Nekromanti Svensk film

krank

Går ondskans ärenden
Re: Marknadsföringsfaktorn

Sen kräver förstås folks smak sin egen förklaring, men det tycker jag inte är relevant för diskussionen.
...vilket är vad jag ställer mig skeptisk till; om marknadsföring inte påverkade vad människor köper resp tycker om, så skulle reklam vara meningslös.

Vore inte det senare en mycket smartare strategi?
Du får det att låta som om jag pysslar med konspirationsteoretiserande, som att jag tror att filmbolagen gör allt det här medvetet. Det gör jag givetvis inte. Frågan om filmer och filmsmak är som hönan och ägget - existerande filmer och marknadsföring skapar förväntningar, som filmbolag spelar på när de skapar framtida filmer, som i sin tur skapar förväntningar.

krank

Går ondskans ärenden

Säger killen som gillar The Rock och Con Air (Bevis).

Och Transformers. (Bevis)
Om du bemödat dig att läsa vidare...

Och det finns inget som säger att de båda är inkompatibla, absolut inte. Men det är sällan.
Ditt bra är inte något universiellt bra. Ditt dåligt är inte något universiellt dåligt.
Självklart inte. Har jag aldrig påstått heller.

Men varför argumenterar du inte för något verkligt istället för flum?
Problemet är ju att vad som är "flum" respektive "verkligt" i såpass hög grad är subjektivt... För mig är det enormt flummgit att prata om "marknadskrafter" som om de ville någon något gott, att tala om "individer" som om de vore separata från samhället, och "säljande" som om det vore en kvalitetsmärkning.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Lite mer än bara Dnalorbashing

Jag avfärdar inte din tes och mitt inlägg riktar sig inte enbart till dig som du säkert märkte. Lite mer självdistans om jag får be.
Tja, du svarade på mitt inlägg med titeln "lite mer än bara krankbashning". Är det så konstigt att jag tolkar det som en antydan om att mitt inlägg bara är krankbashning? Om det skett en miss i vår kommunikation, är det enbart mitt fel för att jag saknar självdistans eller kan det även vara — gasp! — ditt fel för att du är otydlig?

Jag har väl inte påstått något sådant heller?
Va, nej? Krank och Ymir har påstått det, förstås. Du verkade inte ha förstått min tes så jag förklarade den igen.

Tja, det blir ingen vidare intressant diskussion om bara två grupper står och skriker om olika saker över varandras huvuden samtidigt som de gradvis blir alltmer upprörda.
Jag märker att du skaffat en direkt, telepatisk tillgång till min sinnesstämning. Imponerande.

Sarkasmer åsido, jag är inte ett dugg upprörd, och jag tror inte att Krank är det heller (han är ju killen som fejkar sina egna åsikter för att få mer livliga diskussioner). Vissa människor blir irriterade när folk har andra ståndpunkter än de själva, men jag tycker bara att det är kul. Däremot blir jag irriterad när folk stövlar in och försöker leka diskussionspolis. Vissa människor diskuterar på ett sätt, och andra människor diskuterar på andra sätt. Det är inte alltid nödvändigt att påtvinga andra människor ens egen föredragna diskussionsform. Faktum är att det framstår som lite överlägset och moraliserande.

/Kalle

Nu tycker jag iofs att det flinande fånet Glans (som gärna skrattar högt och fånigt åt sina egna skämt) är en av de svagast lysande stjärnorna på vår himmel. Men here we go;
Denis Leary, Will Smith, Eddie Murph'y, Richard Pryor, Conan O'brien, Robbie Williams, Groucho Marx,David Letterman, Jay Leno och Mel Brooks

Man Mountainman

Storsvagåret

...vilket är vad jag ställer mig skeptisk till; om marknadsföring inte påverkade vad människor köper resp tycker om, så skulle reklam vara meningslös.
Jag har aldrig försökt hävda att reklam inte kan påverka en films försäljningssiffror, men som jag redan sagt till Walium så tror jag att reklam handlar om att övertyga tittaren om att en viss film överensstämmer med hans smak, snarare än att övertyga honom om att han borde ändra sin smak för att passa filmen.

Låt oss ta en analogi med diskmedel. Med extremt få undantag så borde alla vilja ha ett diskmedel som så effektivt som möjligt rengör disken. Om du hade i uppdrag att marknadsföra ett diskmedel som var dåligt på att få rent disken, skulle du då a) försöka övertyga konsumenterna om att diskmedlet i själva verket var bra på rengöring, eller b) försöka övertyga konsumenterna om att de i själva verket borde uppskatta diskmedel som var dåliga på rengöring? Jag skulle välja a), och det tror jag att även filmbolagens marknadsavdelningar gör.

