Okej, nu ska jag försöka reda ut begreppen här...
Ninja - en lönnmördare som existerade någorlunda parallellt med samuraierna i Japan - alltså ca år 1300 - 1600 (siffrorna baseras endast på min hobbyist-kunskap om japansk historia, men jag tror att de i alla fall var hysat aktiva mellan dessa århundraden). En ninja var en som utförde sitt värv i tystnad och med hjälp av bl a gift och garanterat om natten för att försvåra upptäckt.
Pistol - västerlänskt påfund som nådde Japan ca år 1600 (tveksamt årtal igen), och då i form av musköter. Detta innebar slutet för samuraiklassens stora betydelse på slagfältet. Ninjan började aldrig använda skjutvapen, eftersom tystnad krävs i ninjans arbete. Och ett muskedunder är knappast tyst, eller hur?
Kaststjärna, a.k.a shuriken (tveksam på stavningen) - tämligen tyst vapen som lär ha passat ninjan utmärkt då kaststjärnan är något idiotlätt att gömma. Dög även som närstridstillhygge och säkerligen också till sellerihackning. Däremot tvivlar jag starkt på att de kunde accelereras till samma hastighet som en pistolkula. En sådan hastighet hade inneburit att man spräckt ljudvallen och det hade blivit en jyvla knall (pistolknallar uppkommer delvis på grund av detta, delvis på grund av krutexplosion). Tänk istället på shuriken som en tämligen effektiv kastkniv. (Och kom ihåg att Illustrerad Vetenskap är en rätt värdelös informationskälla. Gör som jag och knata iväg till Stadsbiblioteket och låna lite saftiga böcker om du vill veta något.)
För övrigt: Nog dög de europeiska vapnen till mer än sellerihackning, men en ninja lär ju inte överge sin redan väl fungerande utrustning till förmån för ett stort, klumpigt bredsvärd.
DragonLord - har sett alldeles för många Asien-dokumentärer...