Nekromanti Svensk film

Storuggla

Champion
Okej, empiriska undersökningar visar att ingen gå och ser svensk film på bio. Inte en enda. Alla dessa filmer om ledsna människor i någon landsbygd och gladghettofilmer som vill vara sådär Gringo-inne... ingen går och ser dem. Vad fan sysslar svenska filmmakare med?*

Finns det någon här som gått och sett på en svensk film på bio?

Storuggla, fladderflaggish

<font size="1">* = Detta är en retorisk fråga avsett att kasta tvivel på Svenska Filminstitutets förmåga att sponsra film som filk vill se på bio. Detta ska inte ses som en faktisk fråga, utan enbart som ett retoriskt fulknep. den riktiga fråan står nedanför den retoriska. Jag beklagar om någon blivit upprörd, det var aldrig min mening att missleda eller föra någon bakom ljuset.</font size>

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag såg en svensk film på bio för fyra år sedan (Smala Sussie). Sedan dess har det inte kommit något som jag ens varit småintresserad av att se. Mina fördomar säger mig att 90 % av all svensk film handlar om Beck, Wallander, van Heteranuijen eller någon annan medelålders polis som jagar en galen seriemördare som skulle passat bättre i en Batman-film. De övriga 10 % är socialrealistisk ångest.

(Nu ser jag i ärlighetens namn inte så mycket film från andra länder heller på bio.)

/tobias

Rising

Vila i frid
Jag ser typ inga filmer på bio.

Fast "Sånger från andra våningen" såg jag på bio. Det ångrar jag inte.

Och jag köpte "Storm" på DVD. Det ångrar jag inte heller.

Och när Masjävlar visas på TV så kommer jag att titta, för den vill jag se.

---

Vad fan sysslar svenska filmmakare med?
Jag anser inte att rollspel.nu's besökare är representativa för sveriges biobesökare. Det här är en sån där fråga som du bör ställa på Passagen istället. Det är helt meningslöst att hålla en sådan diskussion på wrnu.

/Rising
finns det *inga* som diskuterar rollspel på wrnu längre?

Storuggla

Champion
"Jag anser inte att rollspel.nu's besökare är representativa för sveriges biobesökare. Det här är en sån där fråga som du bör ställa på Passagen istället. Det är helt meningslöst att hålla en sådan diskussion på wrnu."

Seriously, det är ingen fråga. Det är bara att kolla upp antalet biobesökare. En av tio långfilmer går med vinst. En av tio. Jag vill bara veta om någon här går på svensk film på bio. För wrnu's användare kan jag relatera till, om gurgeh säger att han sett massor av svensk film så kan jag sätta det i relation till vad jag vet om honom. Andra forums användare vet jag inte ett jota om.

Storuggla, kulturforumet ffs

Storuggla

Champion
"Varför frågar du då vad svenska filmmakare sysslar med? Den frågan har ju inte så mycket att göra med det du skriver ovan."

Det var en retorisk fråga, jag inser nu att det inte uppfattas som detta. jag ska ändra i trådstarten så att ingen vilseleds.

Storuggla, kostcirkeln

Anders Åstrand

Swordsman
Problemet är att nästan alla svenska skådespelare är så jävla dåliga, och de som inte är det spelar in film i hollywood istället för sverige. Det märks så tydligt i svenska filmer att skådespelarna inte förstår skillnaden på dramatens stora scen och film. Urk och blä!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Problemet är att nästan alla svenska skådespelare är så jävla dåliga, och de som inte är det spelar in film i hollywood istället för sverige. Det märks så tydligt i svenska filmer att skådespelarna inte förstår skillnaden på dramatens stora scen och film. Urk och blä!
Jag har svårt att tro att alla svenska skådespelare kan vara så genomusla, och föredrar att skylla de tveksamma insatserna på regissörerna som ger dem dåliga instruktioner.

Vissa saker klarar förstås inte svenska skådespelare av. De gånger jag (mot bättre vetande) råkar titta på en svensk sitcom känner jag ibland att en viss replik egentligen var rätt kul -- det vara bara så att skådespelaren lyckades maskera det fullständigt. Det finns ingen svensk skådis som kan leverera en one-liner på ett roligt sätt.

