Nekromanti Sverige efter katastrofen

Genesis

Ni dés ni maître
Hakanlo said:
Betyder "enklav" samma sak som i Mutant? Dvs jättelik överlevnadsbunkerstad med robotsilos och frisörsalonger?
Nä, i det här fallet använde jag det rätt felaktigt. Jag menade bara "samhälle". Samtidigt tänker jag mig att vissa samhällen kan vara byggda på hyfsat välbevarade och omhändertagna komplex. Innevånarna har hög teknologisk kunnighet och lever ganska säkert och i relativ komfort, medan andra samhällen knappt är mer än jägare och samlare. En så kallad "lapptäcksvärld". :gremsmile: Teknologin räcker inte till alla och de som har den kan bli lätt xenofobiska.

Dylika bunkrar och andra underjordskomplex är en relativt logisk lösning på frågeställningen "Men vi behöver dungeons också, hur får vi in dem?"
Ja, precis. Men jag tror inte att det blir jättemycket grottkräl. När jag lirade DoD i min ungdom hade vi aldrig några grottkräl.

Gillar tanken på stadsstater snarare än riken. Då blir det mycket vildmark däremellan åt jätterobotarna och annat spännande att lufsa runt i. Liksom, allt mellan stadsstaterna blir "zonen", snarare än bara några få klickar på kartan. Sedan är det ju en bra äventyrsdrivkraft om det finns något begärligt att hämta därute (fornfynd).
Precis. I och med katastrofen och stadsstaterna kan man faktiskt ha en jättefarlig vildmark mellan samhällena utan att folk börjar gnälla om att det är orealistiskt. En ganska stark inspiration är också Ben Robbins West Marches-kampanj.

Sjunde inseglet

Swordsman
Jag vill inte se en allmänrådande samhällsutveckling à la Pyrisamfundet utan en värld där "civilisation" är ett ord som förlorats med tiden. En värld där olika grupperingar krigar om resurserna.

Ronin

Veteran
Små stadsstater är en mycket bra utgång, till detta skulle jag säga att en stor del av varelserna lever nomadliv. Detta är någonting som utforskats alldeles för lite inom rollspelsvärlden och det kan öppna upp för en vansinnigt intressant värld, det ger dessutom en stor frihet till spelledare då denne kan uppfinna nya nomadstammar som strövar omkring.

Ram

Skev
Genesis said:
Ram said:
Ehm, vart kommer de stora, vaggande robotarna ifrån?
Öh. Bofors? Nä, du har rätt, ett krig behöver vi nog, för att fylla världen med puffror, jätterobotar och bestyckade svävare.
Ett krig i någon form är ju aldrig fel! :gremsmile:

Genesis said:
Min egentliga fråga är om det skall vara wastelands utan byrr eller en mer fantastisk/sagolik värld?
Jag har inte riktigt koll på Wastelands och jag har ingen aning om vad "byrr" är för något, men stämningen skall vara lite gladkäck, sådär som i gamla DoD. Man äventyrar.
Hm. Det jag funderar över är snarare om det finns en massa Fantastiska saker. Om det finns robotar stora nog att battla på som knallar runt i världen, finns det då gigantiska Kapten Nemo skepp, vrak av sänkta flygkryssare, enorma observatorier på avlägsna bergstoppar, mekaniska orakel baserade på friktionsbrottsmodeller, kraftstationer som skördar blixtar och solutbrott och liknande? Eller är det mer lågmällt? Vår värld 15 år senare?

Genesis

Ni dés ni maître
Ram said:
Hm. Det jag funderar över är snarare om det finns en massa Fantastiska saker. Om det finns robotar stora nog att battla på som knallar runt i världen, finns det då gigantiska Kapten Nemo skepp, vrak av sänkta flygkryssare, enorma observatorier på avlägsna bergstoppar, mekaniska orakel baserade på friktionsbrottsmodeller, kraftstationer som skördar blixtar och solutbrott och liknande? Eller är det mer lågmällt? Vår värld 15 år senare?
Fantastiska saker finns. Det är viktigt för att högteknologin skall bli rolig i spel. De är ersättningen för magiska föremål och kan göra saker i stil med att kontrollera vädret, skapa kraftfält, projicera tankar in i folks hjärnor och låta en passera genom väggar. Om man kan få dem att göra som man vill vid rätt tillfälle.

