Jag tycker trovärdighet och logik har sin plats… i rätt värld. Samtidigt tycker jag icke-logik och icke-trovärdighet verkligen hör hemma. Inom filmteori pratar man ofta om ett spektrum mellan två "språk": Realism och Formalism. De handlar om vad man ger prioritet, där realism värdesätter att porträttera världen som den är, medan formalism istället värdesätter form (det vill säga, konstnärliga uttrycken). Bra exempel på hur formalism kan ta sig uttryck är till exempel när man använder anakronistisk musik i filmer, eller Marie Antionettes Converse. Ett annat ord för det är "stiliserat".
Just den tanken om formalism tycker jag är superviktig när det just kommer till diskussion om intern logik i rollspel.
Spelar jag till exempel Call of Cthulhu Sverige är en del av charmen att det är ganska realistiskt: de flesta av platserna finns, ibland stöter man på historiska personer och det finns en vilja att försöka förmedla en någorlunda sann bild av 20-talet. Det drar mer åt Realism på skalan. Samtidigt är det ett bra exempel på icke-logik, för där vår värld bygger på logik så blir det en kontrast till mythosen som gärna inte ska vara logisk; en stor del av skräcken är ju att de inte följer våra regler, trots allt.
Sedan Nordiska Väsen, som likt CoC är ett historiskt spel i Norden. Men där brukar jag vara tydlig med att spelet utspelar sig i "det mytiska Norden under 1800-talet". Jag brukar beskriva den verkligheten som "penny dreadful"-verklighet, eftersom den matchar den typ av värld som presenteras i dåtiden penny dreadfuls (föregångare till pulp-litteratur). Här är allt förhöjt – staden är fylld av rök och smog dygnet runt och landet är ensligt och gammeldags, oavsett vad som faktiskt stämde. Alla platser ska kännas som ett vykort, där allt i kulturen ska representeras. Är det sant? Who cares. Det är sant efter viben som spelet går på. Här har vi hamnat på Formalismens sida, där stil och form är viktigare.
För att inte tala om Troubleshooters. Där snackar vi ett spel som gör icke-logik till en konstform – bland annat hur det kommunicerar det till spelarna! Bara bilden på den franska och japanska astronauten som skakar handen på månen säger allt man behöver veta för att förstå vad som gäller när det kommer till logik. Då är vi all in på Formalismen, där delar av spelet till och med handlar om att "skapa formen" för att bygga verkligheten.