Nekromanti Svavelvinter och Den femte konfluxen

kalcidis

Hero
Re: Mästerverk

Oraklets fyra ögon står som ensam del bättre till än CMoN i mina ögon. Den står t om som delad första plats med en annan kampanj, som tyvärr väldigt få hört talas om, mindre spelat (shiki).

Om granström släppt den som ensamt äventyr, anpassat för det och trakorienboken förstås så hade vi haft ett äventyr jag UTAN tvekan hållt som det bästa jag läst. Internationella standards inräknade.

Helmgast
Re: Sylfens vrede (OT)

Hur går det? Vet du vad alla delar ska handla om på ett ungefär?

Finns det någon chans att del ett kommer ut 2003?

Dan (Neo)

Veteran
Re: Sylfens vrede (OT)

Hur går det? Vet du vad alla delar ska handla om på ett ungefär?
OK, egentligen fel forum, men jag hoppas OT:et ursäktar mig.

Del ett har legat färdig sedan förra sommaren (ca 1,5 år tillbaka alltså). Jag har en ganska klar bild om hur hela kampanjen kommer att vara sammanlänkad, och vad som skall finnas med. Det kommer således att finnas starka kopplingar (både synliga och bakomliggande) mellan del ett och del fem, men samtidigt vara möjligt att åtminstone köra ett antal av delarna fristående.

Finns det någon chans att del ett kommer ut 2003?
Jo. Tidigare krockade det med utgivningen av andra äventyr (läs DFSH), men nu tror jag att SV "står på tur".

[color:\\"red\\"] (Om vi fortsätter diskussionen kan vi göra det i en ny tråd i Eon-forumet) [/color]

Helmgast
Riotminds [OT]

Har dom rättigheterna till DoD v1-4?

Vem bestämmer egentligen på riotminds? Nån forumare kanske? Isåfall skulle denne kunna argumentera MOT en nytryckning av Svavelvinter/Trakorien.

Eksem

Champion
Re: Mästerverk

Så kan man säga att Svavelvinter kanske tillhör en av de bästa kampanjerna någonsin? Eller är det för tydligt att delarna är skrivna så långt isär, att den är lite för ojämn i kvalitet och tempo osv?

Man blir ju lite fundersam. Vad är det som gör en kampanj bra? Huvudplotten? Spelledarpersonerna? Orginaliteten i deläventyren? Upplägget? Är en klassisk kampanj en kampanj som får högsta betyg på allt ovanstående? Vad är viktigast i en bra kampanj? Själv tycker jag att spelledarpersonerna gör en enorm skillnad, även om jag också är rätt förtjust i kampanjer av episk storlek.

Baldyr

Hero
Re: Riotminds [OT]

Vad jag förstår (och det är inte nödvändigtvis allting) så har RiotMinds licensrättigheterna till varumärket "Drakar och Demoner". Själva varumärket ägs dock uppenbarligen numera av någonting som kallas "Brädspelsbolaget".

Kampanjen Den femte konfluxen har Erik Granström själv upphovsrätt på, medan publiceringsrätten (copyright) sålts till Äventyrspel/Target Games och bör därför också rimligtvis vara i Brädspelsbolagets ägo. Det skulle inte heller förvåna mig om dessa rättigheter ingår i RiotMinds licens.

Att RiotMinds inte lär ge ut gammalt material är inte konstigt på något vis. De vill rimligtvis köra sitt eget lopp och satsar hellre sina resurser i DOD6/Trudvang, vilket säkert uppskattas av deras kunder. Det torde också vara uteslutet att licensera ut varumärket till en tredje part, eftersom man då förlorar en del av kontrollen över varumärket. (Om någonting görs dåligt så drabbar det spelet som sådant, alltså även RiotMinds egna produkter.) Sedan skulle de nytryckta produkterna bara konkurrera med det nya materialet. (Det verkar redan besvärligt att exempelvis kunna ge ut tryckta äventyr - på grund av dålig efterfrågan.)

