jag mig att Staden är den centrala miljön för kampanjer- det är runt Staden som det centreras.
Man börjar med att namnge Staden och kanske ge Staden några attribut?
Eller är Staden ett Threat?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Tänker du typ "superhjältar" som i Aberant eller SUPERHJÄLTAR som i Marvel?
Som jag tänker just nu, men det är öppet för diskussion, så klart, särskilt inför faktiskt spel, är något som har drag av Marvel, framför allt åttio- och nittiotalets X-men eller The Ultimates, med influenser av hur det ser ut i Aberrant, till exempel, eller Paragons-boken till Mutants & Masterminds (den som i princip är en mer öppen reboot av Aberrant). Eller de flesta moderna superhjältefilmer, för den delen. Det jag tänker på som jag tycker finns där, och vill ha med, är att superpersoner är människor i botten, om än med superkrafter. Mänskliga relationer och identitet och tillhörighet och andra mänskliga issues är tämligen centrala i berättelserna, och action är ganska gritty, men samtidigt är det helt okej med klassiska spektakulära krafter och kostymer.

Hur dör man?
Hm, det tror jag inte att man gör, inte på samma sätt som i Apocalypse World, i alla fall. Mer som i Solar System, i så fall, där man so spelare har rätt stor kontroll på när ens liv står på spel i en konflikt. Även om jag inte är så intresserad av egentlig, eller hardcore, genresimulering, så tycker jag det är något som skiljer en sån här värld, ett sånt här spel, från AWs värld och stämning.

Suave tror jag mig veta vad det betyder, men uppenbarligen gör jag inte det för det passar inte som en grundegenskap? Vad kan det mer betyda än typ mild?
Äh, det är jag som är dålig. Jag kom inte på nåt bra och tyckte Charismatic lät så tort och rollspelsklassiskt. Bättre förslag vore bättre!

Fight Om man är superhjälte och knockar folk till höger och vänster- blir man jätteofta skadad då? Det känns i det här systemet som att när man slåss så lyckas man antingen eller så tar man stryk- oavsett hur bra man slår och oavsett om man slåss med några kassa medhjälpare eller Divis Mal. Är det en framträdande grej för superhjältegengren till skillnad från AW att man alltid blir skadad när man slåss?
Njä, så illa är det inte. Med 10+ kan du klara dig helt oskadd, osliten och samtidigt besegra fienden eller rädda nån som är illa ute eller så. Eller både besegra fienden, rädda nån och klara dig oskadd, om du kan acceptera att bli skraj eller arg eller så. Även med 7-9 så kan du besegra fienden och vara oskadd.

Förresten så ska det nog vara när man fajtas och utgången inte är given. Om spindelmannen slåss mot en vanlig rånare så slår man inte, för han kan inte förlora. Om han slåss mot Galactus så slår man inte, för han kan inte vinna.

Vad är att defy the odds- vad tänker du dig för situationer? Inte gå emot oddsen i en strid för då slåss man, inte försöka rädda någon som håller på att falla utför ett stup för då slår man ju outspeed. Vad har du i sinnet?
Det är en ganska rak motsvarighet till Act Under Fire. En catch-all för när man gör något svårt, farligt eller svettigt. AW kan ju spelas med enbart Act under fire, i princip. Jag tror säkert att formuleringarna kan slipas! Det är lite tråkigt allmänt hållet, men det är för att jag vill att den inte ska vara konstig varken inför fysiska faror eller personlig ångest.

Push people är Manipulate från AW men bara en aggressiv sådan, eller?
Japp, ihopbakad med Go Aggro. Det vill säga, om du försöker pusha nån genom att hota med att slå dem, och får 7-9, så måste du göra dem illa, eller på annat sätt visa att du faktiskt kommer att bli våldsam ifall de inte gör som du säger. Sen blir det karaktärsmoves som säger att du kan använda exempelvis Strong när du pushar genom hot om våld.

