Menar du alltså på riktigt att du anser att det enda som kan tas hänsyn till vad gäller ett partis politik är det som står i partiprogrammet?Gurgeh;n133772 said:Jag tvingade mig själv att skumma igenom SD:s partiprogram för att kunna besvara det här, och det var det tråkigaste jag gjort på flera veckor. Det är möjligt att min hjärna stängde av sig någonstans på vägen, men det enda påtagliga jag hittade var att de vänder sig mot att samkönade par ska få adoptera. Det kan man ju tycka vad man vill om, men det känns inte som en fråga som över huvud taget tangerar Sveroks verksamhet. Dessutom går det lätt att hitta drösvis med religiösa samfund som säger exakt samma sak, men vars representanter även -- i teorin naturligtvis -- skulle kunna få representera Sverok. Om du har något bättre exempel på vilka åsikter det är som är totalt oförenliga med ett Sverok-engagemang lyssnar jag gärna.
SD har bland annat drivit att invandrare ska sitta i andra, hårdare fängelser än svenskar. De vill ta bort alla åtgärder som förenklar integration, till exempel modersmålsundervisning. De är det enda parti som i senaste omröstningen ville ha kvar tvångssteriliseringar för transpersoner. De vill ha åsiktsregistrering av muslimer. De har höga företrädare som får sitta kvar som bland annat tycker att man inte kan vara jude och svensk samtidigt - och givet det nonsens om nationer och "nedärvda essenser" deras partiprogram innehåller så är det inte konstigt att de får sitta kvar eftersom detta ligger helt i linje med partiets politik överlag. SD är överlag HBTQ-fientligt och är emot frågor som adoption, lesbiskas inseminering och samkönade äktenskap.
Sverok å sin sida arbetar mot rasism och för HBTQ-rättigheter. Så länge förbundet har den inriktningen kan jag inte tycka att det är förenligt att både vara förtroendevald i riksdagens mest HBTQ-fobiska och fientliga parti och samtidigt vara förtroendevald i Sverok.
Den enskilde medlemmens åsikter och meriter testas. Ett av testen är huruvida man är tillräckligt mycket av en rasist och tillräckligt hbtq-fientlig för att få ett förtroendeuppdrag i ett rasistiskt parti. Vi snackar om ett parti som utesluter medlemmar för att de inte är tillräckligt islamofoba liksom.Gurgeh;n133772 said:Det är de enskilda medlemmarna som kan få förtroendeuppdrag i Sverok, inte partiet som helhet, och därför bör det vara den enskilde medlemmens åsikter och meriter som testas och inget annat.