Nekromanti Svart grundfärg till figurmålning?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Trots den avskyvärt opedagogiska grundregelboken så verkar nya Warzone: Resurrection vara ett rätt trevligt spel. Jag har ju en del Capitol- och Mörka Legionen-grejs från kickstartern, och efter att ha testspelat igår så är jag lite sugen på att måla figurerna också.

Min inköpslista för att detta ska kunna ske är typ: bättre lim (tänker Loctite, Citadells plastlim är så extremt underlägset), green/graystuff och så grundfärg.

Hur funkar det med spray-grundfärg numera? När jag söker på "spray" på sf-bok så hittar jag bara någon märklig spraypistol som man själv laddar med färg. Är det en sån man ska använda nuförtiden? Jag vet ju att jag kan köpa klassiska Chaos Black-spray från t.ex. Gamemaniacs, men jag är ju lite fundersam över vad som är tänkt att ersätta den, om den nu är på väg att pensioneras.

Jag är också rätt grundligen (höhö) förvirrad vad gäller GW's nya färgtyper och så, men räknar med att det i hög grad handlar om att försöka få folk att köpa mer färg och att man egentligen klarar sig rätt bra med t.ex. en riktigt bra rödfärg som man sedan blandar eller späder ut efter behov...

Cybot

Mest spelbar
GWs "flamer" spraypistol är skit.
Chaos Black spray finns fortfarande lite varstans dock, vilket är väl en bra idé om du bara ska måla några få figurer.

Ska du måla mycket så hittar du hyggligt bra airbrush kits (med kompressor) för runt tusenlappen. Skaffa bara inte den där pistolen. Den är dåligt och i längden så kastar du pengar i sjön.

krank

Cybot;n47711 said:
GWs "flamer" spraypistol är skit.
Chaos Black spray finns fortfarande lite varstans dock, vilket är väl en bra idé om du bara ska måla några få figurer.
Inte aktuellt med airbrushutrustning; jag spelar bara spel med <15 figurer per armé och då känns det lite overkill. Min förra Chaos Black höll i... Tja, jag köpte den väl för en 6-7 år sedan och jag tror det finns lite kvar fortfarande...

Men det är alltså så att GW själva vill att man ska använda såndärn pistol? Varför vill de det, egentligen?

Cybot

Mest spelbar
krank;n47713 said:
Men det är alltså så att GW själva vill att man ska använda såndärn pistol? Varför vill de det, egentligen?
De håller INTE på att pensionera sprayburkarna. Pistolen skulle tydligen vara ett alternativ (som misslyckats fett).

krank

OK... Nåja, jag får väl börja med att besöka den fysiska sfbok-butiken och se om det kanske trots allt finns några burkar där, och sedan vandra runt planlöst till GW-butiken kanske...

Känns ju rätt onödigt att betala frakt på 70:- på greenstuff + spray när man jobbar inne i S-holm känner jag. Om nu inte prispåslaget motsvarar frakten...

Snow

Swashbuckler
Cybot;n47715 said:
De håller INTE på att pensionera sprayburkarna. Pistolen skulle tydligen vara ett alternativ (som misslyckats fett).
För länge sen (kanske 15 år sedan) köpte jag en sprayburk med striking scorpion green. Den stod i utförsäljningslådan i en spelbutik. Den höll länge men tog slut när jag målade en massa deathjacks. Jag testade med en billig airbrush och drivgas från GW. Ingen hit.

Jag gissar att de ville hitta ett sätt att hjälpa folk som ville grundmåla med vilken färg som helst.

Cybot

Mest spelbar
krank;n47717 said:
OK... Nåja, jag får väl börja med att besöka den fysiska sfbok-butiken och se om det kanske trots allt finns några burkar där, och sedan vandra runt planlöst till GW-butiken kanske...

Känns ju rätt onödigt att betala frakt på 70:- på greenstuff + spray när man jobbar inne i S-holm känner jag. Om nu inte prispåslaget motsvarar frakten...
Vet inte hur bra SF-bokhandeln är på det där med färger längre.
Hobbybokhandeln på Pipersgatan (tre kvarter ifrån Rådhusets T-banestation) lär dock ha.

krank

Cybot;n47722 said:
Vet inte hur bra SF-bokhandeln är på det där med färger längre.
Hobbybokhandeln på Pipersgatan (tre kvarter ifrån Rådhusets T-banestation) lär dock ha.
Bra tips! Ser ut att vara väldigt lätt att ta sig dit från mitt jobb också (NTI-gymnasiet, Crafoords väg). De verkar ha både chaos black och greenstuff till helt okej priser, så jag tittar nog förbi på tisdag...

Eksem

Champion
Annars rekommenderar jag Alphaspel som har spray och färger från flera olika tillverkare (jag gillar Army Painters sprayer och Vallejos färger).

