Mer om Kapten Toxin:
Schysst att karaktärerna återkommer på flera platser i serien. Nu såg man att den som var "superstarkast" på sida fyra heter Tomanen och att han har ett stridsvrål.
Coolt också att du klarat att behålla den höga produktionstakten, även om du egentligen passerat Starchallengegränsen när det gäller återkommande småinlägg på forumet kring ett och samma spelprojekt.
Jag hade egentligen tänkt pausa i skapandet av Kapten Toxin tills jag förstod något om vad värdena 1, 2 och 3 egentligen betydde och innebar; och nu vet jag ännu mindre eftersom jag inte riktigt förstår grejen med tricken (jag tror dock att jag hajar; Effekt:2 ger ett säkert, halvbra resultat. Att sätta en tärning på 5 är särskilt bra om man slagit en bra och en dålig tärning, men kan också ge ett dugligt resultat åt ett heldåligt slag. Omslag betyder en vild chansning med högre potentiell effekt än att sätta en tärning på 5; men som också kan slå fel); men eftersom du frågat om du får använda karaktärerna så passar jag på att fortsätta skapandet av honom (=mig) medan jag svarar "ja, naturligtvis får du det. Du får till och med göra vilka ändringar du vill, för att eventuellt få honom att passa bättre i din vision". Så fort som jag känner mig tillräckligt säker på att kunna rita i ditt manér skall jag teckna nå'ra bilder på honom, oxå.
---
Fortsättandet på
Kapten Toxin:
Jag ger Skickligheten
Giftkunskap värde 1.
Attacken
Hallucinationsaura får värde 2.
och Attacken
Giftberöring får värde 3.
...än så länge. Om det där med "tenderar att skapa problem" betyder något roligare än att hjälten bara är dålig på egenskapen så kan jag tänka mig en del ändringar...
Det här är Kapten Toxins
trick:
Galna Gimmicks (Giftkunskap - byter en tärning mot en femma)
Varje diabolisk plan som Kapten Toxin smider inkluderar en ny snillrik kemisk/bakteriologisk skapelse för hjältarna att stifta bekantskap med. Dessa är alltid sinnessjukt corny och har något catchy namn, eftersom Johan Rising själv är helt nipprig.
Trogna serieläsare minns bl.a. episoden "Linje Hosta", då superdeckarna
De Vassaste i Vasastan förlorade medlemmen
Emaljögat i den epidemi längs gröna linjen som spreds av Kapten Toxins förgiftade s.k. "tunnelbananer"; eller den gången då Kapten Toxin hällde ut sin kemikaliska skapelse "Järnskakning" på fundamentet till skulpturen Kristallvertikalaccent i sergelfontänen så att den föll ner över
Pastor Prisma från den kristna supergruppen
Mariefreds Martyrer. (Kapten Toxins elaka kommentar "så du kan kontrollera
glas, Pastor Prisse? Får jag då bjuda på ett
järn?" innan Pastor Prisma begravdes i stålkonstruktionen, anses vara en klassiker)
Den Kufiske Kanylen (Giftkunskap - Effekt: 2)
Kapten Toxin har med sina kunskaper i kemi och bakteriologi skapat en medhjälpare som ser ut som en mossbeklädd robot, mellan vars leder det pumpas giftiga vätskor i slingrande slangar, och från vars avgasrör det pyser stinkande ångor. Den Kufiske Kanylen drivs enbart på gift, och agerar med den kollektiva intelligensen från den hord av svampar, virus och giftiga växter som håller samman konstruktionen. Den Kufiske Kanylen är mest känd för sin högerarm som slutar i en hand med fem kanyler istället för fingrar; vilka är fyllda med gift och knark. Den Kufiske Kanylen är också känd för att enbart kunna lyda befallningar som ges med vilda alliterationer som börjar med bokstaven K. Såsom "Kastrera kanaljerna, din klåfingriga kontraption!", "Krossa kretinerna till kantiga kadaver, din korrugerade kompost!" eller bara "Knäpp igen kakofonin, din klamrande krumelur!"
Många kritiker menar att kvalitén på dessa alliterationer försämrats väldeliga med tiden. Det är idag inte ovanligt med magplask såsom "Klubba kottarna, din kraxande kvastfening!" eller bara konstigheter som "kabronka som en kofta! Konjakskupa!"
Knarkigt Catchphrase (Hallucinationsaura - slå om tärningarna)
"Det är hög tid ... att bli hög!"
Med dessa ord kan Kapten Toxin för en kort stund vända sin psykedeliska utstrålning inåt för att drabbas av den själv. Resultatet skiftar från gång till annan, men oftast får han någon form av klarsyn som ger honom ett plötsligt övertag.
I den kortlivade monarkistiska serietidningen
Silvias Sköldmöer kunde Toxin mitt i striden plötsligt börja läsa sina motståndares tankar och avslöjade
Bevingade Arvingen's hemliga sympatier för vänsterpartiet. De övriga medlemmarna började omedelbart slåss mot henne istället, och i detta tumult kunde Toxin passa på att fly; varpå han tog tillfället i akt och saboterade Sköldmöernas rymdfarkost
Mån-arken, vilket i sin tur ledde till händelserna i miniserien "Minna Ävetyr i Rymdn"; skriven och tecknad av kungen själv. (Bevingade Arvingen hann uteslutas ur Sköldmöerna innan tidningen lades ner, för att senare ansluta sig till den feministiska gruppen
Läderlesbianerna)