Nekromanti Supergänget #6

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den här gången presenteras den sista delen av rollpersonsmakandet, möjligen på ett lite otillfredställande sätt eftersom full förståelse kräver större insikt i regelsystemet än vad som är möjligt att ha fått genom att enbart läsa serien såhär långt. Var lugn, allt kommer att bli tydligt om ett par veckor. Nästa vecka kommer ett exempel på hur en hel rollperson kan se ut, samt rollformulär för nedladdning. Därefter är det dags att komma in på själva regelsystemet.

Jag har dessutom en fråga till er som skapar rollpersoner. Är det okej om jag publicerar det färdiga resultatet, inklusive eventuella bilder, någonstans i närheten av själva serien? (Naturligtvis med full redogörelse för vem det är som hittat på och/eller tecknat.)

Ja, just ja. En länk till den nya sidan borde finnas med här också.

/tobias

Zire

Swashbuckler
Yes! Ett nytt nummer (eller snarare sida), lika bra som alltid.

Jag hoppas att du trycker upp det (i seriealbum format kanske) när det blir klart. Definitivt ett måste att ha i så fall.

- Zire

Nightowl

Champion
Wow, Nöstlinger-referens!

Du har rätt - det är lite förvirrande att veta vad Trick innebär när man inte vet vad systemet går ut på riktigt. Så jag väntar med att definiera Moderkortets tricks tills vi kommit så långt att jag förstår det!

Visst får du, öh, publicera min "rollperson" om du så vill... :gremcrazy:

Erik, dags att skaffa färgpennor snart

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Wow, Nöstlinger-referens!

Wow, Nöstlinger-referens!
Den räknade jag inte med att någon skulle förstå! :gremwink:

Du har rätt - det är lite förvirrande att veta vad Trick innebär när man inte vet vad systemet går ut på riktigt.
Jag tror/hoppas att det hör till de saker som är ganska svåra att förklara, men som blir otroligt tydliga så fort man får se ett exempel, och det får man göra om ett par sidor.

/tobias

Hellzon

Långsamma Vargen
Öh, vad Nightowl sa. Tricken säger mig inte så mycket innan jag vet vad de gör. Men det kommer ju. Stabilt som vanligt.

Publicera min rollperson!? w00t w00t... Eh, jag menar, det kan jag väl tillåta. :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag hoppas att du trycker upp det (i seriealbum format kanske) när det blir klart.
Det tänker jag göra om jag få ett rimligt pris för en relativt liten upplaga. Formatet kommer definitivt att vara så likt en serietidning som det är möjligt.

/tobias

The_Gorger

Hero
Kapten Kapten's tricks

Klart du får publicera!

Jag har inte riktigt konceptet klart för mig, men jag chansar. I värsta fall blir det ett nytt moddande inlägg.

En länk till förra inlägget om mig som superhjälte.

OK, Kapten Kapten har tre tricks, samtliga kopplade till hans superkraft (Utrustning) Den flygande bohuslänningen

Jag insåg att eftersom han inte fick vapen, så kanske inte Den flygande bohuslänningen kan används för att skjuta bredsidor. Dock kan det kanske vara ett trick? Så, när Kapten Kapten står på Den flygande Bohuslänningen och utbrister "Eeeeld!" så avfyras en bredsida med kanonsalvor.

När han istället utbrister "Alle man på däck!", så kan Den flygande holländare accelerera från dess vanliga toppfart (som liknar den hos en rätt skitig bil), till ljudets hastighet (eller mer!!!)!

Det tredje tricket består i att... hmm
Ok, den har med hans vågkraft att göra. Han kan framkalla ett Supertsunami(tm)!!!

/Kalle Palm eller Kapten Kapten!!!

PS Tomanen? Vad är det? Hur uttalar man det? Han (?) skiljer sig en del, genom att ha ett väldigt icke-deskriptivt namn, eller är det något jag missar? DS

Rising

Vila i frid
Mer om Kapten Toxin:

Schysst att karaktärerna återkommer på flera platser i serien. Nu såg man att den som var "superstarkast" på sida fyra heter Tomanen och att han har ett stridsvrål.

Coolt också att du klarat att behålla den höga produktionstakten, även om du egentligen passerat Starchallengegränsen när det gäller återkommande småinlägg på forumet kring ett och samma spelprojekt.