Doomhamster

Swordsman
Ram said:
Eller är det mer lågmällt? Vår värld 15 år senare?
Menar du att vi kommer få stora vaggande robotar i min livstid? *blir tårögd av ren glädje*

Förresten, Genesis, har du planer på att dela med dig av dina systemtankar? Har själv funderat på hur man skulle kunna anpassa AW-systemet till en värld som är lite mindre high-stakes och desperat, men inte fått till det särskilt bra, tror jag.

ETA: En annan sak som är bra med lite mer far-future och högteknologi: om nån börjar argumentera över t.ex. placering av en gruvdrivande statsstat i Skåne så är det bara att hänvisa till bättre maskiner.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Fantastiska saker finns. Det är viktigt för att högteknologin skall bli rolig i spel. De är ersättningen för magiska föremål och kan göra saker i stil med att kontrollera vädret, skapa kraftfält, projicera tankar in i folks hjärnor och låta en passera genom väggar. Om man kan få dem att göra som man vill vid rätt tillfälle.
Jag älskar tanken, ville bara säga det. Jag har inget alls att tillföra, men jag står bredvid och hejjar på allt vad jag orkar. HEJJA GENESIS FRISKT HUMÖR!

Genesis

Ni dés ni maître
TheSod said:
Förresten, Genesis, har du planer på att dela med dig av dina systemtankar? Har själv funderat på hur man skulle kunna anpassa AW-systemet till en värld som är lite mindre high-stakes och desperat, men inte fått till det särskilt bra, tror jag.
Det är ganska komplext, faktiskt, men i grunden består det av AWs färdiga insatser kombinerat med min partärningar-idé jag hade för ett tag sedan. Såhär kan det se ut om man skall hacka sig in i ett säkerhetssystem i en bunker:

När du hackar dig in i ett säkerhetssystem, slå TEK
11: Du får kontroll över dörrarna
33: Larmet går inte
33: Du får kontroll över hissarna
111: Du får kontroll över kanonerna (avståndsanfall med TEK istället för SKARP)

Så säg att du rullar 11 och 44. 11 kan bara användas till att ta kontrollen över dörrarna, men för din 44 har du ett val: vill du använda den för att ta kontroll även över hissarna, till priset av att larmet går, eller vill du slå av larmet, men till priset att du inte får kontroll över hissarna? Kanonerna kan du inte ta kontroll över; ditt slag var helt enkelt inte tillräckligt bra.

Det här systemet är ganska flexibelt. Man kan ha med val som inkluderar andra, billigare val och ofta kan man ha med val vars effektivitet beror på hur mycket man betalar för dem. Såhär till exempel ser hyperladdaren (en tekpryl) ut:

n: Ge n tärningar extra till din nästa eldvapenattack, förutsatt att den görs med ett energivapen.
11: Hyperladdaren går inte paj
333: Koppla in hyperladdaren i ett datasystem för att överbelasta det och göra att det går paj.

Som synes kan den användas av rollpersoner som inte är så tekniskt kunniga, även om de riskerar att ha paj den om de inte får råd med både 11 och att köpa extratärningar (man får inte betala endast en tärning). En paj tekpryl kan dock lagas, men man riskerar att den utvecklar skavanker, typ "11: Förhindra att hyperladdaren ger dig en elchock som ger 1 i skada". Skavanker måste man alltså slösa tärningar på vid användande för att undvika jobbiga sidoeffekter. Notera även att det finns en svår specialanvändning som gör att man kan överbelasta datasystem med hyperladdaren, men den kräver ganska hög expertis eller ordentligt med tur för att lyckas aktivera.

