Nekromanti Superhjälteäventyrsbygge

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om mina spelare inte fattar det så är detta en stor, fet SPOILER för dem. Ge fan!

Jag vet att chansen att få svar eller hjälp i en sån här tråd är minimala, men jag vet också att det finns en tendens att man löser sina egna problem genom att skriva trådar, eftersom man då tvingas tänka i nya banor och konkretisera allt som simmar runt i knoppen.

Detta är det äventyr jag använde som exempel i tråden där jag berättar om hur kass jag är på att hitta på hinder i äventyr.

Kampanjbakgrund: Superhjältande, 80-tal; men ganska grisigt. Kampanjens färger har sagts vara svart, grått och rätt. Möjligen mörkbrunt också. Skitigt och jävligt. Tänk Robocop fast minus robocop. Inte Stålmannen eller Supergänget. Det finns inte jättemassa superhjältar och bara en form av (ännu okänt) origin.

Äventyrsbakgrund: Det har dykt upp robotar som förvandlar folk till... avbilder av samma robotar. En pest, av att folk blir robotar alltså. Rollpersonerna har kommit fram till att robotarna kommer från någonstans i Chicagozonen (postapokalyptiskt ställe; Chicago förintades i stort sett när delar från rymdstationen Galatea regnade ner). Ingen lever därinne, såvitt man vet. Utom en del regeringsstyrkor (ledda av den oförstörbara Diamanda Hellstrom) och så representanter från en nyligen introducerad superkapitalist vid namn Theresa Power.

Det är nu dags att ta hand om problemet "en gång för alla".

Jag tänker mig tre "akter": Förberedelser, Letande och Slutstrid.

Akt 1: Förberedelser

Här tänker jag grunda med att försöka göra rollpersonernas problem och möjligheter tydliga - alltså, hur tar vi oss in i zonen och hur hittar vi robotarna är huvudfrågeställningar, där båda ska ha ett antal möjligheter.

Jag skulle vilja stoppa in en viss tidsgräns; kommer jag inte på nåt bättre så ger jag rollpersonerna en drömvision av vad som händer om de inte gör något. Såna har jag etablerat tidigare; kan funka.

Akt 2: Letande

Här tar sig rollpersonerna in i zonen och börjar leta efter robotarna; de stöter givetvis på problem - både sånt som tar tid och sånt som är jobbigt/farligt/svårt.

Akt 3: Slutstrid

Rollpersonerna finner och tar sig in i den mekaniserade biosfär robotarna skapat; här vandrar stora mekaniska varelser, alla djur och växter är borta, smog fyller luften. De finner själva "moderroboten"; en humanoid överkropp, några storlekar för stor, med insektoid nederdel som mest ser ut som en blandning mellan insekt och löpande band. I dess hjärta sitter en stor glödande skärva av någonting (Galatea). Jag tror att den ska få kommunicera med rollpersonerna; fråga dem vad de gör där, be dem att inte ta bort "källan", säga att "maskinen säger att det snart är klart" och sånt. Samtidigt är Diamanda Hellstrom på väg; hon har också triangulerat. Litar man på sina visioner? Vill man riskera att Diamanda får skärvan? Vet man att skärvan kommer att stänga av maskinen, eller kommer den tvärtom att låta den regenerera fullt ut? Kombinerat med jobbig terräng och lite taktiskt utplacerade försvarssystem tror jag att det här kan bli intressant.

Att ta sig in

Nå; jag tycker om att förbereda, och har kommit på några olika möjligheter att ta sig in i zonen:

Regeringslastbilar - att hoppa in i en av de mystiska lastbilarna regeringen kör ut och in ur zonen med; nackdelen är att man dyker upp mitt i regeringslägret. Och vill man verkligen jävlas med dem? Eller ska man försöka smyga?

Kloaker/tunnelbanetunnlar - det här kan vara en möjlighet men kräver i viss mån att jag kommer på sätt att göra själva transportsträckan problematisk; en tanke kan ju vara ras etc som tar tid, här kommer tidsgränsen in igen. Dessutom riskerar man kanske att stöta på... tja, saker att slåss mot. I mörkret. Kul =)

Flyga över muren - en av rollpersonerna kan flyga, med sitt kraftfält. Långsamt och jobbigt, ska nog göra klart för dem att detta tar tid och dessutom innebär att killen med kraftfält och flygförmåga nog blir rätt värdo när man väl är därinne. kanske behöver man den resursen bättre senare?

