Nekromanti [Svenska kulter] Magisystem?

Arfert

Facit
Grunnar på hur magin ska funka i SK.

I novellerna kan den vara lite allt möjligt... telepati, drömmar där man passerar till andra existensplan, evigt liv, skumma artefakter som kallar på gudar mm, diverse ritualer (som t.ex. ger framgång, teleporterar eller förflyttning av ens själ till nya kroppar).

Vad som inte finns är däremot klassiska rollspelsbesvärjelser. Utom varianter som ett pulver som är magi som gör dig "osynlig".

Nästan all magi är dessutom unik, det finns inga spellbooks. Möjligen kan man hitta arkan visdom i en bok. En unik bok.

Egentligen kan det vara vadsomhelst Fager hittar på. :gremwink:

...så jag behöver alltså ett system som är flexibelt nog. Och är farligt.

Tips på inspiration, någon?

Cybot

Mest spelbar
Tarotkortlek!

...typ rider-waite.

Drar du en minor arcana så lyckas du (eller du blir i alla fall inte uppäten, kanske måste du dra högre än en viss siffra för vissa grejer). Hur bra beror på hur högt kortet är. Kanske någon extraeffekt beroende på vilken typ av minor arcana.

Drar du en major Arcana så händer något helt annat! Vanligtvis dåligt.
Drar du en Strength så känner du att du har dragit till dig uppmärksamhet från några Hounds of Tindalos.
Tower så blir du träffad av blixten.
Justice händer det exakt motsatta som du tänkte göra (typ ville du frammana ett hemsketyg från beyond så förs du istället själv till the beyond)
The Devil så har du frammanat något som vill äta dig på direkten.
The Fool så har du blivit brainfried och är nu en grönsak.

Osv osv.

Arfert

Facit
Re: Tarotkortlek!

Cybot said:
...typ rider-waite.

Drar du en minor arcana så lyckas du (eller du blir i alla fall inte uppäten, kanske måste du dra högre än en viss siffra för vissa grejer). Hur bra beror på hur högt kortet är. Kanske någon extraeffekt beroende på vilken typ av minor arcana.

Drar du en major Arcana så händer något helt annat! Vanligtvis dåligt.
Drar du en Strength så känner du att du har dragit till dig uppmärksamhet från några Hounds of Tindalos.
Tower så blir du träffad av blixten.
Justice händer det exakt motsatta som du tänkte göra (typ ville du frammana ett hemsketyg från beyond så förs du istället själv till the beyond)
The Devil så har du frammanat något som vill äta dig på direkten.
The Fool så har du blivit brainfried och är nu en grönsak.

Osv osv.
Kul, men de flesta har nog inte en tarotlek liggande. Och de kostar en slant, i alla fall ungefär lika mycket som ett Fantasy! Har jag för mig.

Cybot

Mest spelbar

Arfert said:
Kul, men de flesta har nog inte en tarotlek liggande. Och de kostar en slant, i alla fall ungefär lika mycket som ett Fantasy! Har jag för mig.
Jo. 100 spänn ungefär.

Men det är en väldigt stämmningsrik slumpgenerator som man kan använda till mycket. Hur mycket har du spenderat på tärningar?

anth

Vetefan

Cybot said:
Arfert said:
Jo. 100 spänn ungefär.

Men det är en väldigt stämmningsrik slumpgenerator som man kan använda till mycket. Hur mycket har du spenderat på tärningar?
Det går väl att uppnå samma effekt med en vanlig kortlek?
Spader = Major Arcana
Övriga färger = minor

Cybot

Mest spelbar

Argh! said:
Cybot said:
Arfert said:
Jo. 100 spänn ungefär.

Det går väl att uppnå samma effekt med en vanlig kortlek?
Spader = Major Arcana
Övriga färger = minor
Isåfall så skulle det väl vara (lite) roligare att man gör knekt-dam-kung i de olika färgerna till Major Arcana?
Men lite av grejen är förlorad då en tarotkortlek är väldigt evokativ.

Arfert

Facit

Sen äterstår grundproblemet. Hur gör man ett magisystem som kan vara lite hursomhelst. På ett enkelt sätt. Vad har andra gjort?

johoohno

Warrior
Flexibla magisystem

Mage har väl ett hyfsat balanserat (om än oerhört mäktigt) magisystem.

Likaså Gurps 4e (i boken Thaumatology där det står om realm magic eller syntactic magic).

Jag är långt ifrån expert på något av dem, pekar bara ut vad som skapats tidigare.

Tyr

Hero
Inte för att jag kan något om Svenska Kulter, men jag kan göra ett försök.