GW har ett slags "färgsystem" som är väldigt smart, som typ är base + wash + layer som ger väldigt bra resultat för nästan vem som helst. Det går såklart att blanda själv, men om man målar större armeer med samma färgschema kan det vara skönt att vara säker på att man får samma resultat varje gång. Det är dess existensberättigande (men med stor sannolikhet irrelevant för dig).

krank

Hm, Alphaspel har jag ju bra erfarenheter av från Gothcon, men det ligger lite jobbigare till ur mitt perspektiv... Men bra tips! Kanske tar jag en utflykt... =)

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Det är helt klart värt att skaffa ett par av citadels "base"-färger, iallafall i de nyanser som ska användas för större ytor direkt på grundfärgen. Inget annat jag har testat funkar lika bra att måla över svart med.

krank

Jag stegade in på Hobbybokhandeln, köpte sprayfärg och flytande greenstuff (verkar coolt), betalade och gick. Verkar vara en trevlig butik, trots att den är fysisk. Den var lagom kufig, vilket ju har sin charm.

Snow

Swashbuckler
Förresten, varför använder man svart grundfärg? Är det för att få in skuggor direkt? Jag grundar alltid med vitt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Snow;n48672 said:
Förresten, varför använder man svart grundfärg? Är det för att få in skuggor direkt? Jag grundar alltid med vitt.

Svart grundfärg har fördelarna att, precis som du skriver, ge skuggor direkt. Det påverkar också slutresultatet genom att ge dovare/mörkare färger över lag. Vit grundfärg ger betydligt starkare färger i slutresultatet.

Sedan beror det lite på vilken färg som är dominant i figuren. Mina (blå) Ultramarines är grundade med svart färg, vilket ger en djup och tung marinblå färg på den färdiga figuren. Om man skall måla en figur vars huvudsakliga färg är t.ex. gul så är vitt primer ett mycket bättre alternativ (det är skitsvårt att måla gult på mörk primer).

Men i huvudsak: mörk grundfärg ger djupa, dova slutresultat, ljus grundfärg ger starka, "färgglada" slutresultat.

Något som börjar bli poppis bland figurmålare är grå primer, som då får anses vara något sorts mellanting. Jag har inte provat det själv, men de jag pratat med är helt frälsta.

Cybot

Mest spelbar
Det finns två stora fördelar med svart.

1. Det ger bättre resultat med metallicfärger.

2. Du kan vara så jefla slapp med målandet. Om du inte hittar alla spots på en vitprimad figur så ser du det direkt. Svart är mycket mer förlåtande.

Nackdelen är att det inte går att få lysande färger.

När jag målade så var det svart som gällde på kanonfoder. På specialfigurer så lade man till ett lager vit primer på ytor som skulle vara färglada. Det går att köra åt andra hållet och lägga till svart primer på metallicytor.

krank

Vitulv;n48682 said:
Men i huvudsak: mörk grundfärg ger djupa, dova slutresultat, ljus grundfärg ger starka, "färgglada" slutresultat.
Precis så.

Jag, som ju är helt allergisk mot klara färger och väl aldrig riktigt släppt det här med att saker ska vara dark and gritty, föredrar svart. Jag vill inte att mina figurer ska se ut som fyrfärgs-serietidningar eller WoW-figurer.

När jag var som slappast och hade en massa chaos space marines så sprayade jag svart och drybrushade gunmetal; det blev helt okej resultat för minimal insats. Numera är det som sagt mest för att svart underlättar min eftersträvade stil.

Skuggor fixar jag ju sen med inking och att välja mina vinklar när jag drybrushar...

Vitulv

krank;n48712 said:
Precis så.

Jag, som ju är helt allergisk mot klara färger och väl aldrig riktigt släppt det här med att saker ska vara dark and gritty, föredrar svart. Jag vill inte att mina figurer ska se ut som fyrfärgs-serietidningar eller WoW-figurer.

När jag var som slappast och hade en massa chaos space marines så sprayade jag svart och drybrushade gunmetal; det blev helt okej resultat för minimal insats. Numera är det som sagt mest för att svart underlättar min eftersträvade stil.

Skuggor fixar jag ju sen med inking och att välja mina vinklar när jag drybrushar...

Jag har ju inte samma aversion mot klara färger som du, så jag har haft förmånen att måla både på svart och vitt. Det jag kan rekommendera, för den som verkligen vill öva sitt måleri, är att måla några gubbar över vit primer. Man lär sig sjukt mycket av det.

Men som sagt, det är ju bara om man verkligen är målningstokig.

krank

Vitulv;n48718 said:
Jag har ju inte samma aversion mot klara färger som du, så jag har haft förmånen att måla både på svart och vitt. Det jag kan rekommendera, för den som verkligen vill öva sitt måleri, är att måla några gubbar över vit primer. Man lär sig sjukt mycket av det.

Men som sagt, det är ju bara om man verkligen är målningstokig.
Den som ändå hade tiden... Jag har ju figurer jag eventuellt kunnat testa på, men i dagsläget har jag verkligen inte tid att bejaka min målningstokiga sida. Har i princip inte tagit ett penseldrag på över två år, tänkte göra en satsning nu på mina fina Warzonefiggar.

Vitulv

Ond bråd död;n48735 said:
Finns det några bilder på hur samma figur ser ut beroende på grundmålning?

Vet att jag har sett det någonstans, men nu sviker google mig :(