Du får det att låta som om jag pysslar med konspirationsteoretiserande, som att jag tror att filmbolagen gör allt det här medvetet.
Jag ser inte att det skulle vara annat än egalt huruvida det var en medveten process eller inte. Om man postulerar en process måste man kunna förklara drivkrafterna bakom den processen. Om drivkrafterna inte var av ekonomisk/marknadsstrategisk art, vad skulle de annars vara?

Frågan om filmer och filmsmak är som hönan och ägget - existerande filmer och marknadsföring skapar förväntningar, som filmbolag spelar på när de skapar framtida filmer, som i sin tur skapar förväntningar.
Ja, jag kan köpa att vi grundar våra förväntingar på framtida filmer på de filmer som redan existerar. Däremot köper jag inte att vi (i betydelsen "folk i gemen") skulle tycka bättre om icke-mainstreamfilm om vi bara fick en chans att se den, vilket ju var Ymirs ursprungliga tes.

/Kalle

Troberg

Sinister eater

Här kommer ett till: om bolagen kontrollerar folks smak, varför har de då bestämt sig för att göra så att folk gillar dyra miljondollarproduktioner istället för att få dem att gilla billiga budgetfilmer inspelade med handkamera? Vore inte det senare en mycket smartare strategi?
Nej. Är man stor så lönar det sig att höja ribban så att inträdesbiljetten för att konkurrera blir för dyr för uppstickarna.

Krille

Super Moderator
Hasse å Tage

För min del representeras höjdpunkten i svensk film av Hasse å Tages filmer. Äppelkriget och Ronja Rövardotter (fast den var mest Tage och inte Hasse) har båda en mycket särskild plats i mitt hjärta, men man ska ändå inte glömma deras andra filmer, som Picassos äventyr, Mannen som slutade röka, Den enfaldige mördaren eller Släpp fångarne loss.

...sen kan jag nog inte komma på något annat svenskt som jag genuint har uppskattat, utom möjligen Strul och Änglagård.

Eksem

Champion

"Jag skulle välja a), och det tror jag att även filmbolagens marknadsavdelningar gör."

Faktum är att jag skulle välja "b". Jag har förstås bara jobbat med reklam i knappt ett år, men det är bra mycket lättare att påverka vad folk tror att de behöver, än att övertyga folk om att produkten har egenskaper den inte besitter.

Men som sagt, jag är en gröngöling på området.

Rising

Vila i frid
Re: För många filmer - för många småbolag

Ja: på ett rent statistiskt plan är det ju så att ju större andel av befolkningen som gillar en viss film, desto större är chansen att du befinner dig i den andelen.
Men att därifrån dra slutsatsen att majoriteten skulle orsaka mig att tycka om samma sak som majoriteten, det är en logisk vurpa.

Kontrastera detta med exempelvis kritikers åsikter, som är fundamentalt värdelösa på alla sätt.
Nja, varje gång vi här på forumet frågar någon "hur många andra spel har du spelat?" så visar vi en del av kritikerns vikt. Kritikern har nämligen bredare referensramar än gemene man. Kritikern är den som spelat fler spel än den han ger råd åt. Å så är det meningen att han skall kunna presentera sina åsikter på ett tydligare och mer fokuserat sätt än gemene man, också, och lyfta fram saker som gemene man kanske inte skulle ha tänkt på. Var och en av dessa saker är anledningar i sig att läsa kritiker man gillar.

Det är helt bisarrt att västvärlden fortfarande tolererar att bli manipulerad av en grupp totala självgoda lögnare på det sättet.
Se där; nu är du en kritiker! En kritiker som lyfter fram något i vår samtid som du menar att gemene man inte verkar ha tänkt på. Se, så bra det är med kritiker!

Många av oss andra har kanske lite högre integritet än du, för vi har inga problem att hålla våra åsikter intakta även om vi möter andra åsikter. Såsom det sätt på vilket jag möter dina åsikter just nu, utan att dessa påverkar mig ett dugg. Om du hade haft objektivt rätt i dina åsikter, så hade du lyckats övertyga mig nu.

Eller förklara helt värdeneutralt vad för sorts film man har att göra med, så får vajre individ avgöra utifrån sina egna preferenser om »en mecharulle med många explosioner« har större chans att vara roande än »ett psykodrama om tre vietnameser på en sampan« eller »en komedi om två killar vars enda syssla i livet är att krubba choklad«.
Det är inte värdeneutralt. Vad du gör här är att sätta fingret på just ytan och mena att den är det viktiga. Det tycker däremot inte jag. Personligen så intresserar jag mig för helt andra saker än den rent ytliga handlingen och kulisserna. Jag skiter i om De Sju Samurajerna berättas med samurajer eller med cowboys, liksom. Du får gärna fokusera på ytan om du vill, men det intressanta är ju att detta visar att du och jag kan se olika bottnar i en film.