Sedan kan man misstänka att RiotMinds inte heller är förtjusta i att äldre DoD-saker får uppmärksamhet, speciellt positiv sådan. Dels har deras egen utgåva råkat ut för ganska massiv kritik från konservativa DoD-fans - i det läget vill man knappast höra talas om hur fantastiskt det minsann var på den gamla goda tiden, i motsats till allt det nya, och så vidare. Och dels konkurrerar faktiskt äldre material på sätt och vis med deras egna produkter - det är illa nog att det finns en livlig begagnatmarknad, nytryck i någon form skulle verkligen kunna skada försäljningen av deras egna produkter.

Sedan är det ganska symptomatiskt att RiotMinds inte passat på att slå på den stora trumman vad gäller Drakar och Demoner 20-årsjubileum som infaller i år. Jag har i alla fall inte hört ett ord om någon jättelik marknadsföringskampanj, några jubileums-erbjudanden, eller någon jubileumsutgåva. Det är få rollspel som kan skryta med att fortfarande leva i all välförmåga efter 20 år, inte minst i Sverige!

Min smått konspiratoriska slutsats är alltså att RiotMinds har en ganska kluven inställning till varumärket DoD. De vill förnya spelet och varumärket samtidigt som de vill gå tillbaka den allra tidigaste perioden i början av 80-talet. Spelets storhetstid (DoD Expert/DoD'91/Ereb Altor) känns måhända som en belastning då den egna produkten skiljer sig ganska mycket från den gamla. RiotMinds åker knappast snålskjuts på det gamla materialet i sig, utan snarare på själva varumärket (eller produkterna rykte).

Nåja, jag tror alltså att vi (tyvärr) får vänta ytterligare på eventuella nytryckningar av gamla klassiska DoD-produkter. (Jag är dock personligen mest intresserad av att sälja dem i så fall.)

/Baldyr, som egentligen bara gissar...

Rickard

Urverk speldesign
Medhåll [NT]

~Har sett den den här frågan fler gånger än vad [color:\\"green\\"]Han[/color] har sett [color:\\"blur\\"]Eksem[/color]s tår

Helmgast

Vad sysslar Brädspelsbolaget med? Äga varumärken?

Min smått konspiratoriska slutsats är alltså att RiotMinds har en ganska kluven inställning till varumärket DoD. De vill förnya spelet och varumärket samtidigt som de vill gå tillbaka den allra tidigaste perioden i början av 80-talet. Spelets storhetstid (DoD Expert/ DoD'91/Ereb Altor) känns måhända som en belastning då den egna produkten skiljer sig ganska mycket från den gamla. RiotMinds åker knappast snålskjuts på det gamla materialet i sig, utan snarare på själva varumärket (eller produkterna rykte).

Vad är det som förenar DoD v.1 med DoD v.6, men som DoD v.4 inte har gemensamt med sexan?

I vilket fall som helst, varför gick Riotminds inte tillbaka till Ereb Altor, det var väl det antichronopianerna ville?

Är det enda hoppet för Ereb Altor att Riotminds konkar, nån riskkapitailst köper upp rättigheterna och trycker DoD v.7 som utspelar sig i Ereb Altor?

I vilket fall som helst, varför gick Riotminds inte tillbaka till Ereb Altor, det var väl det antichronopianerna ville?
Eftersom Chronopia är en stad som finns i (på?) Ereb Altor, vore det ganska ologiskt tycker jag.

Är det enda hoppet för Ereb Altor att Riotminds konkar, nån riskkapitailst köper upp rättigheterna och trycker DoD v.7 som utspelar sig i Ereb Altor?
I princip, men det är rätt så osannolikt. Sedan tycker jag att RM förtjänar cred för sin spelvärld Trudvang, som verkligen är helskön.

