Re: Riotminds [OT]
Vad sysslar Brädspelsbolaget med? Äga varumärken?
Ingen aning faktiskt. Men det kan ju vara så att Paradox Entertainment (som alltså endast gör elektroniska spel) har flyttat alla licensrättigheter till ett nytt bolag, av någon anledning. Det ska bli spännande att se om även nygamla Mutant (som utkommer på fredag) anger Brädspelsbolaget som ägare till varumärket Mutant...
Vad är det som förenar DoD v.1 med DoD v.6, men som DoD v.4 inte har gemensamt med sexan?
Det har jag inte heller riktigt grepp om. DoD v1 var före min tid men visst har RiotMinds väl gått ut med att DOD6 i någon mån skulle varit en "tillbakagång" till spelets rötter, så att säga?
I vilket fall som helst, varför gick Riotminds inte tillbaka till Ereb Altor, det var väl det antichronopianerna ville?
Det får RiotMinds själva svara på, men det kan ju ha någonting med att göra att de ville göra något eget, helt enkelt. Varken Anders Blixt eller Erik Granström är heller inblandade i DOD6, varför det måhända skulle kännas konstigt att ta över deras verk (och många andras) och göra om allting från grunden (för det hade verkligen behövts). Jag tror inte nödvändigtvis att kritik-stormen varit mindre massiv om RiotMinds valt att "förgripa sig på" Ereb Altor, istället för att skrota det slutgiltigt.
Är det enda hoppet för Ereb Altor att Riotminds konkar, nån riskkapitailst köper upp rättigheterna och trycker DoD v.7 som utspelar sig i Ereb Altor?
Hoppet och hoppet... Jag tycker nog att RiotMinds gör ett bra jobb med ett varumärke som har misskötts under en väldigt lång tid. Jag tror mig förstå både deras sätt att resonera, liksom ungefär vad de vill uppnå med sin egen satsning. Men jag kan också till viss del relatera till det mesta av kritiken.
Som återförsäljare hoppas jag dock RiotMinds alla välgång och hoppas att de fortsätter att vårda DoD-varumärket. Som Granström-fan däremot tycker jag att det är tråkigt att vissa delar av hans verk inte verkar kunna bli aktuella för nytryck eller revidering. Men det gör mig ju bara till en del av den lilla (?) och högljudda minoritet som visar sitt missnöje under konservatismens fanor.
Vad gäller DoD v7 så hoppas jag nog snarare att det blir en Trudvang-anpassad reviderad version av DOD6 med delar från DOD6 Expert. Det skulle kunna vara en ännu trevligare produkt att sälja (och att konsumera, föreställer jag mig) än DOD6, tror jag.
/Pauli Paananen, återförsäljare