Hejsan allesammans.
Jag har fått den stora äran att testa på spelsystem som är varandra väldigt lika, nämligen Svavelvinter och Mutant: År noll.
Till att börja med måste jag säga att jag gillar systemen generellt sett och jag var speciellt hypad när jag fick mina händer på Svavelvinter.
Dock märkte jag ett stort problem när vi väl började spela.
Spelarkaraktärerna suger. Om man ska rulla mot något så rullar man en T6a för varje poäng man har i en grundegenskap + en matchande färdighet. För att lyckas räknar man antalet sexor. För varje sexa får man dessutom en specialeffekt som på något sätt gör det man gör ännu häftigare.
Häri kommer problemet. Svavelvinter och Mutant använder i princip exakt samma system men i Mutant har man 1-5 i sina grundegenskaper och 1-3 i sina färdigheter när man börjar. I Svavelvinter har man 1-3 i sina grundegenskaper och 1-2 i sina färdigehter när man börjar.
En stark krigare som är asbra på färdigheten brottning har således 3 (styrka) + 2 (brottning) = fem tärningar, inte ens en garanterad sexa på varje roll, och detta är då en krigare som har max i styrka och är jävligt bra på brottning.
Jämför med Mutant där man har 5 i styrka och 3 i slagsmål (8 tärningar) OCH dessutom får rerolla varje tärning som inte är en sexa (i utbyte mot att man kan ta skada).
Det är vansinnigt mycket svårare att lyckas med färdigheter i Svavelvinter än det är i Mutant, och dessutom får man inte lov att använda sina färdigheter om man inte använder sig av ödestärningar, vilket man har ett bestämt antal av och används till en hel del olika saker.
Min egen egen tanke och lösning var att helt enkelt ge 2 till färdighetspoäng till karaktärerna vid karaktärsskapandet samt att öka grundegenskaperna så att de varierar mellan 1-5 istället för 1-3. Utöver detta skulle ödestärningarnar inte användas vid tärningsrullningar utan endast för att påverka scener/skuggspelet.
Vad sägs? Vad tycks?
Jag har fått den stora äran att testa på spelsystem som är varandra väldigt lika, nämligen Svavelvinter och Mutant: År noll.
Till att börja med måste jag säga att jag gillar systemen generellt sett och jag var speciellt hypad när jag fick mina händer på Svavelvinter.
Dock märkte jag ett stort problem när vi väl började spela.
Spelarkaraktärerna suger. Om man ska rulla mot något så rullar man en T6a för varje poäng man har i en grundegenskap + en matchande färdighet. För att lyckas räknar man antalet sexor. För varje sexa får man dessutom en specialeffekt som på något sätt gör det man gör ännu häftigare.
Häri kommer problemet. Svavelvinter och Mutant använder i princip exakt samma system men i Mutant har man 1-5 i sina grundegenskaper och 1-3 i sina färdigheter när man börjar. I Svavelvinter har man 1-3 i sina grundegenskaper och 1-2 i sina färdigehter när man börjar.
En stark krigare som är asbra på färdigheten brottning har således 3 (styrka) + 2 (brottning) = fem tärningar, inte ens en garanterad sexa på varje roll, och detta är då en krigare som har max i styrka och är jävligt bra på brottning.
Jämför med Mutant där man har 5 i styrka och 3 i slagsmål (8 tärningar) OCH dessutom får rerolla varje tärning som inte är en sexa (i utbyte mot att man kan ta skada).
Det är vansinnigt mycket svårare att lyckas med färdigheter i Svavelvinter än det är i Mutant, och dessutom får man inte lov att använda sina färdigheter om man inte använder sig av ödestärningar, vilket man har ett bestämt antal av och används till en hel del olika saker.
Min egen egen tanke och lösning var att helt enkelt ge 2 till färdighetspoäng till karaktärerna vid karaktärsskapandet samt att öka grundegenskaperna så att de varierar mellan 1-5 istället för 1-3. Utöver detta skulle ödestärningarnar inte användas vid tärningsrullningar utan endast för att påverka scener/skuggspelet.
Vad sägs? Vad tycks?