Nekromanti svärd och stridsteknik/kampsport

Sodivra

Champion
Å andra sidan..

Alltså, att gå runt med rustning är inte historiskt korrekt har det konstaterats förut på forumet. Rustning hade man på sig i krigstid, och gick man runt på stan med en var man uppenbarligen en bråkmakare och riskerade fängsling.

Däremot, i en värld där man inte kan gå och lägga sig utomhus utan att bli anfallen så borde det finnas en stor marknad för rustningar som man kan sova i, och därför borde sådana uppkomma också.. :gremwink:

rax

Swordsman
Re: Å andra sidan..

Däremot, i en värld där man inte kan gå och lägga sig utomhus utan att bli anfallen så borde det finnas en stor marknad för rustningar som man kan sova i, och därför borde sådana uppkomma också..
Jag trodde det var precis vad jag sa?

Kom ihåg att de situationer som den genomsnittliga RPn hamnar i när denne är ute på äventyr knappt har några historiska paralleler. Därför stämmer ofta tiden det tar att t ex ta på sig rustning inte med de behov du har som enskild äventyrare. Å andra sidan snackar vi ju om ett spel - ändra på reglerna om ni inte tycker det funkar för er!

/Rax, simmar lugnt idag :gremsmirk:

Sodivra

Champion
Åh, jag anklagar aldrig, jag bara förklarar.

Med andra ord, jag ville bara gå lite djupare i resonemanget "gör som ni tycker", genom att peka på faktiska möjligheter för, ska vi kalla det "ursäkter" att göra som man vill.

Ja, "ursäkter". Tro inte att jag försöker låta nedlåtande med varken ordval eller citationstecken. Jag har den filosofin att saker i rollspel är trovärdiga om dom har ursäkter - Det vill säga, det behöver inte vara sant, det räcker med att det är möjligt. :gremwink:

Nu är ju visserligen Noone ett till av lokomotivs utspel, men ändå.

rax

Swordsman
Re: C'est cool

Jag har den filosofin att saker i rollspel är trovärdiga om dom har ursäkter - Det vill säga, det behöver inte vara sant, det räcker med att det är möjligt.

Har samma inställning själv.

/Rax :gremcool:

Blippe

Warrior
Re: vilken föredrar ni? Europeisk eller japanska?

Så min massproducerade gamla klinga från mahatma gandhis tid är ett underverk i stålets konst? :gremwink:

Den egentliga frågan: Var kan man få bra information om de arabiska klingorna som kan anses "bra" och "undbiased"?

Blippe

Warrior
Re: hehe?

Frågan var väl omställd: Kan man kasta en shuriken i en sådan dålig hastighet att den är framme i målet samtidigt som pistolen? Och för att inte göra det för enkelt så måste ju kastet ske samtidigt och målet vara satt vid en okänt längd...

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Sluta!

"Det japanska svärdet är inte på något sätt smidigare än ett europeiskt."

Stämmer bra det, men det motsatta gäller ju också. "Dåligt balanserat"? Hur låg det till med fördomarna nudå... :gremsmirk:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Prima

"Du kliver bakåt och drar till garden oxen (hjaltet vid örat) därifrån kan du stöta. Detta går fortare än att dra-hugga. Så även där är det europeiska svärdet överlägset."

Har du en illustration på den garden? Jag är nämligen mycket nyfiken på hur det skulle kunna gå fortare än att bara hugga på en gång. Jag erkänner som sagt att jag inte sett den gard du talar om, men jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Sluta!

Jag antar att du har fäktats med riktiga japanska svärd då? Att balansen i en Practical Katana är skit är liksom inget nytt. Och om jag har balansen runt 6-8 cm framför parerplåten i ett vapen främst avsett för hugg, så tycker jag inte att man kan kalla den balansen för usel på nåt sätt.

Att reta såna som inte vet bättre känns dock rätt malplacerat. Då är det bättre att bara informera dem om hur det ligger till, så slipper vi nya fördomar (nu blev det lite Bror Duktig-varning här, men det får man väl ta). Hela den här attityden med en bunt extremister som står i varsin världsände och skriker "nej, MITT svärd är bäst!" är ju allvarligt talat ganska barnslig. :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Re: Europisk och Asiatisk vapen

No-Dashin användes för att hugga benen av hästarna när motståndarens kavalleri stormade mot dig. Sedan slängde du den och drog din katana för att bekämpa ryttaren. Or so i've heard.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Europisk och Asiatisk vapen

"Anledningen till att sammuriernas vapen är utformade som de är.. är just smidighet."

Nej, de är gjorda för skärande hugg. Sådana funkar nämligen väldigt bra mot orustade mål.

"Samt tillgång till råmaterial."

Japanskt stål hade mycket föroreningar i sig pga att råvaran (järn) inte var någe vidare. Det gick att få bort i tillverkningsprocessen.

"Det var visst inte föräns runt 1600 talet som japan fick någon vidare stålteknik"

Ehm, nej, det finns en hel hög gamla tachi från 1400-talet som det knappast är nåt fel på. Det var väl runt 1600-talet man började göra katana istället, men tja, de är inte direkt bättre - bara annorlunda. "Ståltekniken" förändrades öht inte.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Tugg och hugg.