Du bedrar dig om du tror att du har någon reell nytta av andras subjektiva åsikter om subjektiva saker
Nej, genom mötandet och bemötandet av andra människors åsikter och sättet de framför dessa på så ökar man sin sociala kompetens, och samhället i stort ökar sitt sociala kapital; vilket man ofta i historien har visat sig ha väldigt stor nytta av. Det kan låta meningslöst att titta på sådana här småsaker, men faktum är att det ofta är småsaker såsom huruvida befolkningen bowlar tillsammans eller för sig själva som man kan titta på för att se hur hög det sociala kapitalet är även när det gäller viktigare saker.

Så det högst mätbara och rationella anledningar att lyssna på andra människors subjektiva åsikter.

Arfert

Facit
öhh, typ alla? :gremgrin: till exempel hela casten på Scrubs? My name is Earl? Med flera... Frasier är redan nämnt nedan...

krank

Går ondskans ärenden
Re: Lite mer än bara Dnalorbashing

Men varför argumenterar du inte för något verkligt istället för flum?
Nix, det jag kan jag försäkra herrskapet om att jag inte är. och hade jag blivit upprörd så hade det, såklart, varit helt mitt eget fel. Det är generellt så när man blir upprörd över saker, att det är ens eget fel. På ett eller annat sätt. Man bestämmer ju själv vad man väljer att bli upprörd över, liksom.

(Sedan kan det vara en ganska skön känsla att vara upprörd också...)

krank

Går ondskans ärenden

snarare än att övertyga honom om att han borde ändra sin smak för att passa filmen.
Återigen får du det att låta som en medveten process... Jag menar att filmbolagen dels genom sin marknadsföring och dels genom tidigare släppta filmer formar människors smak, helt enkelt. Självklart finns det annan marknadsföring som också påverkar smaken - större delen av den kultur vi konsumerar idag är ju, trots allt, olika former av reklam eller annat som inriktat sig på att forma hur vi ser på världen.

Låt oss ta en analogi med diskmedel. Med extremt få undantag så borde alla vilja ha ett diskmedel som så effektivt som möjligt rengör disken. Om du hade i uppdrag att marknadsföra ett diskmedel som var dåligt på att få rent disken, skulle du då a) försöka övertyga konsumenterna om att diskmedlet i själva verket var bra på rengöring, eller b) försöka övertyga konsumenterna om att de i själva verket borde uppskatta diskmedel som var dåliga på rengöring? Jag skulle välja a), och det tror jag att även filmbolagens marknadsavdelningar gör.
Exemplet utgår från något som är mätbart och påtagligt, dvs hur bra ett diskmedel är på att göra rent disk. Därför är jämförelsen värdelös i sammanhanget.

Däremot - de flesta har en bild av att diskmedel ska vara grönt. De flesta diskmedelsmärken som finns är gröna till färgen. Om jag då skulle marknadsföra ett diskmedel som var gult, skulle jag då försöka övertyga konsumenterna om att det i själva verket var ett grönt diskmedel, eller skulle jag försöka få konsumenterna att tycka att det var nytt, häftig och lite coolt att ha diskmedel som var gult? Jag tror att jag skulle gå på det senare.

kefka

Hero
Re: Hasse å Tage

Jag här själv lite kluven till Hasse och Tage, de gör bra filmer men lyckas inte riktigt få till det där lilla extra. Förutom Ronja och Den enfaldiga mördaren, de älskar jag bägge. Så höjdpunkten i svensk film blir nog ändå Ingemar Bergman för mig.

Det jag ville få fram mest var att svensk film känns lite mer varierad nu än för, och överlag bättre. Det har kanske inte riktigt gjorts några mästerverk men en hel del underhållande film. Det känns helt enkelt som det finns fler kunniga regissörer som gör film. Sen är det frågan vad man föredrar, en mästare ala Bergman eller flera duktiga hantverkare.