Från sjösidan - Åka upp ovanför zonen, skaffa en båt, åka in. Går väl, men tar också tid. är nog det säkraste, och långsammaste, alternativet.

Sedan har vi det här med att hitta, där vill jag också ha lite alternativ:

Göra en del med Theresa Power - hon har analyserat robotarna och funnit en signal; hennes soldater är dock för få och för svaga för att ta sig an ens de yttre systemen själva. Hon vill att RP gör smutsgörat och ger henne skärvan... Även om hon uttrycker det som att hon vill ha "källan", dvs vad det nu än är som orsakat alltihop. Så att hon kan undersöka den, och se till så att det aldrig sker igen. Såklart.

Jobba med Neon - Neon är fiende till Power, och har ännu så länge varit lite av en doldis. Han hjälper gärna till att göra inbrott hos Power för att sno data ur hennes mainframe angående robotar, triangulering och liknande. Nackdelen är ju att Neon är något av en knäppis och att det ju aldrig kan vara bra att sno saker från en supermäktig ultrakapitalist.

Kartlägg själva - lär ta skitlång tid att kartlägga hela jämra Chicago, särskilt eftersom stan är totalkvaddad. Men det är ett alternativ.

vad jag funderar på

Hur ska RP få kontakt med Power? Och med Neon? och hur presenterar jag den ena möjligheten utan att de direkt hoppar på den och inte ens hinner få reda på den andra?

Hur gör jag tydligt för RP på ett bra sätt vilka vägar in som skulle kunna funka? Säger jag det bara rakt ut till spelarna?

Sedan har vi småsaker - den del planteringar jag vill göra inför vidare kampanjande, hur jag egentligen ska lägga upp slutstriden, vad man skulle kunna tänkas stöta på under tiden man tar sig in till resp. traskar runt i zonen, hur Powers bas ser ut och hur inbrottet där, om det blir nåt, ska kunna genomföras på ett intressant och roligt sätt...

Tankar?

rjonas

Hero
Jag använder en äventyrsmall på tre akter. Du kan läsa den här: http://66demoner.wordpress.com/2009/11/10/aventyrsmall/

I korthet går den ut på att jag har tre SLP. En skurk, en förrädare och en grindvakt.

Skurken begår ett brott i akt 0.
Grindvakten försöker hindra spelarna från att lägga sig i akt 1.
Förrädaren hjälper och stjälper, eller tvärt om, i akt 2
Skurken konfronteras i akt 3.

I din värld kan Diamanda vara skurken, Powers är grindvakten och Neon förrädaren.

I akt 0 dyker det upp nanozombies. Det är Diamanda som ligger bakom spridningen.
I akt 1 ska spelarna tas sig in i Chicago. Powers vill hindra detta för hon planerar att göra det själv. Hon vill inte gå i någons fotspår.
I akt 2 dyker Neon upp som guide men han kommer förstöra för spelarna driven av sitt hat mot Powers.
I akt 3 konfronteras Diamanda.

krank

rjonas said:
Jag använder en äventyrsmall på tre akter. Du kan läsa den här: http://66demoner.wordpress.com/2009/11/10/aventyrsmall/

I korthet går den ut på att jag har tre SLP. En skurk, en förrädare och en grindvakt.

Skurken begår ett brott i akt 0.
Grindvakten försöker hindra spelarna från att lägga sig i akt 1.
Förrädaren hjälper och stjälper, eller tvärt om, i akt 2
Skurken konfronteras i akt 3.

I din värld kan Diamanda vara skurken, Powers är grindvakten och Neon förrädaren.

I akt 0 dyker det upp nanozombies. Det är Diamanda som ligger bakom spridningen.
I akt 1 ska spelarna tas sig in i Chicago. Powers vill hindra detta för hon planerar att göra det själv. Hon vill inte gå i någons fotspår.
I akt 2 dyker Neon upp som guide men han kommer förstöra för spelarna driven av sitt hat mot Powers.
I akt 3 konfronteras Diamanda.
Vet, för jag läser RSS-feeden från bloggen.

