Simon
Swashbuckler
Så, fast jag inte har så mycket än så bestämmer jag att det är dags att visa upp hur mitt skissande på Super World ser ut just nu.
Det här är ett så kallat hack till rollspelet Apocalypse World, av Vincent Baker, författaren till bland annat Dogs in the Vineyard. Jag utgår alltså från hur reglerna i det spelet ser ut, och ändrar mig fram till vad jag vill ha och är nöjd med. Kanske det förblir AW med annat puts, kanske blir det något mer eget. Hursom.
Jag vill åt en sorts superhjälteregler, lite Marvel, lite Aberrant, lite >Human.
Grunderna är såhär: Man rollspelar sig framåt på ganska klassiskt vis, spelarna säger vad deras rollpersoner gör, spelledaren säger vad som finns och händer runtomkring, ungefär, inget konstigt. När det rollpersonerna gör stämmer med ett move i spelet, som det finns regler för, så följer man de reglerna. Vanligen så slår man 2T6 plus en stat/grundegenskap (brukar vara mellan -2 och +2). Om summan blir 10+, en strong hit, så lyckas man jättebra. Om summan blir 7-9, en weak hit, så lyckas man nätt och jämt, eller med jobbiga konsekvenser, eller kan välja att backa för att slippa konsekvenserna. Blir summan 6 eller mindre så händer dåliga saker. Enkelt, ja?
(Jag länkar till gdocs som uppdateras eftersom, och klistrar här in hur det ser ut nu. Och ja, jag skriver tyvärr det här på engelska; jag vill kunna diskutera det på AWs forum också. Sorry.)
Lite basic moves och sånt:
Som kanske synes på hur Brick-skissen ser ut så vill jag absolut inte hamna i något detaljerat mätande av hur stark en superstark typ är, på något slags Mutants & Masterminds-manér. Jag har också förhoppningen att man ska slippa balansera "powernivå" mellan rollpersoner. Jag tänker att man får göra rollpersoner som är på vilken powernivå man har lust med, och sen leva med att konsekvenser som collateral damage och liknande blir på samma nivå.
Återhämtning av skador och stress har jag tänkt göra liknande refreshment scenes i Solar System, fast jag har inte formulerat mig kring det än. Det ska i alla fall inte vara så gritty som i vanliga AW, det är då säkert. Till exempel så är vapenskada inte intressant eftersom jag inte har lust att bokföra skador på fiender och sånt.
Så, synpunkter? Jag är intresserad av alla sorter, tror jag. Tänker jag helt fel med vilken sorts basic moves jag har? Finns det en roligare statindelning? Bättre konsekvenser på specifika moves?
Förslag på hur andra supertyper skulle kunna se ut?
Det här är ett så kallat hack till rollspelet Apocalypse World, av Vincent Baker, författaren till bland annat Dogs in the Vineyard. Jag utgår alltså från hur reglerna i det spelet ser ut, och ändrar mig fram till vad jag vill ha och är nöjd med. Kanske det förblir AW med annat puts, kanske blir det något mer eget. Hursom.
Jag vill åt en sorts superhjälteregler, lite Marvel, lite Aberrant, lite >Human.
Grunderna är såhär: Man rollspelar sig framåt på ganska klassiskt vis, spelarna säger vad deras rollpersoner gör, spelledaren säger vad som finns och händer runtomkring, ungefär, inget konstigt. När det rollpersonerna gör stämmer med ett move i spelet, som det finns regler för, så följer man de reglerna. Vanligen så slår man 2T6 plus en stat/grundegenskap (brukar vara mellan -2 och +2). Om summan blir 10+, en strong hit, så lyckas man jättebra. Om summan blir 7-9, en weak hit, så lyckas man nätt och jämt, eller med jobbiga konsekvenser, eller kan välja att backa för att slippa konsekvenserna. Blir summan 6 eller mindre så händer dåliga saker. Enkelt, ja?
(Jag länkar till gdocs som uppdateras eftersom, och klistrar här in hur det ser ut nu. Och ja, jag skriver tyvärr det här på engelska; jag vill kunna diskutera det på AWs forum också. Sorry.)
Lite basic moves och sånt:
Masked Crimefighter
Day Job - When there is a stretch of downtime in play or between sessions, roll+bright. On a 10+ you've got a shot at a promotion. On a 7-9, there's stuff to do that can't wait. On a 6- you've fucked up and risk losing your job or get demoted.
When you take steps to cover your secret identity, roll+bright. On a 10+, it's okay, should be watertight - for now. On a 7-9, you can cover it, but it'll cost you. On a 6-, it's about to fall apart!