Det som gör det här systemet så roligt är inte bara att tabeller är kul utan även att det funkar så bra med spelvärldsinformation. Tänk om du sitter och bläddrar i en spelvärldsbok och får syn på det här:

När du vill köpslå med Bröderna Klopp, slå EX
11: Du får ett bra pris
33: Prylen har inte en skavank
44: De super dig inte redlös på köpet (på din bekostnad)
—66: De gillar dig och du får +1 tärning (kumulativt) nästa gång du köpslår med dem

(Att en bit är insatt sådär innebär att den inkluderar ovanstående. Om de gillar dig super de dig inte redlös.) Om du inte har väldigt hög EX så kommer du antagligen i början att få betala överpris, få prylar med skavanker eller bli redlöst berusad på egen bekostnad. Men om du fortsätter att handla med dem kommer de att börja gilla dig och till slut kommer du att ha tillräckligt med tärningar för att nästan alltid komma över skavankfria prylar till bra pris.

Den här typen av små roliga tabeller tänkte jag krydda spelvärldsdelen med. Det ger en massa skojiga sätt att styra in spelet på intressanta situationer och gör att olika platser kan kännas väldigt olika. Om du köpslår med Vilhelm funkar det inte alls på samma sätt. Förutom dessa tabeller finns det såklart även ett gäng generella tabeller för vanliga handlingar i stil med att köpslå.

En kampanjidé jag har är att spela i ett efter-katastrofen-Sverige där katastrofen är en invasion av aliens. Tanken var att dessa aliens själv var på flykt undan en annan ras som förstört deras hemplaneter och att dessa aliens som anländer till jorden är en sista desperat spillra. De har scoutat jorden för länge sedan när människan bara var en apa och de känner till att jorden är bebolig, men de tror inte det finns något intelligent liv här.

När de anländer till jorden så blir de chockade av att det finns en civilisation. Men de är desperata och har inte resurser nog för att transportera sig till någon annan stjärna. Deras flotta sprider på sig och landar på olika ställen för att inleda en invasion. De slår lätt ut stora delar av mänsklighetens infrastruktur och militär tack vare överlägsen teknologi. Men de har helt enkelt inte resurser nog så kriget blir jämn och utdragen.

Mänskligheten tillverkar ofantliga mängder vapen enkla försvarsanordningar, bunkrar etc. Samtidigt tar de också över en del grejer av aliens.

När båda sidor är tillräckligt desperata så börjar massförstörelsevapen användas.

Det hela slutar med en seger för människan eftersom aliens inte kan ersätta sina förluster. Men jorden är näst intill förstörd och en nedåtgående spiral (klimat, sjukdomar, strålning, biologiska vapen, etc.) har startats. När läget väl stabiliserats så är efter-katastrofen-miljön ett faktum.

Det här ger en värld fylld med vapen och högteknologi varav en del av utomjordiskt ursprung. Det finns även kvar små spillror av utomjordingar som också försöker överleva.

Sen hade jag tänkt blanda in ett virus (eller dylikt) som utomjordingarna spritt som gör smittade människor aggressiva. Det var ett försök att splittra människorna vilket lyckats bra. De som är smittade blir aggressiva och våldsbenägna. Det finns gäng av smittade som drar runt i världen. Smittan har olika nivåer, vissa blir totala psykopater medan andra påverkas rätt lite.

Vidare har jag också en plan för att kunna få in lite magi, men det har jag inte bestämt mig om jag ska ha med.

Det finns även möjlighet till lite metaplottar och sånt. En fråga man kan ställa sig är t.ex. om de andra utomjordingarna (som jagade bort de första) också är på väg?

---

Jag skulle gärna vilja ha ett bra regelsystem till den kampanjen :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill spela den kampanjen. Eller spela. Idén är awesome.

Ram

Skev
TheSod said:
Ram said:
Eller är det mer lågmällt? Vår värld 15 år senare?
Menar du att vi kommer få stora vaggande robotar i min livstid? *blir tårögd av ren glädje*
Jag borde nog ha skrivit "Vår värld 15 år senare fast med vaggande robotar". Men sluta aldrig hoppas! :gremwink:

w176

Förlorad dotter
Det verkar som du satsar på att göra ett detalsiskt system med mycket crunch. Och det finns massor som gillar sånt så det är ju en bra tanke.

Jag skulle däremot tycka det var läckert om man kunde köra regelsystemet på olika växlar. Med detta menar jag att det finns en minimal regelkärna man alltid kan falla tillbaka på, och ett mer detaljerad kropp av regler brygg kring den. Dels för olika spelstilar och dels för olika scener. Vissa strider är viktiga och vill man taktika igenom, vissa strider vill man spela lösare.

