Smrtihara said:
Oh, by the way. Jag är intresserad av att Recca väljer själv om hon ska outa kön eller beväpning. Recca har uppträtt som bybo rakt igenom och om hon har någon bra plan till varför hon vill outa beväpning så tycker jag att hon ska köra på den.
Usch. Jag hade helst väntat tills på måndag med min outning. Egentligen vet jag inte varför drevet ligger på mig just nu. Det känns som att misstankarna borde vara starkare åt annat håll. Alla verkar ju tycka att jag är byboig. Jag kan iofs tänka mig att ni vill gröna mig genom en outning på nåt vis.
Om jag ska vara helt ärlig så slits jag mellan Vimes "aning" och rädslan för att Vimes är en varulv.
Jag tänker motivera varför också och det får bli min motivering för den outning jag gör.
Jag förstår inte alls hur du resonerar. Om jag hade varit varulv och vetat att vapen och förmåga har en koppling, så hade jag väl argumenterat för att vi skulle outa just beväpning, eftersom jag som varulv vill sniffa efter powerroller.
Om det är så, att förmåga har en koppling mot beväpning, verkar det då rimligligt att som bybo outa beväpning.
Du utgår nu från att en ulv inte skulle spela ett högt spel. Du är ju en erfaren gammal räv på ulvaspelet, så du borde kunna tänka längre än så.
Ditt resonemang lyder alltså så här: ”Om jag hade varit varulv och vetat att vapen och förmåga har en koppling så hade jag argumenterat för att vi skulle outa beväpning, och jag hade inte nämnt att vapen har koppling till förmåga. Alltså måste jag vara en bybo... Som just outade att vapen är kopplat till förmåga. ”
Du använder liksom argumentet att det är orimligt att du är en varulv för att du outar information som hade varit bättre att sitta på, men samtidigt gör du ofrånkomligen det du säger omöjliggör det faktum att du är ulv - nämligen du outar någonting som gör det orimligt att du är bybo.
Jag anser att det finns tre alternativa resonemang bakom din ursprungliga outning.
Alternativ 1. Ponera att ni ulvar kan konstatera att två av er har påkar och en annan har gevär. Då känns det ganska jobbigt när folk börjar propsa på att outa beväpning, för snart kommer drevet till er. Men om det ligger information och gror som säger att beväpning=förmåga så kanske byborna försöker sitta på info om sin beväpning i det längsta. Vilket i så fall skulle gagna er ulvar.
Alternativ 2. Vi kan väl konstatera att det är ganska osmart att sprida information om att vapen=förmåga om man är bybo - Alltså har du antingen inte tänkt igenom ditt beslut ordentligt, eller så har du anledning att tro att ulvarna redan har informationen att vapen=förmåga, men varför skulle Xyas ge dubbel information till deltagare?
Alternativ 3. Min ursprungliga teori. Det jag trodde först var att du är en bybo som låtsas att du har information som säger vapen=förmåga, för att du ska invagga ulvarna i en falsk säkerhet så att de avslöjar sin beväpning (eftersom de eventuellt inte kan se den kopplingen). Det här scenariot hade stämt bättre med min information. Men nu har ditt resonemang gått åt andra hållet istället och du är mer inne på att dölja beväpning, så då börjar jag betvivla den teorin.
Scum tell nummer två i det hela är att den information du gett oss är väldigt enkel att backa på. Du har skrivit att du "anar" att det kan vara på ett visst sätt utifrån den information du har. Informationen du har spritt är alltså konstruerad på ett sådant sätt att du kan backa från den om information som motsäger din teori kommer fram i ett senare skede.
Jag hade faktiskt planerat att ta upp det här på måndag istället om ingen lämpligare ulv-kandidat dök upp. Jag gillade nämligen ditt sätt att invagga ulvarna i säkerhet men nu känns det mer som att ditt syfte som ulv kanske är att mörka ulvarnas vapen.
Röst: Vimes
Jag vill se en skitbra förklaring nu.
Jag är beväpnad med pistol.