Svensk vs. Dansk konventtradition

DanielSchenström

Swashbuckler
Hur ser det ut med rollspelsarrangemangen över en längre period på svenska konvent? Har de minskat? Brädspelen har ju haft en riktig boom senaste 2 decennierna så att de är många är inte svårt att förstå. Till och med jag som inte gillar brädspel i allmänhet känner mig ändå mer lockad av att spela ett brädspel än ett rollspel på ett konvent, engagemangsnivån är annorlunda, spelen brukar inte vara lika långa mm. Men så är inte spelandet i sig egentligen vad som lockar mig till konvent ändå. Jag brukar åka för att köpa saker och träffa folk.

Hur många arrangemang ett konvent har handlar väl om hur många som vill arrangera, hur många bidrag man får in och om det går att hitta SL till dem som vill spela. Att bara ha fler konventsäventyr i sig är väl ingen idé om inte spelarintresset finns. Visst kan man jämföra konvent och konvent, och konvent i olika storlek och olika länder men jag är inte säker på hur mycket man kan lära sig egentligen.

Känns som att för att få en rättvis bild behöver man veta hur det ser ut för arrangörerna, de borde ju ha koll på i alla fall om rollspelstörsten är mättad, övermätt, eller så på sina respektive konvent.

Känns inte heller som att ett konvent behöver vara "bättre" än ett annat och av det som presenterats här i tråden känns det för mig inte som att det finns något lättfunnet som skapar en stor publik för ett arrangemang.

Men, säg att man vill få mig att inte bara köpa gamla TSR-grejer på ett rollspelskonvent, vad skulle behövas.
Om nån skulle vilja få mig att vara med och arrangera skulle jag vilja ha ett år där man kan gå som lärling och/eller få stöd av någon som gjort det tidigare och betala mig för min insats.
Samma sak om man vill att jag ska skriva ett konventsscenario.
Om man vill få mig att spelleda så räcker det med att betala och att jag fått läsa genom det jag ska spelleda så jag ska tacka ja eller nej.
Om man vill att jag ska spela så vill jag spelleda med en förberedd, duktig spelledare, i ett scenario som är intressant för mig i ett system jag kan eller som är superenkelt.
Helst skulle jag ju också spela med folk som jag funkar med socialt och inte irriterar mig, och ha möjlighet att inte bli ihopparad med någon sådan när jag upptäckt nån.

Ingen fan av priser men har inte heller nåt mot det så betygsättning av scenario, spelledare och medspelare kan vara trevligt antar jag och ge vinnare. Behöver inte vara nåt galaaktigt, men ok om det är det med lite fanfarer och trevliga priser (som spelprylar, presentkort och sådant).

Och jag är en av de där som om det är onyktra eller drogpåverkade personer på konventsområdet så kommer jag inte dit eller tillbaks. Med krogar oftast inom kort gångavstånd så kan man hålla det där. (Jag undrar om socialen skulle ge utskänkningstillstånd till ett konvent som har folk under 18 där?)

Khan

Kondottiär
Ymir;n342610 said:
Gothcon -har- sådana tävlingar, och har haft länge. Men de verkar aldrig skapa någon prestige, trots detta.

/.../

Något som borde hända för att förbättra det är att Fenix Awards måste sluta vara en popularitetstävling, och istället ha en utsedd, sakkunnig jury som väljer vinnarna.På det sättet blir det en balans mellan stora aktörer och indieskapare, där båda har chansen att vinna priser och erkännande.
Här är vi helt överens. Jag skulle hellre se en jury, som kompletteras med "publikens pris" än nuvarande system. Men jag skulle också gärna se fler konkurrerande priser. Guldgnomen är saknad.

RasmusL

Champion
DanielSchenström;n342619 said:
Hur ser det ut med rollspelsarrangemangen över en längre period på svenska konvent? Har de minskat? Brädspelen har ju haft en riktig boom senaste 2 decennierna så att de är många är inte svårt att förstå. Till och med jag som inte gillar brädspel i allmänhet känner mig ändå mer lockad av att spela ett brädspel än ett rollspel på ett konvent, engagemangsnivån är annorlunda, spelen brukar inte vara lika långa mm. Men så är inte spelandet i sig egentligen vad som lockar mig till konvent ändå. Jag brukar åka för att köpa saker och träffa folk.