Då skulle man kunna välja som grupp när man vill spela mer minimalistisk med reglerna, och när man vill djupdyka ner i crunchet.

Genesis

Ni dés ni maître
w176 said:
Det verkar som du satsar på att göra ett detalsiskt system med mycket crunch.
Oh ja. Massor med krunch och tabeller. Men väl valt krunch, observera. Det kommer inte att finnas krunch som inte gör spelet roligare. Långa vapentabeller med snarlika vapen finns inte, till exempel. En pilbåge är regelmässigt inte skiljd från en hagelbössa. Däremot finns ett gäng högteknologiska specialvapen som inför skojiga specialregler. På samma sätt kommer det inte att finnas prislistor med priser för ett mål mat på ett värdshus och så vidare. Men däremot skojiga regler för att köpslå.

Jag skulle däremot tycka det var läckert om man kunde köra regelsystemet på olika växlar. Med detta menar jag att det finns en minimal regelkärna man alltid kan falla tillbaka på, och ett mer detaljerad kropp av regler brygg kring den.
På sätt och vis finns detta. Det finns några generella tabeller man använder för vanliga situationer. De kan finnas på baksidan av rollformuläret, till exempel. Sedan finns det ett gäng mer specifika tabeller som man kan hitta i världsinformationen, inbakade i scenarion och så vidare. Dessa kan ersätta de generella tabellerna i speciella situationer. Så det finns en generell, simpel tabell för att smyga sig in på ställen, men i spelledarens scenario har hon lagt in en speciell tabell för att smyga sig in i Nitprinsessans högborg. Vissa tabeller kan till och med kräva att man lägger undan tärningar från flera slag innan man lyckas.

Vissa strider är viktiga och vill man taktika igenom, vissa strider vill man spela lösare.
Det går att skala bort vissa bitar av stridssystemet och jag hade tänkt att man gör det i början medan man introducerar systemet för spelarna. Många taktiska finesser och specialförmågor förlorar ju dock såklart sin roll då och striden må bli kortare, men tråkigare. Istället hade jag tänkt erbjuda ordentligt med metoder för att klara av situationer utan att behöva ta till våld.

Ögat

Hero
Jag vill att världen känns ganska folktom.

Jag vill att världen är ganska framtida. Jag vill att det finns stora rostande rymdhamnar, kanske till och med en bräcklig rymdhiss som hänger i en lång navelsträng som visslar i stormvindarna. På nätterna kan man kanske ana ett fjärran rymdkrig och en gång om året faller brinnande vrakdelar som bibliska förebud från himlen när jorden passerar genom något stort skrotbälte. Att man kan få in desperata meddelanden och hemliga koder på sin långvågsradio. Lite som Aniara. Att "det som hände", alltså katastrofen, fortfarande håller på att hända, att förfluten tid och nutid vävs samman av att det då och då kommer nya tillskott till världen. En rymdskyttel som varit på väg i 140 år. Ett tv-program som reflekterats mot en avlägsen pulsar och återvänt. Mystik. Såna saker.

Xyas

Swashbuckler
Olav said:
Jag vill att världen känns ganska folktom.

Jag vill att världen är ganska framtida. Jag vill att det finns stora rostande rymdhamnar, kanske till och med en bräcklig rymdhiss som hänger i en lång navelsträng som visslar i stormvindarna. På nätterna kan man kanske ana ett fjärran rymdkrig och en gång om året faller brinnande vrakdelar som bibliska förebud från himlen när jorden passerar genom något stort skrotbälte. Att man kan få in desperata meddelanden och hemliga koder på sin långvågsradio. Lite som Aniara. Att "det som hände", alltså katastrofen, fortfarande håller på att hända, att förfluten tid och nutid vävs samman av att det då och då kommer nya tillskott till världen. En rymdskyttel som varit på väg i 140 år. Ett tv-program som reflekterats mot en avlägsen pulsar och återvänt. Mystik. Såna saker.
Awesome! Det snor jag genast (till kampanj/engångsspelande) Bara så du vet :gremsmile:

Snow

Swashbuckler
Jag vill se spår av ett Sverige som förändrats lika mycket under 50 år efter NU (eller när nu katastrofen inträffar), som under de senaste 50 åren. Kolla på vad som förändrats och försök extrapolera det 50 år framåt.

