Nekromanti Supernaturalgate - runda 1

!Paxen

Swashbuckler
Vimes said:
Paxen said:
Kan jag också säga det att jag hoppas alla tänker på hur dom framför något inlägg. Jag kände att det behövdes klargöras vad Vimes egentligen menade mitt sitt inlägg. Nu vet jag inte, Vimes kanske ville se min reaktion för att se om jag skulle svamla mer, men det kan skapa en onödig sidotråd som inte ger något.
Jag funderade lite över det där. Vi skriver väldigt mycket. Och jag är en av dem som driver på textproduktionen. Blir det kanske lite snömosigt? Jag menar, det var inte så att jag ansåg att ditt gevärsexempel var en scum tell, däremot något som ändå lades på minnet. Är det en onödig sidotråd isf? Som kladdar ner tråden?

Spontant blir jag lite skeptisk till dig när du vill att vi ska skriva mindre (för det är typ det du säger). Jag anser nog att mitt påpekande hade en poäng för tråden och informationsproduktionen i den. Vi fick veta hur du resonerade, vi fick veta att du plockade upp den här noteringen jag gjorde, och vi fick veta att du inte är säker på om det var nödvändigt. Det är ändå substans. I nuläget vet jag inte om den här substansen talar för eller emot att du är varulv, men senare i spelet kanske den kommer vara en del av helhetsbedömningen av dig (och mig för all del (och lite längre ut: även Fain)). SÅ jag tycker nog att det är vettigt.

Så länge det som skrivs har substans ska det skrivas, imo. Det är omöjligt för oss att veta huruvida det som skrivs har betydelse när det skrivs. Men det kan komma att spela roll.
Var inte det jag menade, men jag kanske framförde det fel.

Det jag menade var att såna inlägg där man egentligen inte vill ha ett svar eller att folk ska fortsätta bygga på, så behövs inte det skrivas.

Dock så när jag tänker efter, det kanske är det bästa sättet att få fram hur folk tänker.

Jag tänker nog inte skriva mer ikväll, är en aning för trött för det.

Vimes

Sillkung
Möller said:
Glömmer du inte Konrad Konvalj? Eller betraktar du honom som drevad redan? Själv tycker Konrad verkar ge ifrån sig nervositet nu när vi pressat honom lite. Jag vill gärna fortsätta.

Är Recca så intressant att dreva mot? Jag tycker hon skriver så pass mycket att det faktiskt räcker för nu för att få en bild av henne. Jag ser hellre då drev mot Lu-kaazh och Smrtihara.
Angående Konrad Konvalj så se ovan. Jag anser inte att vi tjänar på fortsatt press på honom nu. Det innebär inte att jag görnar honom eller så, men jag har en hunch om vad han snackar om. Och p.g.a. detta kan jag låta den tråden vila.

Jag kan hålla med om att Lukas och Smrt är bättre val än Recca egentligen. Lukas och Smrt vet vi jävligt lite om. Dock finns det ett drev mot Recca, och om jag kan pusha över det och få det överstökat så fort som möjligt går jag gärna vidare direkt till Lukas eller Smrt.

Möller

Hubert Hortlax
Vimes said:
Såhär resonerar jag:
Först: demoner vill att bybor ska outa beväpning om beväpning och förmåga hör ihop.
Sen: byn tjänar inte på att outa beväpning om beväpning hör ihop med förmågor.
Sist: byn tjänar på att outa kön om beväpning rör förmågor (för att: 1) det är safe att outa för byn och våra powerroller 2) om beväpning hör ihop med förmåga borde kön höra ihop med varulveri)
Okej, tack för klargörande.

Konrad Konvalj said:
Så plötsligt skall vi avbryta kampen om Recca´s kön?

Hon som vill visa sin beväpning, och drar sig från att visa sitt kön. Jag tycker det är fortsatt intressant att dreva mot Recca i alla fall.
Du har en poäng, och Recca har endel förklarande rörande sitt kön att göra.

(Förresten, hur jävla illa låter dethär!? »Kampen om Reccas kön« ...)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Möller said:
Vimes said:
Såhär resonerar jag:
Först: demoner vill att bybor ska outa beväpning om beväpning och förmåga hör ihop.
Sen: byn tjänar inte på att outa beväpning om beväpning hör ihop med förmågor.
Sist: byn tjänar på att outa kön om beväpning rör förmågor (för att: 1) det är safe att outa för byn och våra powerroller 2) om beväpning hör ihop med förmåga borde kön höra ihop med varulveri)
Okej, tack för klargörande.

Konrad Konvalj said:
Så plötsligt skall vi avbryta kampen om Recca´s kön?

