Nekromanti Svensk film

krank

Går ondskans ärenden
Re: Dnalor har en poäng

/Han antar att krank sitter på fantasier kring högre skapande än de filmer som Han kan tänka sig att amatörfilmare gör
Så skulle jag tro att det är, ja. Man är ju sig själv närmast, och det är ju främst att de filmer jag vill göra är illegala som stör mig.

Vad gäller amatörfilmande så får jag väl säga att ungefär 97% av de amatörfilmer som produceras är skit - men det är helt OK. De som gör de där 3%:en har generellt varit bland de som gjort skit först ett par år också. Hollywood gör också 97% skit - men där har skiten kostat en massa pengar, och floppar innebär en massa förluster och i längden att filmbolagen satsar allt mer på mer eller mindre bara uppföljare och säkra kort. För amatörfilmer innebär en flopp att filmen inte vinner något pris på kortfilmsfestivaler, men att den troligen fortfarande får applåder. Det finns lite skillnad i insats.

Och de 3% av amatörfilmerna som är riktigt bra, tycker jag oftast är bättre än de 3% hollywoodproduktioner som är bra. Och jag, det är högst subjektivt - men allt vi pysslar med här är subjektivt tyckande, och det är därför, rent subjektivt, jag vill se större möjligheter, mer resurser, mer plats och mer tid ägnad åt amatörfilm och mindre pengar, tid och resurser till hollywood (eller, i Sverige, hollywoodwannabe)- produktioner.

Re: Hur många

Har egentligen sett en svensk biofilm på bio - säg de senaste sex-sju åren? Av de runt 200 filmer som släppts sen 200 - på bio då förstås.

Själv så är jag nog uppe i ett par stycken - på hela tiden alltså.

Johan K

Gammal & dryg

Har egentligen sett en svensk biofilm på bio - säg de senaste sex-sju åren?
Pinsamt nog är svaret 0... :gremblush:
Var ruggit nära att gå & se Göta kanal 2 med jobbet. Men det sket sig tyvärr.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Massor?

Sedan år 2000 har jag väl sett en handfull svenska filmer på bio per år. Utöver detta har jag sett lite mer än en handfull engelskspråkiga filmer på bio varje år och lite mindre än en handfull på andra språk (danska, spanska, franska). De senaste tre-fyra åren har jag emellertid sett en handfull filmer på bio över huvud taget på grund av att jag inte haft råd.

Allvarligt talat, den här tråden är knas.

Dewil

Johan K

Gammal & dryg

Tyvärr? Hur tänkte du nu?
Well, dels så var det trist att det inte funkade att gå dit med jobbet...
Sedan så var/är jag faktsikt sugen på att sed just Göta kanal 2.. I & med 1:an var sådär lagom skoj så är det klart att man vill se 2:an åxå.. Bara för att.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tror senaste svenska film som jag såg på bio var Den Demokratiske terroristen. Och den var ju inte helsvensk vill jag minnas. Så räknar man helsvensk så är det nog Sällskapsresan 2: Snowroller.

/Ulfgeir