Nekromanti Supergänget #14

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
I det här avsnittet: Reglerna för strid är väl i princip klara, förutom vissa detaljer som kommer att belysas i kommande exempel. (Systemet är, som Thark bland annat noterat, mycket inspirerat av /stulet från Sorcerer.) Sedan gör superskurken Fiat Lux något som kommer att påverka den fortsatta handlingen.

Sida 14

Nästa vecka kommer två sidor med bara superskurkar.

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nästa vecka kommer två sidor med bara superskurkar.
Så trevligt !
Alltid lika trevligt att ha med skurkar ! :gremlaugh:
Känns som de är lika viktiga som hjältarna.

/ Johan K, som strax ska bege sig till CalCon
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: Supergänget #14 [Ant]

Jag har så lite tid, men vill ändå titta in i tråden helt kort och säga: Heja! Det du gör är suveränt!

Hälsar

Christian
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fråga:
Kan man anfalla/försvara tillsammans, precis som i reglerna för att försöka uppnå andra mål? Så om Moderkortet fångar Kapten Toxin med en härva kablar samtidigt som Två-Huvud hugger med sitt svärd och Strålmannen skjuter stroboskopblixtar, lägger man ihop effekterna då?

Det låter hemskt rimligt men det känns som om striderna är över väldigt snabbt då.

Och omvänt: kan man anfalla flera mål och fördela Effekten (som när Blixten springer runt och slår flera rånare på lften samtidigt), alternativt försvara flera mål samtidigt (som när Osynliga Flickan använder sitt kraftfält)?

Erik
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,509
Location
Köping
Våld! Och Strålmannen, final edition.

Mmm, vettiga stridsregler. Det är väl allt jag har att säga nu. Finns ju inga fina dåligheter att gnälla på.
Eller jo. För att gräva fram gammalt bös: Hur gör man egentligen med Tricken? Exemplet med Kapten Sverige hintar ju på att man kan ha fler än ett Trick på samma Egenskap (Norrsken och Försvarssköld passar båda till hans Kraftstrålar.) och regeltexten på sida 6 säger egentligen inte emot. Menmen, kanske bara jag som är trögtänkt. :gremgrin:

Annars kanske jag skulle pilla klart på Strålmannen. Att jag inte har gjort klart honom innan skyller jag på lathet.
<ul type="square">
[*]Effekt 2 - Överladdning: Strålmannens strålattack kan ibland spåra ur och bränna upp det mesta runt honom. Det brukar vara mindre populärt, men det ger sannerligen resultat.
[*]Byt mot femma - Illusorisk arme: Strålmannen skapar helt enkelt en arme av sig själv att dölja sig i. Det brukar fungera...
[*]Slå om - Osynlighet: Strålmannen gör sig eller någon annan osynlig genom att på serievetenskapligt maner generera en bild av bakgrunden över sig/den andre. I en del fall har det slutat våldsamt, när superskurken har lyckats se igenom illusionen och klubbat ner Strålmannen när han trott han var säker.
[/list]
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Trick

Hur gör man egentligen med Tricken? Exemplet med Kapten Sverige hintar ju på att man kan ha fler än ett Trick på samma Egenskap (Norrsken och Försvarssköld passar båda till hans Kraftstrålar.) och regeltexten på sida 6 säger egentligen inte emot. Menmen, kanske bara jag som är trögtänkt.
Man behöver inte ha ett Trick till varje Egenskap. Precis som i exemplet med Kapten Sverige kan man sätta flera Trick på samma Egenskap, eller till och med alla Trick på en och samma Egenskap. Det kan till och med vara smart att göra det eftersom man kommer använda den Egenskap man har 2 i oftare än de andra.

Det kommer snart lite exempel på hur Tricken används.

/tobias
 
Top