Jag hade egentligen tänkt pausa i skapandet av Kapten Toxin tills jag förstod något om vad värdena 1, 2 och 3 egentligen betydde och innebar; och nu vet jag ännu mindre eftersom jag inte riktigt förstår grejen med tricken (jag tror dock att jag hajar; Effekt:2 ger ett säkert, halvbra resultat. Att sätta en tärning på 5 är särskilt bra om man slagit en bra och en dålig tärning, men kan också ge ett dugligt resultat åt ett heldåligt slag. Omslag betyder en vild chansning med högre potentiell effekt än att sätta en tärning på 5; men som också kan slå fel); men eftersom du frågat om du får använda karaktärerna så passar jag på att fortsätta skapandet av honom (=mig) medan jag svarar "ja, naturligtvis får du det. Du får till och med göra vilka ändringar du vill, för att eventuellt få honom att passa bättre i din vision". Så fort som jag känner mig tillräckligt säker på att kunna rita i ditt manér skall jag teckna nå'ra bilder på honom, oxå.

---

Fortsättandet på Kapten Toxin:

Jag ger Skickligheten Giftkunskap värde 1.
Attacken Hallucinationsaura får värde 2.
och Attacken Giftberöring får värde 3.

...än så länge. Om det där med "tenderar att skapa problem" betyder något roligare än att hjälten bara är dålig på egenskapen så kan jag tänka mig en del ändringar...

Det här är Kapten Toxins trick:

Galna Gimmicks (Giftkunskap - byter en tärning mot en femma)
Varje diabolisk plan som Kapten Toxin smider inkluderar en ny snillrik kemisk/bakteriologisk skapelse för hjältarna att stifta bekantskap med. Dessa är alltid sinnessjukt corny och har något catchy namn, eftersom Johan Rising själv är helt nipprig.
Trogna serieläsare minns bl.a. episoden "Linje Hosta", då superdeckarna De Vassaste i Vasastan förlorade medlemmen Emaljögat i den epidemi längs gröna linjen som spreds av Kapten Toxins förgiftade s.k. "tunnelbananer"; eller den gången då Kapten Toxin hällde ut sin kemikaliska skapelse "Järnskakning" på fundamentet till skulpturen Kristallvertikalaccent i sergelfontänen så att den föll ner över Pastor Prisma från den kristna supergruppen Mariefreds Martyrer. (Kapten Toxins elaka kommentar "så du kan kontrollera glas, Pastor Prisse? Får jag då bjuda på ett järn?" innan Pastor Prisma begravdes i stålkonstruktionen, anses vara en klassiker)

Den Kufiske Kanylen (Giftkunskap - Effekt: 2)
Kapten Toxin har med sina kunskaper i kemi och bakteriologi skapat en medhjälpare som ser ut som en mossbeklädd robot, mellan vars leder det pumpas giftiga vätskor i slingrande slangar, och från vars avgasrör det pyser stinkande ångor. Den Kufiske Kanylen drivs enbart på gift, och agerar med den kollektiva intelligensen från den hord av svampar, virus och giftiga växter som håller samman konstruktionen. Den Kufiske Kanylen är mest känd för sin högerarm som slutar i en hand med fem kanyler istället för fingrar; vilka är fyllda med gift och knark. Den Kufiske Kanylen är också känd för att enbart kunna lyda befallningar som ges med vilda alliterationer som börjar med bokstaven K. Såsom "Kastrera kanaljerna, din klåfingriga kontraption!", "Krossa kretinerna till kantiga kadaver, din korrugerade kompost!" eller bara "Knäpp igen kakofonin, din klamrande krumelur!"

Många kritiker menar att kvalitén på dessa alliterationer försämrats väldeliga med tiden. Det är idag inte ovanligt med magplask såsom "Klubba kottarna, din kraxande kvastfening!" eller bara konstigheter som "kabronka som en kofta! Konjakskupa!"

