Om mina spelare inte fattar det så är detta en stor, fet SPOILER för dem. Ge fan!
Tankar?
Jag vet att chansen att få svar eller hjälp i en sån här tråd är minimala, men jag vet också att det finns en tendens att man löser sina egna problem genom att skriva trådar, eftersom man då tvingas tänka i nya banor och konkretisera allt som simmar runt i knoppen.
Detta är det äventyr jag använde som exempel i tråden där jag berättar om hur kass jag är på att hitta på hinder i äventyr.
Kampanjbakgrund: Superhjältande, 80-tal; men ganska grisigt. Kampanjens färger har sagts vara svart, grått och rätt. Möjligen mörkbrunt också. Skitigt och jävligt. Tänk Robocop fast minus robocop. Inte Stålmannen eller Supergänget. Det finns inte jättemassa superhjältar och bara en form av (ännu okänt) origin.
Äventyrsbakgrund: Det har dykt upp robotar som förvandlar folk till... avbilder av samma robotar. En pest, av att folk blir robotar alltså. Rollpersonerna har kommit fram till att robotarna kommer från någonstans i Chicagozonen (postapokalyptiskt ställe; Chicago förintades i stort sett när delar från rymdstationen Galatea regnade ner). Ingen lever därinne, såvitt man vet. Utom en del regeringsstyrkor (ledda av den oförstörbara Diamanda Hellstrom) och så representanter från en nyligen introducerad superkapitalist vid namn Theresa Power.
Det är nu dags att ta hand om problemet "en gång för alla".
Jag tänker mig tre "akter": Förberedelser, Letande och Slutstrid.
Akt 1: Förberedelser
Här tänker jag grunda med att försöka göra rollpersonernas problem och möjligheter tydliga - alltså, hur tar vi oss in i zonen och hur hittar vi robotarna är huvudfrågeställningar, där båda ska ha ett antal möjligheter.
Jag skulle vilja stoppa in en viss tidsgräns; kommer jag inte på nåt bättre så ger jag rollpersonerna en drömvision av vad som händer om de inte gör något. Såna har jag etablerat tidigare; kan funka.
Akt 2: Letande
Här tar sig rollpersonerna in i zonen och börjar leta efter robotarna; de stöter givetvis på problem - både sånt som tar tid och sånt som är jobbigt/farligt/svårt.
Akt 3: Slutstrid
Rollpersonerna finner och tar sig in i den mekaniserade biosfär robotarna skapat; här vandrar stora mekaniska varelser, alla djur och växter är borta, smog fyller luften. De finner själva "moderroboten"; en humanoid överkropp, några storlekar för stor, med insektoid nederdel som mest ser ut som en blandning mellan insekt och löpande band. I dess hjärta sitter en stor glödande skärva av någonting (Galatea). Jag tror att den ska få kommunicera med rollpersonerna; fråga dem vad de gör där, be dem att inte ta bort "källan", säga att "maskinen säger att det snart är klart" och sånt. Samtidigt är Diamanda Hellstrom på väg; hon har också triangulerat. Litar man på sina visioner? Vill man riskera att Diamanda får skärvan? Vet man att skärvan kommer att stänga av maskinen, eller kommer den tvärtom att låta den regenerera fullt ut? Kombinerat med jobbig terräng och lite taktiskt utplacerade försvarssystem tror jag att det här kan bli intressant.
Att ta sig in
Nå; jag tycker om att förbereda, och har kommit på några olika möjligheter att ta sig in i zonen:
Regeringslastbilar - att hoppa in i en av de mystiska lastbilarna regeringen kör ut och in ur zonen med; nackdelen är att man dyker upp mitt i regeringslägret. Och vill man verkligen jävlas med dem? Eller ska man försöka smyga?
Kloaker/tunnelbanetunnlar - det här kan vara en möjlighet men kräver i viss mån att jag kommer på sätt att göra själva transportsträckan problematisk; en tanke kan ju vara ras etc som tar tid, här kommer tidsgränsen in igen. Dessutom riskerar man kanske att stöta på... tja, saker att slåss mot. I mörkret. Kul =)
Flyga över muren - en av rollpersonerna kan flyga, med sitt kraftfält. Långsamt och jobbigt, ska nog göra klart för dem att detta tar tid och dessutom innebär att killen med kraftfält och flygförmåga nog blir rätt värdo när man väl är därinne. kanske behöver man den resursen bättre senare?
