Nekromanti superzorianriddare

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Tjeeeeena!

Många saker i elden just nu. Håller bland annat på att försöka revidera min favorit-slp med målet att göra honom superdupercool. Denne slp är en oerhört from zorian-krigare, en frilansare men ändå nära knuten till klostret i Boron och ödmjuk tjänare av zorian-orderns högsta höns. Vad jag nu önskar från er andra galningar är framför allt tre saker:

1. Tips på hur man gör en zorian-riddare så cool som möjligt.

2. Allmänna funderingar om vad en zorian-riddare kan tillföra i rollspelandet.

3. Svar på frågan om en from zorian-riddare med gott samvete kan använda t ex tvåhandssvärd. Jag är inte så förtjust i de där zorianyxorna, förstår ni.



- Targon, skrivare
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,221
Location
Göteborg
Tuffheten sitter i Qadosh

Låt din RP använda Zhandyxa, det är ett sketbra vapen.

Om du vill göra gubben riktigt tuff så finns det en viktig sak. Qadosh.


Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Vapnet!

Förutom Zhandyxan så tycker jag att du ska skaffa dig något/några andra vapen. Så det blir lite variation och mångsidighet över det hela. Jag kan inte göra annat än att rekomendera Zoriánstaven... staven är ett vapen vi har diskuterat förut. Sök efter tidigare inlägg och se själv.

Men annars är det väl precis som Avatarex säger: "Quadosh!"

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Håller med

Det är något coolt över en riddare med enbart en stav... Tillsammans med en massa träning på avväpning och icke-dödliga anfall (knocka folk) borde man kunna göra en rätt barmhärtig person som ändå kan delta med liv och lust i strider :)

Your father's staff. This is the weapon
of a Zorian Knight. Not as clumsy or random as
a sword ... an elegant weapon, for a more
civilized age.
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
så här borde det vara...

<I>Your father's staff. This is the weapon
of a Zorian Jerk. Not as fancy or effective as
a sword ... hardly a weapon, from a more
agricultural age. (a.k.a grävkäpp)</I>




//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Sir Camaris

Säger bara Sir Camaris ...

Där har du en hjälte.
Han ska vara en gudabenådad skicklig vapenbruakre men han ska HATA att behöva ta andras liv inkl. sina fienders.
Adda rikligt med fromhet och en massa Qadosh och du har en riktigt melankolisk antihjälte som inte vill vara hjälte.

;]

//Kullen
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
<I>"1. Tips på hur man gör en zorian-riddare så cool som möjligt"</I>

Låt honom vara en avfälling som anser att Aurias och Pelias är samma gud och därför borde tillbes som det. Detta gör att din riddare blir lite mystisk och han kommer inte att ha hela Zorian orden bakom sig. Detta är bra för det kan bli jobbigt i längden att blanda in hela orden för minsta lilla.

Jag tänker nämligen själv ha med några sådana Zorianriddare i mitt nästa äventyr 'Brödraskapet' som är en uppföljning på ett annat äventyr som ligger på min hemsida.

<I>"2. Allmänna funderingar om vad en zorian-riddare kan tillföra i rollspelandet"</I>

Han kan visa rollpersonerna hur en riktig riddare beter sig.../images/icons/cool.gif

<I>"3. Svar på frågan om en from zorian-riddare med gott samvete kan använda t ex tvåhandssvärd. Jag är inte så förtjust i de där zorianyxorna, förstår ni"</I>

Men varför detta tvåhandssvärd? Stort,klumpigt inneffektivt...

Ge din superzorianriddare en Soldier, lans, sköld och ett stridssvärd. Inga yxor eller något sådant tjafs, inte enns her Ivian har yxa. Nackdelen med tvåhandssvärd är uppenbart, du kan inte ha sköld.

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,221
Location
Göteborg
Ivian

Låt honom vara lite som Ivian, fast lite tuffare, lite heligare och lite mer beryktad. En hjälte av klassiska mått helt enkelt!

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bah

Den skickliga stavskämpen har fördelar i räckvidd och vapenkontroll som mer än väl kan kompensera dess eventuella nakdelar om man bara vet hur man skall utnyttja dem.
 

DarkOne

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
5
Re: Ivian

Herr Ivian har väl typ rykte 30, påstås dödat en drake, förstört en Daak kyrka etc...

Ge han några Citat som han häver ur sig ofta, det brukar bidra till en personlighet.

"Verduhrakh = Daggmask
 

DarkOne

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
5
Stav är bättre än svärd

Om man har en stridskonst med dubbelstöt, kross och precisionsanfall och slåss med stav är det väldigt effektivt. 2 dubbelstötar mot huvudet mår man inte bra av.

