Nekromanti Superhjälterollspelande med fler än fyra färger?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
De allra flesta superhjälterollspel jag stött på har ett par saker gemensamt: Först och främst verkar de allra flesta vara ganska fyrfärgade - alltså, det är silver age, klara färger, onda ondingar och goda godingar, helt den grejen. Undantagen är väl typ Godlike, Wild Talents och Aberrant, som jag uppfattar som mer "gritty" och mörka, på olika sätt.

En annan grej många tycks ha gemensamt är att de verkar vara ganska fokuserade på strid - delvis för att superstrider liksom är ganska vanliga i serieförlagorna.

Nå; jag är inte så väldigt förtjust i fyrfärg eller superstrider; de har sin plats, men... de är inte riktigt det jag är ute efter. Inte heller vill jag ha Supergänget eller andra nyare superhjältespel som försöker efterhärma genren - jag vill ha "vanliga människor får superkrafter" snarare än "superhjältar", om ni förstår hur jag menar.

Den fråga jag då kommer till är: vad gör man? Om man inte ska ha den superdramatik som handlar om att enas flickvänner blir kidnappade, föräldrar hotade eller visar sig vara kloner, och så vidare - och heller inte vill att storyn ska drivas framåt av långa maffiga superstrider, vad gör man då i ett superhjälterollspel?

Funkar de vanliga (simulationist/immersionist) alternativen till strid - problemlösning, undersökande, diplomati? Hur påverkas de av det faktum att huvudpersonerna är supervarelser?

Vilken typ av utmaningar kan man ställa upp, om man vill undvika chiffer, Myst-problem, strid, hyperdramatik och dessutom inte vill ha en inflation av supervarelser (supervillain-of-the-week)?

Alla idéer och åsikter är välkomna. Givetvis skapades den här tråden av en rent egoistisk anledning - jag har en pågående superhjältekampanj där jag gång på gång finner mig skapa rätt linjära problem och minst ett par strider varje spelmöte eftersom jag inte kommer på nåt bättre.

Rising

Vila i frid
Re: Superhjälterollspelande med fler än fyra färge

Det är ju lite det som är grejen med Nobilis och sådana spel; man låter folk ha superkrafter, men handlingarna fokuserar ändå på små och mänskliga saker. Vampire är ett annat exempel; som till stor del påminner om Gudfadern-filmerna i det att de blandar maktkamp med mer mänskliga frågor om huruvida denna makt verkligen är värt priset; fast med supervarelser i huvudrollerna.

Överlag så tycker jag att ovanstående spel har en setting som är mer passande till "supervarelser som gör annat än att slåss"-rollspelande, än att faktiskt försöka göra det med traditionella superhjältar. Det är inte så konstigt. Man får välja en kostym som passar, helt enkelt.

krank

Rising said:
Det är ju lite det som är grejen med Nobilis och sådana spel; man låter folk ha superkrafter, men handlingarna fokuserar ändå på små och mänskliga saker. Vampire är ett annat exempel; som till stor del påminner om Gudfadern-filmerna i det att de blandar maktkamp med mer mänskliga frågor om huruvida denna makt verkligen är värt priset; fast med supervarelser i huvudrollerna.

Överlag så tycker jag att ovanstående spel har en setting som är mer passande till "supervarelser som gör annat än att slåss"-rollspelande, än att faktiskt försöka göra det med traditionella superhjältar. Det är inte så konstigt. Man får välja en kostym som passar, helt enkelt.
Du har helt rätt; mitt problem är ju att jag inte direkt kan ändra setting i mitten av en kampanj som, såvitt jag märker, mina spelare uppskattar. Något fungerar tydligen, men jag har hela tiden känslan av att trampa vatten. I mörkret. Med kläderna på, och tunga kängor.

Sedan är det ju inte så "traditionella" superhjältar vi spelar, heller - det är som sagt inte mycket fyrfärg här. Mer "vanliga människor som plötsligt får superkrafter".

En grej jag har lite i bakgrunden i kampanjen är konspirationer och liknande; framförallt "hemligheter i världen" som behöver avtäckas. Det är en såndär grej jag inbillar mig funkar i en setting med supervarelser av det här slaget. det är bara en fråga om att översätta det i konkret spel...

Rising

Vila i frid

En grej jag har lite i bakgrunden i kampanjen är konspirationer och liknande; framförallt "hemligheter i världen" som behöver avtäckas. Det är en såndär grej jag inbillar mig funkar i en setting med supervarelser av det här slaget.
Ja. Så fort man har "Människor-med-superkrafter" och inte vill göra det till fyrfärgssuperhjältande, så brukar det bli skräck istället. Carrie och sånt. Och jag tycker det passar bra att tänka på typiska skräckintriger om man ska försöka köra något sådant äventyr.