Upplevde dock att den där var något för rigid för den sorts äventyr jag vill skapa, och den sorts kampanj det här är...

krank

Funderingar:

Neon har rollpersonerna redan planer på att kontakta. Polisen i gruppen (!) har redan planer på att bryta sig in hos Power och hos Diamanda Hellstrom. Jag tror alltså att det som ligger... "längst bort" är det jag ska börja med att försöka pusha för. Powers får skicka en förfrågan om att träffas. När de fått denna förfrågan, och kanske t.om är på väg, så får de erbjudandet från Neon. Så har de mötet, där Power är lagom arrogant men erbjuder dem lite information... och så får de ta beslutet. Kanske med en smula tidspress, som jag skrev.

rjonas

Hero
När de väljer mellan Powers och Neon, väljer de då också mellan nåt annat? Nåt konkret, moraliskt eller abstrakt.

Är Powers etablerad, ordningsam och resursstark medan Neon är loose-cannon-on-deck och opålitlig men hederlig(?)?

krank

rjonas said:
När de väljer mellan Powers och Neon, väljer de då också mellan nåt annat? Nåt konkret, moraliskt eller abstrakt.

Är Powers etablerad, ordningsam och resursstark medan Neon är loose-cannon-on-deck och opålitlig men hederlig(?)?

Tja... Powers är hyperkapitalist, Neon är rebell.

Powers har tillgångar, neon har inga.

Powers hävdar att hon kommer att dela med sig av all info hon finner till media etc, Neon tror ingen på när han säger saker i pressen.

Powers är (såvitt rollpersonerna vet) inte Gestalt (alltså spelvärldens ord för supervarelse). Neon är definitivt Gestalt.

Powers är alltså "ond" om man anser att absolut egoism är ondska - men hon håller just nu på och GER pengar mot att folk kommer och får en läkarundersökning hos henne. Hon vill kolla effekten av katastrofen, och folk behöver läkarvård. Win-win?

Neon är alltså "god" om man anser att det är gott att kämpa mot onda kapitalister, folk som håller på med oetiska medicinska experiment på människor och djur, och så. Men han är absolut hängiven sin "sak", och har inga problem att offra andra för att nå sina mål.

rjonas

Hero
Du nämnde i en annan tråd att rollfigurerna har lite hangups; en var rädd att spela gud medan en annan bara var rädd för sig själv. Det skulle vara fränt om SLP brottas med samma dilemman.

Jag får intrycket att du aktar dig noga för att rälsa spelarna. Du riskerar dock att rälsa dem, fast du förbereder parallella spår, i alla fall. Jag inbillar mig också att du inte vill bli genomskådad av spelarna. (Men det kan du skita i för du blir inte genomskådad och även om du blir det så går det snart över).

krank

rjonas said:
Jag får intrycket att du aktar dig noga för att rälsa spelarna. Du riskerar dock att rälsa dem, fast du förbereder parallella spår, i alla fall. Jag inbillar mig också att du inte vill bli genomskådad av spelarna. (Men det kan du skita i för du blir inte genomskådad och även om du blir det så går det snart över).
Jag vill inte rälsa spelarna, eftersom vi i en diskussion nyligen kom överens om att vi alla uppskattade varianter av avvägningsutmaningar och öppna utmaningar mer än både stridsutmaningar, sociala utmaningar och pussel/gåt/chifferutmaningar.

Så; begränsad räls finns (det bär till ungefär samma ställe), men på vägen dit finns hinder (ta sig in i staden, hitta stället) och dessa problem kan lösas på flera sätt - fler än de jag räknat upp också, om spelarna mot förmodan skulle tycka att alla mina alternativ är kassa =)

Ram

Skev
När du skapar Powers och Neon, hur tänker du då? Är de i första hand några som man kan ha en relation till eller några som man bör ha en relation till?

Något som jag gillar är att låta båda ha drag som är både sympatiska och osympatiska och att båda har någonting som spelarna behöver eller åtminstone något som på ett mycket tydligt sätt skulle göra deras arbete enklare.

Just nu så har du inte beskrivit Neons agenda eller ens så mycket om vad han vill. Du har inte heller beskrivit så mycket om hans metoder. Vad kan han och hur arbetar han?

Jag skulle kunna tänka mig en enkel introduktion av de båda; Att Powers bjuder in till en videokonferens med RP och att det när de kommit en god bit in blir "scramblade" och en tyst röst börjar beskriva vilken typ av person Powers är.

Sedan är jag lite nyfiken på Hellstrom också... Varför är det dåligt om hon får tag på skärvan och vad har hon för inställning till rollpersonerna och de andra?