Ripperdoc gjorde en rätt bra lista här (n3-bloggen har 500 Internal server error så jag kopierar från min cache i readern).

Jag menar inte bara teknologi (som i listan här nere) utan även i samhället, arkitektur och sånt.

Det dagliga slavarbetet som korp i ett megaföretag, en obetydlig kugge elektron i maskineriet chippet, har tidigare hindrat mig från att skriva tillräckligt till N3, men det ger mig också mycket inspiration. Den investerar jag på många olika ställen, i N3 eller som bloggartiklar. På sistone har jag framförallt funderat på hur snabbt utvecklingen ibland går…

Låt oss för en stund blicka ett decennium bakåt, innan IT-boomen, då det första Neotech redan funnits några år. På den tiden…

* Var GSM nytt och mobiler var praktiskt taget bara för telefonsamtal
* Hade mobiler varken färgskärm, musik eller webb
* Fanns det ingen Instant Messaging, inget MSN. Man kunde inte veta om någon var “online”.
* Inget Google, man “googlade” inte och Altavista var nytt
* Inget mobilt bredband överhuvudtaget
* Inga miljöbilar
* Inga nätcommunities
* Ingen näthandel, inga nätauktioner, inget Blocket
* Man kunde inte titta på video online, inget Youtube
* Inga MP3-spelare
* Ingen GPS i bilen eller mobilen heller för den delen
* Ingen WiFi eller trådlöst nätverk
* Kina betraktades som ett kommunistiskt u-land
* Bredband var upp till 512 kbps (idag har vi 50 ggr så mycket i lina och 15 gånger så mycket mobilt)
* Inga bloggar, inget twitter
* Hårddiskar hade några gigabyte, idag har hårddiskar minst 250 gigabyte eller upp till en terabyte
* Ingen Google Maps, inga satellitbilder till folket, kartor hade man på papper
* Videosamtal var science fiction
* Man kunde inte ringa med datorn
* TV-apparater var tjocka, tunga och hade trots det inte särskilt stor bild. Platt-TV, vadå?
* DVD var nytt och fräsch, det var High-Def!
* Pentium II var nytt med 300 Mhz (nu har vi flerkärniga processorer på 3 Ghz)
* Det fanns inga MMORPG, inga online-spel, inga virtuella världar som Second Life
* 3D-grafik var splitternytt och de första grafikkorten med 3D hade just kommit. Idag använder praktiskt taget alla spel 3D-grafik
* Det fanns runt 100 miljoner mobiltelefonanvändare - idag finns det mer än 3 miljarder.

Återigen, detta var cirka tio år sedan. Neotech 3 utspelar sig 2060. Det är mer än 50 år framåt. Vad tror ni har hänt på den tiden? Samhället har förändrats drastiskt de senaste 10 åren. Vad man gör på dagarna, hur man gör saker, hur man kommunicerar och umgås har ändrast drastiskt. På väldigt kort tid kan teknik, under rätt förutsättningar, ändra hela samhället. På andra områden händer förstås ingenting, och folk beter sig som folk oavsett.

Det gäller att fånga detta i N3. Få kunde förutse hur annorlunda vardagslivet skulle vara idag som för tio år sedan. Än mindre för 50 år sedan. På samma sätt försöker vi visa att vardagen år 2060 är något som kan chockera, förvåna eller bara verka underlig för dagens läsare. Man kan inte bara anta att 2060 är som idag, fast med mer vapen och cool teknik…
Det fortsätter såhär:

Nyligen skrev jag lite om hur snabbt tekniken förändrats de senaste 10 åren. Det är dags att peta in en sequel, som ger en fingervisning (eller hela-handen-pekning) om den teknologiska nivån, som vi tänkt oss, i Neotech 3:s år 2060. Istället för att skriva vad för teknologi som finns, fokuserar jag på vad som inte längre finns (med lite hintar om vad som används istället). Ta punkterna med en nypa artificiellt salt - självklart finns det stora variationer i världen och vissa platser är väldigt lowtech, andra väldigt hitech. Men, år 2060 finns inte längre:

* Kablar - om inte poden (prylen) ifråga är ett jäkla stationärt skåp. Varken ström eller digital överföring kräver förstås kablar. Tss.
* Bandbredd - vem pratar om bandbredd när allt får plats på bredden?
* Lagringskapacitet - “Min disk har 500 petabyte” - so what, vem räknar sådant? Allt får plats.
* Lokal lagring - man sparar inte saker på ett ställe, de bara finns någonstans (och en tekker kan berätta att det sparas på hundratals ställe över Nätet och i dina pods, uppdelat i små bitar)
* Diskar, stickor och minnen - återigen, varför lägga data på någon särskild plats när den bara finns? (På sin höjd sparas statshemligheter tillfälligt på lokal media)
* Bensin - oljebaserade drivmedel är inte värt pengarna, om man inte är ett u-land med inhemsk, medeltida produktion. Med nästan gratis el från fusionskraftverken, vem behöver bränsle?
* Amputationer och proteser - det är ju bara att byta ut till ett vettigt implant, biologiskt eller ej (om du inte har råd kan man alltid “hitta” ett implant)
* Täckning - Nätet finns ju alltid, vadå täckning? (ja, kanske man kan få lite trubbel i ödemarken om man inte har en satlänk…)
* Post - man skickar inte brev. Punkt. På sin höjd hämtar man ut paketet med ens indonesiska biotechöron från FedEx.
* Papper. Undantaget svindyra pappersböcker som man har för syns skull, eller gammalmodiga certifikat och andra “viktiga papper”, så används inte papper. Det finns bättre nytta med träd - som att göra bränsle eller mat. E-papper? Ah, du menar displayer (se nedan på Skärm/Monitor).
* Glasögon. Nåja, gott om folk har glasögon för att se intelligenta ut eller för att kolla på vids, men linser eller helt enkelt en smidig enminutsoperation kostar ju inget.
* Teve. Que? Ah, du menar vids? Alla får vids från Nätet, vare sig det är till mobilen eller displayväggen, och visst, det finns kanaler som väljer ut ett “interaktivt” innehåll just för dig, men glöm konceptet TV-apparater, TV-tablåer och annat retroprat.
* Telefon. Ingen har en telefon. Man har en mobil (enhet) där man gör allt. Att ha en dedikerad pod för att ringa är ju lika underligt som att ha en bil som bara kan köra??
* Telefonnummer. Varför komma ihåg ett nummer när det räcker att bläddra fram någons alias eller avatar?
* Skärm/monitor. Det är snorbilligt att göra valfri yta till en display, med en tunn displayfilm eller helt enkelt intelligent färg. Vill man se något gör man det på närmsta display-yta, i VR-glasögonen eller på mobilen. Inte på någon klumpig “skärm”.
* Ladda batterier. Jodå, det är klart, folk laddar batterierna, men de tänker inte på det. Med trådlös eller touch-laddning, som är klar på bara några ögonblick, är det få som märker att den laddas och ännu färre som faktiskt får slut på batteri…
* Kreditkort. Man har sin E (pengar) på Nätet. Man använder dem exempelvis med sin… mobil. Doh. Det behövs inga bisarra plastkort för att lösa det.
* Kontanter. Vanligt folk, i vanliga delar av världen, har förstås inga kontanter annat än för nostalgin. Men det finns ju livskraftiga kontantvalutor kvar på sina håll i världen, eller bland mer ljusskygga element…
* Hemsidor. Lol. På Nätet finns det kanaler om man nu prompt vill att någon annan ska sortera vad man vill läsa/se/höra. Kanalerna är förstås dynamiska, interaktiva och skräddarsydda för användaren, men ändå rätt statiska om man jämför med att ha en agent som alltid serverar en exakt den information man vill ha, i det format man önskar…
* Nycklar. Om man inte är ett fan av retrodesign så fyller nycklar ingen funktion. Dörrar låser man upp med sina taggar, eller med biometri.
* Döden. Visst finns den, men numer är det mest en fråga om pengar… betalar man tillräckligt finns det alltid någon på plats i tid för att rädda en, och med tillräckligt implant för att sy ihop en igen. Undantaget är splattad hjärna, de brukar vara svåra att bota…
* Äkta kött. Okej, har du pengar eller bor i ödemarken så finns det, men annars är det syntetkött hela vägen igenom. Billigare, miljöeffektivare, godare och nyttigare!
* Språkförbistring. Alla kan köpa en Babel-tjänst i mobilen/cybern, från/till valfritt språk. Sedan ändrar ju inte det faktumet att det blir lätt stolpigt att prata genom en pod och tvingas använda gammaldags, rättstavade ord istället för slang.
* Integritet (privatliv). Tyvärr, det dog 2017. Jag beklagar sorgen. Du är filmad, spårad, avläst, scannad och sniffad på varje minut av ditt liv.