Den mest uppenbara konspirationen vore förstås om rollpersonerna drevs av frågan "hur har vi fått dessa superkrafter? Och i vilket syfte har vi fått dem?" för att därigenom nysta upp några hemligheter i stil med att det var regeringen som försökte skapa supersoldater, eller whatever. Eller så är det bara en genetisk aberration som ligger bakom superförmågorna, medan regeringen försöker tysta detta faktum genom att jaga och döda alla med superkrafter (vilket skulle påminna mer om intrigen i Jumper).

Det kan också vara så att krafterna har någon mörk baksida som rollpersonerna med tiden blir varse, och att deras enda chans att få kontroll över denna mörka sida leder dem i riktning mot någon sorts intrig eller konspiration av något slag. Återigen så kommer handlingen att kännas som en skräckberättelse.

Det är några riktningar jag kan föreställa mig att man skulle kunna rikta in sig på.

krank

Rising said:
Ja. Så fort man har "Människor-med-superkrafter" och inte vill göra det till fyrfärgssuperhjältande, så brukar det bli skräck istället. Carrie och sånt. Och jag tycker det passar bra att tänka på typiska skräckintriger om man ska försöka köra något sådant äventyr.
Tack! Fan, en sån "rak" koppling gjorde inte jag, och nu känner jag mig dum. Jag har ju spellett mer eller mindre uteslutande nutida skräck, och spelat detsamma, sen nångång 2001 eller så men ändå gjorde jag inte kopplingen mellan vad jag kämpat mig mot nu och vad jag gjort... Äh. Jag blev distraherad av dräkterna, eller nåt.

Rising said:
Den mest uppenbara konspirationen vore förstås om rollpersonerna drevs av frågan "hur har vi fått dessa superkrafter? Och i vilket syfte har vi fått dem?" för att därigenom nysta upp några hemligheter i stil med att det var regeringen som försökte skapa supersoldater, eller whatever. Eller så är det bara en genetisk aberration som ligger bakom superförmågorna, medan regeringen försöker tysta detta faktum genom att jaga och döda alla med superkrafter (vilket skulle påminna mer om intrigen i Jumper).
Precis min centrala grej också. I mitt fall...

...är superkrafterna ett resultat av att energi från det undermedvetna, vad som inledningsvis kommer att kallas "gestaltdimensionen" när jag introducerar resor dit senare, gjort att människor manifesterat krafter och liknande som relaterar till något liknande Jungs arketyper - de blir rent bokstavligen mytiska Hjältar, den fysiska manifestationen av människans hjältedyrkan.

...men, mina spelare vill inte upp på den nivån än. Just nu vill de mer vara... "nybörjare" ett tag till, tror jag de uttryckte det som. Så jag väntar, på deras request, med att dra upp epicmätaren till elva. Jag brukar dock droppa påminnelser ibland ("vad var det egentligen som krashade i ert hus när rymdstationen Galatea föll från skyn och utplånade Chicago?")...

Rising said:
Det kan också vara så att krafterna har någon mörk baksida som rollpersonerna med tiden blir varse, och att deras enda chans att få kontroll över denna mörka sida leder dem i riktning mot någon sorts intrig eller konspiration av något slag. Återigen så kommer handlingen att kännas som en skräckberättelse.

Det är några riktningar jag kan föreställa mig att man skulle kunna rikta in sig på.
And it's all good, och jag har fått vatten på mitt kuvert. Jag insåg nämligen att det är precis såna strukturer jag redan jobbat med. Bara inte medvetet.

Simon

Swashbuckler

Eh, hehe, det känns som om det här inlägget är onödigt, därför att jag inbillar att du vet på förhand vad jag kommer att svara på din inledande fråga. :gremsmile:

Min inställning är naturligtvis att hantera det som i vilken annan kampanj som helst (typ): att skapa rollpersoner med drivkrafter och relationer (med beröringspunkter rollpersonerna emellan och mellan rollpersonerna och kampanjens eller settingens centrala teman eller inslag) och sedan spela utifrån situationer som ställer deras drivkrafter och värderingar på spel.