Vad använder jag när jag vill
Förföra någon?
Lura någon
Smyga fram och strypa någon
Smyga förbi vakten
Hitta hemligheter i databasen om dig
Vända hela folksamlingen mot dig
Förföra - beror på. Bara gå till sängs med nån som är villig, inget move. Pusha nån att ligga genom att hota med att ge dem sparken: push. Övertyga nån att ge dig nåt genom att erbjuda dem sex: push.
Lura - oftast defy the odds eller push, beroende på situationen.
Smyga fram och strypa - setting up, följt av fight.
Smyga förbi - defy the odds.
Hitta hemligheter - ööh, nån motsvarighet till Read a Situation, ifall det handlar om att få något konkret svar. Har glömt det, liksom nåt som motsvarar Read a Person, för de fallen där Set it up inte gäller. Men kan också vara Set it up, ifall det är för att samla material inför en argumentation eller något annat.
Vända hela folksamlingen mot mig - förmodligen push, modifierat av Superior numbers, ifall du lockar dem med bra saker ifall de gör det (frihet från förtryck, manna från himlen, nånting) eller hotar med att jag kommer vara dum mot dem ifall de låter mig vara (men då måste det backas upp på 7-9, annars gör de inte som du vill).

Man gör moves i AW för att man vill uppnå något. Man vill ha något bra. Eftersom det är min karaktär som är huvudperson och inte dina SLP så gör jag movsen. Du svarar med movse när jag klantar till det. Ett sådant move är att ge skada.

Jag tycker att det känns konstigt att ha character moves som bara är dåliga. Varför skulle jag någonsin aktivt försöka skydda min identitet Cover your identity- det kan bara ge mig skit. Enda gången jag använder den är när du som SL är aktiv och tvingar mig använda den. Det tycker jag känns lamt, jag skulle inte välja en karaktär med en sådan move.

Day job skulle jag däremot gärna ha. Public hero också, förutom att jag lyckas (7-9) men får bara kritik. Samma sak med responsibility. Man borde få något till ett pris- lyckas men hamna i skit. Kanske kan man göra mer med responsibility- det roliga med att ha ett hemligt ställe med massa folk är att folket kan hamna i problem eller ställa till med saker- kanske kan man göra mer med det så man aktivt drar igång sociala interaktioner, vilket är roligare än att någon krigar på ens hemliga bas.
Well, du kommer ju att utsättas för badness, och har du en hemlig identitet så kan du ju räkna med att du kommer höra din mamma gå in i ditt rum när du vet att din mantel sticker fram ur väskan där inne och du själv är i köket. Försöker du inte göra något åt det - cover your secret - så kommer det ju vara ett golden opportunity från mig.

Flera av de här handlar om vilka sorters problematiska situationer som din livsstil kommer att försätta dig i. Välj en med problem som du tycker verkar skoj.

De här movesen motsvarar inte de som finns i playbooksen i AW, de som bara är shiiit va awesome, utan går mer i linje med vissa grejer från kapitlet Advanced Fuckery. Eller, helt enkelt, är ett försök att fånga hur en hjälte måste försöka deala med situationer som uppstår på grund av det liv hon lever.

Men det är klart, bättre moves vore ju bättre! Men det är idén med dem, i alla fall.

Coolt med invändningen att i de flesta kampanjer får man slå tjugotal sådana här slag varje spelpass- men det tror jag man kommer runt.

Vad sägs om

10+ kommer fint överens
7-9 ni kommer överens men de missförstår något i din utstrålning
Du uppfattas som om du flörtar (kanske gillas det, kanske inte)
Du uppfattas som mycket domderande och bossig
Du uppfattas som hotfull
Du uppfattas som drogpåverkad eller lite smågalen

On a 6-, you freak them out- de vill inte veta av dig
Jopp, det är möjligt att den här aktiveras ofta, men jag tror inte att det behöver bli mer för ofta än vilket annat move som helst. Varje gång man fajtar slår man fight, varje gång man övertalar slår man push. Men som vanligt slår man ju inte igen för samma move förrän man är i en helt ny situation, så det är ju inte som att man kommer slå den flera gånger i varje samtalsscen.

Sen är ju grejen också att är man en beyonder som inte är särskilt karismatisk så kommer man inte särskilt ofta bry sig om att försöka ha en vänlig ton mot människor - för ett teragenmonster är det mycket enklare att bara hota dem eller slå dem åt sidan. För Silver Surfer kommer det gå lättare, för det mesta kommer han inte ha så svårt att prata med människor, men ibland kommer konstiga missuppfattningar att uppstå.

