Nekromanti Superhjälteklurigheter? (mina spelare- stay away)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, jag har ju en superhjältekampanj på G, så jag har funderat en del kring överföringen av superhjältande från serietidningar/film till rollspel. Jag har några tankar, såhär långt:

* Superhjältefilmer är stroymässigt väldigt kassa, i de flesta fall. Precis som vanligt går det dessutom inte alls att sno några stories därifrån eftersom de är typ tokrälsade - A måste hända, för annars händer inte B senare i filmen. De är snygga, men de är så tajta att de blir oanvändbara.

* Superhjälteserier bygger mer på relationer och action än problemlösning.

Men - jag vill inte rollspela en superhjälteserietidning eller en film. jag vill rollspela ett superhjälterollspel. För mig betyder det mer intressant problemlösning, mindre fokus på det visuella, och mindre hård plotstyrning.

Jag kommer att vilja ha med Relationer, Action och Problemlösning i lagom mängd, gärna så att alla tre är med i varje äventyr. Action och Relationer har jag täckt upp på andra sätt redan, nu eftersöker jag Problemlösning för superhjältar.

Tanken är alltså att jag vill ha hjälp att konstruera vad som bäst kan kallas taktiska/speliga utmaningar med superhjältetema. Kanske lite som när Genesis ville ha saker som gjorde strider mot utomjordingar intressanta. Vad gör superutmaningar intressanta?

Ett exempel:

Kyra är sju år, och misshandlas av sina föräldrar. Hon fick nyligen krafter. Kraftfältskrafter, med ett kraftfält som blir större ju sämre hon mår. Kraftfältet expanderar snabbt och dödar båda föräldrarna. Kyra är nu ensam, förvirrad, och i mitten av en jättestor död zon.

Utmaningen: Hur lugnar rollpersonerna ner Kyra och får henne att sänka kraftfältet utan att komma komma nära henne?

Några lösningar - hitta en telepat, använd högtalare, projicera lugnande färger, hitta ett sätt att komma igenom kraftfältet (teknologi/osårbarhet/etc?)...

Såna grejer. Förstår ni hurdana utmaningar jag menar?

Har någon några idéer?

(Öh, lite kort om världen: Första vågen superhjältar kom '76, de var väldigt få, andra vågen slår till precis när kampanjen börjar, så de flesta superhjältar är ganska nya och fick sina krafter ungefär samtidigt. Man vet inte vartifrån krafterna kommer, och det är inte så relevant i den här tråden. De flesta krafter som kan tänkas finns, men ingen egentlig magi eller cyborger annat än som extrema undantag. Kampanjen börjar med att rymdstationen Galatea exploderar och störtar mot jorden, dess dcelar faller till olika delar av världen. Ombord fanns bl.a teknopaten och teknokinetikerna Doktor Noll som tillhörde den första vågen. Vrakdelarna innehåller delar av Doktorns sönderdelade sinne, och där delarna slår ner blir det kaotiska zoner där verkligheten beter sig konstigt. Rollpersonerna kontaktas och rekryteras till den mystiska undergroundorganisationen "S" och undersöker konstiga fenomen och slåss mot skurkar på vanligt vis samtidigft som de försöker hålla ihop förhållanden och sina familjer... En massa annat också, men det är det viktigaste, tror jag)

Wilmer

Hero
Det extremt ofärdiga Vigilante Detectives in Costumes (tänk tiden när DC faktiskt skrev om detektiver) kanske är värt att läsa igenom. Han som för det har dessutom skrivit mitt absoluta favoritspel (The Rustbelt).

http://americanwizard.livejournal.com/

Hans arkiv verkar inte funka för skit och i det senaste inlägget kallar han spelet för MASK. Han ger iallafall lite åsikter om vad genren handlar om.

krank

Intressant, men killen verkar gå i en helt annan riktning än mig. Han gillar tidiga hardboiled-detectivegrejer, tidig Batman och sånt. Jag gillar The Authority, Doom Patrol, The Invisibles och The Watchmen. Lite andra referensramar.

