Nekromanti Svavelvinter och Den femte konfluxen

Helmgast
Vad jag har hört är Svavelvinter en del i en kampanj som sägs vara den bästa som gjorts i Sverige. Därför har jag två frågor:

1. Vilka delar/böcker ingår i denna kampanj?
2. Är denna kampanj värd?

Mogger

Hipsteranka
Svavelvinter, Oraklets fyra ögon och Femte konfluxen. Därtill kommer modulen Trakorin som synar ögruppen lite närmare. Och ja. Det är antagligen det bästa som skrivits till ett svenskt rollspel.

1. Har du redan fått svar på, tänkte bara tillägga att den är förbaskat svår att få tag på... speciellt om du har lite pengar.

2. Är den värd vadå?

Mogger

Hipsteranka
Korrigering

Svavelvinter, Trakorien, Oraklets fyra ögon, kristalltjuren och Femte konfluxen.
De är till DoD som utspelar sig i Ereb Altor och utkom i ovanstående ordning. Trakorien är dock inget äventyr men rekomenderas varmt. :gremlaugh:

Svavelvinter är en box precis som Marsklandet. De övriga är böcker.

Baldyr

Hero
Svavelvinter-serien, eller kampanjen Den femte konfluxen som den också kallas, består av:

del #1: Svavelvinter (box med två häften och färgkarta), till DoD Expert

del #2: Oraklets fyra ögon (tjockt häfte), till DoD Export

del #3: Kristalltjuren (häfte), till DoD'91

del #4: Den femte konfluxen (två häften och svartvit karta utan box), till DoD'91

Dessutom tillhör Trakorien-modulen (tjockt häfte) till sviten och det förutsätts mer eller mindre att man äger denna om man ska spela del 2 (men den är även användbar i övriga delar, särskilt del 3 och 4).

/Pauli "Baldyr" Paananen, moderator för Trakorien-listan

Eksem

Champion
Läge att lägga i någon slags FAQ? (ANT)

Den här frågan har jag sett oftare än mina tår.

Dan (Neo)

Veteran
Svavelvinter-kampanjen är ett monument i svensk rollspelshistoria, delvis p g a nostalgi och delvis p g a dess relativa längd (speltid) och höga kvalitet.

Jag betvivlar inte att det kan komma någonting lika bra och välskrivet av det omfånget i framtiden, men det kommer knappast att komma någonting lika nostalgi-framkallande. :gremsmile:

Får du tag i det - köp det! En fröjd att spela!

Johan K

Gammal & dryg
Msäterverk !!

1) Det svaret har du fått redan.. Om du vill köpa dem så finns de säkert på hobbyspel.com
Hobbyspel.com

2) Ja, de är helt klart värd att köpa !!! Det är nog en av de bästa kampanj som gjorts !!!!!!!!!!!

Baldyr

Hero
Re: Tillgänglighet och pris

Vi har faktiskt tre av totalt fem delar i lager i skrivande stund, och en fjärde är för tillfället undanlagd åt en kund. Trakorien-modulen är dock helt slutsåld, som vanligt...

Vi skulle antagligen sälja hela serien för 2000-2500 kr beroende lite på skick och liknande. Det är inte särskilt prisvärt för en rollspels-kampanj - inte ens denna - men å andra sidan så minskar ju sakerna inte direkt i värde med åren, om man säger så... Man kanske inte lyckas få tillbaka hela beloppet men såvida man inte tänker behålla produkterna efter fullbordad kampanj så behöver det nog inte bli så dyrt, egentligen. (Svavelvinter-serien brukar man kunna sälja, till skillnad från många andra äventyr.)

Fast Svavelvinter-serien är nog mest ett samlarobjekt i dagens läge och att faktiskt använda sakerna minskar om möjligt bara deras värde och attraktionskraft hos andra samlare. Jag har i alla fall länge verkat aktivt för att få till stånd ett nytryck, men sedan DOD6 har till och med jag tappat hoppet...

/Baldyr, spelhandlare och stor Svavelvinter-fantast

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Opps!

Ja det var väl inte så man hade så mycket pengar att lägga ut på det, inte nu i alla fall. För om jag skulle köpa äventyret så vet man ju inte om man skulle våga sälja det. Det är förmodligen för bra för att vidaresäljas. Jag får väl helt enkelt försöka hitta någon som har det och "hyra" det av denne. :gremtongue:

En nytryckning skulle ju inte vara fel, absolut inte för plånboken. Men det verkar inte som du var så hoppfull inför det så det kanske man inte ska hoppas på.

Dan (Neo)

Veteran
Re: Sylfens vrede (OT)

På 4-5 x 32 sidor har jag inte riktigt samma förutsättningar om man säger så... :gremtongue:

Men SV blir bra, det lovar jag.

Eksem

Champion
Re: Msäterverk !!

Det måste jag fundera på. Jag äger inte direkt många rollspelskampanjer, men hur väl står sig Svavelvinterserien mot konkurransen? När man talar om den bästa rollspelskampanjen så droppas ofta Masks of Nyarlathotep och Enemy Within. Men vilka fler toppenkampanjer finns det? Hur väl står sig Svavelvinterserien i jämförelse?

Johan K

Gammal & dryg
Bra fråga !!

En bra fråga faktsikt !!
Jag har tyvärr inte nån större koll på det.. :gremcrazy: