Nekromanti Supergänget #3

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Till att börja med: Det här är en fortsättning på det här inlägget. Läs det först om du inte har gjort det.

Jag påstod att jag skulle försöka hålla en takt av en sida i veckan, och det fungerade i alla fall i en vecka! En ordentlig hemsida kommer så snart jag tar mig tid till det.

En kommentar: Jag hade först tänkt att använda mig av riktiga superhjältar som exempel, men bestämde mig för att det var roligare såhär, både att hitta på och att teckna dem. Dessutom kommer jag att vilja trycka det här och sälja det, och då blir det lättare ju färre varumärken man inkräktar på.

/tobias

Nightowl

Champion
Det finns bara en sak att säga...

*kastar sig ned på marken*
We're not worthy! We're not worthy!

Superhjälteexemplen var för övrigt superbra - "Pipan" har den koolaste gimmicken.

Grejen om att man måste kunna färglägga för att spela är just en sådan där sak som fångar intresset inför nästa vecka.

Erik

Rising

Vila i frid
Woo woo!

Tapirmannen! Alfahannen! Pipan! Och en tjock supersnabbis; Kanonkulan! Det är asägigt.

Jag hade först tänkt att använda mig av riktiga superhjältar som exempel, men bestämde mig för att det var roligare såhär, både att hitta på och att teckna dem
Det hade skärt sig jättemycket med serien i övrigt om det plötsligt hade dykt upp riktiga superhjältar. Eller ens om du använt superhjältar med tuffa engelska namn i ena stunden för att sedan fortsätta med exemplet med Kapten Sverige och Domherren, m.m. Skumt dock att jag också hittat på en teleportör som skulle heta Blink...

Serien i sig; bra och illustrativ, nu skrattar jag till och med och små subtila grejer i berättarens ordval och liknande.

Om jag ska negga så tycker jag först att det är lite dumt att han säger att man ska börja med det viktigaste; superkrafterna, för att sedan säga att de kallas för "Egenskaper" och där en sjättedel är just "Superkraft". Det känns som en logisk vurpa.

"Ikväll ska vi prata om X, och från och med nu kommer vi kalla X för Y. Det finns sex olika typer av Y, och en av dem är X." höh?

Definitionen på Superkraft är också lite i det lösaste laget. "Göra något som vanliga människor inte kan" stämmer ju till exempel även bra in på Pipans "söva människor med min piprök - det kan inte vanliga människor! Alltså borde det vara en Superkraft."

Jag tror visserligen jag vet vad du menar; utöver dina exempel skulle väl fasning, skepnadsskifte och osynlighet vara andra exempel; men det är ändå rätt luddigt i nuläget.

Å så tycker jag kanske det var olyckligt att du inte fick in alla dina sex tärningsrutor på en och samma sida. Det hade lett till mycket snyggare disposition. De tärningsrutor du har är ju en halv sida höga. Det skulle betyda att du kunnat få in alla sex tärningsrutor på en helsida; vilket hade kunnat se extremt mycket snyggare och mer genomtänkt ut. Om jag vore du så skulle jag till och med se om man inte kunde skjuta in några nya rutor någonstans (förmodligen efter den tredje rutan) för att putta tärningsrutorna framåt till nästa sida. Frågan är bara vad man då skulle pladdra om i dessa nya rutor. Kommer du inte på något vettigt skall du givetvis inte göra någon ändring, men om det finns något annat man kan berätta för läsaren för att introducera dem till de superhjältekonventioner som råder i ditt spel eller liknande så skulle det här vara ett bra utrymme att göra det på.

Jag gillar idén med att slumpa fram sina hjältar och de till synes enkla reglerna för att göra det, men jag undrar om Blink skall kunna göra någon illamående genom att teleportera sig tillsammans med dem enbart med sin Superkraft, eller om hon måste ha både Superkraft och Attack för att kunna göra sådana saker. Men det är ju sånt som jag ser fram emot att få läsa i kommande sidor.

Som vanligt ett snyggt hantverk.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Woo woo!

Om jag ska negga så tycker jag först att det är lite dumt att han säger att man ska börja med det viktigaste; superkrafterna, för att sedan säga att de kallas för "Egenskaper" och där en sjättedel är just "Superkraft". Det känns som en logisk vurpa.
Jag tänkte också på det, men valde att bortse från det. Orsaken till att superkrafterna heter Egenskaper är att några av dem inte är superkrafter utan något annat (till exempel en Batmobil eller detektivträning). Att berättaren ändå kallar dem för superkrafter är lite slarvigt av honom, men det kan bli så när man ska förklara något. Förhoppningsvis förstår man ändå. :gremwink:

"Göra något som vanliga människor inte kan" stämmer ju till exempel även bra in på Pipans "söva människor med min piprök - det kan inte vanliga människor! Alltså borde det vara en Superkraft."
Definitionerna är mer till för att hjälpa spelarnas fantasi lite på traven. Det finns inga vattentäta skott mellan de olika kategorierna. Vissa sorters krafter skulle säkert kunna höra hemma i olika kategorier beroende på hur man formulerar dem.