Hon som vill visa sin beväpning, och drar sig från att visa sitt kön. Jag tycker det är fortsatt intressant att dreva mot Recca i alla fall.
Du har en poäng, och Recca har endel förklarande rörande sitt kön att göra.

(Förresten, hur jävla illa låter dethär!? »Kampen om Reccas kön« ...)
Härligt att du håller med mig! Och ja, det finns en poäng med mitt orelevanta kön och därav vill jag veta Recca´s kön.

Jag vet att du har skrivit ett inlägg tidigare riktat mot mig, men det är lite för mastigt att svara på så här sent. Tro inte att jag igonerar dig.

Må kampen om könet fortsätta!

Smrtihara

Warrior
Mycket spekulerande, vilket är bra!

Angående hurvida kön eller beväpning är relevant:

Vi kan ju ge oss fan på att kön och beväpning har betydelse både enskilt och kanske i samband med förmågor. Att anta att de inte skulle kunna ha det är bara absurt.

Rent allmänt:

Det känns ju som folk är rätt övertygade om att det finns de av oss som har info som "x varulvar har kön y" eller "det finns x antal krigsbumeranger". Att ens diskutera det är överflödigt i nuläget.

Det tål att påpekas igen: håll inne med sådan info tills vi GEMENSAMT bestämmer att gå ut med det.

Droppa inte mer info i tid och otid, bara för att.

K.K: Eldkastare som vapen? Didn't see that one comin'!

Eftersom K.K droppat lite info så drar jag på drevet mot Recca.

Röst: Recca

Smrtihara

Warrior
Oh, by the way. Jag är intresserad av att Recca väljer själv om hon ska outa kön eller beväpning. Recca har uppträtt som bybo rakt igenom och om hon har någon bra plan till varför hon vill outa beväpning så tycker jag att hon ska köra på den.

Smrtihara

Warrior
Uppdaterad rösträkning.

Konrad Konvalj: 3 (Fain, Recca, Möller)
Paxen: 3 (Dr. Frankenstein, Vicotnik, unfair)
Recca: 5 (Paxen, Korpa, Konrad Konvalj, Smrtihara, Vimes)
Vicotnik: 1 (Lu-kaazh)

Blank: Maniac

Recca

Femme Fatale
Smrtihara said:
Oh, by the way. Jag är intresserad av att Recca väljer själv om hon ska outa kön eller beväpning. Recca har uppträtt som bybo rakt igenom och om hon har någon bra plan till varför hon vill outa beväpning så tycker jag att hon ska köra på den.
Usch. Jag hade helst väntat tills på måndag med min outning. Egentligen vet jag inte varför drevet ligger på mig just nu. Det känns som att misstankarna borde vara starkare åt annat håll. Alla verkar ju tycka att jag är byboig. Jag kan iofs tänka mig att ni vill gröna mig genom en outning på nåt vis.

Om jag ska vara helt ärlig så slits jag mellan Vimes "aning" och rädslan för att Vimes är en varulv.

Jag tänker motivera varför också och det får bli min motivering för den outning jag gör.

Jag förstår inte alls hur du resonerar. Om jag hade varit varulv och vetat att vapen och förmåga har en koppling, så hade jag väl argumenterat för att vi skulle outa just beväpning, eftersom jag som varulv vill sniffa efter powerroller.

Om det är så, att förmåga har en koppling mot beväpning, verkar det då rimligligt att som bybo outa beväpning.
Du utgår nu från att en ulv inte skulle spela ett högt spel. Du är ju en erfaren gammal räv på ulvaspelet, så du borde kunna tänka längre än så.

Ditt resonemang lyder alltså så här: ”Om jag hade varit varulv och vetat att vapen och förmåga har en koppling så hade jag argumenterat för att vi skulle outa beväpning, och jag hade inte nämnt att vapen har koppling till förmåga. Alltså måste jag vara en bybo... Som just outade att vapen är kopplat till förmåga. ”

Du använder liksom argumentet att det är orimligt att du är en varulv för att du outar information som hade varit bättre att sitta på, men samtidigt gör du ofrånkomligen det du säger omöjliggör det faktum att du är ulv - nämligen du outar någonting som gör det orimligt att du är bybo.

Jag anser att det finns tre alternativa resonemang bakom din ursprungliga outning.

Alternativ 1. Ponera att ni ulvar kan konstatera att två av er har påkar och en annan har gevär. Då känns det ganska jobbigt när folk börjar propsa på att outa beväpning, för snart kommer drevet till er. Men om det ligger information och gror som säger att beväpning=förmåga så kanske byborna försöker sitta på info om sin beväpning i det längsta. Vilket i så fall skulle gagna er ulvar.

