Re: Tillägg
>>Tycker det låter onödigt att diskutera tekniska....<<
Kanske inte nödvändigt som du skriver, men intressant!
Vilken funktionalitet som skulle finnas i wikin och hur/om den skulle integreras i övriga rollspel.nu tror jag är högst väsäntligt.
Jag förstår det som du inte enbart vänder dig till troberg i ditt inlägg.
>>Det finns redan möjlighet att enkelt lägga upp texter med sammanfattningar av information från forumet genom det artikelsystem vi använder, vilket alla användare kan göra. Problemet är snarare att det är jobbigt och tråkigt att göra detta jobb, vilket gör att jag inte tror att en wiki skulle förändra situationen.<<
Jag tror att en av fördelarna med en wiki är att användarna får en känsla av att det är deras text. Och att de därför hjälper till att uppdatera och att hålla snyggt. Angående att det är jobbigt och tråkigt att uppdatera en wiki så finns det en mängd existerande wikis som t ex susning.nu och wikipedia.org som har lyckats ganska bra. Ganska uppmuntrande!
>> En wiki används bäst för att lätt skapa ny information<<
Jag vet inte exakt vad du menar med ny information. Både susning.nu och wikipedia.org har mängd information som inte direkt är ny utan snarar en sammanfattning eller nerkortning av existerande information.
>>Det är också väldigt svårt att hålla en wiki lättanvänd för vanliga besökare<<
Personligen tycker jag att wikis bäst kommer till sin rätt när man söker efter en viss information. Och sen surfar lite på måfå därifrån. Även om inget hindrar att man lägger upp längre textstycken. Jag tror också att vissa wikis har stöd för underavdelningar för att strukturera information.
>> Därför ser jag hellre att en wiki används som en utvecklingsresurs och att färdig information flyttas över till den befintliga webbplatsen istället…<<
Detta är jag mycket tveksam till och förstår inte riktigt poängen. Vill man kan man väl djuplänka till en artikel så att webbesökarna får tillgång till versionshistorik, senast uppdatering, lätt kan redigera, osv.
>>…utan det viktiga är att komma fram till vad en wiki skulle användas till.<<
Jag kan inte komma på något mer än vad som redan framkommit i denna tråden, det räcker inte? Men, jag tror och hoppas fortfarande att det finns en hyfsad möjlighet att en wiki knuten till rollspel.nu skulle kunna bli populär och nå framgång.
>> Sen skulle jag vilja veta vad som är svårt med att ändra länkar i länksystemet?<<
Jag känner inte till länksystemet så bra, men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna mäta sig med en wiki eller på ett bra sätt hantera t ex en encyclopedia. Varför konverterar du själv en befintlig wiki om länksystemet är så bra? Jag gissar på att det fattas i funktionalitet eller är konceptuella skillnader?
Kul att höra att du håller på att fixa till en wiki!