Nekromanti Surrealistiska rollspel

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
chrull;n69015 said:
http://www.limbicsystemsjdr.com/boutique/prosopopee/

Kommer inte ihåg hårda regler kring språket, men det utspelade sig i alla fall i en tavla. Skitballt
Min favoritgrej var att man inte fick avbryta varandra, så det blev mycket lyssnande på varandra. Är hen klar? Kan jag ta vid här? Det gjorde det hela lite trevande på ett i mina ögon positivt sätt, det bidrog till den drömska stämningen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
nyvinter;n69039 said:
Har bara läst det då spelsystemet i sig är sådär, men Mechanical Dream har en grymt bra surrealistisk setting. Väldigt snyggt också. (Nackdelen är att det är översatt från franska och inte helt konsekvent i ordval. Och att hemsidan är MIA.)

Boken finns (uppdelad och ganska dyr) på DrivethruRPG. Om man skickade ett kort på sig själv med originalboken fick man PDF:erna gratis =)

Det finns en väldigt sporadiskt uppdaterad facebooksida. Då och då gör de gällande att en ny version är på G. Hittills har det inte blivit något.

MD är en awesome setting som tyvärr tyngs ner av ett skitdåligt trad-regelsystem (onödiga extrasteg, detaljer som inte tillför något) och av att det i brist på gemensamma referensramar med vår eller andra världar definitivt behövts ett gediget kapitel om hur man konstruerar äventyr, vilken sorts kampanjer man är tänkt att köra, etc. Det kom ett (ganska dåligt) äventyr som var första delen i en tänkt kampanj, men det följdes aldrig upp.

Språket är magnifikt; den lingvistiska inkonsekvensen och att man märker att det inte är en native speaker som skrivit bidrar starkt till den surrealistiska och främmandegörande känslan.

Khan

Kondottiär
Jag har ett minne av ett fantastiskt konventsscenario på LinCon för fem-sex år sedan som var en Kafka-ploj. Vi spelade grå byråkrater som skulle leverera en stämning till Josef K, som var omöjlig att få tag på. På vägen stötte vi på en mängd Kafka-troper, bland annat honom själv som råkat förvandlas till en stor skalbagge. Riktigt välskrivet och allmänt välgjort scenario, men jag kan för mitt liv inte minnas vad de som gjort det hette.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
terje;n69044 said:
Prosopopée verkar spännande. Finns det på engelska så att även vi halvilliterata barbarer kan ta del av det?
Tror tyvärr att det bara är egna eller andras kunskaper i franska språket som gör det tillgängligt.

terje

xenomorf mystiker
Naturligtvis kan vi inte diskutera surrealistiska rollspel utan att nämna kampanjen Dreamhounds of Paris till Trail of Cthulhu. Rollpersonerna spelar verkliga surrealistiska konstnärer (Tzara, Dalí, Bunuell, mfl) som hoppas genomföra en revolution i det mänskliga psyket som ett led i en världsomfattande social revolution. När de kommer i kontakt med drömländerna och förstår att detta är en slags metafysiskt gränssnitt mot det kollektiva undermedvetna börjar de omvandla Ulthar, Sona-Nyl, Kadath och Cerrulean i surrealistisk stil. Men det finns krafter som ligger djupare än och är mäktigare än människans kollektiva undermedvetna.
Kampanjen är uppdelad i två faser: i den första upptäcker, utforskar och omvandlar rollpersonerna drömländerna; i den andra blir de varse att de oavsiktligt väckt krafter som hotar att förgöra dem och mänskligheten. Genom hela kampanjen är det tänkt att de verkliga historiska händelserna från rollpersonernas biografier ska löpa parallellt med händelserna i drömländerna.

