Har hört att många "proffs målare" och generelt personer som t.ex tävlar i "bäst målade X" med bla annat GW etc, använder vit som primer, för det ger dom den största kontrollen över färgerna mm. Medan svart primer är oerhört amatör vänlig då ju.
Med vitt som primer måste ju ens pensel röra vid varje del av en figur när man målar. In i alla skrymslen, över alla ytor, mm. för att få ett bra resultat. För annars så kan det ju se konstigt ut, om där det ska vara mörk/svart skugga så är det vitt iställer t.ex.
Medan med svart primer så måste ens pensel inte röra vid varje yta och skrymsle för att få ett bra resultat. Där av att svart är mer amatörs vänlig... specielt om man dry-brushar. det svåra med svart är ju att måla områden där man vill ha klara starka färger, för man behöver många lager oftast... vilket kan bli för mycket om man inte är försiktig.
Men som redan sagts... mycket beror också på vilken typ av färg ton man är ute efter.
Det mesta av mitt målande var med vitt som primer, om jag minns rätt. Men det var mest för att jag vid den tiden inte igentligen hadde någon kunskap om att fägernas ton kunde vara annorlunda baserat på primern. Tror det var bara mina Death Company (till mina Blood Angels) som jag primade med svart, för deras huvudfärg var ju just svart. Tror jag primade min Predator med rött dock... kanske även dom där orginal Space Marine plastfigurerna man fick i 2nd ed regel boxen.