Alternativ 2. Vi kan väl konstatera att det är ganska osmart att sprida information om att vapen=förmåga om man är bybo - Alltså har du antingen inte tänkt igenom ditt beslut ordentligt, eller så har du anledning att tro att ulvarna redan har informationen att vapen=förmåga, men varför skulle Xyas ge dubbel information till deltagare?

Alternativ 3. Min ursprungliga teori. Det jag trodde först var att du är en bybo som låtsas att du har information som säger vapen=förmåga, för att du ska invagga ulvarna i en falsk säkerhet så att de avslöjar sin beväpning (eftersom de eventuellt inte kan se den kopplingen). Det här scenariot hade stämt bättre med min information. Men nu har ditt resonemang gått åt andra hållet istället och du är mer inne på att dölja beväpning, så då börjar jag betvivla den teorin.

Scum tell nummer två i det hela är att den information du gett oss är väldigt enkel att backa på. Du har skrivit att du "anar" att det kan vara på ett visst sätt utifrån den information du har. Informationen du har spritt är alltså konstruerad på ett sådant sätt att du kan backa från den om information som motsäger din teori kommer fram i ett senare skede.

Jag hade faktiskt planerat att ta upp det här på måndag istället om ingen lämpligare ulv-kandidat dök upp. Jag gillade nämligen ditt sätt att invagga ulvarna i säkerhet men nu känns det mer som att ditt syfte som ulv kanske är att mörka ulvarnas vapen.

Röst: Vimes

Jag vill se en skitbra förklaring nu.

Jag är beväpnad med pistol.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Möller said:
Konrad Konvalj said:
Byn är framgångsrik i sitt sökande efter ulvar
Jaha? Du får gärna utveckla dethär.
Vi bör fortsätta så som vi har gjort. Byn är framgångsrik i sitt sökande efter ulvar, och aktiviteten imponerar på mig. Jag tror vi kommer ha en hel del rätt klara tankar så snart runda 2 startar.

Du har lixom klippt bort en hel del av texten så det ser lite knepigt ut.

Jag skall försöka omformulera mig:

Jag tycker vi skall fortsätta så som vi gör nu. Dubbla drev, rösta, outa, köra, och en massa snack, snack, och snack. Ju mer det snackas ju mer plumpar kan slinka ur en varulvsmun. Aktiviteten imponerar på mig, och eftersom nästan alla bybor snackar på i rasande fart så tycker jag att sökandet efter ulvarna är framgångsrikt. Man börjar skapa sig en bild av de flesta spelarna, och på så vis kan man använda sig av det så snart runda 2 startar. Jag tror att vi kan sålla, leta mönster, kika på vem som sagt vad, och hur det har sagts och på så vis fimpa en ulv.

Givet kan man säkerligen redan nu se mönster, och givet så söker vi alla efter mönster, scum-tells, och annat. Så att dra upp runda 2 kanske var lite stökigt av mig. Håller dock fast vid att det kommer bli lite lättare för oss att dra smarta slutsatser i runda 2, men det är ju inte så konstigt.

Vi gör ett jättebra jobb kort och gott. Det finns ulvar som snackat, det kan vi vara säkra på. Därav tycker jag att byn är framgångsrik i sitt sökande efter ulvar.

Smrtihara

Warrior
Tänk på att inte fastna i giftbägarresonemang. "om han vet att en av bägarna är förgiftad så har han bytt plats på dem. Men det vet han att jag skulle tro, så han har inte bytt plats på bägarna. Det förväntar han också att jag skulle tänka så han har.."

Vimes har redan droppat massa info. Varför återgå till honom redan när vi har Fain, Lukas, mig och Maniac som inte har outat något?

Recca

Femme Fatale
Smrtihara said:
Vimes har redan droppat massa info. Varför återgå till honom redan när vi har Fain, Lukas, mig och Maniac som inte har outat något?
Ja, det är ju synd, men Vimes kan säkert besvara det här det första han gör imorgon och sedan kan vi dreva mot er.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Lu-kaazh said:
Okej om min teori om Fain som syndabock så letar vi efter någon som började rösta på honom tidigt och lämnade sent.