Angånde Hollywood-debatten längre ner i tråden så tror jag inte att mängden dålig film som görs i Hollywood är mer eller mindre rent procentuellt där än någon annanstans. Det är bara det att för att en independentfilm eller en film från ett mindre land ska få möjlighet komma hit måste den vara bra. Från Hollywood får vi allt, bra som dåligt.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Fast det beror ju alldeles på

Angånde Hollywood-debatten längre ner i tråden så tror jag inte att mängden dålig film som görs i Hollywood är mer eller mindre rent procentuellt där än någon annanstans. Det är bara det att för att en independentfilm eller en film från ett mindre land ska få möjlighet komma hit måste den vara bra. Från Hollywood får vi allt, bra som dåligt.
Fast det där stämmer inte riktigt; fatta så många lökiga HK-actionrullar som funnits och finns i videobutikerna, tex. Nu för tiden finns ju tillochmed Asianvision, som typ bara verkar syssla med att importera asiatiska rullar och se till att de finns på videobutikernas hyllor. Nog för att det finns en hel del riktiga pärlor från Asianvision, men de har importerat en väldig massa skräp också, bara för att det ser ballt ut. (Men intresset för asiatisk film verkar ju också ha ökat väldigt). Även om man räknar bort östasiatisk film, händer det fortfarande att exotisk sugfilm dyker upp i videobutikerna - Valley of the Wolves är inte svår att hitta i Malmö, tex. (Och sedan har vi en hel hyrvideobutik enbart dedikerad åt Bollywood, också...den är fantastisk).

Däremot, vad gäller biografdistribution, stämmer ju din tes ganska väl - de icke-Hollywoodrullar som trots allt kommer upp på bio i Sverige, har en stark tendens att vara sevärda. Nu är ju Triangelfilm dött, så det lär bli en stor brist på sådana rullar i framtiden, men i de sällsynta fall då sug-SF faktiskt visar något annorlunda, brukar det vara ganska väl valt.

- Ymir, påpekar

Rickard

Urverk speldesign
Re: Dnalor har en poäng

Det tror jag, absolut, också. YouTube och liknande är bara början. Tekniken blir alltmer lättillgänglig, och med lite entusiasm, ett bra manus och några grabbar man känner från teaterlinjen kan borga för en strålande film.

Det jag skulle vilja se är ju uppluckring av dagens copyrightlagstiftning, eftersom den i mångt och mycket hindrar småskalig kulturproduktion och kreativitet.
Utifrån vad jag vet så hindrar inte upphovsrättslagen att sprida sitt eget verk, så vad gnäller du på?

/Han som borde bryta sig in hos krank och sno hans dator

Rickard

Urverk speldesign
Re: För många filmer - för många småbolag

Subjektiva åsikter är i realiteten värdelösa för andra, och kritiker borde inte ens tillåtas existera
Så du tycker att filmtipset.se, Pandora och last.fm är totalt misslyckade? De baserar sig ju på andras åsikter som har liknande åsikter som dig.

/färg:green]Han[/COLOR] som tydligen har samma filmsmak som Snigel, enligt filmtipset.se

Arfert

Facit

Förstår inte heller vad Krank syftar på.. vadå hindrar copyrightlagstiftningen?

krank

Går ondskans ärenden

Utifrån vad jag vet så hindrar inte upphovsrättslagen att sprida sitt eget verk, så vad gnäller du på?
Upphovsrättslagen hindrar användning av del av annans verk för att skapa sitt eget (kollagekonst, exempelvis). Därtill kommer komplikationer om vad som egentligen är "för likt" något annat, etc - varvid den med dyrast advokat vinner.

Och nej, jag tänker inte gå med på att upphovsrättsbrott skulle vara samma sak som stöld. Det är ett sånt där kafka-artat uttalande jag inte kan kalla annat än "absurdt".

Du får inte stjäla min dator. Informationen på den, däremot, får du gärna kopiera. Vid kopia blir jag nämligen inte av med någonting. Sålunda betraktar jag det inte som stöld. Inte heller ser jag det som stöld om du skulle ta en av mina uppsater, och gå och kopiera den i en kopiator, och lämna tillbaks den. Om du försöker lämna in den som din egen kommer du att bli anklagad för plagiat, men det är en annan sak. Det finns en skillnad mellan rätten att bli identifierad som upphovsmannen av ett verk, en helt annan att ha rätt att bestämma över verkets (informationens) distribution (oavsett hur stor eller liten del av verket man använder). Och ytterligare en helt annan sak att vissa tjänar pengar utan att i princip lyfta ett finger, genom att hora ut döda artisters verk när artisterna helt uppenbarligen inte längre är i stånd att tjäna på affären.

Som sagt, ett exempel på vettigare copyrightlagstiftning är t.ex att verket skyddas i 15 år från dess skapande (snarare än 75 år efter skaparens död).

Arfert

Facit

nja, de prejudikat som finns visar ju att man mer eller mindre kan kalkera ett annat verk... känns inte som ett stort problem.