Woo woo!
Tapirmannen! Alfahannen! Pipan! Och en
tjock supersnabbis; Kanonkulan! Det är asägigt.
Jag hade först tänkt att använda mig av riktiga superhjältar som exempel, men bestämde mig för att det var roligare såhär, både att hitta på och att teckna dem
Det hade skärt sig jättemycket med serien i övrigt om det plötsligt hade dykt upp riktiga superhjältar. Eller ens om du använt superhjältar med tuffa engelska namn i ena stunden för att sedan fortsätta med exemplet med Kapten Sverige och Domherren, m.m. Skumt dock att jag också hittat på en teleportör som skulle heta Blink...
Serien i sig; bra och illustrativ, nu skrattar jag till och med och små subtila grejer i berättarens ordval och liknande.
Om jag ska negga så tycker jag först att det är lite dumt att han säger att man ska börja med det viktigaste; superkrafterna, för att sedan säga att de kallas för "Egenskaper" och där
en sjättedel är just "Superkraft". Det känns som en logisk vurpa.
"Ikväll ska vi prata om X, och från och med nu kommer vi kalla X för Y. Det finns sex olika typer av Y, och en av dem är X." höh?
Definitionen på Superkraft är också lite i det lösaste laget. "Göra något som vanliga människor inte kan" stämmer ju till exempel även bra in på Pipans "söva människor med min piprök - det kan inte vanliga människor! Alltså borde det vara en Superkraft."
Jag tror visserligen jag vet vad du menar; utöver dina exempel skulle väl fasning, skepnadsskifte och osynlighet vara andra exempel; men det är ändå rätt luddigt i nuläget.
Å så tycker jag kanske det var olyckligt att du inte fick in alla dina sex tärningsrutor på en och samma sida. Det hade lett till mycket snyggare disposition. De tärningsrutor du
har är ju en halv sida höga. Det skulle betyda att du kunnat få in alla sex tärningsrutor på en helsida; vilket hade kunnat se extremt mycket snyggare och mer genomtänkt ut. Om jag vore du så skulle jag till och med se om man inte kunde skjuta in några nya rutor någonstans (förmodligen efter den tredje rutan) för att putta tärningsrutorna framåt till nästa sida. Frågan är bara vad man då skulle pladdra om i dessa nya rutor. Kommer du inte på något vettigt skall du givetvis inte göra någon ändring, men om det finns något annat man kan berätta för läsaren för att introducera dem till de superhjältekonventioner som råder i ditt spel eller liknande så skulle det här vara ett bra utrymme att göra det på.
Jag gillar idén med att slumpa fram sina hjältar och de till synes enkla reglerna för att göra det, men jag undrar om Blink skall kunna göra någon illamående genom att teleportera sig tillsammans med dem enbart med sin Superkraft, eller om hon måste ha både Superkraft och Attack för att kunna göra sådana saker. Men det är ju sånt som jag ser fram emot att få läsa i kommande sidor.
Som vanligt ett snyggt hantverk.