Knarkigt Catchphrase (Hallucinationsaura - slå om tärningarna)
"Det är hög tid ... att bli hög!"
Med dessa ord kan Kapten Toxin för en kort stund vända sin psykedeliska utstrålning inåt för att drabbas av den själv. Resultatet skiftar från gång till annan, men oftast får han någon form av klarsyn som ger honom ett plötsligt övertag.
I den kortlivade monarkistiska serietidningen Silvias Sköldmöer kunde Toxin mitt i striden plötsligt börja läsa sina motståndares tankar och avslöjade Bevingade Arvingen's hemliga sympatier för vänsterpartiet. De övriga medlemmarna började omedelbart slåss mot henne istället, och i detta tumult kunde Toxin passa på att fly; varpå han tog tillfället i akt och saboterade Sköldmöernas rymdfarkost Mån-arken, vilket i sin tur ledde till händelserna i miniserien "Minna Ävetyr i Rymdn"; skriven och tecknad av kungen själv. (Bevingade Arvingen hann uteslutas ur Sköldmöerna innan tidningen lades ner, för att senare ansluta sig till den feministiska gruppen Läderlesbianerna)

Rising

Vila i frid
Tomanen [OT]

PS Tomanen? Vad är det? Hur uttalar man det? Han (?) skiljer sig en del, genom att ha ett väldigt icke-deskriptivt namn, eller är det något jag missar? DS
Med hjälp från Nightowl kunde jag sluta mig till att det är den här krabaten som det refereras till:

Personligen avskyr jag referenser (jag gillar ju som alla vet symbolik (=något som alla intuitivt känner) och inte sånt som är helt obegripligt om man inte besitter rätt kunskap) så för min del hoppas jag att Tomanen blir den första och sista personen i Supergänget (if I had my way; i alla rollspel öht) som bara har en referensladdning och inte någon symbolisk laddning alls.

Organ

Out of time, out of mind
Vad fasen är en "toman"?

Skit i att svara. Jag såg just att mysteriet fick sin förklaring på annan plats i tråden.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om referenser

Referenser finns ju egentligen överallt, frågan är bara om man ser dem eller inte. Skillnaden med referensen till Tomanis liv är att den inte riktar sig till subkulturerna rollspelare/superhjälteserieläsare. Det har funnits gott om referenser tidigare, även om de flesta inte har tänkt på det. Alla här vet ju att killen med bläckfiskhuvudet som sover på sida 2 är Cthulhu, att han ligger i en Hästens-säng, att snubben i svart i samma ruta är Darth Vader, att Alfahannen är en referens till Stålmannen, att Vesslan är en referens till Wolverine, och så vidare.

Min förhoppning är att sådana referenser endast ska tillföra något, eftersom de som förstår dem tycker att de är kul och de som inte förstår dem inte ens märker att de missade något, i alla fall inte något som är vitalt för handlingen. Man kan nöja sig med att se Tomanen som en referens till Hulken, fast med ett konstigt namn (vilket ju även Hulken är om man inte är väldigt bra på engelska), och läsa vidare utan att förstå barnboksreferensen. (Nu hade jag uppenbarligen fel eftersom alla frågar sig vad namnet betyder, men jag hävdar ändå att jag tänkte rätt, även om utförandet blev fel. :gremwink:)

Men jag håller helt med dig när det gäller referenser som man måste förstå för att över huvud taget fatta poängen. Jag tycker till exempel väldigt illa om den referenshumor som förekommer i alla kassa genreparodifilmer som kommit de senaste åren (Scary Movie med flera). Den är helt poänglös om man inte förstår referensen och fortfarande ganska poänglös om man förstår den.

/tobias

Nightowl

Champion
Re: Om referenser

Referenser finns ju egentligen överallt, frågan är bara om man ser dem eller inte.
Precis. Jag tycker också att det Rising påstår är "symbolik" för det mesta bara är referenser där man inte vet att man har kunskaperna. Om man tvingas ha att göra med recensenter så mycket som jag gör inser man snart dessutom att människor tolkar symbolik helt olika utifrån sina personliga referenser.

Men Tomanen är en kass referens eftersom den förtar upplevelsen hos den som inte känner till referensen. Jag menar i League of Extraordinary Gentlemen av Alan Moor kryllar det av referenser, i varje serieruta, men de fungerar för den som inte kan referensen heller. Liksom, dom kommer till en flickskola som är en enda stor spanking-orgie. Föreståndarinnan är en litterär figur - hon är hämtad från en serie viktorianska porrhistorier - men det gör inget om ens kunskaper i viktoriansk spanking-porr är undermåliga, eftersom själva idén om hennes knäppa flickskola funkar ändå. Om Tomanen hetat något annat, men sett ut som en toman, hade det varit en bra referens.