I grunden så finns det gåvor och ritualer. Gåvor är magiska förmågor som kultisten gjort sig förtjänt av genom att arbeta för den högre makt som kultisten nu dyrkar. Hög gunst innebär fler förmågor. Men att öka gunsten innebär ofta att ens mänsklighet urholkas. Att istället gå emot den högre makten kan sänka gunsten och man riskerar att förlora förmågor (åtminstone temporärt). Förutom detta så kanske det finns andra faror med att ha främmande energier strömmande genom kroppen. Galenskap, trauma etc. Gåvor kan inte läras på traditionella sätt utan de är personliga belöningar.

Ritualer är tidskrävande besvärjelser som kan utföras av vem som helst. De går mer eller mindre ut på att försöka blidka en högre makt för att få den att hjälpa dig. Insatsen och risken är hög, men man kan potentiellt uträtta spektakulära saker med ritualer. Ritualer är i regel något man utför för att man känner sig så illa tvungen, inte för att det är ett bekvämt sätt att lösa problem på.

Hur man kan skapa ett flexibelt magisystem? Tja, du kan ha byggklossar som kombineras till olika förmågor och besvärjelser. Antingen genom att spelaren väljer själv, genom att slumpa, associationer eller kombinationer. Ju mer improvisation desto mer flexibilitet. Men så blir det mindre system av det och det blir svårare att balansera. Ritualer tänker jag mig mer som i CoC. Det finns inget system utan de fungerar så som SL har designat dem och är inspirerad av exemplen i boken. Gåvor kan jag tänka mig bestämmas genom en hel del slump, men att det är relativt lätt att "prova igen" senare i spelet så att man slipper dras med en gåva man inte är nöjd med.

Om det är viktigt magin ska kunna vara precis vad som helst så antar jag att det behövs någon form av flödesschema med riktlinjer. Man har ett visst antal poäng att spendera, och olika aspekter kostar olika poäng. Dödlig, risk för dödlighet, skadlig, distraherande etc kostar olika. En magi som planterar mardrömmar som får ett offer att dö av skräck kostar bra mycket mer än en som får ett offer att bete sig vårdslöst i sömnen så att denne skadar sig själv. Reglerna täcker bara skelettet av den magiska förmågan. Resten bestäms av spelaren. Så två likadana förmågor regelmässigt kan fortfarande se helt annorlunda ut i spelvärlden. Det man behöver bestämma antar jag är en aspekt, en potential och en eventuell begränsning/nackdel.

anth

Vetefan
Re: Flexibla magisystem

Johoohno said:

Likaså Gurps 4e (i boken Thaumatology där det står om realm magic eller syntactic magic).

Jag är långt ifrån expert på något av dem, pekar bara ut vad som skapats tidigare.
Jo, Mage, GURPS4 Thaumatology - och Ars Magica.
Å andra sidan tror jag inte att vi behöver lära Arfert sån magi - för han har redan visat att han behärskar den i Fantasy! :gremsmile:

Arfert

Facit
Re: Flexibla magisystem

Argh! said:
Johoohno said:

Jo, Mage, GURPS4 Thaumatology - och Ars Magica.
Å andra sidan tror jag inte att vi behöver lära Arfert sån magi - för han har redan visat att han behärskar den i Fantasy! :gremsmile:
Gör jag?

Jocke

Man med skägg
Jag tror att magisystemet är någon slags byteshandel. Inte med magipoäng utan med andra resurser.

TEX: För att Kvinnan Bakom Spegeln skall hålla dig evigt ung så måste du offra en av dina vänner till henne varje nyårsnatt, dessutom får du en extra vansinnestärning permanent.

eller ett annat exempel:
För att bygden inte skall avfolkas när fabriken slagit igen så måste du upplåta boplats till havsfolket och låta de gifta in sig i tre familjer. Så länge havsfolket respekteras mår trakten bra, men invånarna tappar sin mänsklighet och blir mer och mer fisklika.

Eller i strid:
Genom att DYRKA T'shtoga'th - guden med tusen ögon - har Clay fått nästan övernaturlig reaktionsförmåga. Han agera alltid först i närstrid, dock har gudens närvaro lagt sig över alla hans sinnen och han framstår som känslokall och omänsklig; han kan därför inte lyckas med några sociala färdighetsslag.

Arfert

Facit
Jocke Kofot said:
Jag tror att magisystemet är någon slags byteshandel. Inte med magipoäng utan med andra resurser.

TEX: För att Kvinnan Bakom Spegeln skall hålla dig evigt ung så måste du offra en av dina vänner till henne varje nyårsnatt, dessutom får du en extra vansinnestärning permanent.

eller ett annat exempel:
För att bygden inte skall avfolkas när fabriken slagit igen så måste du upplåta boplats till havsfolket och låta de gifta in sig i tre familjer. Så länge havsfolket respekteras mår trakten bra, men invånarna tappar sin mänsklighet och blir mer och mer fisklika.