Ditt förslag, är inte det exakt samma som mitt, fast du ger exempel på vilka missuppfattningar som kan uppstå (vilket är bra, och borde in på fler ställen!)?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
NilsH said:
The principles

Barf forth Humanity


Humans bleed. They fall in love. They get angry with you. The hate you for pety things. Bills have to be paid. Children cry och laugh or play. People go to work, everyday. Some of them are sick. The roof leaks

Spice with the extraordinary and strange
In this world things can be really strange- you don´t always understand the Super things. People live in walls, ghosts talk, humans fly and invent copies of themselves, someone lives in your blood vessels. Spice with strange things- don´t always explain what the heros experiences- not even to yourself! Go crazy, do it sometime with the big brush and sometimes in the smallest of details

Adress yourself to the characters
not the players

Make your move but misdirect
Don´t tell them what you do- tell them what happens in game!

Use their weak human sides
Threaten their girlfriend, their job, their self esteem

Use their powers to their disadvantage

If you fight throwing cars on a bridge, the bridge will brake killing everything on it.
Some humans wanna cidnap you to use your powers to manifacture super weapons

Name everyone, make everyone human
even the super evil boss! Do it!

Look through crosshairs
The humans WILL die when they punch them

Ask provocative questions and build on the answers
How do you make money?
How do you get sex?
Why is it everyone in this city hates you?
How come you blush everytime you look someone in the eyes in human form?

Respond with fuckery and intermittent rewards
Give them hell, leave your human fingerprints on everything these wanna-be Gods touch.
Sometimes give them exactly what they want

Be a fan of the superheroes
Let them show of, let them describe their cool characters- do it often! make them love their own characters

Think offscreen too
The world is rapidly changing because of the new powers- make it unavoidable, make it obvious, make it so it affects the everyday life of the characters.
They work in a factory, what if some hero can produce the same things in a second- what about their jobs?

sometime disclaim the desicion making
ask yourself questions about the world- but do not say them outload, and don´t answer them- find the answers in play!!
Allow yourself to be curious- experience the world and the story, just as the players do
Let the game surprise you
JA!!!

Dock: Här tror jag kikarsiktet ska handla om förändring, inte död (fast död kan ju vara en sorts förändring, så det är inte uteslutet!). Octupus är din svurne fiende? Nu flyttar han in hos din faster! Magneto varit skurk i trettio år? Nu säger Xavier att han ska vara rektor på skolan! Din pojkvän har klängt på dig och skrivit kärlekslappar i flera veckor? Nu syns han hänga med någon ny!

Ser jävligt mycket fram emot en first session med det här, där man etablerar vad som finns och hur saker ser ut!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
NilsH said:
Threats

Big boss

Collector (to own super powers, take them or control them)
Prophet (denounce and overthrow)
Inquisitor (förgöra och förslava de med krafter)

Grotesques
Outcast (revenge)
Mindfucker (crave mastery)
cannibal (to slay and eat)
Self hater (to hurt or destroy images of himself)
Borderline (to make them love him, and hurt themselfes)
Psychopath (to manipulate them, to make them trust, and use them)

Landscape

Alien (impulse: confuse and make people distrust the most curtain things)
Control area (impulse: att styra och övervaka allas minsta steg)
Maze (impulse: att lura dem längre och längre in)

Brutes
Family (impulse: make the individual sacrifice things for the collective)
Mob (impuls: burn scapegoats, cause havoc)
Merc (impuls: sell peoples lives

Hmm, kommer inte på fler, och vet inte riktigt vilka av dessa som blir användbara...

kan tänkas sig afflictions också där staden är i uppror mot supervarelser, man kan tänka sig Panik. Man kan tänka sig en Domedagsstämning i staden.

