Nekromanti Svensk film

krank

Går ondskans ärenden
Re: Dnalor har en poäng

nja, de prejudikat som finns visar ju att man mer eller mindre kan kalkera ett annat verk... känns inte som ett stort problem.
Du får gärna visa mig - jag har inte hört särdeles mycket om vilka prejudikat som finns. Det jag vet är att man när man gör kollage (inom ljud, bild eller film) bör vara noga med att fråga upphovsrättsinnehavaren av varje bild man klipper ut ett öga ur, varje låt man tar fler än fyra takter från, varje bildruta. Om man tittar på lagtexten, iaf.

//Krank, som blivit alltmer bitter ju längre han försökt skapa kollagekonst. Inte för att verken blir dåliga, utan för att han känt sig alltmer tvingad att uteslutande begagna helt fria fotografier, trots att copyrightskyddade ofta haft element som passat bättre.

Rickard

Urverk speldesign

Du snackar bildkollage, spridning av dödas verk och identifiering av upphovsman men jag trodde att vi snackade film i tråden. Vad har det du snackade om med film att göra? Jag är nog korkad, men förklara lite tydligare för mig hur upphovsrätten hindrar amatörfilmare att sprida sina verk. Helst lite mindre rabiat än i förra inlägget. Jag vet redan ungefär vad du tycker om upphovsrätten i allmänhet.

/Han som omformulerade sig en del

krank

Går ondskans ärenden

ag är nog korkad, men förklara lite tydligare för mig hur upphovsrätten hindrar amatörfilmare att sprida sina verk.
Jag inbillar mig att det hade varit enklare för amatörfilmare att skapa bättre och snyggare verk, om det hade varit möjligt för dem att t.ex fritt använda vad som idag är skyddad musik eller bild/animationselement.

Därtill har vi ju idén med kollagefilm, där man genom att klippa ihop delar från andras verk - filmer, reklam, etc - skapar ett nytt. Mitt favvoband Negativland skapade t.ex musikvideon "mashing of the christ" för ett tag sedan, men fick släppa den via fildelningsnätverk och påstå att det var någon som "stulit den" från deras datorer för att slippa åtal.

Givetvis sker detta redan i relativt stor skala, men lagen som den är skriven gör det illegalt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
waliumbashing

"Sarkasmer åsido, jag är inte ett dugg upprörd, och jag tror inte att Krank är det heller (han är ju killen som fejkar sina egna åsikter för att få mer livliga diskussioner)."

Tja, då är allting frid och fröjd och du kan fortsätta basha mig för min moraliserande otydlighet istället. Det bjuder jag på så länge du inte kallar mig för en pajsare bara. :gremwink:

Rising

Vila i frid
öhh, typ alla? till exempel hela casten på Scrubs? My name is Earl? Med flera... Frasier är redan nämnt nedan...
Jag anser att det som präglar dessa serier är bra manus, inte så mycket individuella humorinsatser. Frasier har exempelvis ett vemod och en värme som byggs upp av starka karaktärer man verkligen bryr sig om, men tycker du verkligen att de levererar oneliners på ett annat sätt än de bästa av de svenska komikerna? Det tycker inte jag. Tvärtom så tycker jag serien blir tråkig och uppenbar när de försöker bygga komik på just oneliners, medan den klarar sig mycket bättre när den bygger upp minnesvärda scener. När Frasier förklarat för sin pappa att han som barn skämdes när fadern behövde ta till papper och penna för att räkna ut hur mycket dricks han skulle ge på restauranger, och pappan blir sur för att det är en helt meningslös sak att skämmas för, och det uppstår ett gräl där Frasier till slut säger att han skall plocka upp fadern klockan åtta och denna replikerar sarkastiskt "hmm, åtta? Är det siffran som ser ut som en snögubbe?"

Det fick mig att skratta. Men jag tror att många av sveriges komiker hade klarat att leverera den scenen precis lika bra som Frasier-gänget. Den stora skillnaden är alltså inte onelinern i sig, utan att jänkarna har mycket bättre manusförfattare som klarar att skriva den där sortens kompletta scener. Sådana manus saknar jag i svenska komediserier.

Och det som gör Scrubs jättebra i min mening är det rappa tempot med många oväntade och psykadeliska inslag - samt många karaktärer som avviker från de slentrianmässiga stereotyperna, såsom Dummern (a la Joey när Friends började tappa stinget). Men om vi tar en av stereotyperna som faktiskt finns i Scrubs; den sexgalne Todd; så tycker jag att han är genuint skittråkig. Att han skulle leverera sina repliker bättre än någon motsvarande svensk komiker köper jag inte för fem öre. Tvärtom tror jag att Pontus Djanaieff skulle kunnat vara mycket roligare om han fick gestalta en sådan karaktär. Återigen är en stor del av behållningen just manuset - som förstås mycket riktigt också saknar motsvarighet i svenska komediserier. När skådespelarna inte har något roligt att jobba med (såsom avsnittet om Turks födelsemärke på läppen) så blir det precis lika tråkigt som lågvattenmärkena i svensk humor. Skillnaden är alltså (enligt mig) att lågvattenmärkena är så oerhört mycket färre i Scrubs, och att man har en stark övergripande story i Scrubs som gör att man faktiskt bryr sig om huvudkaraktärerna - vilket på många sätt saknar motsvarighet i Sverige (där vi oftare bara staplar sketcher på varandra).