Hur många arrangemang ett konvent har handlar väl om hur många som vill arrangera, hur många bidrag man får in och om det går att hitta SL till dem som vill spela. Att bara ha fler konventsäventyr i sig är väl ingen idé om inte spelarintresset finns. Visst kan man jämföra konvent och konvent, och konvent i olika storlek och olika länder men jag är inte säker på hur mycket man kan lära sig egentligen.

Känns som att för att få en rättvis bild behöver man veta hur det ser ut för arrangörerna, de borde ju ha koll på i alla fall om rollspelstörsten är mättad, övermätt, eller så på sina respektive konvent.

Känns inte heller som att ett konvent behöver vara "bättre" än ett annat och av det som presenterats här i tråden känns det för mig inte som att det finns något lättfunnet som skapar en stor publik för ett arrangemang.

Men, säg att man vill få mig att inte bara köpa gamla TSR-grejer på ett rollspelskonvent, vad skulle behövas.
Om nån skulle vilja få mig att vara med och arrangera skulle jag vilja ha ett år där man kan gå som lärling och/eller få stöd av någon som gjort det tidigare och betala mig för min insats.
Samma sak om man vill att jag ska skriva ett konventsscenario.
Om man vill få mig att spelleda så räcker det med att betala och att jag fått läsa genom det jag ska spelleda så jag ska tacka ja eller nej.
Om man vill att jag ska spela så vill jag spelleda med en förberedd, duktig spelledare, i ett scenario som är intressant för mig i ett system jag kan eller som är superenkelt.
Helst skulle jag ju också spela med folk som jag funkar med socialt och inte irriterar mig, och ha möjlighet att inte bli ihopparad med någon sådan när jag upptäckt nån.

Ingen fan av priser men har inte heller nåt mot det så betygsättning av scenario, spelledare och medspelare kan vara trevligt antar jag och ge vinnare. Behöver inte vara nåt galaaktigt, men ok om det är det med lite fanfarer och trevliga priser (som spelprylar, presentkort och sådant).

Och jag är en av de där som om det är onyktra eller drogpåverkade personer på konventsområdet så kommer jag inte dit eller tillbaks. Med krogar oftast inom kort gångavstånd så kan man hålla det där. (Jag undrar om socialen skulle ge utskänkningstillstånd till ett konvent som har folk under 18 där?)
Kan en sammanfatta det som att du är ganska nöjd med nuläget?

RasmusL

Champion
Henke;n342607 said:
Fast om GothCon utlyste ett tävlingsmoment så är det klart att det i sig skulle skapa prestigen. "Vinnare av bästa konventsscenario 202x" hade man ju väldigt gärna haft hemma på väggen och det hade dessutom kunnat skapa öppningar för att skriva scenarion professionellt.

En annan stor skillnad mellan svenska/danska konvent blir ju per automatik att de scenarion som arrangeras på GothCon till viss del levereras av just etablerade svenska spelkonstruktörer. Innebär det att konkurrensen kan bli snedvriden?
Jo, men det måste ju ändå göras en grej av det. Om nobelpriset bara var en pengasumma utan alla föreläsningar, tidningsartiklar och middagar så tror jag att statusen i priset hade fallit markant. Det är inte priset i sig, det är allt runtomkring som får Fastaval-skribenter att spendera hundratals timmar, boka upp gemensamma författarhelger utspridda över ett år in i framtiden eller får konventet att sätta upp hela apparaten som utvärderar synopsisar, godkänner scenarion för att ens ges chansen att skrivas, coachar sina spelkonstruktörer och läser tusentals sidor inför prisutdelningen. Det där får du inte om det "bara" är ett pris, det får du av allt runtomkring, en fruitful void som skapar prestige och engagemang. "Varför" och "hur", inte bara "vad".

Khan

Kondottiär
RasmusL;n342638 said:
Jo, men det måste ju ändå göras en grej av det. Om nobelpriset bara var en pengasumma utan alla föreläsningar, tidningsartiklar och middagar så tror jag att statusen i priset hade fallit markant. Det är inte priset i sig, det är allt runtomkring som får Fastaval-skribenter att spendera hundratals timmar, boka upp gemebsamma författarhelger utspridda över ett år in i framtiden eller får konventet att sätta upp hela apparaten som utvärderar synopsisar, godkänner scenarion för att ens ges chansen att skrivas, coachar sina spelkonstruktörer och läser tusentals sidor inför prisutdelningen. Det där får du inte om det "bara" är ett pris, det får du av allt runtomkring, en fruitful void som skapar prestige och engagemang. "Varför" och "hur", inte bara "vad".
Jag är för! Vad skulle man kunna göra för att höja prestigen, men ändå hålla det på konventet? Jag kan lätt tänka mig någon sorts finmiddag med alla vinnare, men också att man nästa år förväntas hålla en föreläsning eller annat arrangemang (kanske bara en repris på konventsscenariot?) på konventet igen. En intervju i Fenix, och någon sorts "hall of fame" på GothCons hemsida kanske? Vad kan man göra mer?