RasmusL

Champion
Gör "en surrealistisk setting" ett "surrealistiskt spel"? Om inte spelets mekanik eller emergens skapar surrealism pratar vi väl då snarare om en "surrealistisk spelledare" eller ett "surrealistiskt scenario" än ett faktiskt spel?

terje

xenomorf mystiker
RasmusL;n69054 said:
Gör "en surrealistisk setting" ett "surrealistiskt spel"? Om inte spelets mekanik eller emergens skapar surrealism pratar vi väl då snarare om en "surrealistisk spelledare" eller ett "surrealistiskt scenario" än ett faktiskt spel?
Man kan väl i alla fall säga att spel kan vara surrealistiska på olika sätt, de kan ha en surrealistisk setting och de kan ha system som genererar surrealistiska upplevelser. Itras by och Prosopopée har system, tekniker eller dylikt för att skapa en surrealistisk spelupplevelse. Många andra spel kan ha mer eller mindre konstiga settings och är väl surrealistiska i en vagare mening.
Dreamhounds-kampanjen som jag nämnde ovan är till exempel i första hand en kampanj där rollpersonerna är surrealister, men surrealistiska inslag kommer fram genom att spelarna kan omforma drömländerna i en surrealistisk stil och spelledaren kan låta sådant blöda in i den vanliga vakna verkligheten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
RasmusL;n69054 said:

Lägger du till "...eller spelvärld" alt. inkluderar spelvärlden i reglerna så är jag med. Om man tar Mechanical Dream till exempel; den spelvärlden är uppbyggd på ett sätt som gör det mycket svårt att undvika surrealismen -- med tio ickemänskliga raser med udda beteenden, nätter som är olika långa för att på natten blir det "drömtid", jättelika träd, att ingen måste äta något annat än mysko frukter som bryts i gruvor...

Så även en ren dungeonbashingkampanj eller en diplomatkampanj eller en inbrottskampanj skulle i den spelvärlden ha hyfsat starka drag av surrealism, om man inte aktivt ignorerar och plockar bort delar av världen.

terje

xenomorf mystiker
Ymir;n69017 said:
Noumenon torde vara kungen av surrealistiska rollspel. Ett domino-baserat regelsystem och en setting som rimligtvis är produkten av någon typ av hallucinogener jag hemskt gärna vill pröva:

Jag är sååå avis på Svarte faraonen, som äger detta spel.

Läser just recensionen och inser att jag måste köpa detta spel. Blir till att kila förbi Collectors point efter jobbet då.

Löst svamlande / dement nonsens sent på eftermiddagen: Drabbas av inspiration och funderar på ett spel som kombinerar lite idéer från Noumenon, Prosopopée och Society of Dreamers.
Spelarna gestaltar utomdimensionella insekter som jagar efter en förrymd brottsling som inkarnerats i en mänsklig kropp. De måste nu finna den personen och extrahera brottslingen, som sitt medel för detta har de en människa som fungerar som en sond genom vilken de kan interagera med vår verklighet. De kan se sin människa på en skärm och kan styra handlingar men har inte full kontroll över individen. Spelledaren berättar vad personen ser och hör i sin omgivning. Beskrivningarna får inte nämna saker vid deras vardagliga namn (som är okända för insekterna) utan måste namnge dem efter funktion eller dylikt. Insekterna kan försöka styra personens handlingar för att uppnå sitt mål.
Och sen blir allt mörkt... Eller nåt...

Det bästa jag kan bidra med är ett dröm-äventyr i Västmarkkampanjen som avslutades för ett par år sedan.
Älvorna ville ta rollfigurerna på pulsen, och gärna skada dem lite. Rollfigurerna var på väg hem och det var sent. De somnade på sina hästar, och älvorna trollade in dem och sig själva i en dröm som drömdes av en av rollfigurerna.
Först hände inget speciellt. Rollfigurerna kom hem som de väntat sig, men personerna på slottet betedde sig lite underligt. När de listat ut att det var älvorna som tagit människor plats och gestalt, kom älvorna med lockande erbjudanden. När rollfigurerna nekade till dessa försvann älvorna, och konstiga saker började hända. Jag började med en snöstorm och tog in mer och mer bisarra saker. En del av det förklarades senare av att drömmaren fick en gren i ansiktet (en jättelik grangren drogs över slottet och gårdsplanen) och senare ramlade av sin häst (slottet välte, men kom sedan rätt). En del Inception-inspiration.
De tog sig ur drömmen genom att lista ut att de drömde, vems dröm de var i, att den personen kunde kontrollera drömmen när han visste om det ("Finns det en regnbågsfärgad enhörning i stallet?" "Ja." "Sweet!"), och till sist sade "Jag vaknar".
Då var de i skogen på natten där äventyret börjat.