I vilken ordning rösten lades på fain:
Vicotnik,
Dr. Frankenstein,
Möller,
Konrad Konvalj,
Recca

i vilken omvänd ordning man bytte röst:
vicotnik
Konrad Konvalj,
Recca
möller
Frankenstein

så enligt min teori som bör det vara någon som ligger högt på listerna vilket endast pekar på Vicotnik.
Anledningen till att jag flyttade min röst så sent från Fain efter alla andra hoppat av drevet var för att jag inte hade tillgång till en dator efter det att jag lämnade jobbet vid va 16:30 och var inte hemma förens runt 22-23 på kvällen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vicotnik said:
Lu-kaazh said:
Okej om min teori om Fain som syndabock så letar vi efter någon som började rösta på honom tidigt och lämnade sent.

I vilken ordning rösten lades på fain:
Vicotnik,
Dr. Frankenstein,
Möller,
Konrad Konvalj,
Recca

i vilken omvänd ordning man bytte röst:
vicotnik
Konrad Konvalj,
Recca
möller
Frankenstein

så enligt min teori som bör det vara någon som ligger högt på listerna vilket endast pekar på Vicotnik.
Anledningen till att jag flyttade min röst så sent från Fain efter alla andra hoppat av drevet var för att jag inte hade tillgång till en dator efter det att jag lämnade jobbet vid va 16:30 och var inte hemma förens runt 22-23 på kvällen.
Vicotnik said:
Jag har faktiskt inga tankar nu, och kommer tills vidare dra tillbaks min röst.
Jag kommer lägga ner min röst på Vimes, hitta detta precis. Att inte ha några tankar efter ca 160 poster får mina varningsklockor att ringa.

Röst: Fain
08:58

Vicotnik said:
Maniac jag vill höra mer resonemang från dig, vad tror du till exempel om kön/beväpning, har du någon åsik om varför man ska outa det ena eller det andra?

Du får min röst, då drevet mot Fain verkar ha kommit av sig på grund av att Fain inte verkar vara närvarande.

Röst: Maniac
12.30

Vicotnik said:
Jag kanske ska notera att jag kommer troligtvis vara frånvarande efter 16:30 och fram till någon gång i kväll och under morgon dagen kommer jag vara aktiv fram till ca 11:00 då jag ska spela rollspel med Möller, Lu-kaazh och krank. Sen så kommer jag vara aktiv på kvällen/natten igen.
01.21

Efter detta lägger du din röst på Paxen, och där ligger den kvar än om jag inte helt förvirrat mig bland alla porster.

Du drar upp Fain vid något tillfälle under gårdagen, men sen brakar det iväg gentemot Paxen igen.

3 och en halv timme tog det för dig att flytta din röst.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vicotnik said:
Alltså först flyttade Möller sin röst efter mitt uppmanande.
Kort efter det:
Dr.F
Recca
K.K
Och därefter du själv.

Sen går du ut med att du inte kommer att ha någon dator förens senare på kvällen.

Möller

Hubert Hortlax
Recca tar upp något jag också funderat på, men med mycket bättre motiveringar.

Jag har rätt länge oroat mig inför Vimes. Inte så att jag haft något att hålla emot honom. Mer ett tänk-om-scenario. Vimes är hjälper byn jätte, men tänk om han är demon? Då faller massor av det vi i byn uträttat hitintills. Läskigt.

Nu har så Recca hittat lite spår av bevis. Jag måste säga att det är skarpt av henne, och jag inväntar spänt kommentarer från Vimes.

Vimes

Sillkung
Kul att den första riktiga "Jag har tänkt igenom det här, och du måste vara varulv!" är riktad mot mig! Det har inte hänt förut, inte ens i westernspelet, där jag faktiskt var varulv.

På tal om att jag är en rutinerad räv. Ja, det stämmer att jag har varit med i ganska många spel, dock är det värt att poängtera att jag är rutinerad som bybo, jag har varit varulv bara en gång (och då blev jag utröstad i tredje rundan).

Recca said:
Jag tänker motivera varför också och det får bli min motivering för den outning jag gör.
Jag läser rätt mycket mellan raderna i det du skriver, jag får intrycket av att du har information som säger att beväpning är kopplat till varulveri? (vilket också gör dig osugen på att outa ditt eget vapen om du är bybo). Läser jag dig rätt? Alternativt kan ditt resonemang kring detta vara grundat i att du har en förmåga som verkar lägga emfas på vapen (typ en vapensiare), isf kan man kanske dra slutsatsen att någon annan ska sitta med information kring "Minst 2 stycken med pistol är varulvar", men det tror jag inte är självklart.

Nå, skit samma. Kanske har jag metaspelat lite väl mycket kring det här med vapen-förmåga. Dock för du som noterat ett ganska avancerat giftbägarresonemang här. Problemet i varulvsspel är att ju mer avancerade resonemang du för, desto större är risken att det är fel på grund av att en liten grej inte stämmer. I ditt fall stämmer inte din tolkning av min outning.