Snow

Swashbuckler
Det hade varit fräckt om förfallet kom gradvis istället för i en fet smäll.

Först inträffar allmän hungersnöd i hela världen. Folk dör i miljarder. Detta är effekten av klimatförändringar, brist på konstgödsel och sånt. Folk vänjer sig dock så småningom. Orignalmat (odlade grödor och levande djur som slaktas) blir snordyrt. Istället lever folk på smaksatta kemikalier, mer eller mindre artificiella som bryggs i stora tankar. Livet går vidare.

Men för vissa är den nya ordningen inte tillräckligt bra. Just när man trodde att den värsta kriset var över så sätter Kriget igång. Halva södra sverige annekteras av något annat land. Man smäller upp vapenfabriker, matfabriker och andra fabriker överallt. Eftersom det invaderande landet är styrda av fundamentalister (av en ny religion) så inrättas också omprogrammeringsfabriker och återvinningsfabriker. De som anses vara hopplösa fall skickas för återvinning (man blir mat) resten omprogrammeras cybernetiskt och skickas sen att sköta återvinningen. Men livet går vidare.

Detta är inte nog. Nu sveper en illasinnad influensa över världen. Folk dör i miljarder. Många av fabriksstäderna står tomma. Men det är lika för alla.
Kriget går vidare. Man pratar inte längre om ABC-vapen. Det finns nästan hela alfafabetet. Psykologiska terrorvapen (massinducerade hallucinationer), cybernetiska virus (microrbotar som dublicerar sig själva och smittar som virus) etc etc...

Livet går nu inte vidare. Befolkningen minskar kontinuerligt. "Samhällena" slutar fungera på en nationell nivå och blir istället stadsstater. Ungefär vid denna punkten börjar det bli rejält svårt att utveckla ny teknologi. Man övergår till att reparera det man har eller plundra.

Så, nu kan man börja spela.

Genesis

Ni dés ni maître
Bra idéer! Framförallt bra idéer på coola grejor man kan hitta i världen. Omprogrammeringsfabriker! Tomma fabriksstäder! Cybernetiska halvmänniskodrönare!

Snow

Swashbuckler
Ahh.. (att ingen svarat på detta).
Det verkar hur coolt som helst.

Som jag läser av detta verkar du ha slopat att Spelledaren ska slå först för att få fram svårighetsgrad och komplikationer? (som du beskrev i partärningstråden)

Istället är det fasta svårighetsgrader och komplikationer.

Jag ser framför mig standardkomplikationer som SL kan slänga fram som man kan behöva köpa bort:

* Du är skadad och all fysisk aktivitet går långsammare.
11 du biter ihop och går i normal fart.

* Ditt vanställda ansikte gör att ingen vill ha med dig att göra om de kan undvika det.
11 du lyckas få kontakt med någon.
33 ditt ärrade yttre antyder att du är en riktig hårding och du får respekt.

* Du är full och missar alla avståndsattacker över 20 meter.
11 du lyckas faktiskt träffa något över 20 meter.
11 du får inte eldpanik och tömmer magasinet på kuppen.

Alltså både fast och mer eller mindre temporära.

Fasta komplikationer kan ingå i ens "yrke" som speciella nackdelar man får i vissa situationer.