Från sjösidan - Åka upp ovanför zonen, skaffa en båt, åka in. Går väl, men tar också tid. är nog det säkraste, och långsammaste, alternativet.
Sedan har vi det här med att hitta, där vill jag också ha lite alternativ:
Göra en del med Theresa Power - hon har analyserat robotarna och funnit en signal; hennes soldater är dock för få och för svaga för att ta sig an ens de yttre systemen själva. Hon vill att RP gör smutsgörat och ger henne skärvan... Även om hon uttrycker det som att hon vill ha "källan", dvs vad det nu än är som orsakat alltihop. Så att hon kan undersöka den, och se till så att det aldrig sker igen. Såklart.
Jobba med Neon - Neon är fiende till Power, och har ännu så länge varit lite av en doldis. Han hjälper gärna till att göra inbrott hos Power för att sno data ur hennes mainframe angående robotar, triangulering och liknande. Nackdelen är ju att Neon är något av en knäppis och att det ju aldrig kan vara bra att sno saker från en supermäktig ultrakapitalist.
Kartlägg själva - lär ta skitlång tid att kartlägga hela jämra Chicago, särskilt eftersom stan är totalkvaddad. Men det är ett alternativ.
vad jag funderar på
Hur ska RP få kontakt med Power? Och med Neon? och hur presenterar jag den ena möjligheten utan att de direkt hoppar på den och inte ens hinner få reda på den andra?
Hur gör jag tydligt för RP på ett bra sätt vilka vägar in som skulle kunna funka? Säger jag det bara rakt ut till spelarna?
Sedan har vi småsaker - den del planteringar jag vill göra inför vidare kampanjande, hur jag egentligen ska lägga upp slutstriden, vad man skulle kunna tänkas stöta på under tiden man tar sig in till resp. traskar runt i zonen, hur Powers bas ser ut och hur inbrottet där, om det blir nåt, ska kunna genomföras på ett intressant och roligt sätt...
Detta är det äventyr jag använde som exempel i tråden där jag berättar om hur kass jag är på att hitta på hinder i äventyr.
Kampanjbakgrund: Superhjältande, 80-tal; men ganska grisigt. Kampanjens färger har sagts vara svart, grått och rätt. Möjligen mörkbrunt också. Skitigt och jävligt. Tänk Robocop fast minus robocop. Inte Stålmannen eller Supergänget. Det finns inte jättemassa superhjältar och bara en form av (ännu okänt) origin.
Äventyrsbakgrund: Det har dykt upp robotar som förvandlar folk till... avbilder av samma robotar. En pest, av att folk blir robotar alltså. Rollpersonerna har kommit fram till att robotarna kommer från någonstans i Chicagozonen (postapokalyptiskt ställe; Chicago förintades i stort sett när delar från rymdstationen Galatea regnade ner). Ingen lever därinne, såvitt man vet. Utom en del regeringsstyrkor (ledda av den oförstörbara Diamanda Hellstrom) och så representanter från en nyligen introducerad superkapitalist vid namn Theresa Power.
Det är nu dags att ta hand om problemet "en gång för alla".
Jag tänker mig tre "akter": Förberedelser, Letande och Slutstrid.
Akt 1: Förberedelser
Här tänker jag grunda med att försöka göra rollpersonernas problem och möjligheter tydliga - alltså, hur tar vi oss in i zonen och hur hittar vi robotarna är huvudfrågeställningar, där båda ska ha ett antal möjligheter.
Jag skulle vilja stoppa in en viss tidsgräns; kommer jag inte på nåt bättre så ger jag rollpersonerna en drömvision av vad som händer om de inte gör något. Såna har jag etablerat tidigare; kan funka.
Akt 2: Letande
Här tar sig rollpersonerna in i zonen och börjar leta efter robotarna; de stöter givetvis på problem - både sånt som tar tid och sånt som är jobbigt/farligt/svårt.
