Nekromanti Svart grundfärg till figurmålning?

Eksem

Champion
Att köra vit primer och sen en lätt wash över är f.ö. ett bra trick om man vill ha lätt att se alla detaljer i figuren. Jag skulle kunnat tänka mig grå primer faktiskt, det ska jag prova nån gång när det blir lämpligt.

Max Raven

T12-kultist
Grå primer är... intressant.

Jag har både svart-, grå- och silver-primer (de två senare från Army Painter) plus en vit i något hörn. Jag använder dock 2/3 av de tre första fel - jag grundar med grå eller silver för att minska antalet steg (d v s skippa "basfärg"-steget). Eftersom jag målar Cybertronic (WZR) f n så är silversprej+nuln oil en snabb combo för den variant jag kör på - behöver bara piffa upp temat på något vis, men fram tills dess får jag iaf tabletop-redo figurer.

Nere i Skåne har jag både Unispel (Lund) och Spel (Lund och Malmö) där jag kan få tag på grejer utöver SFBok (som verkar dåliga på den här biten i Malmöbutiken). Alphaspel är rätt bra för postorder dock.

GWs svart funkar - det finns en annan, generisk svart man kan få tag i (på Rusta? Osäker) som funkar helt ok - men när man kör skirmishnivå så är 20 kronor mer för en burk inte så farligt. Army Painter har också helt ok primer - jag kan gå i god för silver och grå. De har också matt varnish (d v s lack), vilket är trevligt.

//MR hoppas kunna måla färdig de flesta av sina WZR-figurer i november så han kan skaffa tyranid-poddar

obak

Hero
Körde mycket svart innan, vitt blev för skrikigt och jävligt. Sen skaffade jag en airbrush, nu grundmålar jag enbart med grått. En viktig lärdom man fått genom livet, så kom ihåg barn, världen är inte svart eller vit, den är gråskalor! Och det som är sant och riktigt i verkligheten är såklart sant på spelbrädet!

Rhodryn

Hero
Har hört att många "proffs målare" och generelt personer som t.ex tävlar i "bäst målade X" med bla annat GW etc, använder vit som primer, för det ger dom den största kontrollen över färgerna mm. Medan svart primer är oerhört amatör vänlig då ju.

Med vitt som primer måste ju ens pensel röra vid varje del av en figur när man målar. In i alla skrymslen, över alla ytor, mm. för att få ett bra resultat. För annars så kan det ju se konstigt ut, om där det ska vara mörk/svart skugga så är det vitt iställer t.ex.

Medan med svart primer så måste ens pensel inte röra vid varje yta och skrymsle för att få ett bra resultat. Där av att svart är mer amatörs vänlig... specielt om man dry-brushar. det svåra med svart är ju att måla områden där man vill ha klara starka färger, för man behöver många lager oftast... vilket kan bli för mycket om man inte är försiktig.

Men som redan sagts... mycket beror också på vilken typ av färg ton man är ute efter.

Det mesta av mitt målande var med vitt som primer, om jag minns rätt. Men det var mest för att jag vid den tiden inte igentligen hadde någon kunskap om att fägernas ton kunde vara annorlunda baserat på primern. Tror det var bara mina Death Company (till mina Blood Angels) som jag primade med svart, för deras huvudfärg var ju just svart. Tror jag primade min Predator med rött dock... kanske även dom där orginal Space Marine plastfigurerna man fick i 2nd ed regel boxen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Sen till festen kan jag inte annat än varmt rekommendera Army Painters spray-primer. De innehåller ohyggliga mängder pigment och täcker väldigt bra även i ytterst tunna lager.

Jag sprayar t.ex. mina Blood Angels med tre olika färger innan jag går lös med penslarna utan att detaljerna täpps igen och försvinner.

Cybot

Mest spelbar
Dante;n48944 said:
Sen till festen kan jag inte annat än varmt rekommendera Army Painters spray-primer. De innehåller ohyggliga mängder pigment och täcker väldigt bra även i ytterst tunna lager.

Jag sprayar t.ex. mina Blood Angels med tre olika färger innan jag går lös med penslarna utan att detaljerna täpps igen och försvinner.
Jag vet en del som säger att Army Painters Bone primer konsistent ger bättre resultat än Citadels vita primer då bones off-white färg gör att det är lättare att jobba fram skuggor och highlights.