Enkelt. :gremsmile:

(Okej, jag skulle kunna svara längre och mer problematiserande, men det är inte tillfälle till det just nu. Säg till om du vill höra mer från mig, annars kanske mitt svar var just så förutsägbart att det var av banan från början. :gremwink: )

krank

Simon said:
Alltså... Inte för att vara elak, men för mig, vars problem är just att komma på sådana situationer (som faller inom den ram jag vill ha - alltså ingen hyperdramatik, ingen supervarelseinflation, ett absolut minimum av blaffiga superstrider), så känns det där lite som... Tja, alltså, det är ju ett korrekt svar och så, men det hjälper mig liksom inte med det konkreta problem jag har =)

Alltså, mitt problem är att komma på problemställningar som kan utformas som en serie ageranden, platser och händelser i det konkreta. Jag vill liksom inte hålla på och bara spela en massa lösa scener, man måste ju bygga upp lite inför saker också.

krank

Förresten, ett konkret exempel brukar hjälpa:

Kort intro: Världen har just fått en massa superhjältar. Igen. Förra gången var på 60-talet, nu är det '87. Chicago blev "chicagozonen" när rymdstationen Galatea sprängdes och ramlade ner och en del fick superkrafter. Rollpersonerna har tultat runt och gjort lite av varje, skaffat sig lite fiender och allierade och så. En har flickvän, en annan har en fästmö som just nu håller på med något mysko, är borta mycket och så. Mysko saker pågår i zonen. Det finns en "pest" som yttrar sig i att folk förvandlas till konstiga robotar som är elaka.

Just nu: En rollperson är på sjukhus, vilket också gäller borgmästaren (som just hittats) samt en kille som fick spö av Humans First men räddades av rollpersonerna. Killen är egentligen superskurken Armageddo, eller kommer i varje fall att bli. Armageddo är en manifestation av arketypen "den onde", alltså han är en riktigt kacklande skurktyp. Han är tänkt att fungera som en liiiiiiten smula comic relief kombinerat med kampanjens myt-möter-människa-tema. Han är mest bitter för att han fått spö och varit mobbad och så.

Situationen jag tänkte mig är att Armageddo tänker hålla borgmästaren gisslan och kräva... Något. Nåt typiskt superskurkigt. Detta vill jag kompilcera genom att introducera en äldre, bitter supertyp från förra "vågen", desillusionerad och med lungcancer. Denne heter Static och har kraften att kunna störa ut elektroniska apparatur. Sedan tidigare har vi etablerat att en av rollpersonerna blev mystiskt helad under en sjukhusvistelse (i början av kampanjen).

Så - jag har en situation. Den knyter an till saker som hänt tidigare och folk RP har en relation till. Jag har väl ingen direkt koppling till folks flickvänner och så, men åtminstone två av rollpersonerna har sådana moraliska problem med själva hjältandet (den ene förnekar att han har superkrafter vilket, utan att spelaren vet om det, manifesterat sig i att han fått en "kuggtvilling" som i de närmaste äventyren kommer att börja ställa till det allt mer, den andre är hyperfrikyrkligt kristen och tycker inte att han, som enkel människa, har rätten att, blabla, ni vet...). Jag har dessutom knutit det till kampanjens ena tänkta tema, "mötet mellan myt och människa" (alltså, den eventuella konflikten mellan ens krafter och "superjag" och ens vanliga mänsklighet).

Men... Hur gör jag då? Att bara snabbt klippa till en scen där Armageddo står och håller pistol mot borgmästarens huvud känns liksom... billigt. Vad är utmaningen? Finns det bara en utmaning? Hur gör jag hela sjukhusupplevelsen till mer än bara en timmeslång scen där man tjafsar med Armageddo om det poänglösa i att vara ond?

Krille

Super Moderator
krank said:
jag vill ha "vanliga människor får superkrafter" snarare än "superhjältar", om ni förstår hur jag menar.

Den fråga jag då kommer till är: vad gör man?
Löser brott? Typ som vanliga hederliga snutar, fast med superkrafter? I så fall kanske Mutant City Blues är din grej. Det är i alla fall det utgivna spel som jag känner till som ligger närmast dina önskemål.

Spelet är en GUMSHOE, precis som Trail of Cthulhu, fast den slänger in ett system för superkrafter och deras släktskap så att även superkrafternas natur ingår i kriminaltekniken. Kan man se att boven har använt en gift-superkraft så är det osannolikt att han är telepat, eftersom de två ligger så långt från varandra i Quade-diagrammet (diagrammet används även för att göra rollpersoner och förbättra dem, eftersom det är så superkrafter funkar i den världen). Så ser man spår efter telepati och gift så kan man sluta sig till att det förmodligen är två skurkar.

