Re: Tugg och hugg.
"Gör att jag gärna riktar kritik mot den då den inte är så bra som dess rykte. Du får gärna bevisa att jag har fel, det har jag inget emot."
Dess rykte som det bästa svärdet sen lightsabern? Well, nej, det stämmer inte, men det har jag aldrig sagt heller. Vad jag motsätter mig är att du gör precis samma misstag som de nippofiler du kritiserar - du ställer dig i ett fack och skriker "mitt svärd är bäst". Jag kan respektera att du har hanterat svärd, men det finns en hel del skit i 15.000-kronorsklassen. Riktiga japanska får man inte för mindre än 40-50 papp, t.ex, men nog skall det väl gå att hitta hyfsade katana/tachi för mindre än så. Risken finns ju att du haft otur på just den punkten...
"Balansen är sämre på en katana än ett europeisksvärd 1400-tals långsvärd det är inte svårt att bevisa. Balans behöver du till att sticka med svärdet"
Balans behövs för att svärdet öht skall gå att använda som ett svärd, såvida man inte vill _ha_ en yxa, men då kan man ju skaffa en sån rakt av istället. Och varför den skulle vara sämre har jag fortfarande svårt att förstå - det känns ju tämligen korkat att göra ett sämre svärd. Hence gjorde de inte det - de gjorde ett annorlunda svärd. Ja, en europeisk 1400-talare är bättre på att sticka. Den är sämre på skärande hugg också. Det är väl egentligen rätt uppenbart att alla har sina egna användningsområden.
Vad gäller pojkdrömmarna så kan jag ju inte säga annat än "tack detsamma". Själv hävdar jag att europeiska och japanska svärd är bra på olika saker. Du hävdar att europeiska är överlägsna. Vem var det som höll fast i pojkdrömmarna nu igen...?
"Att reta de som tror sig veta är alltid värt något, då fakta inte intresserar dem, i så fall skulle de ha kontrollerat saken innan de börjar tjafsa."
Äh, med den attityden kommer man ingenvart. Jag blir lika irriterad som du när folk slänger myter till höger och vänster, och efter ett tag får man ju faktiskt nog, men att sprida nya fördomar tjänar ingen på. De flesta jag känner kan tämligen lite om svärd, och har svalt en hel hög av de vanliga myterna - de flesta av dessa är tämligen intresserade att höra hur det egentligen ligger till.
" Vill du att vi skall komma längre i den här diskussionen så får du komma med bevis för att en katana är bättre på att bryta igenom rustningar eller är ”smidigare” än ett europeiskt svärd."
Nej, för det var inte det jag satte mig emot. Jag hävdar inte att det ena är smidigare än det andra, punkt. Att ett europeiskt svärd inte har lika bräcklig egg och därför är mer lämpad för bruk mot rustning vet jag. Jag har inte sagt nåt annat. Det jag säger emot är att europeiska svärd skulle ha bättre balans, eller öht vara "smidigare" än japanska. Det finns europeiska svärd med bra balans, och det finns japanska svärd med bra balans. Hävdar man något annat, då är man okunnig.