Men att svenska komiker inte skulle kunna leverera oneliners... Fuck off, är allt jag har att säga. Den scen i Räkfrossa med programledaren i hus & trädgårdsprogrammet som med typisk varm Sommartorpet-känsla börjar berätta om hur han ansat en häck i föregående program och sedan läser upp ett insändarbrev från en person som varit imponerad av programledarens råd, för att sedan visa några bilder ur sin egen trädgård som programledaren berömer; och som sedan säger "nå, nu skall vi kanske inte suga varandras kukar, utan istället gå vidare med ämnet för dagens program:" för att kort därefter bli avbruten av kamermannen... Det var en perfekt levererad replik. Ingen amerikansk komiker hade kunnat göra det bättre, i min mening. Många hade säkert gjort det lika bra, men det är knappast leveransen som skiljer de båda länderna åt. Vad som verkligen är problemet med svensk komik uppenbarades i efterföljande program, när i stort sett samma sketch spelades upp på nytt, fast denna gång med en ny opassande kommentar. Då blev det plötsligt uppenbart, och inte ett dugg roligt.

Problemet är alltså att svensk humor saknar tillräckligt många bra idéer i sina manus. Det blir för mycket utfyllnad och antingen dödtid/upprepningar. Det är där problemet ligger, enligt mig.

Men den som säger att Peter Dalle inte kan leverera knivskarpa oneliners... Fuck off, som sagt.

Rising

Vila i frid
Re: Svensk humor

Nu har jag inte sett Johan Glans annat än som stå-uppare, så jag kan inte riktigt bedöma honom som komediskådespelare.
Med andra ord har du varken sett Räkfrossa, Kvarteret Skatan eller Ulvesson & Herngren.

Jag ville bara se om ditt uttalande var kategoriskt eller om du hade backning för dina ord. Därmed anser jag frågan vara utredd.

Jag rekommenderar att du tar en titt på "Omaka Systrar" imorgon på TV4, start 16:50. Kom sedan tillbaka och svara på om du anser att amerikanska komiker verkligen är så mycket bättre än svenska.

Rising

Vila i frid
Re: För många filmer - för många småbolag

För skall vi diskutera personligt kvalitetstyckande ndg film så blir det lätt meningslöst.
Nejdå. Jag är mycket mer intresserad av att höra varför du gillar Hajen, än att få läsa hur många biljetter som såldes under dess premiärvecka.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Svenska TV-serier

"(såsom avsnittet om Turks födelsemärke på läppen)"

Du lyckades just dissa mitt favoritavsnitt (men det är favoriten för att jag verkligen, verkligen berörs av avslutningen). Aaaanyway...

"Problemet är alltså att svensk humor saknar tillräckligt många bra idéer i sina manus. Det blir för mycket utfyllnad och antingen dödtid/upprepningar. Det är där problemet ligger, enligt mig."

Det finns ett par undantag på senare tid. Det beror förstås lite på vad man tycker om för typ av humor, men Lite som du som visades i två säsonger under 2005/2006 tycker jag helt klart uppfyller kravet att ha ett bra manus. Det handlar om svart och i viss mån situationsbaserad humor med karikatyrer som både berör och roar. Andra säsongen var sämre än första, men första var riktigt bra. Den är ju inte heller en sketchserie, vilket det verkar vara ont om i svensk TV.

God morgon alla barn kanske mer är ett drama, men innehöll även det en god dos svart humor. När jag såg det blev jag förvånad över hur fruktansvärt välskriven serien var.

Jag antar att Nisse Hults historiska snedsteg redan är nämnt i samband med Johan Glans, men jag tar upp den i alla fall för jag var förvånad även när jag såg den. Kanske inte för att den var välgjord utan mest för att det var roligt nästan hela tiden. Till skillnad från sketchserier som Killinggängets alster, Hipp hipp!, Räkfrossa och Varan-TV var humorn rätt jämn och serien kändes enhetlig. Det gillade jag.

Med det sagt kanske du har rätt. Det finns inte tillräckligt många, men nog finns det duktiga manusförfattare som kan skriva serier och inte bara sketcher.

[edited] Cleo var rätt lattjo också, men det har jag insett först i efterhand. Jag var för ung och dum (nu är jag bara dum) när det gick. Sen har Roligt.Elakt.Aktuellt alltid varit en favorit, men det har ju aldrig gjort något anspråk på att vara en serie. Det är däremot bra komiker.

