Nekromanti Svagheter

Bunny

Crazy like a fool
Is there anyone here who's weak!

Pathetic!

Jag tänkte ta lite svar här och var och svara på dem, valda helt efter eget tycke. Får tacka för en hittills väldigt trevlig tråd, som fått mig att tänka till runt en del problematik.

Först kör vi litte Muggas-stylee:
"- Jag är värdelös på att rollspela stora slag. När det gäller strid på någorlunda detaljnivå är det ok, men när Taktik/Strategi kommer på tapeten så tappar jag greppet. Det beror delvis på att jag finner dessa moment ganska ointressanta att rollspela, åtminstone på makronivå..."

Ja, stora slag ska man nog undvika. Iaf om man menar dem i klassisk bemärkelse - att man travar i stora formationer fram till motståndaren och dänger på. En väldigt ointressant strid, där det mest spännande momentet - förutom om man har tillräkligt mycket tur med tärningarna att man överlever även denna stridsrunda - är hur många fiender som kommer mot en just då.

Här tror jag modern krigsföring är mycket mera intressant. Där handlar det mycket mera om hide and seek, att leka katt och råtta med motståndaren. Inga slag i gammal bemärkelse existerar, men att ta sig längst botten av en ravin, med en potentiell automatkarbinsbeväpnad motståndare bakom varje klippa, kan vara riktigt spännande.

Det enda slag jag kört som spelledare var när jag fortfarande var ganska grön. Det är dock en av de få saker jag kan ta med mig som en positiv lärdom från mina tidiga spelledareskapader. Slaget stod i ganska oländig terräng och mycket tog plats på en trappstegspyramid (fram för fler sådana inom rollspelshobbyn!). Detta hade sina fördelar; spelarna kunde göra taktiska bedömningar, hoppa mellan trappstegen (dessa var stora, ca 3 meter i bredd och en manshöjd i höjd) och utnyttja terrängen till sin fördel. Dessutom gjorde de en del häftiga stunts, som att göra spektakulära kroppstacklingar genom att hoppa från ett trappsteg ner på dem nedanför. Striden blev vild och intensiv, precis på det sätt som slag ska vara.

Mao så tror jag att det klassiska slaget på ett grönt fält, med formationer som går lös på varandra, passar väldigt dåligt till rollspel. Först när man tweakat förutsättningarna lite kan slag bli riktigt intressanta.

<center>* * *</center>

Vi fortsätter med ytterligare några visdomsord från Mugz:
"- Historiskt sett har jag, som många andra med mig, varit för snäll. Spelarna har kommit undan med det mesta, och jag har anpassat alla händelser runt dem på ett så friktionsfritt sätt som möjligt när de gjort saker som egentligen borde fått ödesdigra konsekvenser. Det var dock för länge sen, nu är jag mycket elakare. Ingen pardon för idioter..."

Muggas är inne på min linje för Magnus Seter säger:
"Jag är för snäll, och låter ofta rollpersoner överleva situationer där de borde åkt på däng."

och jag måste säga att jag inte gillar sådant. Ja, med ett förbehåll då; att ha ihjäl rollpersoner drar jag mig för. Jag gör det sällan eller aldrig, och när det sker är det på grund av otur med tärningarna mer än någonting annat (eller om spelaren kommer på att han vill leka Crazy Ivan, det brukar aldrig gå bra).

Det finns två punkter där spelledaren oftast har en tendens att vara för snäll. När rollpersonen ska bluffa eller ljuga. Det finns sådana som konstant vill slå för färdighetsvärdet i sådana situationer, men jag väntar ett tag (alternativt slår inte alls). Jag vill höra om spelaren har en bra och godtagbar lögn först, och sätter svårigheten på slaget efter det (gäller slag mot hota också förresten...). Jag har ingen lust att spelleda en värld där dess invånare konstant framstår som idioter bara för en rollperson har högt på bluffa, spelaren får allt tänka till lite först.