Akt 3: Slutstrid
Rollpersonerna finner och tar sig in i den mekaniserade biosfär robotarna skapat; här vandrar stora mekaniska varelser, alla djur och växter är borta, smog fyller luften. De finner själva "moderroboten"; en humanoid överkropp, några storlekar för stor, med insektoid nederdel som mest ser ut som en blandning mellan insekt och löpande band. I dess hjärta sitter en stor glödande skärva av någonting (Galatea). Jag tror att den ska få kommunicera med rollpersonerna; fråga dem vad de gör där, be dem att inte ta bort "källan", säga att "maskinen säger att det snart är klart" och sånt. Samtidigt är Diamanda Hellstrom på väg; hon har också triangulerat. Litar man på sina visioner? Vill man riskera att Diamanda får skärvan? Vet man att skärvan kommer att stänga av maskinen, eller kommer den tvärtom att låta den regenerera fullt ut? Kombinerat med jobbig terräng och lite taktiskt utplacerade försvarssystem tror jag att det här kan bli intressant.
Att ta sig in
Nå; jag tycker om att förbereda, och har kommit på några olika möjligheter att ta sig in i zonen:
Regeringslastbilar - att hoppa in i en av de mystiska lastbilarna regeringen kör ut och in ur zonen med; nackdelen är att man dyker upp mitt i regeringslägret. Och vill man verkligen jävlas med dem? Eller ska man försöka smyga?
Kloaker/tunnelbanetunnlar - det här kan vara en möjlighet men kräver i viss mån att jag kommer på sätt att göra själva transportsträckan problematisk; en tanke kan ju vara ras etc som tar tid, här kommer tidsgränsen in igen. Dessutom riskerar man kanske att stöta på... tja, saker att slåss mot. I mörkret. Kul =)
Flyga över muren - en av rollpersonerna kan flyga, med sitt kraftfält. Långsamt och jobbigt, ska nog göra klart för dem att detta tar tid och dessutom innebär att killen med kraftfält och flygförmåga nog blir rätt värdo när man väl är därinne. kanske behöver man den resursen bättre senare?
Från sjösidan - Åka upp ovanför zonen, skaffa en båt, åka in. Går väl, men tar också tid. är nog det säkraste, och långsammaste, alternativet.
Sedan har vi det här med att hitta, där vill jag också ha lite alternativ:
Göra en del med Theresa Power - hon har analyserat robotarna och funnit en signal; hennes soldater är dock för få och för svaga för att ta sig an ens de yttre systemen själva. Hon vill att RP gör smutsgörat och ger henne skärvan... Även om hon uttrycker det som att hon vill ha "källan", dvs vad det nu än är som orsakat alltihop. Så att hon kan undersöka den, och se till så att det aldrig sker igen. Såklart.
Jobba med Neon - Neon är fiende till Power, och har ännu så länge varit lite av en doldis. Han hjälper gärna till att göra inbrott hos Power för att sno data ur hennes mainframe angående robotar, triangulering och liknande. Nackdelen är ju att Neon är något av en knäppis och att det ju aldrig kan vara bra att sno saker från en supermäktig ultrakapitalist.
Kartlägg själva - lär ta skitlång tid att kartlägga hela jämra Chicago, särskilt eftersom stan är totalkvaddad. Men det är ett alternativ.
vad jag funderar på
Hur ska RP få kontakt med Power? Och med Neon? och hur presenterar jag den ena möjligheten utan att de direkt hoppar på den och inte ens hinner få reda på den andra?
Hur gör jag tydligt för RP på ett bra sätt vilka vägar in som skulle kunna funka? Säger jag det bara rakt ut till spelarna?
Sedan har vi småsaker - den del planteringar jag vill göra inför vidare kampanjande, hur jag egentligen ska lägga upp slutstriden, vad man skulle kunna tänkas stöta på under tiden man tar sig in till resp. traskar runt i zonen, hur Powers bas ser ut och hur inbrottet där, om det blir nåt, ska kunna genomföras på ett intressant och roligt sätt...
Tankar?