Satt och kikade på vad jag skulle förmoda är danska motsvarigheten till GothCon, Fastaval, som arrangeras årligen på påsk. Där har man nästan dubbelt så många rollspelsarrangemang (41 st) och rollspelen verkar vara fler än brädspelen. En annan tydlig skillnad verkar vara att det är vanligare med "re-runs" (5 st) av scenarion än på GothCon (och säkert svenska konvent som helhet). Gjorde även en snabbkoll på 2019 och det såg ungefär ut på samma sätt då, så det är ingen tillfällighet.
Hur kommer det sig att Danmark har en så stark rollspelstradition men, vad jag vet, är ganska okända som rollspelsproducenter? (Det enda jag egentligen känner till på rak arm är DnD-varianten Hinterlandet). Man verkar däremot större på systemlösa friforms-varianter och annat hemmasnickeri. Dessutom finns det prisutdelningar i olika kategorier kring rollspelsscenarion som vad jag vet aldrig funnits i Sverige (däremot fanns ju förr pris för bästa rollspelare).
Kan tävlingsmomentet och scenarioskrivandet hänga ihop? Borde svenska konvent ta mer inspiration från Danmark?
Hur kommer det sig att Danmark har en så stark rollspelstradition men, vad jag vet, är ganska okända som rollspelsproducenter? (Det enda jag egentligen känner till på rak arm är DnD-varianten Hinterlandet). Man verkar däremot större på systemlösa friforms-varianter och annat hemmasnickeri. Dessutom finns det prisutdelningar i olika kategorier kring rollspelsscenarion som vad jag vet aldrig funnits i Sverige (däremot fanns ju förr pris för bästa rollspelare).
Kan tävlingsmomentet och scenarioskrivandet hänga ihop? Borde svenska konvent ta mer inspiration från Danmark?