Samtidigt bör lögnaktigt beteende påverka det sociala spelet även i smått. Går en rollperson runt och konstant hasplar ur sig vita lögner om det ena och det andra, och få eller inga av dessa är trovärdiga, naturligtvis så kommer omvärlden bemöta denne som opålitlig. Däremot kan en väl utförd bluff eller lögn vara någonting vackert, man bör alltså inte antyda att det inte passar sig att ljuga, utan att det krävs att dessa ska vara väl utförda.

<center>* * *</center>

Vi hoppar raskt över till Morgoth:
"Mitt största problem… är att jag verkligen är urusel på att spela samtal mellan två SLP. […] Jag menar, hur får man ett samtal med sig själv att verka spännande och dramatiskt? Det blir ju bara knäppt, med en snubbe som sitter och skriker åt sig själv!"

Detta är ett intressant ämne, och Zaphod tar upp lite mer av problematiken:
"Det är allt idiotiskt som rollspelsmediet inte passar för - inaktiva spelare, händelser man inte kan påverka, en enda person som gestaltar flera andra, trots att spelet ofta omfattar minst fyra personer."

och jag håller med - till viss del. En sak man bör undvika är rådsslag i stil med Elronds i Tolkiens böcker, i varje fall om rollpersonerna är endast biroller i sagda rådsslag. En dialog mellan två spelledarpersoner går dock att göra intressant. Det gäller att hålla den kort och med spänning tror jag. En dialog med två SLP som hasplar ur sig långa haranger mot varandra blir tradig, och samtidigt så måste dialogen ha någon laddning i form av komik, konflikt eller relation. En dialog mellan två SLP kan ganska enkelt förmedla relationen mellan dem, samtidigt som konflikter är lätta att belysa. Väldigt användbart för mitt sätt att spelleda. Komik är bra att ta till som lite comic relieve, men (naturligtvis beroende på vilket slags rollspel man kör) man bör nog ta det lite försiktigt och inte missbruka användandet.

<center>* * *</center>

Nu ska DanielSchenstrom få yttra sig:
"Tappa bort SLP:er som hänger med gruppen. Vet ni när jag senaste gjorde det? Igår kväll under det där IRC-spelmötet (inte allt jag skrev var lögn). Under ett par stridsrundor gjorde de tydligen ingenting. Fast jag har varit värre, jag har glömt SLP:er hela äventyr.
Och...
Jag har glömt RP:er också hela äventyr."

Det där händer mig också. Skitjobbigt. Det är acceptabelt när det är simpla biroller som faller bort, men när spelledarpersoner av vikt gör det så blir det väldans dumt. Jag har också märkt en tendens av att spelledarpersoner som jag själv inte kommit på lättare glöms bort. Några RP har inte glömts bort hittills iaf.

<center>* * *</center>

Vi avslutar med Rusalka:
"Kasta ben till oss (spelare), sätt oss på att göra antagonister, slp's eller situationer, vi skickar till dig (spelledaren), du får inspiration och vi spelare har fortfarande ingen koll på vad som händer härnäst, eftersom du självklart inte norpat ideérna rakt av."

Yes. Jag tror det är viktigt och bra att delegera liknande uppgifter till spelarna. De engagerar sig mer i sina rollpersoner och världen, och det är bra. En bra sak som jag funnit fungera bra är när spelarna, förutom att ha utvecklat sin rollpersons bakgrund, nämner namn och relation till några som har varit viktiga/är viktiga för deras rollperson. Det räcker, jag som spelledare kan stå för det mellanmänskliga relationsfettet. På så sätt har man en rad intressanta SLP som man kan använda var, när och hur det passar bäst.

Ser man Rusalkas inlägg som riktat mot spelledare i allmänhet och inte mig i synnerhet, så kan man faktiskt finna konkreta tips som gäller alla.

sysop

Veteran
Re: Is there anyone here who's weak!

En sak som jag lagt märke till vid de tillfällen jag agerat spelledare är att jag ofta lägger för mycket vikt vid detaljer.. vackra miljöbeskrivningar, detaljerade SLP's och intrikata intriger är bra ingredienser, men jag tenderar att kollra bort mina spelare genom att ge lite för mycket beskrivningar av saker och ting som kanske inte är direkt viktiga för själva intrigen.

