Ett exempel: Spelarna kommer till en ruin där det är massa olika inhuggna dekorationer på stenarna. En frågar om han känner igen stilen. Jag låter honom slå bildning. Han misslyckas. Där skulle jag inte tillåta pressande rakt av. Hur skulle det pressas?
Det hade jag gjort. Varför inte? Att pressa ett slag är inte nödvändigtvis att ta ett "omtag" och försöka igen, utan kan lika gärna vara en del av samma handling fast som en form av vidareutveckling av det tidigare misslyckade tärningsslaget. Slaget är alltså inte klart, och utgången given, förrän spelaren har bestämt sig för att pressa eller inte.
Bildning är en färdighet baserad på INT, och tar han skada vid pressandet kan han exempelvis bli lätt förvirrad, kanske upprörd, omtumlad, mentalt utmattad. I regeltexten för pressandet står det "...vad det i praktiken innebär att pressa ett slag beror på vilken handling du utför. Det måste inte vara en fysisk ansträngning, utan kan lika gärna vara total mental fokusering eller en emotionell kämpainsats."
Det vill säga, rollpersonen kan tycka att symbolen känns bekant men kan inte riktigt placera den -- men med total mental fokusering (Spelaren pressar slaget) som eventuellt orsakar lätt yrsel eller uppskakning gräver han djupt i sin hjärna för att försöka komma fram till vad det kan vara för något.
Edit: är symbolen ointressant för äventyret hade jag bara gett svaret rakt ut, om möjligt med olika mängd detaljer beroende på hur högt värde RPn har i färdigheten.