---

Äh, bara en massa frågor... Jag tycker scenariot ser skitkul ut i vilket fall som helst.

krank

OK, planeringen ser nu ut såhär:

Rollpersonerna får lite nyhetsinslag serverade till sig, som mest behandlar andra delar av kampanjen som inte är så relevanta just nu (obekräftade rapporter om Doktor Null-sightings över hela landet, borgmästarn tackar Chicagos poliskår för att ha blivit räddad undan den slemme Armageddo, vilket i själva verket var rollpersonerna gjorde).

Pling-plong. Budbärare från Power, som vill mötas. Typ nån dag senare.

Innan mötet dyker Neon upp och gnäller om vilken ond typ Powers är och att man inte ska lita på henne. Med hennes sort kan man inte deala, juh. Det man inte har, och det man inte får, det tar man - så de kan väl mer försöka skaffa sig en känsla för hur hennes bas är uppbyggd, så kanske man kan göra gemensam sak senare?

På mötet avslöjar Power att hon via analys av roboten hittat en dold signal, som skickats till och från roboten någonstans ifrån. Med denna kan man nog triangulera exakt vart nånstans robotarna kommer ifrån, tror hon. Med rätt utrustning, givetvis, och så måste man känna till rätt frekvens. Hennes trupper är dock dåligt utrustade för en sådan aktion. Rollpersonerna har visat sig handlingskraftiga. Allt hon vill ha i utbyte mot att låna dem utrustning som pejlar frekvensen är att de snor med sig källan till alltihop och ger den till henne så hon kan studera den. For the good of the world, and stuff.

(Förberedelser såhär långt: Power's utseende och lite layout över hennes bas och så.)

Rollpersonerna får välja vem de ska deala med. Behöver något som ger dem tidspress, gärna ganska kort sådan. Variant 1 är en skum dröm (har etablerat tidigare att det i kampanjen finns skumma drömmar) som på något sätt signalerar att det kommer en hord robotar av olika storlekar svärmandes ur zonen vid ett visst datum eller så. Variant 2, den lite mindre visuella, är att signalen Power fann på nåt sätt räknar ner.

Eventuellt kommer det då ett inbrott här emellan.

Sedan har vi sätt att ta sig in, som gärna ska ta lite olika lång tid men ha lite olika förberedda.... komplikationer. Man kan åka runt och ta sig in från sjösidan - relativt säkert, men tar typ en halv dag. Man kan försöka hoppa över muren, vilket... ööööh, går snabbt, men... öh, jag vet inte. Kanske det finns vakter? Eller finns det nåt annat smart sätt, ett som inte innebär strid? Man kan också använda kloaker eller tunnelbanetunnlar. Det känns som ett ballt alternativ, men vilka komplikationer kan uppkomma i kloaker? Som inte innebär strid, då. Saker kan krypa och låta hemskt och vara jobbiga, såklart, men what else? En övergiven och halvt raserad tunnelbanestation vore ett ballt ställe att stöta på Anvils gamle chef, för övrigt. Halvrobotisk och dan. Tar man med sig honom, eller lämnar man honom där? Nådaskott? Hoppas man kunna få Powers hjälp att hela honom sen? (Eller kommer rollpersonerna mot förmodan ihåg att en av dem blev mirakulöst helad på ett sjukhus i början av kampanjen? Antagligen inte)

Nå, när man väl är inne i zonen...

[...insert komplikationer här, som kan uppkomma när man traskar runt i ett postapokalyptiskt Chicago och ska triangulera en signal samtidigt som man eventuellt har en halvrobot med sig i släptåg... ]

...och till slut tar man sig fram till platsen där Engine-modern/fadern dväljs. Konstiga robotar av olika form och storlek. Mekaniserade plantor. Annat konstigt och ballt? I mitten av alltihop sitter den halvinsektoida och ansiktslöse jättestore Engine, vars insektsrumpa är som en fabrik som tillverkar robotar. Den upptäcker rollpersonerna och kommunicerar med dem. Typ TV-skärmar, kanske. Flimriga. Ett ansikte helt tomt på känslor, som undrar varför de är där, om de också tjänar Maskinen. Det är snart klart, Maskinen säger att allt snart är redo. Redo för världen att födas.