Att kunna hålla spelarna fokuserade på sitt uppdrag och den pågående kampanjen/äventyret är mycket viktigt, något som jag själv erfarit då spelare ibland fått en felaktig bild av läget pga. att jag lagt för mycket vikt vid att beskriva en viss företeelse som egentligen inte har så mycket med själva äventyret att göra. Kort sagt, skala bort en hel del ovidkommande händelser så får du ett lättare jobb som SL. Däremot skall man inte underskatta vikten av att på ett levande sätt beskriva den miljö och de karaktärer som spelarna möter under sitt äventyr.

På senare år har jag dock inte agerat spelledare vid särskilt många tillfället (något jag ibland ångrar), men jag har spelat desto mer. :gremsmile:

Även jag tillhör Bearnie's spelgrupp i Västmark (och tänkte hoppa på och spela lite Traveller imorgon om jag hinner med det) och kan med stor övertygelse säga att Björn är en av de bästa spelledare jag haft under min tid som rollspelare.

Han må vara lite disträ när det gäller att komma ihåg detaljer i äventyret, aningen sadistisk mot min stackars rollperson, tankspridd när det gäller vissa SLP's, oseriös när man inte väntar sig det, elak, dum, taskig och så vidare - men han gör det med fin inlevelse och med bra fokus på kampanjen.

Tihi/Vidar

Sodivra

Champion
Har han någon pojkvän? [NT]

<font size="1"><Bearnie> Hjälp, forumet översvämmas av mina spelare! Vad genant...
*** Arvidos äter upp en Magnum
<Arvidos> Då måste jag skriva ett svar på det inlägget..
<Bearnie> Arvid: nu får ni allt vatten på era kvarnar, du, Han och alla andra
som påstår att jag skulle vara något speciellt bra på att spelleda, när
inte mindre än två av mina spelare ska dyka upp och osubtilt smickra mig.
Jag är alldeles för ödmjuk för sånt här..
<Bearnie> Nej! Arvid! Fyfan vad du är barnslig! Lägg ägg va!
</font size>

Bunny

Crazy like a fool
Confessions of a dangerous mind OT

Apropå loggar:

15:56 Arvidos Bearnie: Vad pratar du om? Stora problem? Du är ju en av dom jag absolut allra helst skulle vilja bli spelledd av.
16:00 Bearnie Arv: Va!?! Vad dillar du om? Jag känner mig smickrad, men - vad dillar du om?!?
16:01 Arvidos Jag älskar dig Bearnie!!!
16:04 Bearnie Jag älskar dig också Arvid, men vad har jag gjort för att förtjäna din idoldyrkan?
16:05 Arvidos Idoldyrkan? Jag säger bara att du är en av dom jag helst skulle vilja bli spelledd av.
16:05 Bearnie Hehe, jag undrar varför, liksom...
16:06 Feuflux Bearnie: det är för att du är så gullig förstår du väl
16:07 Arvidos Jag kommer inte ihåg riktigt.. Jag vet bara att jag förstod i något inlägg att du var lika prettoflummig (dvs lagom) som jag när det gällde att göra historier.
16:09 Bearnie Nejmenusch, nu får ni mig att rodna... (det här kommer ytterst överraskande, särskilt som Arvidos verkar vara en ytterst kompetent spelledare själv)
16:16 Arvidos Jag kan väl inte spelleda mig själv, ditt miffo!
16:18 Arvidos Och sedan så sa jag inget mer än att du var nog lik mig där.. Vadå komplimang?
16:22 Bearnie Arvid, skriver du att jag är en av dem du helst av allt skulle vilja spelledas av, så tar jag det som en komplimang oavsett vad du säger! :gremtongue:
16:24 Bearnie Här?
16:27 Arvidos alove: Det är många jag vill spelledas av för att de är schyssta, umgås med dom, men bearnie är en av dom jag vill smaka på.
16:28 Bearnie Arvid: höhöhöh, spelleda sig själv, jag tror jag fattar...
16:28 alovesupreme HAHAHAHAHA vill du smaka på bearnie?
16:29 Arvidos sluuuuta.. jag vill ha kärlek och respekt..
16:29 Bearnie Ruskigt... ruskigt värre...
16:30 alovesupreme det får du.. och om du smakar på bearnie kan du få en glasering också
16:30 alovesupreme usch, vad äcklig jag är. Jag tar tillbaka det där.
16:32 Bearnie Joakim: det där är så nära en varning man kan komma, snart ringer jag hem till din mamma i Kalmar och berättar alltihopa...
16:33 Bearnie Glasering? Suck... vissa infantila varelser förstår visst inte att mitt och Arvidos "spelledande" står över allt sånt där köttsligt...
16:34 alovesupreme hehehe, snackade med henne över nätet med mick alldeles nyss faktiskt!