För övrigt tänker jag mig att Staden är den centrala miljön för kampanjer- det är runt Staden som det centreras.
Man börjar med att namnge Staden och kanske ge Staden några attribut?
Eller är Staden ett Threat?
Mjo, men här ska nog inte threats vara bara våldsamma hot. Dig this:

Brutes: Mob (attack scapegoats), Enforcers (), Guards (cordon the perimeter), Ninjas (kill and disappear)
Mastermind: Sorcerer (spread corruption), Politician (pull strings), Kingpin (send enforcers), Psionic (take over minds), Terrorist (spread fear and disruption)
Monster: Giant (crush underfoot), Swarm (spread and consume), Horde (loot and burn), Robot
Relations: Guardian (ground their ward), Dependent (thwart control and protection), Boss (demand results), Climber (take advantage) , Leech (expect help)
Hunter: Detective (let you know they're watching), Reporter (publish the story), Spy (gather intel)

(Jag skrev dessa för ett tag sen och klistrade bara in det nu. Ska titta på det, så klart, så bli inte arg på mig för att ett och annat är dåligt!)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
NilsH said:
I AW finns en premiss i världen och reglerna som ser ut såhär: Alla som huvudpersonerna stöter på är människor, och människor dör hur lätt som helst, ett skott i huvudet eller ett i magen. Det spelar ingen roll om det är en huve lord, en hora, en grym gladiator, en ganger, de är alla människor, och människor dör som flugor

Det finns bara tre sätt som människor i AW kan skydda sig från rollpersonerna:

Vara många i grupp- därför finns det mekaniska regler för SLP i grupp- Gangs
Sätta på sig rustning så kulorna inte tar så hårt- därför finns det regler för SLP med rustning
Skjuta tillbaka som fasiken- därför finns det mekaniska regler för vilken skada SLPs vapen gör.

I SW gäller inte denna premiss- det är inte bara människor man stöter på. Det går inte att skjuta skallen av Divis Mal, om han inte har rustning och ett gäng.

Ett tänk är därför att SLP i SW måste definieras med annat än antal, rustning och vapen.
Precis!

De skulle kunna ha typ grundegenskaper (jag vet det vänder sig i magen av den sortens bakåtsträvande men håll ut lite till)

SLP skulle kunna klassicificeras itifrån tex Fysiskt, Socialt, Mentalt

Vi tar fysiskt som exempel.

Alla slp beskrivs enligt denna lista
+1 vanlig människa
0 grupp av vanlig människor eller stridstränad välbeväpnad människa
-1 grupp av välbeväpnade vältränade stridspittar/ grym fysisk superhjälte
-2 asgrym superfysisk stridssuperhjälte
-3 Bad jävla ass Super man
-4 Divis mal

När rollpersonen slåss med en SLP kollar man värdet för Fysiskt och lägger till eller drar ifrån på tärningsslaget.

Dessutom lägger man på +1 för varje rollperson som RP outnumber SLP. Om man är tre RP som slåss mot Divis mal får man alltså inte -4 på varje slag utan bara -2. Det lönar sig att gå ihop i superhjältegrupper och nita på Hulken. Ensam är man chanslös mot sådana kräk.

Man kan tänka i samma banor utifrån sociala hot- manipulerande hypnotiska superhjältar

och intelligenta som Dr Doom.

Detta är bara spån och jag har inte feltestat tanken utifrån olika scenarios, men sug lite på den
Mm, jag lovar att suga lite på det, men det ser ut som om det rör sig i en riktning som är Mutants & Masterminds, alltså att man mäter och sätter värden och jämför värden. Och det skulle jag väldigt gärna röra mig ännu längre bort ifrån, jämfört med hur AW gör det. Skissen såhär långt bygger på att jag skulle vilja ha ännu mindre värden på SLPar än i AW, där de ju har både värden i skada och rustning och kroppspoäng på samma sätt som rollpersoner.

En idé jag har är att istället bygga det på beskrivningar. Om du fajtas med nån som är uppenbart stryktålig, typ är gjord av solid metall eller har ett skimrande kraftfält eller power armor eller så, så kan spelledaren bestämma att de kan ignorera nederlag en gång. Fiender som har uppenbart förödande attacker, som kanonarmar, sprutar plasma ur munnen eller skickar telepatiska knivar rakt in i hjärnan, ger dig en extra hurt när du slåss med dem.