RasmusL

Champion
Khan;n342639 said:
Jag är för! Vad skulle man kunna göra för att höja prestigen, men ändå hålla det på konventet? Jag kan lätt tänka mig någon sorts finmiddag med alla vinnare, men också att man nästa år förväntas hålla en föreläsning eller annat arrangemang (kanske bara en repris på konventsscenariot?) på konventet igen. En intervju i Fenix, och någon sorts "hall of fame" på GothCons hemsida kanske? Vad kan man göra mer?
+1 på allt det! Jag tror att en skulle kunna titta på prestigefyllda priser i omvärlden och kopiera mycket från typ Oscar, Grammis, Nobel, etc. och göra lite eget för att passa in i sammanhanget. Att börja med dina förslag för att få upp intresset och sedan gradvis införa ett sådant kvalificerings- och coachingsystem som till Fastaval https://www.fastaval.dk/roleplay/become-a-writer/?lang=en när intresset blir sådant att det behövs. Exempelvis GothCon är ju så pass stort att det säkerligen går att bjuda in internationella författare att deltaga med egna scenarion så det bör gå att få lite hajp även år ett.
Rent kostnadsmässigt är det nog ganska chill. En finmiddag kännsr rimligt att ha betald biljett för vilket gör att konventet inte ligger ute med en massa pengar även om det floppar, priser behöver egentligen inte vara värda något (kan gärna vara lite spons OCKSÅ men själva priset bör vara en symbolisk bärare av GothCon-äran och därför inte ha monetärt värde) och förhoppningsvis kan lokal och artiklar i Fenix/fanzin/etc raggas upp gratis. Det är såklart en djävulusisk massa jobb men jämfört med att arra ett eget konvent är det såklart marginellt :) Jag skulle lätt vara på att hjälpa till och det finns ju gott om folk i Sverige och norden som har erfarenhet av just det här, kunskapen finns!

Khan

Kondottiär
RasmusL;n342641 said:
+1 på allt det! Jag tror att en skulle kunna titta på prestigefyllda priser i omvärlden och kopiera mycket från typ Oscar, Grammis, Nobel, etc. och göra lite eget för att passa in i sammanhanget. Att börja med dina förslag för att få upp intresset och sedan gradvis införa ett sådant kvalificerings- och coachingsystem som till Fastaval https://www.fastaval.dk/roleplay/become-a-writer/?lang=en när intresset blir sådant att det behövs. Exempelvis GothCon är ju så pass stort att det säkerligen går att bjuda in internationella författare att deltaga med egna scenarion så det bör gå att få lite hajp även år ett.
Rent generellt tror jag att "förra årets vinnare" kan bli en bra publikdragare bland konventsscenarion när det är anmälningsdags. Det bör ge en rejäl näve prestige till skribenten. Att finnas på GothCons hemsida är nog också rätt kul. Det borde nog gå att hamra ihop en liten jury av tidigare vinnare/nominerade/GothCons rollspelsansvariga som kan agera coacher inför nästa säsong också.

RasmusL;n342641 said:
Rent kostnadsmässigt är det nog ganska chill. En finmiddag kännsr rimligt att ha betald biljett för vilket gör att konventet inte ligger ute med en massa pengar även om det floppar, priser behöver egentligen inte vara värda något (kan gärna vara lite spons OCKSÅ men själva priset bör vara en symbolisk bärare av GothCon-äran och därför inte ha monetärt värde) och förhoppningsvis kan lokal och artiklar i Fenix/fanzin/etc raggas upp gratis. Det är såklart en djävulusisk massa jobb men jämfört med att arra ett eget konvent är det såklart marginellt :) Jag skulle lätt vara på att hjälpa till och det finns ju gott om folk i Sverige och norden som har erfarenhet av just det här, kunskapen finns!
Ja, en middag är nog inte så dyrt. Det är nog ingen som räknar med samma klass som nobelfesten direkt.

