Det kräver såklart en anpassning och en beredskap från konventets sida som inte är trivial att införa och på existerande konvent kan tåget ha gått för att göra det möjligt. På Fastaval upplever jag ett större ansvarstagande från deltagare för konventet som helhet inklusive att hålla koll på egen och andras i ens närhets alkoholkonsumtion. Det kan låta jobbigt att "behöva ta ansvar" men något med kamratligheten och sammanhållningen gör det väldigt okomplicerat att både ta och ge ett "du ska inte gå tillbaka och spela sen va?" efter öl nummer två.Robert Jonsson;n342521 said:Jag står helt på kranks, Henkes och Rangerthemans linje här - alkohol har ingenting på konvent att göra. Som Rangertheman skriver "Hade alla kunnat hantera alkohol hade det varit en sak, men det finns tyvärr många som inte kan det." och inget kunde vara mer sant. Som konventsveteran så kan jag efter över 15 års tid på GothCon se att det finns gott om klickar som har problem med sociala normer på konventet såväl som i sovsalar, så att ge den klicken tillgång till alkohol vore ett bra sätt att skapa en stor obekvämhet hos folk att vilja komma till konventet - och ja, kanske till och med generera lite skvallerpressnyheter med lite otur. Så nej tack!
Och du har ju rätt, alkohol har inget att göra med konvent i Sverige som det ser ut idag men där är vi ju en anomali mot omvärlden. Jag tror inte att det kommer att ändras, men en kan få drömma, och jag tror absolut att det påverkar "styrkan" i rollspelstraditionen.