"Verduhrakh = Daggmask
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Stav är bättre än svärd

Zorianriddarna använder sig av yxa och munkarna av stav. Inte tvärt om. Ni som snackar om stavskit, använder ni er av brytvärde overhuvudtaget? Svärd använder sig en kämpe av, stavar är för fjantar. Nå, tillbaka till problemet. Din zoriankämpe kan alltid vara gudomligt utvald. I vår grupp spelade en av oss en zorinriddare(herr avaterex), som i slutet var 3ggr så bra som herr Ivian, inte för att han var bra på att slåss(han var sämst) utan för sina ideal. Att ha fru och barn som dött skadar inte. Då blir han lite melakolonosk och skojig med ett kraftigt hat mot sin egna ärkefiende som vill ta hans liv.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Bah på dig själv

det vet du då eller, mister Jodoexpert
slåss du mycket med stav?

tacka vet jag finslipade vassa knivar...det e grejer det...

jag säger bara:
<I>Staffs for show
Knifes for a Pro[/i]


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Bah på dig själv

Håller med teven fullständigt. Stav är kass, bara för att ni vill verka vara coola tänkare. Alla med lite hjärna tar ett svärd istället för en trästav när man ska möta en hop fiender och med svärdet kan man använda sig av det fantastiska vapnet sköld.

Jippie! mitt 200de inlägg!

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Bah på dig själv

Det är väl rätt uppenbart? Staven är längre än de flesta svärd: längre räckvidd. Staven är tvåhänt med brett grepp och bra tyngdpunkt (inom greppområdet): lättmanövrerad.
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Bah på dig själv

ehh....ok....men det finns svärd som funkar likadant...stavar krossar man med och svärd används till hugg....vilket fördrar man?
....ett svärd kan knäcka en stav men knappast tvärt om...

Slutsats: Stavar suger i vilket fall....varför välja dåliga vapen när det finns bättre...en RP blir inte mindre kobold bara för att muskelberget har en stav....BANNE MIG!


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Stav är bättre än svärd

men om man får ett hugg i huvudet av ett lelldorin svärd mår man nog inte heller så bra...oavsett stridsteknik...

INSE FAKTA!!!




//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Bah på dig själv

ehh....ok....men det finns svärd som funkar likadant...

Ett svärd som fungerar som en stav? Pratar vi Phantom Menace här?
Allvarligt talat så är stavar och svärd rätt annorlunda... Om du vill ha svärdets fördel av en skarp egg och brytvärde men stavens fördel av räckvidd och manövrerbarhet så får du sannolikt något liknande en Naginata, med en svärdsklinga på änden av en stav.

stavar krossar man med och svärd används till hugg....vilket fördrar man?

Varför skulle det ena vara så mycket bättre än det andra? Det är nog lättare att slå ned eller avväpna folk med en stav än med ett svärd... inte helt fel om man har betänkligheter mot att slakta folk till höger och vänster... Lagens långa arm tenderar att irritera sig på någon som 1: släpar med sig svärd överallt och 2: lämnar högar av lik runtomkring. Några blåmärken och hjärnskakningar passerar nog enklare :)

Dessutom kan en trästav vara ett dödligt vapen, om man brukar den rätt.

varför välja dåliga vapen när det finns bättre...

För att det inte är ett dåligt vapen och för att det inte finns något närstridsvapen som är _bäst_ i alla sammanhang. Trästaven har enorma fördelar inom vissa områden (lätt att få ha med sig, billig, potentiellt icke-dödlig) och kan vara ett gott val även mot vapen som svärd. Det krävs en viss teknik för att använda på ett bra sätt (för att t.ex parera genom att avleda anfallet snarare än att stoppa det egg mot pinne) men det gör det inte till ett dåligt vapen...

en RP blir inte mindre kobold bara för att muskelberget har en stav....BANNE MIG!

Eh, Varför skulle han bli kobold över huvud taget... om han nu inte måste ha det (regeltekniskt) häftigaste vapnet oavsett karaktär.

/Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Innebär inte det att "de starka" är rätt korkade?
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Re: Stav är bättre än svärd

Staven har ett grymt SI...
det är oxå fakta...
har man hög styrka så har man hög kross-skada...
staven är även bra att ha ifall man inte vill döda killen utan bara skada...
så det bästa är....

Svärd OCH stav...
Staven kan man även kalla sin 'vandringskäpp' och komma in med staven i staden.....
dessutom är den billig... svärd är ju jättedyra...

//Gunnar -- föredrar krell-kharz

Watashi aku ryuujin desu
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Stav är bättre än svärd

men om man får ett hugg i huvudet av ett lelldorin svärd mår man nog inte heller så bra...oavsett stridsteknik...

INSE FAKTA!!!


Att både svärd och stavar kan vara bra vapen?
 
Top