Re: Riotminds [OT]
Vad jag förstår (och det är inte nödvändigtvis allting) så har RiotMinds licensrättigheterna till varumärket "Drakar och Demoner". Själva varumärket ägs dock uppenbarligen numera av någonting som kallas "Brädspelsbolaget".
Kampanjen Den femte konfluxen har Erik Granström själv upphovsrätt på, medan publiceringsrätten (copyright) sålts till Äventyrspel/Target Games och bör därför också rimligtvis vara i Brädspelsbolagets ägo. Det skulle inte heller förvåna mig om dessa rättigheter ingår i RiotMinds licens.
Att RiotMinds inte lär ge ut gammalt material är inte konstigt på något vis. De vill rimligtvis köra sitt eget lopp och satsar hellre sina resurser i DOD6/Trudvang, vilket säkert uppskattas av deras kunder. Det torde också vara uteslutet att licensera ut varumärket till en tredje part, eftersom man då förlorar en del av kontrollen över varumärket. (Om någonting görs dåligt så drabbar det spelet som sådant, alltså även RiotMinds egna produkter.) Sedan skulle de nytryckta produkterna bara konkurrera med det nya materialet. (Det verkar redan besvärligt att exempelvis kunna ge ut tryckta äventyr - på grund av dålig efterfrågan.)
Sedan kan man misstänka att RiotMinds inte heller är förtjusta i att äldre DoD-saker får uppmärksamhet, speciellt positiv sådan. Dels har deras egen utgåva råkat ut för ganska massiv kritik från konservativa DoD-fans - i det läget vill man knappast höra talas om hur fantastiskt det minsann var på den gamla goda tiden, i motsats till allt det nya, och så vidare. Och dels konkurrerar faktiskt äldre material på sätt och vis med deras egna produkter - det är illa nog att det finns en livlig begagnatmarknad, nytryck i någon form skulle verkligen kunna skada försäljningen av deras egna produkter.
Sedan är det ganska symptomatiskt att RiotMinds inte passat på att slå på den stora trumman vad gäller Drakar och Demoner 20-årsjubileum som infaller i år. Jag har i alla fall inte hört ett ord om någon jättelik marknadsföringskampanj, några jubileums-erbjudanden, eller någon jubileumsutgåva. Det är få rollspel som kan skryta med att fortfarande leva i all välförmåga efter 20 år, inte minst i Sverige!
Min smått konspiratoriska slutsats är alltså att RiotMinds har en ganska kluven inställning till varumärket DoD. De vill förnya spelet och varumärket samtidigt som de vill gå tillbaka den allra tidigaste perioden i början av 80-talet. Spelets storhetstid (DoD Expert/DoD'91/Ereb Altor) känns måhända som en belastning då den egna produkten skiljer sig ganska mycket från den gamla. RiotMinds åker knappast snålskjuts på det gamla materialet i sig, utan snarare på själva varumärket (eller produkterna rykte).
Nåja, jag tror alltså att vi (tyvärr) får vänta ytterligare på eventuella nytryckningar av gamla klassiska DoD-produkter. (Jag är dock personligen mest intresserad av att sälja dem i så fall.)
/Baldyr, som egentligen bara gissar...