Erik

Rising

Vila i frid

Mja, ja; det är många referenser. Det viktiga är hur stor tyngd man lägger på dem. Om du hade ritat IG-88 som gick förbi i någon korridor så hade det inte stört någon. De som inte vet vem IG-88 är hade bara sett "en robot" i största allmänhet, och det hade inte varit någon större skillnad.

Om alla superhjältar hade hetat abstrakta namn såsom Gobogronko, Zazzawisch och Thorque, då hade även Tomanen passerat obemärkt; men nu läggs istället en viss tyngd på namnet och det uppstår ett tvärstopp i läsningen.

Jag har diskuterat fenomenet tidigare med Targon bl.a. på forumet. Friktion i läsningen är bra; men en referens innehåller inte i sig den information man behöver för att kunna förstå vad det är man har läst, så man kör fast.

Om man bara ser "en robot" istället för IG-88 så är det ingen fara; man vet förmodligen inte ens om att man missat en referens. Av de referenser du använt tidigare är det väl mest Cthulhu som har någon form av tyngd; men även om man inte vet något om honom så ser man att han är ett monster och att man varnas för att väcka honom. Det är en meningsfull poäng - om än rätt banal - även om man inte vet vem Cthulhu är.

---

...och till Nightowl passar jag på att nämna att jag med "symboler" i det här sammanhanget inte pratade om vad andra kallar för "symboler" utan bara om det som stämmer in på just den definition som jag gav när jag använde ordet. Det var därför jag uttryckligen definierade vad jag menade med ordet när jag använde det.

Dilandau

Myrmidon
Min gubbe #3

Ok! Dags för Riddar Två-huvud igen! (Som du givetvis får använda hur du vill på din hemsida.)

Historik
Två-huvud del 1.
Två-huvud del 2.

Trick
1. Problemlösning (kopplat till Dubbelhjärna): Med hjälp av sina två hjärnor kan Två-huvud lista ut saker väldigt snabbt. Det kan gälla allt från gåtor och vem-gjorde-vad till att vinna schack eller förutse vad fiender kommer göra härnäst.

2. "Skallen" (kopplat till Riddarmundering): "Skallen" är namnet på Två-huvuds häst -- en brun, bastant och bittsk märr. Skallen kan fungera som...
... transport (t.ex. för att fly, eller hinna i kapp någon).
... räddare-i-nöden (just som Två-huvud håller på att tappa greppet och falla mot en säker död ner i vulkanen, hör han ett frustande och känner hur kraftfulla käkar biter tag i hans arm och drar upp honom till säkerhet).
... oförutsedd attack (om Två-huvud ligger i underläge i en strid, kan Skallen rycka in och ge den lede fi en rejäl spark).

(Eller detta kanske är för brett användningsomrde för ett trick?)

3. Skrämmas (kopplad till ???): Två-huvud har två huvuden, är klädd i riddarrustning och har ett stort svärd. Han ser ganska läskig ut. Lägger han manken till kan han skrämma bort folk, eller i alla fall få dem att tveka ett litet tag.

Gordeg

Hero
Jag läser inte superhjälteserier så jag har inte kommenterat Supergänget, bara lurkat i trådarna hittills, men jag kan säga så mycket som såhär:
Om du trycker Supergänget i "kommersiellt" format kommer jag att köpa det.

Gordeg

Man Mountainman

Storsvagåret
Är det okej om jag publicerar det färdiga resultatet, inklusive eventuella bilder, någonstans i närheten av själva serien? (Naturligtvis med full redogörelse för vem det är som hittat på och/eller tecknat.)

Superokej.

Återkommer med resten av rollpersonen senare.

/Dnalor

Foggmock

Myrmidon
Filéas Fogg

(Jag är asdålig på att rita, så det blir ingen bild...)

Beskrivning:

Efter att ha levt ett helt vanligt liv introducerades Fogge till fiskandets ädla konst av sin far, farfar och farbror. Glasfiberekan som stilla guppade upp och ner i Kalmarsund blev ett machotillhåll. Mer och mer fisk halades upp, och mer och mer fisk åts upp. Till slut lyckades kvartetten med bräckta män (Östersjön är ju trots allt inte så salt) hala upp den fruktade Fandersflundran, i ett sällsynt lyckat fiskafänge.