Kort sagt, jag respekterar killens vision, men det är inte den sortens grejer jag är ute efter.

Alltså: jag vet hur mitt spelsystem ser ut (simulationistiskt), jag vet vilken spelstil jag vill ha (lagom amängder feta superstrider, relationstrassel och problemlösning), allt jag letar efter är "superhjältekluringar", som mina kollegor på jobbet antagligen skulle kalla det. Dilemman, problem, utmaningar. Gärna med intressant och atypiskt användande av mer eller mindre vanliga superkrafter. Gärna maffigt, men inte fånigt.

Flurtis

Hero
För det första det här inlägget baseras på 3 glas rödvin, så jag tänker inte ens ge mig på att korrekturläsa det.

Jag förutsätter att det är fristående exempel du är ute efter, scenexempel som inte är kopplade till din setting.

Du har ju alltid det klassiska valet. I Serier är det ju proppis att hjältarna måste välja mellan Kärleken eller männsikoliv. Du ser det i spindelmannen filmerna, åtskilliga serienummer avslutas med att ärkeboven tvingar hjälten att välja mellan tjejen och ett dussin pansionärer i en tunnelbane vagn. Självklart lyckas ju alltid hjälten med att rädda allihopa, men hur ska dom lyckas?

Hur ska dom handskas med samhällets reaktioner? Kommer rollpersonerna att ses som hjältar eller ett hot? Misstro och rädsla kan skapa förtroende problem. Staten, militären, och vanliga civila kanske inte vill hjälpa rollpersonerna för att dom är rädda. Hur vinns deras förtroende? Medier och underättelsetjänster kan tänka sig betal stora summor pengar för att få information om rollpersonerna och deras familj.

Propeganda. Vi ser effektiv propeganda runt om i världen så fort en konflikt bryter upp. Vad är egentligen rätt respektive fel? Rollpersonernas heroiska händelse förvrids i medier och dom framställs som skurkar snarare än hjältar.

Om du är ute efter mer inramade scener:

Gregory Baldwin, en gammal heroinist som hänger i londons gator. Tandlös och bitter vandrar han omkring.Redan vid trettio års ålder hänger skinet på honom och han haltar sig fram i rännstenen. Han måste ha tag på Heroin, annars bryter det ut. Elden kommer så fort att får sinnesvaro, han kan inte kontrollera den. Den slår ut från händerna och slukar allt. När han sakta kryper fram i gränden och känner hur hans medvetande börjar återvända hör han hur hans tankar börjar överöstas av skriken.

Utmaning: Hur får man stop på en pyromanisk man med pyrokrafter som inte kan kontrollera sig själv? Döda honom, ge honom heroin, Fängsla in honom eller rent av rehabilitera honom?

Sidney Mclauren, är en söt blond tjej på 16 år. En av skolans populärast tjejer. Hennes farsa är snorigt rik och hon dejtar den hete quarterbacken. Kapten för cheerleaderklacken och nominerad till balens drottning. Många skulle nog bli förvånade ifall dom visste att Sidney var ett matematik geni som skulle få Einstein att likna byfåne. Fast i High School kan man inte visa det, här lever man för att vara poppis och sitt rykte. Här gäller det att visa att man inte tillhör nördarna som spelar rollspel i korrideren eller schack klubben.

Utmaning: Rollpersonerna får ett tips om att det finns en person som är förmögen att lösa chiffret, på ett High School. Nu måste rollpersonerna hitta personen ifråga och övertala den att hjälpa till, hur?

Ali Diar Musawi, sparkar boll i rosengård. Hans pappa har precis stängt ner kiosken för kvällen och kommer gående mot fotbollsplanen för att hämta upp Ali. Plötsligt dyker det upp ett ungdomsgäg som överfaller Alis pappa, och sparkar honom medvetslös. Ali blir rädd, väldigt rädd. Allt blir svart för Ali, och omvärlden försvinner.