Eller i strid:
Genom att DYRKA T'shtoga'th - guden med tusen ögon - har Clay fått nästan övernaturlig reaktionsförmåga. Han agera alltid först i närstrid, dock har gudens närvaro lagt sig över alla hans sinnen och han framstår som känslokall och omänsklig; han kan därför inte lyckas med några sociala färdighetsslag.
Med andra ord: det finns inget formaliserat magisystem, allt bestäms av spelarna och SL under spelets gång? Har varit inne på det, men det kan vara svårt för en del kanske.

Cybot

Mest spelbar
Arfert said:
Med andra ord: det finns inget formaliserat magisystem, allt bestäms av spelarna och SL under spelets gång? Har varit inne på det, men det kan vara svårt för en del kanske.
Mycket av magin i cthulhu mythoset är ju inte magi (i rollspelstermer) utan plot.

Det är lite synd att du inte har en ödesmekanik (eller har du?).
Jag körde ett improviserat ödessystem till en Kung Arthur-liknande spelsession. Där fanns magi i två typer. Plotmagi, som bestämms av spelledaren och sen ödesmagi.
Ödesmagi bygger man upp genom att förhandla med mörka makter. De tar ett litet pris vid förhandlandet, men det stora problemet är när man använder magin. Man ger förutsägbara problem och fiender ödespoängsvärde, och om man avänder magi för att röja undan problemen så läggs de till ens "mörka öde". Jag hade ingen formell lista på de hemska ting som kunde drabba dig (och kostnaden i mörkt öde), men det skulle man lätt kunna skapa.

Omedelbara fördelar till ett högt pris senare är väldigt kultistiskt. Ungefär som kreditkort och sms-lån.

Jocke

Man med skägg
Jag tänker mig att det är ganska regelstyrt vad magi kan göra och vad man kan få betala för det, men att det inte finns några färdiga spells efter som jag minns magin i novellerna som ganska olika vid olika tillfällen.

Alltså det finns regler för att göra egna besvärjelser och ritualer, men inga färdiga sådana.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag föreslår Polaris-inspirerat förhandlingssystem, där varje "besvärjelse" är ett avtal med en mäktig varelse.

Kultist: Åh, Cthulhu, låt maten förvandlas till aska i mina fienders munnar, och låt dem aldrig få dricka annat än galla.
Cthulhu: Ja, men bara om du varje år under höstens första stormnatt offrar ett smaskigt spädbarn till min ära.
Kultist: Ok, deal!

Kultist: Store Yog-Sothoth som är nyckeln, porten och väktaren, för mig till månen Ahrchan, bortom Plejaderna, där jag kan möta den vise Rutut, och sedan hem igen.
Yog-Sothoth: Visst, men du kommer att tvingas anta formen av en sexbent amfib precis som Ahrchans invånare.
Kultist: Bara om jag återfår min sanna form när jag färdas hem.
Yog-Sothoth: Din form får du tillbaka, men du får behålla de purpurfärgade fjällen.
Kultist: Skit också!

/tobias

RasmusL

Champion
Gurgeh said:
Jag föreslår Polaris-inspirerat förhandlingssystem, där varje "besvärjelse" är ett avtal med en mäktig varelse.

Kultist: Åh, Cthulhu, låt maten förvandlas till aska i mina fienders munnar, och låt dem aldrig få dricka annat än galla.
Cthulhu: Ja, men bara om du varje år under höstens första stormnatt offrar ett smaskigt spädbarn till min ära.

Kultist: Store Yog-Sothoth som är nyckeln, porten och väktaren, för mig till månen Ahrchan, bortom Plejaderna, där jag kan möta den vise Rutut, och sedan hem igen.
Yog-Sothoth: Visst, men du kommer att tvingas anta formen av en sexbent amfib precis som Ahrchans invånare.
Yog-Sothoth: Din form får du tillbaka, men du får behålla de purpurfärgade fjällen.

/tobias
+1!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Gurgeh said:
Jag älskar't. Någon av de här friformigare varianterna (jag tänker på Jockes förslag också) vore helrätt i mitt tycke.

Spontant tror jag det skulle passa många som gjort Call of Cthulhu-scenarion till diverse konvent som handen i handsken (det brukar ju aldrig vara särskilt CoC och ganska mycket friform i alla fall).

G

Guest

Guest
Gurgeh said:

/tobias
AWYEAH! Just precis sådär!

RasmusL

Champion
Gurgeh said:

/tobias
Kanske med en relativt tung kostnad för att kunna åkalla och kommunicera med gudomen? Blodsoffer, skyddscirklar, märkliga pulver, ett "känsligt konstnärssinne", etc?