Bunny

Crazy like a fool
Detaljism vs. Konkretism

"En sak som jag lagt märke till vid de tillfällen jag agerat spelledare är att jag ofta lägger för mycket vikt vid detaljer"

En spännande miljö och en skön stämning är båda viktiga och centrala i rollspel. Det går att orda hur mycket som helst om hur man uppnår dessa, men jag tycker mig skönja en viss konflikt. Å ena sidan ska spelet gå friktionsfritt, handlingen ska gå framåt och kampanjen utveklas, det är viktigt att spelarna inte känner att utvecklingen stagnerat. Å andra sidan vill de flesta uppleva mer än själva handlingen, det finns en värld att upptäcka också, och den vill de känna av.
Problemet infinner sig när dessa tar ut varandra istället för att balansera varandra. För ponera att jag vill starta en kampanj med Crouching Tiger, Hidden Dragon-stämning, vackra miljöer kombinerat med en rafflande story och därtill något så svårfångat som poetiskt våld. Å ena sidan vill man arbeta med detaljerna, man vill beskriva miljöerna runt omkring rollpersonerna, känslan av att hoppa mellan husen, att balansera på en bambugren. Å andra sidan vill man vara konkret, när faan ska spelarna hajja att det är Jaderäven som ligger bakom allting liksom, när ska de börja leta efter Gröna Ödet istället för att lallande springa runt i Bambuskogen?
Kanske existerar inte den här konflikten, kanske är det bara jag som är allt för mycket en cineast. Det jag ser framför mig i början av min skapelseprocess är scener, ungefär som när jag skriver ett filmmanus. Sedan återstår mycket tankeverksamhet för att försöka införa en smula interaktivitet till mina ursprungsplaner. Det är iaf något jag försöker utveckla i mitt eget spelledande, balansen mellan mitt stämningssökande och min önskan att tillsammans med mina spelare föra en story framåt. Ibland önskar jag att jag var bättre på att rälsa, istället gör jag tarvliga försök att subtilt manipulera mina spelare...

"Även jag tillhör Bearnie's spelgrupp i Västmark"

Och på vilket sätt är det intressant för diskutionen? Återigen så får jag tjata att det här inte är en tråd om mig specifikt, utan om alla spelledare - det du skriver är måhända smickrande, men jag skulle uppskatta om det var rollspelsrelaterat och inte Bearnierelaterat. Det vore synd om een sådan här bra tråd skulle utvecklas till ett OT-näste. Det är betydligt enklare att gnälla på dig än på någon annan, det erkännes, men se till att hålla dig On Topic du också, va?

"och kan med stor övertygelse säga att Björn är en av de bästa spelledare jag haft under min tid som rollspelare."

Oj, råkade jag citera det här också? Nåväl, jag låter det stå kvar då... förresten, vad menas med "en av de bästa" egentligen? :gremtongue:

"Han må vara lite disträ när det gäller att komma ihåg detaljer i äventyret, aningen sadistisk mot min stackars rollperson, tankspridd när det gäller vissa SLP's, oseriös när man inte väntar sig det, elak, dum, taskig och så vidare - men han gör det med fin inlevelse och med bra fokus på kampanjen."