/tobias

Saxifrage

Hero

Senast jag minns att jag såg ngt svenskt var det "Nina Frisk". Den såg jag egentligen mest för att jag gillade "Masjävlar" (som jag såg på DVD). NF var inget vidare, dock.

Det sagt, så är det lite roande hur svensk film kan vara så katastrofalt usel. Nyligen såg jag "6 points" på TV, den var, eh... intressant. För ett tag sedan sändes rikskalkonen "Tre solar" med Micke Persbrandt i kul hår. Den rullen var så domedagskass så att jag inte kan förstå hur den blev till. Än mindre hur den kunde komma upp på bio.

Jag sitter precis och tittar på "Tre kärlekar". Det är en serie med kvalitet, liksom det mesta Lars Molin gjorde. Faktiskt verkar svenska TV-serier hålla högre kvalitet än filmerna. Hur kan samma land som producerar "Tre kärlekar" och "Soldater i månsken" ge ut "Sökarna" och "Tre solar"? Är det radikalt andra människor som gör TV och film?

/Sax, som ändå tycker att "1939" var bättre än sitt rykte

krank

Går ondskans ärenden
Jag såg Tillsammans när den kom, och den gillade jag mycket för att jag, just då, bodde i ett flummigt kollektiv...

Annars går jag mycket, mycket sällan på bio av ekonomiska orsaker. När jag går vill jag vara helt säker på att filmen är bra... Den senaste månaden har det blivit mycket bio, hela två filmer (Transformers och Harry Potter) och mer lär det blir (Fantastic Four 2).

Svensk film kan vara bra. Smala Sussie till exempel, är lysande. Faktum är att jag gillar det mesta Ulf Malmros gör, köpte Silvermannen på DVD för ett par veckor sedan, 50 spänn och lätt värt det. Såg Rapport till Himlen också, men jag hade inte råd med båda.

Däremot är svensk film mestadels rätt kass. Glasghettofilmer, polisfilmer och som du säger, "alla dessa filmer om ledsna människor i någon landsbygd", tilltalar mig inte det minsta. Tacka vet jag Bergman... =)

Gordeg

Hero
Vad fan sysslar svenska filmmakare med?
Jag hörde filmrecensenten Hans Wiklunds kommentar om den där årliga prisutdelningen till de bästa reklamfilmerna i Sverige.
Han sade att de reklamfilmer som görs i Sverige håller bättre kvalitet än de filmer som görs här, och att mer pengar läggs på att producera reklamfilmer än spelfilmer här i landet.
Vad säger det mest om - reklambranchen eller filmindustrin?

Jag har nog inte gjort det sen 90-talet, tror jag...

Gordeg

Rising

Vila i frid
Det finns ingen svensk skådis som kan leverera en one-liner på ett roligt sätt.
För att den kommentaren skall ha någon som helst legitimitet, var då god nämn tio amerikanska komiker som du i så fall anser bättre på detta än.. säg, Johan Glans:

Re: För många filmer - för många småbolag

Jäpp -det är nog en av anledningarna -det finns nog personer i sverige som är bra på film - tyvärr så har nog alla sina visioner och därmed har de sina egna små visioner om hur det "ska" vara och har svårt att arbeta med andra kreatörer- då de vill ha SIN version och får då nöja sig med... mindre kompetenta än vad de KUNDE ha valt.

Sen så gör det åt skogen för mycket filmer i Svergie öht - för många skitfilmer som det slösas pengar på, och pengarna kunde använts till andra, bättre projekt - eller mer pengar i samma projekt så att det kan bli en bättre film.
50-60 filmer per år är ganska mycket för ett land i Sveriges storlek (och därmed även budget för filmer) - vilket borde kunna ses i brister i kvalitét nånstans.

Pom

Swashbuckler
Splitter

Jag såg Förortsungar förra året, men det räknas inte eftersom det var i tjänsten - jag är lärare och gick med en skolklass. Största utbytet av det biobesöket var ett intressant samtal med en lärarkollega. Hon berättade att hon inte klarade av att se filmer med fantastiska inslag (min benämning, alltså fantasy eller sci-fi). Jag å andra sidan ser film primärt för att se sådant jag inte kan se i vardagslivet.

Min fördom mot svenska filmer är att de inte görs som helheter. De utgör istället en serie scener av vilka flera kan vara riktigt välgjorda, men de klarar aldrig av att berätta en enhetlig svepande historia.