Rising

Vila i frid
Men here we go;
Denis Leary, Will Smith, Eddie Murph'y, Richard Pryor, Conan O'brien, Robbie Williams, Groucho Marx,David Letterman, Jay Leno och Mel Brooks
Det var inte många dagsaktuella skådespelare där inte, trots att du inte ens gillar Johan Glans. Då verkar Sverige alltså klara sig väldigt bra i jämförelse. Tack för det.

Ymir

Liten kantbaron
Det finns ingen svensk skådis som kan leverera en one-liner på ett roligt sätt.
Men även om vi ponerar att det stämmer, så är ju oneliners bland de lägsta formerna av humor, så det borde egentligen inte vara någon förlust.

- Ymir, påpekar

Rising

Vila i frid
Re: Svenska TV-serier

Kul att höra någon annan som gillade "God morgon alla barn". Jag älskar becksvart humor och tyckte stämningen i den serien var läckert suggestiv på ett sätt som kändes väldigt modernt och djärvt. Att jag inte nämnde den i den här tråden är mest för att vi är på ett rollspelsforum.

Liksom, här hänger folk som ser fram emot filmer om transformers och sånt, och som samtidigt slentriandissar svenska deckare och annan svensson-kultur med mer elitistisk nit än vad ens kulturpolotröjor gör (hos rollspelare hittar man förvånansvärt ofta de mest äckliga svensson-dissarna någonsin, vilket jag tycker drar ner hela hobbyns anseende). Vi är inte direkt det mest sofistikerade eller vidsynta kulturkonsumenterna. Så jag försökte begränsa mig till sånt som jag trodde att rollspelare kunde inkludera.

Det gläder mig att se att du inte tillhör den tunnelseende skaran.

Big Marco

Läskig
Komedier och manusförfattare

Den stora skillnaden är alltså inte onelinern i sig, utan att jänkarna har mycket bättre manusförfattare som klarar att skriva den där sortens kompletta scener. Sådana manus saknar jag i svenska komediserier.

Jag protesterar - jag tror inte att jänkarnas manusförfattare är bättre än svenska, räknat i humor per timme per individ. Däremot är de betydligt fler per program. Jag har för mig att Vänner hade 23 staff writers som mest, där en svensk komediserie har kanske två. Då inser man enkelt hur otroligt mycket material som kasseras och att det verkligen bara är det absolut roligaste som får finnas kvar till de 22 minuter i veckan som skall ut till tittarna.

Vi i Sverige har inte de budgeterna för komedier, tyvärr.

Men den som säger att Peter Dalle inte kan leverera knivskarpa oneliners... Fuck off, som sagt.

Medhåll - "Kåt, glad och tacksam" är den bästa repliken någonsin i svensk komedis historia.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Komedier och manusförfattare

Vi i Sverige har inte de budgeterna för komedier, tyvärr.
Däremot tycker jag att vi ofta har roligare humor. Konsten att angöra en brygga, Mannen som slutade röka, Vi hade iallafall tur med vädret, Smala Sussie, etc.

Visst, vi gör färre filmer och våra komediserier kanske suger ollon, men vi har trots allt producerat en hel del riktigt, riktigt roliga filmer. Och svensk komedi när den är som roligast är oftast, i mina ögon, betydligt roligare än amerikansk när den är som roligast. Kanske har det med att göra att vi ofta har den typen av ganska dyster vardagsrealismshumor som jag finner enormt underhållande...

Big Marco

Läskig
Re: För många filmer - för många småbolag

Nejdå. Jag är mycket mer intresserad av att höra varför du gillar Hajen, än att få läsa hur många biljetter som såldes under dess premiärvecka.

Men det är det jag opponerar mig mot - att så många recensenter inte berättar varför de tycker si eller så, utan oftast konstaterar omotiverade meningslösa kommentarer. Varför är a och o. Men det är snarare undantag än regel att det finns med. Kritikerna verkar nu för tiden snarare försöka vara balla, coola, kaxiga och, ve och fasa, underhållande i sina recensioner. På bekostnad av informationsvärdet. Och det är det jag så kraftigt ogilar.

Eksem

Champion

Ett case är väl kring han som målade en tavla på Christer Petterson, till synes utifrån ett fotografi, och då blev konstnäraren stämd av fotografen. Jag minns inte hur det slutade dock.

Saxifrage

Hero
Egyptiskt

Och svensk komedi när den är som roligast är oftast, i mina ögon, betydligt roligare än amerikansk när den är som roligast.

Medhåll-copter. Framför allt har svensk humor, i synnerhet budgethumor, en förmåga att vara underbart skruvad på ett sätt som inte amerikansk kan. Jag ber att få länka:

Ett stort ögonblick i svensk humor

/Sax, som också minns växjö-TV