Uppmärksamma Recca said:
Alternativ 3. Min ursprungliga teori. Det jag trodde först var att du är en bybo som låtsas att du har information som säger vapen=förmåga, för att du ska invagga ulvarna i en falsk säkerhet så att de avslöjar sin beväpning (eftersom de eventuellt inte kan se den kopplingen). Det här scenariot hade stämt bättre med min information. Men nu har ditt resonemang gått åt andra hållet istället och du är mer inne på att dölja beväpning, så då börjar jag betvivla den teorin.

Scum tell nummer två i det hela är att den information du gett oss är väldigt enkel att backa på. Du har skrivit att du "anar" att det kan vara på ett visst sätt utifrån den information du har. Informationen du har spritt är alltså konstruerad på ett sådant sätt att du kan backa från den om information som motsäger din teori kommer fram i ett senare skede.
Det stämmer att min information är vag - den är, som den forumleras, en spekulation. Dock en spekulation uitfrån den information som finns i min egen roll. Alltså är denna outning snarare en ledtråd (som jag uppfattar att vissa har förstått) till vad jag har för information själv, än ett uttalande som är giltigt för hela spelet. Alltså, som outning säger "Jag har information som ANTYDER att vapen och förmåga kan ha en koppling" något om min roll och den infofrmation jag har, som inte alls behöver ha en uttrycklig koppling mot vapen och/eller förmåga. Det är rätt orimligt att en bybo har "vapen och förmåga hör ihop" som information, vi borde snarare ha information kring varulvarna, eller hur?

Jag säger såhär: läs det jag skrivit om just det här. Och läs mig välvilligt (d.v.s. utifrån perspektivet att jag är en bybo). Vad säger jag, egentligen? Kommer du fortfarande fram till varulveri så får vi väl fortsätta stöta och blöta det här, annars tycker jag vi kan skjuta på det, som jag gjorde med K.K. ovan.

Fain

Warrior
Jag måste säga att, gående på ren magkänsla efter att ha läst alla inlägg, så tror jag inte att Vimes är någon varulv.

Personligen skulle jag vilja veta något av de som inte har outat något överhuvudtaget, dags att sätta lite press på dem? Med detta i tanke så drar jag bort min röst från K.K, som i mina ögon fortfarande är lite misstänkt, och lägger över på:

Röst: Lu-kaazh
Motivering: En av två som inte har outat något, har ej heller skrivit så många inlägg, något han har sagt varför innan. Denna gång gick jag i omvänd ordning i min lista över vilka som har outat, och där låg du Lu-kaazh, så inget personligt än!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Rösträkning

Konrad Konvalj: 1 (Möller)
Paxen: 3 (Dr. Frankenstein, Vicotnik, unfair)
Recca: 5 (Paxen, Korpa, Konrad Konvalj, Smrtihara, Vimes)
Vicotnik: 1 (Lu-kaazh)
Vimes: 1 (Recca)
Lu-kaazh: 1 (Fain)

Blank: Maniac

Kniv: 1 (Möller)
Pistol: 5 (Unfair, Paxen, Vimes, Korpa, Recca)
Gevär: 1 (Fain)
Eldkastare: 1 (K.K)
--- Summa: 8 av 13

Man: 3 (Dr. Frankenstein, Maniac, Paxen)
Kvinna: 1 (Vicotnik)
---Summa: 4 av 13

Övrigt:
Det finns en "Shapeshifter" - Unfair
Mer än två varulvar - Vimes
Vapen och förmågor kan hänga ihop - Vimes
Ingen med pistol som har samma förmåga som jag - Unfair

Korpa

Umenörd
Mina tankar kring kön och beväpning är att det sitter personer med kunskap som kan hjälpa oss att hitta igen varulvarna så snart vi vet nog mycket. Än så länge har vi inte fått alla vapen eller alla kön, något jag tycker är synd, men med tanke på hur sjukt effektiva vi har varit första rundan känns det som en tidsfråga och inget annat.

Jag kommer sitta vid datorn i ca en timme till, sedan blir det rollspel till 21-22 ikväll. Jag kommer med andra ord kunna vara aktiv den närmsta timmen och sedan kommer jag titta in och kommentera så snart jag är hemma igen. :gremsmile:

Röst: Lu-kaazh
Motivering: Jag hakar på Fain och vill veta mer om Lu-kaazh. Alla som har röster på sig, förutom Lu-kaazh, har outat. Som jag skrev ovan, ju snabbare vi vet alla vapen eller alla kön, desto bättre, och då behöver alla outa minst en gång var.