Och nånstans här kommer Diamanda Hellstrom och börjar trasa sönder grejer i utkanten av området. I bröstet på Engine glöder en bit av Galatea. Vad ska man göra? Dra därifrån - Diamanda spöar säkert Engine och snor med sig dess teknologi och skärva till random bunker nummer 52 i Area 52 eller nåt. Slåss mot Engine och försöka sno skärvan? Kan funka, blir nog taktiskt intressant strid med en del skoj. Förstöra skärvan, eller ta med den? Eller, vad händer när man tar ut den - blir Engine ännu mäktigare eller var det den som gav Engine dess kraft?

Och efteråt - ger man skärvan till Diamanda, om man tidigare gjorde dealen?

(förberedelser såhär långt: karta över Engineområdet, stats för Diamanda och hennes hejdukar samt ett par olika sorters robotar)

SAKNAS:
* Komplikationer för murhoppande och tunnelbanetrampande (utom strid).
* Komplikationer under triangulerande (utom strid).

krank

Fan, jag fick värsta inspirationen till ett öppet problem igår när jag kollade på nya V, men tyvärr gick den situationen inte att applicera på det här äventyret.

Men, om jag ska försöka stolpa upp problemet, trots att jag räknar med att ingen läser längre (eller tycker att de kan hjälpa till):

Tidspressen
Jag ska försöka skapa en tidspress som går i flera steg. Ju längre RP tar på sig, desto värre blir det. Jag behöver en "klocka", en serie saker som kan hända vid specifika tidpunkter. det är nämligen jättetråkigt att behöva konstatera "nähä, de hittade inte fram i tid. Synd, nu åts hela Chicagoområdet upp av maskiner och RP är döda".

En tanke kan ju vara att låta expansionen ske i vågor. Vid ett viss klockslag sker första expansionen (till en viss förbestämd gräns), sedan konsoliderar Engine sig, börjar teknoforma marken, och så vidare. Sedan, ett par timmar senare sker nästa expansion.

Det gör dessutom att det kan bli tydligare och tydligare från vilket håll alltihop kommer.

Trianguleringen
Spontant känns ju det här lite som nåt man behöver lite höjd för. Och vara på tre ställen samtidigt. Eventuellt måste man t.om göra det flera gånger. Hur tar man sig upp på en byggnad som rasat? The Dark Hunter kan ju ta sig upp rätt snabbt, The Shield kan ju flyga (men långsamt)... men The Anvil är ju liksom... jord av järn. Och inte smidig, eller snabb eller flygvänlig. Hur löser man det? Hur man vill, tror jag.

Och om RP nu stöter på den där halvrobotiska människan, hur gör man med honom medan man triangulerar? Vem håller koll? =)

Murhoppning
Muren bevakas av regeringssoldater. Ska man smyga förbi dem, hur får man med sig The Anvil, och vad gör man om/när man blir upptäckta? Flyr? Blir tillfångatagna och måste förklara sig? Förhöras av Diamanda Hellstrom, som förklarar att hon håller på med en "legitim utgrävning, sanktionerad av Pendagon och Vita Huset" och att hon inte vill ha en massa amatörer som springer omkring?

Människan de hittar
Alltså The Shields gamle chef, numera halvrobot. Jag tror att jag tänker vara så ful att de får stöta på honom liksom oavsett. Om de tar tunnelbanan är han på en av stationerna, någon av landvägarna... Tja, i nån annan byggnad de blir tvungna att ta sig in i och genom.

Ram

Skev
krank said:
Man kan försöka hoppa över muren, vilket... ööööh, går snabbt, men... öh, jag vet inte. Kanske det finns vakter? Eller finns det nåt annat smart sätt, ett som inte innebär strid?
Automatiserade system med diverse kanoner etc. Mer smyga, hitta deras rörelsemönster, koppla ur system ect. än strid.

krank said:
Man kan också använda kloaker eller tunnelbanetunnlar. Det känns som ett ballt alternativ, men vilka komplikationer kan uppkomma i kloaker? Som inte innebär strid, då. Saker kan krypa och låta hemskt och vara jobbiga, såklart, men what else?
Kloaker är väl nästan lika ned labyrint? Kanske en galen eremit som kan visa vägen också?

Eller varför inte några schysta översvämningar?

krank said:
En övergiven och halvt raserad tunnelbanestation vore ett ballt ställe att stöta på Anvils gamle chef, för övrigt. Halvrobotisk och dan. Tar man med sig honom, eller lämnar man honom där? Nådaskott? Hoppas man kunna få Powers hjälp att hela honom sen?
Han bör dock absolut vara med tycker jag. Vad man än väljer att göra med honom så kan han bli användbar senare.