Kolla min skiss på Brick. Du bestämmer, helt efter eget tycke, i vilken del av superstyrkeregistret du ska höra hemma. Utifrån hur du beskrivs i fiktionen, och hur de du fajtas mot beskrivs i fiktionen, så kommer man antingen kunna säga direkt att du vinner eller förlorar, utan att det är en move, eller så kommer det att bli Fight, och då kommer vissa deskriptorer innebära vissa saker, som de väldigt primitiva exemplen ovan.

Det är möjligt att jag är helt fel på det, men jag är sugen som fan på det där, att rensa bort siffror och värden så mycket som möjligt, förutom just omedelbart runt tärningsslagen och movsen som modifierar dem.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Simon said:
Som jag tänker just nu, men det är öppet för diskussion, så klart, särskilt inför faktiskt spel, är något som har drag av Marvel, framför allt åttio- och nittiotalets X-men eller The Ultimates, med influenser av hur det ser ut i Aberrant, till exempel, eller Paragons-boken till Mutants & Masterminds (den som i princip är en mer öppen reboot av Aberrant). Eller de flesta moderna superhjältefilmer, för den delen. Det jag tänker på som jag tycker finns där, och vill ha med, är att superpersoner är människor i botten, om än med superkrafter. Mänskliga relationer och identitet och tillhörighet och andra mänskliga issues är tämligen centrala i berättelserna, och action är ganska gritty, men samtidigt är det helt okej med klassiska spektakulära krafter och kostymer.
Helt på din linje. paragonboken är bara så grym!

Simon said:
Hm, det tror jag inte att man gör, inte på samma sätt som i Apocalypse World, i alla fall. Mer som i Solar System, i så fall, där man som spelare har rätt stor kontroll på när ens liv står på spel i en konflikt. Även om jag inte är så intresserad av egentlig, eller hardcore, genresimulering, så tycker jag det är något som skiljer en sån här värld, ett sånt här spel, från AWs värld och stämning.
Jag håller nästan med dig :gremsmile: Jag tycker det ska gå att dö, till och med när man inte vill dö. Det ger en extra touch. Sen kan det vara extremt svårt att dö, vilket innebär att man i praktiken satt sig i positionen själv. Om man måste få alla Hurt och Worn kryssade och sen ta en skada till, då vet man som spelare låååångt innan att nu sätter jag min karaktär i risk för att dö. Vad tror du om det?

Alla kryssade hurt och worn och sedan en hurtskada till? (en wornskada till är typ torpor...)

Simon said:
Äh, det är jag som är dålig. Jag kom inte på nåt bra och tyckte Charismatic lät så tort och rollspelsklassiskt. Bättre förslag vore bättre!
Suave är kanske asgrymt, jag vet inte, jag vet ju som sagt inte riktigt vad det betyder. Det låter snyggt om nite annat.

Simon said:
Njä, så illa är det inte. Med 10+ kan du klara dig helt oskadd, osliten och samtidigt besegra fienden eller rädda nån som är illa ute eller så. Eller både besegra fienden, rädda nån och klara dig oskadd, om du kan acceptera att bli skraj eller arg eller så. Även med 7-9 så kan du besegra fienden och vara oskadd.
Är kanske inte riktigt med dig. Om man slåss och slår det ABSOLUT bästa slaget man kan slå så kan man vara oskadd, få det man vill, men man har inte besegrat fienden och man har skapat en massa collateral skada.

Alternativt kan man vara både skadad och worn, och ha fått vad man ville, besegrat fienden och inte skapat massa skada.

I det scenariot som du målar upp så känns det som att strid är något som sker ytterst sällan, eftersom det skapar en jäkla massa problem. Jag som spelare vet att min karaktär får skit på ett eller annat sätt när jag slåss, oavsett om jag slår så bra jag bara kan. Det kan vara okej- men det sätter en stämning av att strid är något som sker jäkligt sällan. Tror jag. Och jag vill nog slåss varje spelpass :gremsmile:

Men det blir å andra sidan en grymt gritty känsla. Och det är ju bra! Vi testar!