Baldyr

Hero

Vad sysslar Brädspelsbolaget med? Äga varumärken?
Ingen aning faktiskt. Men det kan ju vara så att Paradox Entertainment (som alltså endast gör elektroniska spel) har flyttat alla licensrättigheter till ett nytt bolag, av någon anledning. Det ska bli spännande att se om även nygamla Mutant (som utkommer på fredag) anger Brädspelsbolaget som ägare till varumärket Mutant...

Vad är det som förenar DoD v.1 med DoD v.6, men som DoD v.4 inte har gemensamt med sexan?
Det har jag inte heller riktigt grepp om. DoD v1 var före min tid men visst har RiotMinds väl gått ut med att DOD6 i någon mån skulle varit en "tillbakagång" till spelets rötter, så att säga?

Det får RiotMinds själva svara på, men det kan ju ha någonting med att göra att de ville göra något eget, helt enkelt. Varken Anders Blixt eller Erik Granström är heller inblandade i DOD6, varför det måhända skulle kännas konstigt att ta över deras verk (och många andras) och göra om allting från grunden (för det hade verkligen behövts). Jag tror inte nödvändigtvis att kritik-stormen varit mindre massiv om RiotMinds valt att "förgripa sig på" Ereb Altor, istället för att skrota det slutgiltigt.

Hoppet och hoppet... Jag tycker nog att RiotMinds gör ett bra jobb med ett varumärke som har misskötts under en väldigt lång tid. Jag tror mig förstå både deras sätt att resonera, liksom ungefär vad de vill uppnå med sin egen satsning. Men jag kan också till viss del relatera till det mesta av kritiken.

Som återförsäljare hoppas jag dock RiotMinds alla välgång och hoppas att de fortsätter att vårda DoD-varumärket. Som Granström-fan däremot tycker jag att det är tråkigt att vissa delar av hans verk inte verkar kunna bli aktuella för nytryck eller revidering. Men det gör mig ju bara till en del av den lilla (?) och högljudda minoritet som visar sitt missnöje under konservatismens fanor.

Vad gäller DoD v7 så hoppas jag nog snarare att det blir en Trudvang-anpassad reviderad version av DOD6 med delar från DOD6 Expert. Det skulle kunna vara en ännu trevligare produkt att sälja (och att konsumera, föreställer jag mig) än DOD6, tror jag.

/Pauli Paananen, återförsäljare

JonasM

Veteran

Det ska bli spännande att se om även nygamla Mutant (som utkommer på fredag) anger Brädspelsbolaget som ägare till varumärket Mutant...
I förhandsversionen jag kikade på i lördags står det i alla fall Paradox ...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Njaäe, Chronopia ligger på Altor (planeten), inte i Ereb Altor (kontinenten). Chronopia ligger på så långt avstånd från Ereb att det har ungefär lika mycket med Ereb att göra som ett rollspel om precolumbianska indianer har med Pendragon att göra...

Rosen

Myrmidon

Just där tror jag man har ett krux i så fall - Ereb Altor an sich är nog uppköpbar, men allt som finns i den har en oherrans massa olika upphovsmän. Skulle man plocka upp den kan det alltid komma nån och klaga över att man har använt hans stad/ö/självlysande träskmossa/whatever, för den hittade han på i en artikel i Sinkadus som han aldrig fick betalt för så den är fortfarande hans egendom, eller nåt dylikt.

--
Åke

Magnus L

Hero
Personligen tycker jag att Svavelvinter är mycket bra, säkert det bästa svenska äventyr som gjorts, lägg märke till ordet äventyr för de tre övriga delarna är inte lika bra, Kristalltjuren och Oraklets fyra ögon håller hyfsat men Den femte konflxen är bara rörig och krånglig. Inget äventyr utan bara en massa lösa trådar som man med en sjuhelvetes massa jobb kan sy ihop. Då gör jag hellre ett helt eget äventyr. Men som sagt, Svavelvinter är mycket bra!