Det går att köpa in snygga plaktetter eller pokaler ganska enkelt, utan att det blir mer än några hundralappar för GothCon (eller vad det nu blir för konvent). Att ha en pokal i bokhyllan med "bästa arrangör/skribent" är något jag tror är eftertraktat av alla som arrangerar på konvent.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Ymir;n342610 said:
Gothcon -har- sådana tävlingar, och har haft länge. Men de verkar aldrig skapa någon prestige, trots detta. Sedan personligen föredrar jag att skriva scenarion för säg Helmgast eller Fria Ligan eller någon och faktiskt få betalt för mitt arbete, än att skriva scenarion som blir creddiga i någon pretentiös elit men ger mig noll cash. Det gör mig kanske till en sellout enligt somliga, men jag vet att det jag är bäst på av allt här i världen är att skriva, och jag vill långsiktigt försörja mig på det. Men man borde kunna äta kakan och ha den kvar härvidlag. Något som borde hända för att förbättra det är att Fenix Awards måste sluta vara en popularitetstävling, och istället ha en utsedd, sakkunnig jury som väljer vinnarna.På det sättet blir det en balans mellan stora aktörer och indieskapare, där båda har chansen att vinna priser och erkännande.
Nja, vad jag vet så har det förekommit "bästa lag" för specifika konvents-arrangemang förr i tiden, men inget där de scenarion som arrangeras på GothCon tävlar sinsemellan? Fenix-awards handlar ju om produkt-släpp under föregående år och det är ju något helt annat.

Jag förstår din drivkraft i detta, men ser inte varför det ena skulle utesluta det andra. Möjligtvis skulle det kunna innebära en oönskad konkurrens om det plötsligt dök upp hemmagjorda scenarion som tog hem priserna över de scenarion där skaparen har ett förlag i ryggen (och fått betalt).

Henke

RasmusL;n342641 said:
Internationella författare har det väl funnits då och då på GothCon. Joe Dever var ju hedersgäst för några år sedan och innan dess Kenneth Hite.

RasmusL

Champion
Det är ju alldeles för kort tid till årets GC, men om några fler är sugna kan vi skriva ihop en pitch nu i februari och kasta in till GC2021? Några sugna att haka på? Tänker att vi har massvis med drivna personer här!

RasmusL

Champion
...och OM det faktiskt blir något substantiellt kanske det är ett bra forum för utdelning av wrnu- priset?

Henke

RasmusL;n342682 said:
Det är ju alldeles för kort tid till årets GC, men om några fler är sugna kan vi skriva ihop en pitch nu i februari och kasta in till GC2021? Några sugna att haka på? Tänker att vi har massvis med drivna personer här!
Jättesugen, men har samtidigt väldigt svårt att avsätta tid mer än att vara med och diskutera frågan här på sajten... iaf som det ser ut just nu.

Jocke

Man med skägg
wilper;n342480 said:
Gå till GothCon och säg de magiska orden "Jag vill ordna en tävling för bästa scenario." Så skall du se att det kommer att smidas så gnistorna yr.
Jag har delat ut pris för bästa scenario ett eller två år. Men aldrig officiellt, utan mer så att min spelgrupp letat upp vinnaren och delat ut ett pris (tex en enkilos påse fruktkola) till denne. Som jag minns det är det KurragömmaKlubben och Rollspelsbaren som vann dessa priser, så det måste vart på 00-talet.

Khan

Kondottiär
Jocke;n343003 said:
Jag har delat ut pris för bästa scenario ett eller två år. Men aldrig officiellt, utan mer så att min spelgrupp letat upp vinnaren och delat ut ett pris (tex en enkilos påse fruktkola) till denne. Som jag minns det är det KurragömmaKlubben och Rollspelsbaren som vann dessa priser, så det måste vart på 00-talet.
På förr-i-världen-tiden fanns det ju också tävlingar för spelgrupper. Man kunde "vinna" rollspelen, och jag vill minnas att det både fanns ovettiga kriterier (träffade ni SLP-1 = +2 poäng, hittade ny pryl-1 = +3 poäng), och humoristiska (gruppen betedde sig mest brittiskt i en vända Fallen Reich). Men jag kan inte komma på någon som haft en tävling med kriterierna tillgängliga innan scenariot började, eller som haft några kriterier jag gillat som inte var 100% upp till SL.

Finns det tävlingar i rollspel i Danmark?

Henke

Khan;n343025 said:
Finns det tävlingar i rollspel i Danmark?
Absolut. Kolla på alexandria.dk t.ex. på "Fastaval" så finns det mängder med karegorier kring konventsscenarion.