Re: För många filmer - för många småbolag
Ja: på ett rent statistiskt plan är det ju så att ju större andel av befolkningen som gillar en viss film, desto större är chansen att du befinner dig i den andelen.
Men att därifrån dra slutsatsen att majoriteten skulle
orsaka mig att tycka om samma sak som majoriteten, det är en logisk vurpa.
Kontrastera detta med exempelvis kritikers åsikter, som är fundamentalt värdelösa på alla sätt.
Nja, varje gång vi här på forumet frågar någon "hur många andra spel har du spelat?" så visar vi en del av kritikerns vikt. Kritikern har nämligen bredare referensramar än gemene man. Kritikern är den som spelat fler spel än den han ger råd åt. Å så är det meningen att han skall kunna presentera sina åsikter på ett tydligare och mer fokuserat sätt än gemene man, också, och lyfta fram saker som gemene man kanske inte skulle ha tänkt på. Var och en av dessa saker är anledningar i sig att läsa kritiker man gillar.
Det är helt bisarrt att västvärlden fortfarande tolererar att bli manipulerad av en grupp totala självgoda lögnare på det sättet.
Se där; nu är
du en kritiker! En kritiker som lyfter fram något i vår samtid som du menar att gemene man inte verkar ha tänkt på. Se, så bra det är med kritiker!
Många av oss andra har kanske lite högre integritet än du, för vi har inga problem att hålla våra åsikter intakta även om vi möter andra åsikter. Såsom det sätt på vilket jag möter dina åsikter just nu, utan att dessa påverkar mig ett dugg. Om du hade haft objektivt rätt i dina åsikter, så hade du lyckats övertyga mig nu.
Eller förklara helt värdeneutralt vad för sorts film man har att göra med, så får vajre individ avgöra utifrån sina egna preferenser om »en mecharulle med många explosioner« har större chans att vara roande än »ett psykodrama om tre vietnameser på en sampan« eller »en komedi om två killar vars enda syssla i livet är att krubba choklad«.
Det är inte värdeneutralt. Vad du gör här är att sätta fingret på just ytan och mena att den är det viktiga. Det tycker däremot inte jag. Personligen så intresserar jag mig för helt andra saker än den rent ytliga handlingen och kulisserna. Jag skiter i om De Sju Samurajerna berättas med samurajer eller med cowboys, liksom. Du får gärna fokusera på ytan om du vill, men det intressanta är ju att detta visar att du och jag kan se olika bottnar i en film.
Du bedrar dig om du tror att du har någon reell nytta av andras subjektiva åsikter om subjektiva saker
Nej, genom mötandet och bemötandet av andra människors åsikter och sättet de framför dessa på så ökar man sin sociala kompetens, och samhället i stort ökar sitt sociala kapital; vilket man ofta i historien har visat sig ha väldigt stor nytta av. Det kan låta meningslöst att titta på sådana här småsaker, men faktum är att det ofta är småsaker såsom huruvida befolkningen bowlar tillsammans eller för sig själva som man kan titta på för att se hur hög det sociala kapitalet är även när det gäller viktigare saker.
Så det högst mätbara och rationella anledningar att lyssna på andra människors subjektiva åsikter.