Nu vet jag inte om det hjälper dig eftersom du redan har en kampanj och vill styra om det, men det hela rinner ner till en slags Hill Street Blues, fast med superkrafter, än som den normala fyrfärgstjofräsen.

Vilket är lite synd, eftersom jag gillar fyrfärg. Skulle jag köra Mutant City Blues så skulle det definitivt bli mer fyrfärg! Ut med snutuniformerna och Tjock-Steffe med flygförmåga, in med teatraliska superskurkar som Jokern, Pingvinen, Kingpin eller Bullseye, och in med trikåer!

Ram

Skev

I de fall när jag kör fast sådär så har jag två standardlösningar.
1. Skapa en helt orelaterad bomb. Jag har en fil där jag stoppar undan diverse konstigt bös som jag kommer på då och då oftatst inspirerad av någon TV-serie. Men den verkar inte passa här.
2. Lägg till en ny intressent. Kanske har the bad guy en allierad som vill att det som kanske skall ske faktiskt skall ske typ en kollega till offret eller dyl? Kanske vill inte the bad guy göra det som skall göras men han är bara en underhuggare till någon som kräver det eller det måste utföras som en motprestation för att få något annat, kanske något som RP kan tvingas hjälpa till med för att lösa situationen? Pest eller kolera typ.

Nå, liknande saker är något som jag är förtjust i generellt; Att den organisation som man arbetar för visar sig ha en dold agenda eller inte vara så god som det verkar, att den vitaste av de vita har en svart årdra tjock som en arm längst in etc. Att den onde fienden har poänger som gör att de inte är så svart onda som det först ter sig. Att deras agerand hur förkastligt det än må vara faktiskt skulle skapa en bättre värld även om det innebär ett antal "små offer" på vägen så att säga.

krank

Krille said:
Löser brott? Typ som vanliga hederliga snutar, fast med superkrafter? I så fall kanske Mutant City Blues är din grej. Det är i alla fall det utgivna spel som jag känner till som ligger närmast dina önskemål.
Ska helt klart kollas upp!

Krille said:
Spelet är en GUMSHOE, precis som Trail of Cthulhu, fast den slänger in ett system för superkrafter och deras släktskap så att även superkrafternas natur ingår i kriminaltekniken. Kan man se att boven har använt en gift-superkraft så är det osannolikt att han är telepat, eftersom de två ligger så långt från varandra i Quade-diagrammet (diagrammet används även för att göra rollpersoner och förbättra dem, eftersom det är så superkrafter funkar i den världen). Så ser man spår efter telepati och gift så kan man sluta sig till att det förmodligen är två skurkar.
Låter ballt som fan, även om det kansike inte riktigt var system jag var ute efter (ett sånt har jag, som funkar finemang). Ska som sagt kolla upp, för system och spel verkar ashäftiga.

Krille said:
Vilket är lite synd, eftersom jag gillar fyrfärg. Skulle jag köra Mutant City Blues så skulle det definitivt bli mer fyrfärg! Ut med snutuniformerna och Tjock-Steffe med flygförmåga, in med teatraliska superskurkar som Jokern, Pingvinen, Kingpin eller Bullseye, och in med trikåer!
...

...jag har nog helt enkelt fått för mycket sådant i mitt serieläsande för att uppskatta det. Det blir alldeles för lättsamt för min smak.

Storuggla

Champion

Mutant City Blues började sin karriär med beskrivningen "Homicide möter Prime Suspect möter Heroes" vilket lät tufft.
När det väl kom ut visade det sig bytt till "CSI möter Heroes". Ett byte som inte föll mig i smaken, men de såg väl att det var CSI som folk faktiskt tittade på...

Det är ett okej spel, även om jag har problem med GUMSHOEs uppenbara rälsning, Robin D Laws intyganden att det inte märks i spel till trots. Dock vill jag påpeka att omslaget till trots är HCU en utredningsavdelning, varför det inte är uniformer utan civila paltor som gäller (vad det betyder beror på vilken stad man spelar i, i USA betyder det kostym och slips, i Sverige verkar det innebära en piké och jeans).

Om man vill ha spel på temat "vanliga människor får superkrafter" finns väl Panty Explosion annars...

Storuggla, tuba i bakluckan

krank

Krille said:
Har skaffat det nu, PDF+print bundle. Det jag läst i PDF:en tilltalar mig enormt. Längtar efter den fysiska boken, ska nog investera i det släppta äventyret också...