"Gör att jag gärna riktar kritik mot den då den inte är så bra som dess rykte. Du får gärna bevisa att jag har fel, det har jag inget emot."

Dess rykte som det bästa svärdet sen lightsabern? Well, nej, det stämmer inte, men det har jag aldrig sagt heller. Vad jag motsätter mig är att du gör precis samma misstag som de nippofiler du kritiserar - du ställer dig i ett fack och skriker "mitt svärd är bäst". Jag kan respektera att du har hanterat svärd, men det finns en hel del skit i 15.000-kronorsklassen. Riktiga japanska får man inte för mindre än 40-50 papp, t.ex, men nog skall det väl gå att hitta hyfsade katana/tachi för mindre än så. Risken finns ju att du haft otur på just den punkten...

"Balansen är sämre på en katana än ett europeisksvärd 1400-tals långsvärd det är inte svårt att bevisa. Balans behöver du till att sticka med svärdet"

Balans behövs för att svärdet öht skall gå att använda som ett svärd, såvida man inte vill _ha_ en yxa, men då kan man ju skaffa en sån rakt av istället. Och varför den skulle vara sämre har jag fortfarande svårt att förstå - det känns ju tämligen korkat att göra ett sämre svärd. Hence gjorde de inte det - de gjorde ett annorlunda svärd. Ja, en europeisk 1400-talare är bättre på att sticka. Den är sämre på skärande hugg också. Det är väl egentligen rätt uppenbart att alla har sina egna användningsområden.

Vad gäller pojkdrömmarna så kan jag ju inte säga annat än "tack detsamma". Själv hävdar jag att europeiska och japanska svärd är bra på olika saker. Du hävdar att europeiska är överlägsna. Vem var det som höll fast i pojkdrömmarna nu igen...?

"Att reta de som tror sig veta är alltid värt något, då fakta inte intresserar dem, i så fall skulle de ha kontrollerat saken innan de börjar tjafsa."

Äh, med den attityden kommer man ingenvart. Jag blir lika irriterad som du när folk slänger myter till höger och vänster, och efter ett tag får man ju faktiskt nog, men att sprida nya fördomar tjänar ingen på. De flesta jag känner kan tämligen lite om svärd, och har svalt en hel hög av de vanliga myterna - de flesta av dessa är tämligen intresserade att höra hur det egentligen ligger till.

" Vill du att vi skall komma längre i den här diskussionen så får du komma med bevis för att en katana är bättre på att bryta igenom rustningar eller är ”smidigare” än ett europeiskt svärd."

Nej, för det var inte det jag satte mig emot. Jag hävdar inte att det ena är smidigare än det andra, punkt. Att ett europeiskt svärd inte har lika bräcklig egg och därför är mer lämpad för bruk mot rustning vet jag. Jag har inte sagt nåt annat. Det jag säger emot är att europeiska svärd skulle ha bättre balans, eller öht vara "smidigare" än japanska. Det finns europeiska svärd med bra balans, och det finns japanska svärd med bra balans. Hävdar man något annat, är man okunnig.

Selly

Level 5 Laser Lotus

Ok, nu vet jag hur du menar. Den ser ju inte helt obrukbar ut, men att den skulle vara snabbare än en Nukitsuke (draghugg) finner jag rätt otroligt, just för att svärdet _är_ längre. Dessutom är det två rörelser - först bakåt, sen framåt. Nukitsuke kan jag göra i en enda rörelse.

"samt det är en stöt, visserligen lättare att slå åt sidan men av naturen snabbare."

När man drar en katana (eller för all del, vilket svärd som helst av rätt längd, även om det funkar bäst när det är krökt) så har man ju faktiskt redan påbörjat ett hugg. Gör man nukitsuke så går man helt enkelt hela vägen, varför stöten inte är snabbare i det här fallet.

"En värja är fullständigt överlägsen en katana i orustad strid detta kan jag med lätthet bevisa"

Det här kan jag ju tyvärr inte köpa. Det finns en gammal intressant artikel på Sword Forum som faktiskt behandlar det där. Det författaren då kom fram till var ungefär att det var meningslöst att dra jämförelser - det är i princip omöjligt att avgöra, så varför ens försöka. Personligen håller jag med honom. Själv tankade jag härom dagen ner några filmfiler där John Clements fäktades med värja, och jag ser faktiskt flera öppningar i dem, där tekniker jag har skulle fungera. Det innebär inte att jag hävdar att min teknik är bäst i världen - det finns säkert tekniker han behärskar som gör att jag står där som ett fån också. Goes with the territory när två helt olika kulturer möts - de är inte anpassade för varandra.

Hur som helst så var det intressant information i övrigt, även om jag som sagt inte kan gå med på att det ena skulle vara bättre än det andra.

Selly

Level 5 Laser Lotus

Grattis, du vann dryghetstävlingen med råge. Bujutsu betyder bara "kampkonst", så var mer specifik tack.