Föga anade de att den som åt av Fandersflundrans kött sakta men säkert tog del av dess egenskaper. Fogge, som enbart var sex år vid tillfället, drabbades hårdast. Efter fyra dagar i sängen försvann till slut fjällen, gälarna och stjärtfenan. De latenta krafterna väcks till liv när Fogge äter någon läckerbit från havet, och har därför ända sen den ödestyngda dagen hållt sig borta från fisk, skaldjur och annan våt mat för att inte förvandlas och avslöja sin hemlighet. Krafterna har mognat något, så när Fogge sätter i sig en räka eller två så förblir hans hud i sin gamla färg, men antar ett segt, fjällaktigt utseende, gälar växer fram på kinderna och han tar på sig vadarbyxor, regnrock och sydväst och förvandlingen är klar!

Superkrafter:

1. Superegenskap, värde 1. Filéas Fogg har vaga fiskegenskaper. Han kan andas och se normalt under vatten, och hans fjällaktiga hud skyddar extra mot syror, gifter och extrema temperaturer. Detta gör dock att han ständigt är täckt av ett lager slem, och alltså är väldigt hal. Därför har han nästan uteslutande kläder av galon.

4. Utrustning, värde 2. Filéas Fogg har fortfarande kvar det första fiskespöet han fick i julklapp, men det är tungt modifierat för att kunna utföra en uppsjö av uppgifter. Han kan använda det som äntringshake eller nätkastare, eller för att parera inkommande attacker för att nämna några saker.

5. Kontroll, värde 3. Filéas Fogg kan, som en bieffekt av att ha ärvt Fandersflundras egenskaper, kontrollera livet i havet med tankekraft. När någon av hans vänner är i fara, eller hans älskade Öland hotas, kallar han fram horder av bläckfiskar, krabbor, kräftor och vredgade manifestationer av tång. Gäddor och aborrar har aldrig lyckats göra någon nytta på land, och även de andra varelserna har begränsad makt, eftersom de snart måste tillbaka i sitt egna element. Filéas Fogg kan bara dela med sig av sina mänskliga egenskaper till havets kreatur en begränsad tid, som ett tack för de egenskaper han själv får till låns.

Trick:

Svenskt arméfiskespö - får slå om tärningarna: Filéas Foggs fiskespö kan utföra massvis av olika saker. Om han misslyckas med att snärja en fiende eller avvärja en attack med en funktion så provar han genast en annan. Kanske man kan välta ner de där tunnorna på den där spaken med ett välriktat kast med en blytyngd, så att skurken blir fången under containern, istället för att försöka fånga honom med ett lassokast?

Superslemmighet - byter ett helt tärningsslag mot Effekt 2: Om Filéas Fogg är fastbunden någonstans, eller precis ska bli träffad av ett vattenfall av frätande syra, kan han i panik utsöndra ett extra tjockt lager av slem för att förstärka sitt skydd och sin hala hud extra mycket, och därmed undkomma fara.

Kommendera Krutkrabban - byter en tärning mot en 5:a: Om det bara dyker upp mollusker, räkor och havstulpaner när Filéas Fogg kallar på havets makter kan han skrämma upp dem till mycket högre effektivitet genom att hota med Krutkrabban - ett annat av havets monstrositeter som Filéas Fogg kan kontrollera - ety inget av havets djur vågar sätta sig emot Krutkrabban (förutom Fandersflundran, men den är uppäten!) som när som helst kan löpa amok och förstöra hela ekosystem.

Johan K

Gammal & dryg
Jag tycker att serine din bara blir bättre & bättre. Tänk va´bra om det fanns ett sdåant här kappitel i varie rollspel. Skule undrlätta så mycket när man skulle göra sin karaktär.

Dimfrost

Special Circumstances

abstrakta namn såsom Gobogronko, Zazzawisch och Thorque
Jag ska göra Thorque, superhjälten som får sina krafter från att ha förläst sig på China Mievilles Perdido Street Station där det finns torque-smittade länder (ungefär radioaktiva ödemarker, fast mycket värre), bara för din skull. :gremgrin:

/Dimfrost

Rising

Vila i frid

Jag ska göra Thorque, superhjälten som får sina krafter från att ha förläst sig på China Mievilles Perdido Street Station där det finns torque-smittade länder
He he, det vore busigt. Fast jag tog faktiskt och busade lite med dig också; för Thorque var redan en referens till ett monster jag hittade på i det här gamla inlägget.