Choose one:
- You live with your parents or other relatives. They know nothing and must know nothing.
- You are wealthy enough to cover all your material needs. You have employees and investments to look after.
- You live in a secret community. Everyone will be at risk if you are exposed.
Public Hero
When you have been at the scene of violence or public disruption, after it has been resolved, roll+suave. On a 10+, public opinion praises you for your efforts. On a 7-9, you receive some criticism. On a 6- you get the blame for it all.
When you use your status for perks, roll+suave. On a 10+ it is lavished upon you. On a 7-9 you get it but the story goes straight to the media or they want something from you in return. On a 6- you're going to be scandalized.
Choose one:
- You are sponsored by the city, the government or some company. They expect you to represent and protect their interests.
- You are wealthy enough to cover all your material needs. You have employees and investments to look after.
Secret Community
You live apart from society at large, in a base or a refuge, isolated and secret.
Responsibility: When there is a stretch of downtime in play or between sessions, roll+power. On a 10+, the situation improves for your refuge or base. On a 7-9 it is in need. On a 6- it is under attack!
When you protect your refuge or base, ...
Choose one:
The refuge or base houses only a handful of people.
The refuge or base houses a whole community of people.
Beyonder
You don't have material needs in the normal sense. In fact, you lack most human needs and probably wander the universe or something like that.
When you try to relate to humans and interact with them in a friendly manner, roll+charismatic. On a 10+, you understand each other nicely. On a 7-9, there is misunderstanding or estrangement. On a 6-, you freak them out.
Day Job - When there is a stretch of downtime in play or between sessions, roll+bright. On a 10+ you've got a shot at a promotion. On a 7-9, there's stuff to do that can't wait. On a 6- you've fucked up and risk losing your job or get demoted.
When you take steps to cover your secret identity, roll+bright. On a 10+, it's okay, should be watertight - for now. On a 7-9, you can cover it, but it'll cost you. On a 6-, it's about to fall apart!
Choose one:
- You live with your parents or other relatives. They know nothing and must know nothing.
- You are wealthy enough to cover all your material needs. You have employees and investments to look after.
- You live in a secret community. Everyone will be at risk if you are exposed.
Public Hero
When you have been at the scene of violence or public disruption, after it has been resolved, roll+suave. On a 10+, public opinion praises you for your efforts. On a 7-9, you receive some criticism. On a 6- you get the blame for it all.
When you use your status for perks, roll+suave. On a 10+ it is lavished upon you. On a 7-9 you get it but the story goes straight to the media or they want something from you in return. On a 6- you're going to be scandalized.
Choose one:
- You are sponsored by the city, the government or some company. They expect you to represent and protect their interests.
- You are wealthy enough to cover all your material needs. You have employees and investments to look after.
Secret Community
You live apart from society at large, in a base or a refuge, isolated and secret.
Responsibility: When there is a stretch of downtime in play or between sessions, roll+power. On a 10+, the situation improves for your refuge or base. On a 7-9 it is in need. On a 6- it is under attack!
When you protect your refuge or base, ...
Choose one:
The refuge or base houses only a handful of people.
The refuge or base houses a whole community of people.
Beyonder
You don't have material needs in the normal sense. In fact, you lack most human needs and probably wander the universe or something like that.
When you try to relate to humans and interact with them in a friendly manner, roll+charismatic. On a 10+, you understand each other nicely. On a 7-9, there is misunderstanding or estrangement. On a 6-, you freak them out.
Som kanske synes på hur Brick-skissen ser ut så vill jag absolut inte hamna i något detaljerat mätande av hur stark en superstark typ är, på något slags Mutants & Masterminds-manér. Jag har också förhoppningen att man ska slippa balansera "powernivå" mellan rollpersoner. Jag tänker att man får göra rollpersoner som är på vilken powernivå man har lust med, och sen leva med att konsekvenser som collateral damage och liknande blir på samma nivå.
Återhämtning av skador och stress har jag tänkt göra liknande refreshment scenes i Solar System, fast jag har inte formulerat mig kring det än. Det ska i alla fall inte vara så gritty som i vanliga AW, det är då säkert. Till exempel så är vapenskada inte intressant eftersom jag inte har lust att bokföra skador på fiender och sånt.
Så, synpunkter? Jag är intresserad av alla sorter, tror jag. Tänker jag helt fel med vilken sorts basic moves jag har? Finns det en roligare statindelning? Bättre konsekvenser på specifika moves?
Förslag på hur andra supertyper skulle kunna se ut?