Men jag skall medge att jag kände mig underhållen av Hamilton (-98 var det väl) när jag såg den på bio. Enhetlig historia var väl att ta i, men de flesta av de enskilda scenerna hade någonting som roade och några av våra mest ikoniska skådespelare hade ledande roller.

krank

Går ondskans ärenden

50-60 filmer per år är ganska mycket för ett land i Sveriges storlek (och därmed även budget för filmer) - vilket borde kunna ses i brister i kvalitét nånstans.
Själv skulle jag ju hellre se att fler fick göra film. Sprid ut pengarna på amatörfilmare etc. Amatörfilm behöver inte betyda sämre film - på samma sätt som storfilm absolut inte behöver betyda bra film.

//Krank, som dels gillar när folk gör bra film trots få resurser och dessutom små udda produktioner som inte marknadsanpassats ett smack.

Arfert

Facit
Jag tycker svensk film överlag är kass, pratig, som filmad teater. Man är dålig på effektivt berättande (sånt till och med b-regissörer i USA fixar) och att berätta i bild i stället för i repliker. Och att "formen" i filmen (foto, art direction osv) är en del av berättandet....

Men det finns undantag. Såg till exempel "Darling" häromdan som var oväntat bra. På pricken i sitt skildrande av stockholms-östermalms-överklass, vilket andra filmer inte brukar fixa, eftersom regissörerna tydligen inte har researchat hur det ser ut, och hur folk pratar osv... Och en film där det inte pladdrades hela tiden.

Kan som sagt inte alls hålla med - det gör redan idag alldeles för många dåliga filmer.
En övertro på amatörfilmare - varför skulle de göra bättre filmer än andra regissörer?

krank

Går ondskans ärenden

En övertro på amatörfilmare - varför skulle de göra bättre filmer än andra regissörer?
Om det går 1 bra filmare av 10 stora skapare, och 3 bra filmare på 1000 amatörer, så har vi fortfarande fler amatörer, även om statistiken säger annorlunda.

Jag tror, helt enkelt, att det går precis lika bra att göra bra film på liten budget som på stor. Det man inte kan göra är specialeffekter och masscener, och inga av dessa tycker jag är nödvändiga för att en film ska bli bra. Se på Cube, till exempel. Lågbudgetprojekt.

Jag har inte övertro till amatörfilmare - tro mig, jag har varit på för många filmfestivaler för det - däremot menar jag att det är en jädra övertro på att grabbar som Spielberg verkligen skulle vara så jädra bra egentligen.

Storfilmer blir generellt bara sämre ju större de är - om inte annat i och med att filmernas kanter måste slipas ner så att den passar så många som möjligt. Mindre filmskapare har större frihet där - på gott och ont.

Big Marco

Läskig
Falk-trilogin

Jag tror att det är Anders Nilsson-filmerna om Johan Falk (Noll Tolerans, Livvakterna, Den Tredje Vågen) som var det senaste. Jag tillhör fåtalet som gillar hans sätt att göra actionfilm som tar actionfilm på allvar. Och att han faktiskt kan göra svensk action utan att det blir jävelfjantigt med de skrala budgetar han har. Han vågar, och det blir helt okay.

Beck-filmerna är väl det närmaste, och de är milsvidda sämre. Och Persbrandt är en bra skådis, men nu är han så överexponerad så jag kräks.

Annars var nog Storm den senaste jag övervägde att se, men jag kom inte iväg.

(och jag kan inte låta bli att charmas av att det är en biljakt längs min gata och en slutstrid hundra meter från jag bor i Noll Tolerans ,-)

Big Marco

Läskig

däremot menar jag att det är en jädra övertro på att grabbar som Spielberg verkligen skulle vara så jädra bra egentligen.

Jag vet ju att du har som livsmål att ifrågasätta allt jämt och i evighet, men vad är "bra"? För vem?

För filmbolagen är Spielberg och hans etablerade gelikar bra då de producerar film som genererar pengar med en mycket hög sannolikhet. Själv tycker jag att han är bra och jag har haft mycket underhållning från hans produktioner. Om vi tar honom som ett exempel.

Så ja, han är så jädra bra. Kanske inte för dig, men för en majoritet. Och det är det som betyder något, i vår värld.