Utmaning: Nästa dag ligger det avslitna kroppsdelar över hela området. Vad har hänt? Hur ska man kunna konfrontera Ali utan att han blir rädd? Kan man döda en 9-årig pojke i självförsvar?

Scherry Schröder är furstinna i dom förnämsta kretsarna i Österike. Hennes man är god för flera miljoner och paret är en stående regularitet bland dom förnämaste evenemangen i österike. Hon har flertalet beundrare och ännu fler hemmafruar som avundas hennes situation. Tyvärr är det inte så många som vet om att hon lider av kannabalism. Scherry har en sjukdom. Hon dras med en genetisk sjukdom som drar runt i hennes blod. Hon måste ha rent kött för att hennes eget blod ska renas från sjukdomen.

Utmaning: Vad gör rollpersonerna när dom får reda på sanningen? Försöker hitta ett botemedel? Försöker sätta Cherry i karantän? Förösker döda henne?

Okej nu i efterhand så ser jag att jag bidragit med mer dramatiska händelser snarare än speliga. Jag ska försöka igen:

Perma-frost har slagit till igen. Han har sprutat kylsyra över vakterna på banken och tömt valvet. Tyvärr var polisen snabb att belägra banken. Så Perma-frost var tvungen att handla snabbt. Genom att använda sig av sina frysförmågor har han fryst ner banken till ett gigantiskt isklipp block som agerar fästning.

Utmaning: Hur skall rollpersonerna ta sig in? Med våld, eld kanske? Ska dom förhandla? Ska dom spränga skiten?

En pojke i centrala NY krafter väcks. Hans hjärna börjar läcka ut EMP signaler som sprider sig i NY centrum. Trafikljus slocknar, tunnelbanetrafiken står still och det blir ström avbrott.

Utmaning: Rollpersonerna behöver tas sig från pungt A - B på begränsad tid. Kan dom flyga? Kan dom ta sig till en elcentral för att få igång strömmen? Kan dom teleportera sig?

Honk ´n Tonk Café Texas. En väggkrog mitt ute i ingenstans. Rollpersonerna stannar till för att rasta, tanka och göra sina behov. Ett halvt lik hittas, på toaletten. Liket är delat på mitten, som om den nedre delen blivit uppäten i en enda bit. Någon av dom mer akademiska rollpersonerna lägger märke till att det ser ut som en alligator attack. Ett gigantiskt svart kraftfält blidas runt Cafeét. Ingen kan ta sig ut eller in. Tiden står stilla!

Utmaning: Vad händer? Vad dödade liket på toaletten? Vilka är det som är fast på cafeét? Vad har dom för mörka hemligheter? Hur får man bort kraftfältet? Vem skapade det och varför?

S:t Petersburg, ett par tonåringar vandrar på dom kyliga gatorna. Inlindade i sina rockar traskar dom fram. Då och då tar dom upp flaskan för att värma sina inre organ. Ryssarna traskar vidare. En man kommer traskande emot dom. Han stannar till och betraktar dom ett tag. En av pojkarna tittar på honom och frågar vad han vill. Mannen ler.....

Utmaning:Rollpersonerna hittar ett par apatiska tonåringar i en gränd. Dom sitter på marken i en ring, nakna och är oförmögna att söka kontakt. Vad har hänt? Kan man komma igenom det apatiska stilleståndet? Har den mystiske mannen lämnat någta ledtrådar på platsen. Finns det några spår i pojkarnas hjärnor på vad som hänt?

//Flurtis orkar inte skriva mer

krank

flurtis said:
Jag förutsätter att det är fristående exempel du är ute efter, scenexempel som inte är kopplade till din setting.
Exakt.

(...)
flurtis said:
Om du är ute efter mer inramade scener:
Precis såna, ja (de övergripande tematiska grejerna är redan spikade, de också, liksom de äventyr/uppdrag som mer knyter an till dem). Jag gillar både dina dramatiska och dina speliga. Får se när mina spelare byggt sina rollpersoner vilka som kommer att funka i spel, men många roliga varianter...

flurtis said:
Sidney Mclauren, är en söt blond tjej på 16 år. En av skolans populärast tjejer. Hennes farsa är snorigt rik och hon dejtar den hete quarterbacken. Kapten för cheerleaderklacken och nominerad till balens drottning. Många skulle nog bli förvånade ifall dom visste att Sidney var ett matematik geni som skulle få Einstein att likna byfåne. Fast i High School kan man inte visa det, här lever man för att vara poppis och sitt rykte. Här gäller det att visa att man inte tillhör nördarna som spelar rollspel i korrideren eller schack klubben.

Utmaning: Rollpersonerna får ett tips om att det finns en person som är förmögen att lösa chiffret, på ett High School. Nu måste rollpersonerna hitta personen ifråga och övertala den att hjälpa till, hur?
Intressant... Förr eller senare kommer givetvis organisationen S att börja skicka ut rollpersonerna på mer... tvivelaktiga uppdrag, och då skulle en sån här grej passa finfint. Då skulle det då vara så att RP helt enkelt inte får veta vad det är för ett chiffer egentligen...

flurtis said:
En pojke i centrala NY krafter väcks. Hans hjärna börjar läcka ut EMP signaler som sprider sig i NY centrum. Trafikljus slocknar, tunnelbanetrafiken står still och det blir ström avbrott.

Utmaning: Rollpersonerna behöver tas sig från pungt A - B på begränsad tid. Kan dom flyga? Kan dom ta sig till en elcentral för att få igång strömmen? Kan dom teleportera sig?
Gillas!

flurtis said:
S:t Petersburg, ett par tonåringar vandrar på dom kyliga gatorna. Inlindade i sina rockar traskar dom fram. Då och då tar dom upp flaskan för att värma sina inre organ. Ryssarna traskar vidare. En man kommer traskande emot dom. Han stannar till och betraktar dom ett tag. En av pojkarna tittar på honom och frågar vad han vill. Mannen ler.....

Utmaning:Rollpersonerna hittar ett par apatiska tonåringar i en gränd. Dom sitter på marken i en ring, nakna och är oförmögna att söka kontakt. Vad har hänt? Kan man komma igenom det apatiska stilleståndet? Har den mystiske mannen lämnat någta ledtrådar på platsen. Finns det några spår i pojkarnas hjärnor på vad som hänt?
Oj oj, den gillade jag också!

flurtis said:
//Flurtis orkar inte skriva mer
Det är lungt, dina förslag var riktigt bra =)

Jag ska alltså förtydliga med att det är strategiska/problemlösande, inramade utmaningar utan koppling till resten av min huvudplot jag är ute efter...

Tanken är att tvinga rollpersonerna att tänka kreativt snarare än att bara ta till näven, att få dem att fundera på olika planer och lösningar snarare än att bara hoppa rätt in Man kanske kan tänka lite som Encounters i D&D4e, där jag sett en del ganska intressanta med olika fällor och monster som tål olika saker och sånt...

Jo, nu när jag tänker efter är det lite den känslan jag är ute efter. Att man snackar strategier, testar sig fram, hittar dellösningar, pusslar ihop dem, löser problemet. Och inte nödvändigtvis på ett socialt plan, utan mer använda sina (eller nån annans) krafter på ett smart sätt, eller att hitta svagheterna hos någons krafter.

Simon

Swashbuckler
Re: Superhjälteklurigheter? (mina spelare- stay aw

Det var jävelen va du sprutade bra idéer med lillfingret sådär. Det här inlägget har jag faktiskt bokmärkat nu. Tack för det!