Re: Marknadsföringsfaktorn
Det var ett exempel, fåntratt! =)öhh, det finns massor av gula diskmedel.
Det var ett exempel, fåntratt! =)öhh, det finns massor av gula diskmedel.
Du får gärna visa mig - jag har inte hört särdeles mycket om vilka prejudikat som finns. Det jag vet är att man när man gör kollage (inom ljud, bild eller film) bör vara noga med att fråga upphovsrättsinnehavaren av varje bild man klipper ut ett öga ur, varje låt man tar fler än fyra takter från, varje bildruta. Om man tittar på lagtexten, iaf.nja, de prejudikat som finns visar ju att man mer eller mindre kan kalkera ett annat verk... känns inte som ett stort problem.
Jag inbillar mig att det hade varit enklare för amatörfilmare att skapa bättre och snyggare verk, om det hade varit möjligt för dem att t.ex fritt använda vad som idag är skyddad musik eller bild/animationselement.ag är nog korkad, men förklara lite tydligare för mig hur upphovsrätten hindrar amatörfilmare att sprida sina verk.
Jag anser att det som präglar dessa serier är bra manus, inte så mycket individuella humorinsatser. Frasier har exempelvis ett vemod och en värme som byggs upp av starka karaktärer man verkligen bryr sig om, men tycker du verkligen att de levererar oneliners på ett annat sätt än de bästa av de svenska komikerna? Det tycker inte jag. Tvärtom så tycker jag serien blir tråkig och uppenbar när de försöker bygga komik på just oneliners, medan den klarar sig mycket bättre när den bygger upp minnesvärda scener. När Frasier förklarat för sin pappa att han som barn skämdes när fadern behövde ta till papper och penna för att räkna ut hur mycket dricks han skulle ge på restauranger, och pappan blir sur för att det är en helt meningslös sak att skämmas för, och det uppstår ett gräl där Frasier till slut säger att han skall plocka upp fadern klockan åtta och denna replikerar sarkastiskt "hmm, åtta? Är det siffran som ser ut som en snögubbe?"öhh, typ alla? till exempel hela casten på Scrubs? My name is Earl? Med flera... Frasier är redan nämnt nedan...
Med andra ord har du varken sett Räkfrossa, Kvarteret Skatan eller Ulvesson & Herngren.Nu har jag inte sett Johan Glans annat än som stå-uppare, så jag kan inte riktigt bedöma honom som komediskådespelare.
Nejdå. Jag är mycket mer intresserad av att höra varför du gillar Hajen, än att få läsa hur många biljetter som såldes under dess premiärvecka.För skall vi diskutera personligt kvalitetstyckande ndg film så blir det lätt meningslöst.
Det var inte många dagsaktuella skådespelare där inte, trots att du inte ens gillar Johan Glans. Då verkar Sverige alltså klara sig väldigt bra i jämförelse. Tack för det.Men here we go;
Denis Leary, Will Smith, Eddie Murph'y, Richard Pryor, Conan O'brien, Robbie Williams, Groucho Marx,David Letterman, Jay Leno och Mel Brooks
Men även om vi ponerar att det stämmer, så är ju oneliners bland de lägsta formerna av humor, så det borde egentligen inte vara någon förlust.Det finns ingen svensk skådis som kan leverera en one-liner på ett roligt sätt.
Däremot tycker jag att vi ofta har roligare humor. Konsten att angöra en brygga, Mannen som slutade röka, Vi hade iallafall tur med vädret, Smala Sussie, etc.Vi i Sverige har inte de budgeterna för komedier, tyvärr.
Jag.Finns det någon här som gått och sett på en svensk film på bio?