Simon said:
Förresten så ska det nog vara när man fajtas och utgången inte är given. Om spindelmannen slåss mot en vanlig rånare så slår man inte, för han kan inte förlora. Om han slåss mot Galactus så slår man inte, för han kan inte vinna.
Jag tänker att det är lite farligt att bygga ett system med en massa inbyggda instant loss/ win. Spindelmannen slåss ytterst sällan med Galacticus eftersom det är ointressant, istället möter han hela tiden fiender som är "värdiga" motståndare. men jag fattar ditt tänk. Vissa fighterscener är bara utfyllning i berättandet. Eller?

Simon said:
Det är en ganska rak motsvarighet till Act Under Fire. En catch-all för när man gör något svårt, farligt eller svettigt. AW kan ju spelas med enbart Act under fire, i princip. Jag tror säkert att formuleringarna kan slipas! Det är lite tråkigt allmänt hållet, men det är för att jag vill att den inte ska vara konstig varken inför fysiska faror eller personlig ångest.
Tycker det är en bra omskrivning.

Simon said:
Japp, ihopbakad med Go Aggro. Det vill säga, om du försöker pusha nån genom att hota med att slå dem, och får 7-9, så måste du göra dem illa, eller på annat sätt visa att du faktiskt kommer att bli våldsam ifall de inte gör som du säger. Sen blir det karaktärsmoves som säger att du kan använda exempelvis Strong när du pushar genom hot om våld.

Ok. Så manipulate och go aggro i ett move. Hmm, får suga lite på den. En supermanipulatör är grym på att hota med våld även om han är förlamad och tappat all sin muskelmassa?

Vad är vinsten med att slå ihop dessa moves?

Simon said:
Förföra - beror på. Bara gå till sängs med nån som är villig, inget move.
Nej, det är klart. Ingen konflikt = ingen konflikt. Om jag vill förföra dig då, få dig intresserad av mig. Visa upp mig som attraktiv och spännande och få dig att vilja ligga med mig?

Jasg tycker absolut Read-movesen ska vara med, tycker de tillför grymt mycket i AW.

Simon said:
Well, du kommer ju att utsättas för badness, och har du en hemlig identitet så kan du ju räkna med att du kommer höra din mamma gå in i ditt rum när du vet att din mantel sticker fram ur väskan där inne och du själv är i köket. Försöker du inte göra något åt det - cover your secret - så kommer det ju vara ett golden opportunity från mig.
Och det jag ogillar är att du som SL blir den aktiva agenten i att sätta igång mitt move. Rollpersoner gör moves för att uppnå saker i spelvärlden.
Du styr min karaktär till att göra ett move som jag som spelare inte har någon anledning att vilja göra.

Om jag får ut något av movet som i de andra Life-movesen, så har jag själv ett incitament att agera- jag blir inte en passiv spelpjäs i SLs händer.

Nu blir det som att SL ger sig själv ett golden opportunity. Det gillar jag inte. SL är inte huvudperson.

Det här dåliga händer- och nu måste du slå ditt dåliga move som bara kan ge dig dåliga saker.
Hur aktiv är huvudpersonen i den grejen liksom.

Helt annan sak att kämpa och försöka uppnå något och sen straffas för att man är en klant...

Simon said:
Jopp, det är möjligt att den här aktiveras ofta, men jag tror inte att det behöver bli mer för ofta än vilket annat move som helst. Varje gång man fajtar slår man fight, varje gång man övertalar slår man push. Men som vanligt slår man ju inte igen för samma move förrän man är i en helt ny situation, så det är ju inte som att man kommer slå den flera gånger i varje samtalsscen.
Min invändning handlar om att det till skillnad från Fight är tråkigt när det händer ofta. Det är tråkigt att gå runt i ett äventyr och tex lösa en detektivhistoria och i varenda jäkla samtalsscen behöva spela hur konstig stämningen blev. Det blir tjatigt.

Simon said:
Sen är ju grejen också att är man en beyonder som inte är särskilt karismatisk så kommer man inte särskilt ofta bry sig om att försöka ha en vänlig ton mot människor - för ett teragenmonster är det mycket enklare att bara hota dem eller slå dem åt sidan.
Då finns det väl ingen anledning att ha det movet. Varför ha ett move där man försöker göra människor vänligt inställda om man inte bryr sig om det?
 
Top