Ett riktigt japanskt svärd får man för ca 40-50.000 kronor och uppåt. Kinda what I said. Jag litar nog mer på folk som tränat i 40 år, har 7 dan och äger åtskilliga japanska svärd, än på dig på just den punkten.

"Du snackar om saker du inte har en aning om, jag brukar oftast försöka förklara och vissa men jag måste medge att jag inte gillar din attityd, du har ingen kunskap men förstår det inte."

Jag vet mycket väl vad jag talar om. Du vet säkert en hel del om europeiska svärd, men det är uppenbart att du inte har en aning om hur man hanterar japanska, ety du då inte påstått det du gör. Balansen på en värja ligger väl för övrigt nån näve eller så ovanför hjaltet, om jag inte minns fel? Just på den punkten kan jag ha fel, värjor har aldrig varit min specialitet.

"Det finns så mycket variation när det kommer till europeiska vapen att jag blir tvär förbannad när man kommer dragandes med okunniga myter och blaj."

Vill du att jag skall säga exakt samma sak, men byta ordet "europeiska" mot "japanska"? Uppenbarligen finns det nämligen eurofiler i lika hög grad som det finns nippofiler - du har just bevisat det.

Och för femtielfte gången: jag har inte sagt att japanska svärd är överlägsna europeiska. Det jag säger är att europeiska ej heller är överlägsna japanska. Jag skippar bold caps eftersom jag försöker hålla en viss nivå, men snälla, läs vad jag skriver ordentligt - så otroligt jobbigt är det inte.

"Skillnaden är att du drömmer och jag testar."

Och hur exakt vet du vad jag testat och inte? Jag väljer att inte ens bemöta det där, eftersom du ändå tycks ha bestämt dig för vad jag har och inte har gjort.

"Om du vill veta hur det ligger till så föreslår jag att du lyssnar."

Det finns alltid de som kan så djävla mycket. Ofta märker man att det rör sig om i bästa fall ca 50% kunskap, 50% skitsnack. Om du slutar vara nedlåtande så kanske man kunde ha en produktiv diskussion, men härifrån ser det mörkt ut.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"På Sword Forom bor det mycket mycko djur, man skall vara försiktig med vad man läser där. Alldelens för mycket länstols fäktare."

Fullt medveten om det, men just den artikeln höll jag ju faktiskt med om. Det är alltså enklare för mig att hänvisa till den än att skriva en massa text själv.

"[ironi]Waow, vad impad jag blir att du skulle kunna slå John Clements för att du sett en film sekvens där han fäktas. [/ironi] Sätt pengarna där du har munnen och säg en tid och plats så fäktas vi."

På sin höjd bevisar det att jag/du är bättre än du/jag på att fäktas. Det bevisar inte ett smack om vilken art som är bäst. Vilket också är anledningen till att det är rätt djefla svårt att dra jämföra. Om det vore så enkelt så skulle det finns _en_ teknik och _ett_ svärd.

Selly

Level 5 Laser Lotus

Faktum är att jag talade om Iaido. Fast han har faktiskt 5 dan i Kendo. Hur så?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Mellan oss finns bara svärd.

"Koryu Bujutsu och Bujinkan Ninpo tajutsu främst Gyokko ryu, Koto ryu och Kukishinden ryu."

Bujinkan har jag ingen större respekt för nej. "Koryu Bujutsu" betyder fortfarande ingenting. Vad gäller resten så skulle jag ju kunnat kolla upp dem om jag orkade - men jag tycker att det blivit en trist attityd över hela diskussionen, så fan vet.

"När skulle ett "riktigt" svärd vara tillverkat om du kan köpa det för 40.000 kronor om jag får fråga?"

Det finns japanska smeder än idag, ja, som kan göra riktiga svärd. Sant är att 40.000 är i lägre änden av skalan, men det spelar ingen roll för diskussionen. Peter tar väl 10-20 för ett svärd, förresten? Var ett tag sen jag kollade, hade bara för mig det. Nåja.

"Du hävdar att de är lika jag säger att det finns ett större urval av europeiska vapen och att de är överlägsna katanan."

No offense, men då är du precis lika fånig som de nippofiler du kritiserar - du gör ju samma sak.

"Jag är beredd att bevisa det."

Du är beredd att försöka. Det bevisar fortfarande bara skickligheten hos de deltagande individerna, inte artens effektivitet.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Det går självfallet att testa med flera olika fäktare med olika erfarenhets nivå och där igenom se om något av vapnen har en fördel, sånt gör vi hela tiden i sparningen."

Ja, så kan man göra. Det bevisar fortfarande ingenting med säkerhet, såvida inte resultaten är helt entydiga. Vilket de knappast skulle bli.

"Är man inte villig att testa sin förmåga så tror man antigen inte på den eller så vet man att man inte kan det man påstår. Eller så är man rädd för att förlora sin status och de pengar man kan tjäna på att ha en hög Dan grad."

Eller så tycker man att syftet är bäng, och vet redan innan hur det kommer sluta. Vi kan återkomma till det när jag skaffat mig 5+ dan.