D&D SV-5E i en iskall nord

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,178
Location
Göteborg
Förgätna riken: Vilken bok, tillgänglig på Beyond, ger mig den bästa översikten/ingången till Forgotten Realms? Tidsåldrar, översiktlig geografi och så vidare?

Och vilken bok, tillgänglig på Beyond, ger mig den bästa beskrivningen av Vaasa och Damara?
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,097
Location
Omfalos
Förgätna riken: Vilken bok, tillgänglig på Beyond, ger mig den bästa översikten/ingången till Forgotten Realms? Tidsåldrar, översiktlig geografi och så vidare?
Sword Coast Adventurers Guide. Mest om Svärdskusten, men också en del annat. Dock ytlig, ineffektiv text. En av de sämsta fluff-böcker jag någonsin har läst. Och den brukar hamna långt ned på listan när folk sammanställer betyg på 5e-böcker från olika ställen, så det är inte bara jag.

Och vilken bok, tillgänglig på Beyond, ger mig den bästa beskrivningen av Vaasa och Damara?
Finns ej, mig veterligen.

----

Här kommer två råd. 1) Skaffa en av de äldre böckerna istället. En del finns gratis på archive.org. 2) Använd FR-wikin, den är fantastiskt. Och har referenser, och länkar som leder vidare. Den är dock lite schizofren då den bygger på typ allt, och alla texter genom dess långa historia inte alltid är överens.
 
Last edited:

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,178
Location
Göteborg
Här kommer två råd. 1) Skaffa en av de äldre böckerna istället. En del finns gratis på archive.org.
Bra idé. Har du förslag på vilka?

2) Använd FR-wikin, den är fantastiskt. Och har referenser, och länkar som leder vidare. Den är dock lite schizofren då den bygger på typ allt, och alla texter genom dess långa historia inte alltid är överens.
Jag blir så förvirrad runt tiden där.

När i Färuns tidslinje är det tänkt att man spelar egentligen?

Om man till exempel ska leta efter Fandälvers glömda gruvor?
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,097
Location
Omfalos
Bra idé. Har du förslag på vilka?



Jag blir så förvirrad runt tiden där.

När i Färuns tidslinje är det tänkt att man spelar egentligen?

Om man till exempel ska leta efter Fandälvers glömda gruvor?
Förslag: Forgotten Realms Campaign Setting, 3d ed. Monumental. Men jag har inte läst, bara bläddrat. Vi kanske kan få tips på bra äldre FR- böcker av @DanielSchenström och @Cyberhest ?

Tid: ADnD-böckerna utspelar sig 1358, 3e 1372, 4e 1385, 5e 1480/90-talen.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,097
Location
Omfalos
Forgotten Realms Campaign Setting från 2001 finns på archive.org.

Den är ”bara” 330 sidor lång, men texten är satt i storl tidningstexter i två kolumner. Den är fullmatad med info. Damara och Vaasa får ett par sidor var.
 
Top