Men vafan! Det var folks egna svagheter som skulle tas upp, ingen nämde något om att ta upp andras. :gremblush:

Det var mycket enklare här på forumet när inte en massa från spelgruppen hängde här... :gremfrown: :gremwink:

sysop

Veteran
Re: Detaljism vs. Konkretism

Björnie: Jag håller med dig fullständigt, dina tillkortakommanden kan vi diskutera i någon annan tråd (förlagsvis skapar du en med detsamma, så slipper jag). :gremwink:

Den konflikt du talar om är inte inbillning, enligt min erfarenhet. Jag vet att både som spelledare och som spelare har jag vid flera tillfällen lagt märke till att denna ekvation inte alltid går jämt ut. Det är nog väldigt personligt vad gäller balansen mellan skön stämning och snabba framsteg i en kampanj.
Ofta kan det vara så att spelledaren inte ser bristande miljöbeskrivningar som ett problem, medan vissa spelare kan sakna dessa - och tvärtom naturligtvis.

<font size="1">
"Och på vilket sätt är det intressant för diskutionen? Återigen så får jag tjata att det här inte är en tråd om mig specifikt, utan om alla spelledare - det du skriver är måhända smickrande, men jag skulle uppskatta om det var rollspelsrelaterat och inte Bearnierelaterat. Det vore synd om een sådan här bra tråd skulle utvecklas till ett OT-näste. Det är betydligt enklare att gnälla på dig än på någon annan, det erkännes, men se till att hålla dig On Topic du också, va?"</font size>

- Jag håller mig alltid On Topic, Björnie. Problemet är väl snarare att ditt första inlägg i tråden inbjöd till dementier från dina spelare? Om du ville ha en tråd som med en seriös ton enbart behandlade de svårigheter en spelledare kan råka ut för, då borde du ha försökt hålla det inledande inlägget seriöst också. :gremwink:
Det är ofta bra att vara tydlig med en tråds syfte, den luddiga titeln "Svagheter" gjorde inte det hela mer begripligt. Du ville ha bekännelser, så jag berättade vilka problem jag har upplevt i min roll som spelledare. :gremsmile:

Minne

Veteran
Tips (aning OT)

<font size="1"> Yes. Jag tror det är viktigt och bra att delegera liknande uppgifter till spelarna. De engagerar sig mer i sina rollpersoner och världen, och det är bra. En bra sak som jag funnit fungera bra är när spelarna, förutom att ha utvecklat sin rollpersons bakgrund, nämner namn och relation till några som har varit viktiga/är viktiga för deras rollperson. Det räcker, jag som spelledare kan stå för det mellanmänskliga relationsfettet. På så sätt har man en rad intressanta SLP som man kan använda var, när och hur det passar bäst.

Ser man Rusalkas inlägg som riktat mot spelledare i allmänhet och inte mig i synnerhet, så kan man faktiskt finna konkreta tips som gäller alla. </font size>
Självklart var det riktat till Alla spelledare :gremwink:

Att utveckla en historia runt karaktären är viktig för att leva sig in i denna, i rollspel som på scen; jag skulle aldrig kunna spela en karaktär bra, utan att först ha gjort mig en föreställning om dess bakomliggande motiv och önskningar, livsmål är ju en fin funktion men ytterligare motivering till handlingar krävs för att rollspela inlevelsefullt.
Och det tar tid att lista ut allt runt karaktären, den växer ibland okontrollerat och frångår det uppsatta målet pga spelledarens ränker och påfund.
Detta gäller även slp's!
Utan en bakgrund blir karaktärer platta och man får plotlines som påminner om Eddings böcker.
Personligheten bör självklart vara någorlunda utåtriktad såvida man inte tillämpar ett s.k. antihjältescenario (läs Stephen Donaldsons böcker för ett förtydligande) men detta lämpar sig bättre för skräck och humor än för äventyr och spänning.