Å så tycker jag kanske det var olyckligt att du inte fick in alla dina sex tärningsrutor på en och samma sida.
Det hade varit snyggare, men det råkade bli uppdelat mellan två sidor, mest för att det var dags för exemplet. Se det som en cliffhanger, där man får vänta till nästa sida för att få resten av krafterna förklarade.

Som vanligt ett snyggt hantverk.
Tack så mycket.

/tobias

Feliath

Swashbuckler
Okej, nu får det vara nog:

Jag kan inte se någon av dina sidor. Jag kan faktiskt inte se något alls av Googlepages! Varför? Vet någon? Argh! Hjälp! Jag vill ju också gilla Supergänget. :gremfrown:

/Feliath — ute i Googlekylan

Johan K

Gammal & dryg
Haha !
Klockrent Gurgeh ! Lika bra som förra gågngen.
Måste ju säga att Tapirmannen var bäst, helt kalrt ! :gremlaugh:

Ulfgeir

Swashbuckler
Intresant idé du kör att använda serier där för att förklara spelet. Just här funkar det bra. Lite Scott Mcleod-känsla där han använder serier för att förklara serier....

/Ulfgeir

Rising

Vila i frid
Re: Okej, nu får det vara nog:

Så här skriver Google:

"Our programming wizards tried their darndest to get Google Page Creator to work with as many browsers as possible. But alas, even the most expert practitioners of web sorcery must sleep now and again, lest their JavaScript magic run dry.
So, for now, you’ll need either to download a new version of Firefox or download a new version of Internet Explorer (Windows only), and then come right back"

Google Pages verkar hata Opera. Jag vet inte vilken webbläsare du har; men jag har för mig att du brukar mopsa med oss dödliga för att du använder någon überläsare, så nu får du allt bita i det sura äpplet. Det är som om vi är SHIELD och du är Magneto; och den här gången vinner vi.

Suck on it, Magneto! Suck on it in your face!

(Eller så kan du väl mejla någon snäll kille (såsom Gurgeh eller mig) så kan vi skicka dig bilderna till dig)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Alltså, Marvel Comics har redan en teleportör som heter Blink. Ni kan väl inte båda ha missat det?
Jag hatar när folk stjäl mina idéer innan jag har kommit på dem! :gremwink:

Jag är seriefantast, men just X-Men mellan 1990 och Grant Morrison är i det närmaste helt okända för mig. Men om man ser rent statistiskt, med tanke på hur många mutanter de hittat på, är det rätt sannolikt att de skulle ha en som heter Blink.

/tobias

Pom

Swashbuckler
Re: Woo woo! [ANT]

Enligt min erfarenhet är det OMÖJLIGT att komma på något användbart namn på två stavelser eller mindre som inte redan finns någonstans. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Haha. Urskönt att det är samma pistoler på väggen.

/Han som just nu inte orkar länka till inlägg som förklarar kommentaren

Rising

Vila i frid

Meh! 1994!! Det är ju som att lyssna på den fete Elvis.

Om de inte var med i Secret Wars så är de inte riktiga Marvelhjältar. :^)

Närå; jag borde ha räknat med att det redan fanns. Jag försökte kolla de viktigaste figurerna jag kommit på via wikipedia; och kunde liksom kryssa för flera av de coola typer jag hittat på (såsom Foxfire, Quantum och Bloodlust) men även sätta okej för förvånansvärt många (däribland coola snubbar och snubbor som Partisan, Epiphany, Frag, Frostbite, Shrapnel, Pox, Joust och Shadowcape) som alla iaf klarade sig Wiki-testet. Skulle inte förvåna mig om de finns ändå i några mer obskyra sammanhang, men det pissar jag i. Förresten pissar jag i att Quantum redan är upptaget också; för jag är så nöjd med den Quantum som jag hittat på.

Men min poäng är att jag kan bli lite avundsjuk på Gurgeh som slipper all sån där skit och istället har en hel palett med mer eller mindre orörda namn på svenska att leka med.

/Rising
som förresten tycker att det finns EN Jubilee, och det är den lilla flickan Darla som brukade hänga med Butch; å inte några andra nymodigheter!

*muttrar* "Jubilation Lee", sickna moderna knasigheter...

Rising

Vila i frid
Re: [OT]

Jag ska sparka din stjurit.

/Rising
var mycket väl medveten om vad han skrev (den här gången, iaf - i de flesta fall där jag skriver fel så är det dock pga rena hjärnpruttar från min sida), och tyckte det såg bättre ut i sammanhanget. Det hade ju inte alls "skurit" sig mot resten av innehållet, det är nämligen en väldigt högtravande metafor som man kanske kan använda om franska filmer eller om filosofiska teorier, men absolut inte om superhjälterollspel; möjligtvis hade det "brutit av" mot resten.

Men småländskans (Eller? Dnalor?) "skärt" i det lika småländska uttrycket "skärt sig" är mycket mer vardagligt och passande i sammanhanget än "skurit sig" och därför stod valet mellan skärt sig och brutit mot; och här valde jag det förra.

Jag är bäst.

Rättelseinlägg är rätt Uulenbusch, förresten, så du får tusen minuspoäng för att du är pudas.