Reddokk Fheg
Hero
ja det finns flera tekniker som innebär att man hugger upifrån och över ryggen. och ja självklart får man mer kraft i ett fallande hugg. eftersom man utnyttjar vapnets tyngd, vara sig det är en yxa, svärd, klubba eller vad man än använder. men skillnaden är att då utgår man från en helt annan possition än den man har när man drar ett svärd från ryggen. Det är bara testa, har du inte ett svärd testa bara dra en pinne eller något annat i lagom längd rakt upp från dess plats på ryggen så märker du att du står i en possition som känns väldigt onaturlig, rak arm, handleden böjd i fel vinkel och absolut inget bra utgångs läge för ett hugg.Recca;n16515 said:Men det finns ju de facto olika tekniker att anfalla med i strid och en variant är fallande hugg vilken genererar mer kraft. Så är det liksom per fysikens alla lagar. Varför hugger man nedåt med yxan när man hugger ved för? Bara för att det är mer praktiskt (ja visserligen) men man genererar mer kraft på det sättet också.
Om du drar svärdet från sidan och gör dragandet av svärdet till ett hugg så gör du mindre skada, så är det bara. Drar du svärdet uppifrån så gör du mer skada men dragandet är tyngre och tar längre tid. Och det är klart att den som hugger på det viset med ett redan draget svärd GÖR MER skada och eventuellt tar det längre tid, det är absolut ett mer showy move som syns mer för motståndaren än exempelvis ett stickande anfall. Faktiskt så skulle jag tycka att drar man över ryggen så genererar man direkt lika mycket kraft och kan anfalla i samma move som om man redan stått och vevat i en fajt ett tag, men drar man ur en sido-skida så får man knappt kraft nog att skära genom en läder-rustning, man drar snabbare men man kan inte göra så mycket annat än hålla sin motståndare på avstånd eller lite svagt parera.
Eftersom realism verkar vara din utgångspunkt så tycker jag att det är märkligt att när jag presenterar en realistisk bit fakta för dig så försöker du krumbukta dig undan genom att mena att "då blir minsann inte att dra från ryggen något speciellt för då skulle ju folk ju faktiskt ha anledning att hugga över axeln i strid." Men det sker, det finns tekniker för över axeln hugg, tro det eller ej.
Detta går ju räta till men det är fortfarande svårare och långsammare än drag från sidan. Men jag håller med dig att även vid drag från sidan där du direkt hugger har du oftast mindre kraft i hugget än om du har svärdet draget och kan hugga från en bättre possition
men fördelen med drag från sidan är att när du drar har du svärdet ditrekt mellan dig och din motståndare. om han nu anfaller framifrån och inte bakifrån. Du drar svärdet direkt till en försvars possition. medan från ryggen är du helt öppen och utan möjlighet att använda svärdet för att försvara dig. Det kräver mer än en extra rörelse innan du kan använda svärdet till att försvara dig med.
Och jag försöker inte krumbukta mig eller förneka att det inte finns tekniker där man hugger över axel eller rygg. Eller att man inte får mer kraft bakom ett nedgående hugg. det jag säger att detta är väldigt svårt att göra vid drag från ryggen. det går men då måste du som sagt ändra läge på arm och svärd. vinkel på handled. och på grund av det ofördelaktiga utgångsläge du faktiskt har undrar jag om inte detta skulle gå lika fort att göra efter ett drag från sidan där du direkt sliter upp svärdet högt för att kunna göra ett fallande hugg. som att göra det efter att ha dragit från ryggen.
Reddokk Fheg said:Ett förslag är att testa dra ett svärd från ryggen för att se hur det känns. har ni inget svärd. testa med något annat i rätt längd. en träpinne eller vad som hest. dra det uppåt så ni får "klingan" fri och sedan försöka hugga, sticka eller parera. Gämnför detta med att dra från sidan. Ett råd är att pröva med något som är kort. kanske max 60cm "klinga"
Sedan kan ni berätta hur det gick.
Vill ni ha det svårare så testa dra något som är 70cm+ från ryggen