Svensk humor

luddwig

Lawful evil
Jag brukar bland annat skratta åt saker från:
  • Galenskaparna & After Shave
  • Killinggänget
  • Klungan/Mammas nya kille
  • Pistvakt
Sedan tycker jag om Berglins samhällskommenterande serierutor.

Skärmklipp.PNG

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Pentagon är ett lite bortglömt humorprogram som förtjänar mer uppskattning. En del grejer är daterade idag, men vissa saker tycker jag fortfarande är lite kul 😊

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Swedes can do comedy:

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Whiskey on the Rocks

Comedy is many things, the kind that travel best across cultures is physical comedy like Mr. Bean, a kind I haven't seen in Sweden. Verbal comedy often requires a rich reference frame or deep understanding of the language (word plays). Trying to understand Swedish humour has been a good way for me to learn more about Sweden and Swedish culture. The two examples above are more accessible.

Khan

Kondottiär
Min bild är att ytterst få saker åldras med värdighet. Jag älskade både Macken och NileCity som ung, men idag är det bäst på Youtube sketch för sketch. Framför allt NileCity är ytterst uselt till stora delar idag. Men även andra, äldre grejer från alltifrån Povel Ramel till Hasseåtage och så vidare.

Det finns ett antal bra grejer som åldrats överraskande väl dock. Ensamma Mamman till exempel. Reuter och Skoog håller bättre än Lorry. Med mera, med mera.

Arrikir

Venator
Finns mycket bra svensk humor. Jag håller Galenskaparna & After shave högt, särskilt då de gjort så mycket olika saker som åtminstone jag skrattar gott åt.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag trodde att jag var den ende som mindes Pentagon!

Men jag har också just insett att jag har glömt namnet på humorserien som @Rising använde på sin avatar. Någon som minns? "Lite krulligt i nacken är den bästa frisyren".

EDIT: Hittade den. Kjell:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Komedi och vad som är roligt är såklart väldigt individuellt. Generellt har jag svårt för svenska produktioner, men här är några undantag (utifrån hur jag minns dem när jag såg/hörde dem:

TV
Albert & Herbert
Herr Talman
Hey Baberiba
Nöjesmassakern
Äntligen!

Radio
Hassan
Pippirull

Film
Sällskapsresan 1 & 2
Naken
Jalla! Jalla!
Vi hade iaf tur med vädret
Tillsammans
En lektion i kärlek
Strul (originalet)

Youtube
Freudian Slip Productions

Oscar Silferstjerna

Kombinerar Dry Martini och semla
Komedi och vad som är roligt är såklart väldigt individuellt. Generellt har jag svårt för svenska produktioner, men här är några undantag (utifrån hur jag minns dem när jag såg/hörde dem:

TV
Albert & Herbert
Herr Talman
Hey Baberiba
Nöjesmassakern
Äntligen!

Radio
Hassan
Pippirull

Film
Sällskapsresan 1 & 2
Naken
Jalla! Jalla!
Vi hade iaf tur med vädret
Tillsammans
En lektion i kärlek
Strul (originalet)

Youtube
Freudian Slip Productions
Bra lista! Själv skulle jag gärna lägga till både Johnny Bodes snuskiga visor och det pris som har instiftats till hans ära. Medlemmarna i Johnny Bode-sällskapet brukar varje år höra av sig pristagaren för att berätta att de redan har festat upp priset. Allra roligast är det när pristagarna är helt oförstående.

Det här är ju inte riktigt humor som i komedier eller liknande föreställningar, men jag tycker ändå att Bodes persona och ofta märkliga livsval vittnar om en djupt humoristisk inställning till livet. Han tillför något i vår annars ofta torftiga och moralistiska samtid.

Last edited:

Hundenilunden82

Warrior
Bra lista! Själv skulle jag gärna lägga till både Johnny Bodes snuskiga visor och det pris som har instiftats till hans ära. Medlemmarna i Johnny Bode-sällskapet brukar varje år höra av sig pristagaren för att berätta att de redan har festat upp priset. Allra roligast är det när pristagarna är helt oförstående.

Det här är ju inte riktigt humor som i komedier eller liknande föreställningar, men jag tycker ändå att Bodes persona och ofta märkliga livsval vittnar om en djupt humoristisk inställning till livet. Han tillför något i vår annars ofta moralistiska samtid.
Åhhhh jag ser att min herre har klanderfri smak när han nämner den gode Johnny Bode.

Herr Bode gjorde ju inte endast snuskiga visor , har min herre hört hans version av finnmarksvalsen ackompanjerad av Kalle Jularbos orkester

Henke

Avdankad Konventsarkeolog

Det här är ju inte riktigt humor som i komedier eller liknande föreställningar, men jag tycker ändå att Bodes persona och ofta märkliga livsval vittnar om en djupt humoristisk inställning till livet. Han tillför något i vår annars ofta torftiga och moralistiska samtid.
Har en gammal kollega som jag har för mig faktiskt är med i det sällskapet. :)

Nässe

Myrmidon
Mammas nya kille!
Clownen luktar bensin
… om det inte redan nämnts… :)

Poromaa

Veteran
Jag kommer gärna dragandes med Jan Stenmark. Långt ifrån allt är minnesvärt eller ens begripligt men något avgjort säreget finns i skarven mellan ord och bild. Jag tycker Stenmarks formuleringsförmåga är väl så betydelsefull som hans collage och humorn kan vara absurd, tramsig, svartsynt och pubertal. Dystra undertoner känns heller aldrig långt bort, vilket jag tycker är rimligt i svensk humor.

Älgen.jpg
Det värsta.jpeg
Glasburk.jpeg